IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minkälainen endo teillä kanssasisaruksilla on? Onko ne munasarjoissa, kohdussa? Mulla näyttäisi ettei ole mitään munasarjoissa vaan pesäke on jossain kohdun takana, mutta kait jotenkin se vaikuttaa kuitenkin kun ei onnistumisia tule. Nyt mietinnässä jos minun pitäisi ensin hakeutua hoitoon endosta ja sen jälkeen jatkaa hoitoja? Ja mistäköhän lähtisi
hakemaan apua tähän...Lapsettomuusklinikka fokusoi vaan noihin hoitoihin eikä endon hoitoon. Tai lääkäri ei ole ainakaan indikoinut että hänen mielestä pitäisi hoitaa endoa tässä vaiheessa kun oireet on muuten melko vähäisiä. Onko se niin että endo yleensä pahenee lapsettomuushoidoissa? Mielestä omat vaivat ovat voimistuneet viime vuoden aikana kun hoitoja tehnyt.

En jaksa ymmärtää miksi hoidot ei onnistu. Ensimmäisestä IVF:stä saalis oli 24 munasolua mutta vain 8 hedelmöttyi ja lopulta 3 blastoa oli käyttäkelpoisia, yksi kemiallinen muut nega. Toisessa IVF:stä saatiin 15 munasolua ja ne jaettiin IVF/ICSI 6/9. Käyttökelpoisia 3 ICSI blastoa ja 1 ivf blasto. Kaikki ICSI:t nega, ivf yksilö antoi plussan kunnes päätyi keskenmenoon vkolla 11. ICSI blastot ei siis toiminut ollenkaan kiinnittymisessä ja IVF ei toimi hedelmöittymiseen. Mitä tässä voi enää sitten tehdä? Aiomme tehdä vielä kolmannen hoidon, koska ei olla valmiita luovuttamaan.

Ja toinen kysymys, kenen luona olisi hyvä käydä akupunktiossa? Aion yhdistää seuraavan hoidon akupunktioon. Ja mitäs muita konsteja on? Vitamiinit? Ruokavalio?

Meidän viimeinen PAS epäonnistui ja nyt täytyisi jaksaa jostain hakea uutta intoa kaikkeen..Juuri nyt tuntuu ihan hirveältä, mutta toivottavasti kohta taas olo paranee.

Mulla on viime tiedon mukaan endometriooma 5cm, samasta munasarjasta kerran leikattu 6cm, toisessa munasarjassa todennäköisesti pieni endometriooma ja rekto-vaginaalinen. Lisäksi kohdussa on hyvin todennäköisesti takaseinämässä adenomyoosia. Kipuja ja muita oireita ei ainakaan toistaseks häiritsevästi *kopkop*. Tokan ivf jälkeen on tosin esiintynyt munasarjojen juilintaa kuukautisten ulkopuolella uutena oireena mutta ei mitään erityisesti häiritsevää kuitenkaan.

Tehty 2 ivf pitkällä kaavalla tänä vuonna, ekasta 1 munasolu joka ei hedelmöittyny ja tokasta ei munasoluja. Nyt kesällä otettiin amh 0,97 ja fsh 8,7. Oman polin lääkäri oli vähän hämillään ettei ihan näin surkee tulos pitäis olla vaikka eihän nuo nyt mitkään hyvät tulokset oo, tosin leikkaus ja endometriooma on vieny toista munasarjas. Nyt oottelen tietoa Oysista että saadaanko syksylle vielä kolmas hoito. Toisessa punktiossa lääkäri väläytti lahjamunasoluja ja niitä kohti todennäköisesti jos ei kolmas ivf yllätä.

Beisla ihanaa, että siellä on ollut kaikki hyvin varhaisultrassa! :Heartred

Triana oon tosi pahoillani. Teidän tie on ollut niin rankka ja epäreilu. :sad001

Mäkin olen epäillyt itselläni endoa kovien kuukautiskipujen ja tosi runsaiden vuotojen vuoksi. Raskausaikana ei ollut kipuja. Jotain kiinnikkeitä on ultrassa näkynyt, ja toinen munasarja on aina ollut vähän hankala löytää. Vikassa punktiossa piti työnnellä neulaa joidenkin kudosten läpi (joiden läpi ei normaalisti tarvitse mennä), jotta se munasarja löytyi. Oma epäily on, että endo olisi kiinnittänyt sen munasarjan johonkin. Mulle tuli synnytyksessä sen verran vauriota, etten toiseen alatiesynnytykseen lähde. Jos saadaan toinen lapsi joskus niin aion vaatia sektion, ja sittenhän voisi samalla katsoa näkyykö endoa. Muuten tuskin pääsen koskaan laajempiin tutkimuksiin endon vuoksi, koska en kuitenkaan pyörtyile kivusta vaikka ne tosi kovat kivut onkin (vahva särkylääke-cocktail auttaa vähän, mutta kipeää silti tekee). Niin ja eka hoito oli lyhyellä kaavalla, ja toinen pitkällä, ja sillä pitkällä kaavalla oli mulla paljon parempi vaste.

Beisla, onnea ultrakuulumisista! :) Ihan mahtava tuki olet täällä palstalla ollut, ja varsinainen tietopankki tuon teidän prosessin jälkeen. Ihanaa, että onnistuitte lopulta!

Triana :Heartred Todella kurja kuulla, ettei tuloksena ollut enempää soluja. Pidän kuitenkin peukkuja sille yhdelle solulle, ei olisi ensimmäinen kerta kun sillä ainokaisella ihme tapahtuu. Tsemppiä myös osastolla oleiluun, toivottavasti olo paranee pian! Onko teillä vielä jatkosuunnitelmia mietittynä, voisivatko lahjasolut olla vaihtoehto, jos nyt tämä ainokainen solu ei sitä plussaa tuo?

Vauva 2018-2019 Onnea pienokaisesta! :)

Fetus-sintti Paljon tsemppiä inssiin, toivottavasti nyt tärppäisi!

Miri Toivottavasti pääsette pian kolmanteen hoitoon! Odottaminen on kyllä turhauttavaa.

Mun veritestin tulos tuli, ja se oli hyvä. :) Kaveri on tarrannut ihan tukevasti kiinni. Mun maha on aivan käsittämätön möhis, mitenköhän tämä raskaus olisi muka tarkoitus pitää vielä 8 viikkoa salassa? :grin Varhaisultran varasin kolmen viikon päähän, sinne asti sormet ristissä jännäilen enkä todellakaan uskalla vielä mihinkään plussanneiden palstalle lähteä. Jään tänne innolla odottamaan teidän syksyn kuvioita. :)

Moi kaikille! ❤️ Ensimmäistä kertaa kirjoittelen, vuoden ajan olen palstaa lukenut. Kirjoittelen historiastani myöhemmin, mutta kääks, nyt tarvitsen ”ammattilaisten” eli teidän pika-apua (klinikka ei enää auki ole). Minulla on huomenna keräyspäivä (toista kertaa, edellinen oli vuosi sitten) ja miehelläni ja minulla meni nyt jotenkin ihan ohi se, että huomennahan on myös siittiöidenluovutus. Edellisen kerran olemme olleet yhdynnässä noin 5 päivää sitten. Suositus oli se, että pari päivää on hyvä pitää siittiöt sisällä ennen luovutusta. Liian pitkä aikakaan ei kuitenkaan hyväksi ole! Nyt siis olen hätä kädessä. Kumpi on parempi laadun kannalta; se, että siittiöt ovat olleet liian kauan sisällä vaiko se, että tänä iltana harrastettaisiin seksiä ja huomenna aamulla luovutettaisiin ”tuoreempia” tapauksia? Miehen siittiöiden määrä on ollut testauksissa riittoisa, hoitoihin ollaan menty minun takia (ikä). Mieskin kuitenkin jo yli 40v, joten laatu ei sielläkään välttämättä enää IHAN parasta ole.

Kiitos etukäteen, jos joltakulta tietoa tms löytyy. Tosiaan palaan muihin asioihin myöhemmin.
Aiemmin en ole ”uskaltanut” kirjoittaa, vaikka mieli on tehnyt. Henkistä tukea olen täältä aina hakenut itkujen, surujen ja mietintöjen keskellä.

Moi kaikille! ❤️ Ensimmäistä kertaa kirjoittelen, vuoden ajan olen palstaa lukenut. Kirjoittelen historiastani myöhemmin, mutta kääks, nyt tarvitsen ”ammattilaisten” eli teidän pika-apua (klinikka ei enää auki ole). Minulla on huomenna keräyspäivä (toista kertaa, edellinen oli vuosi sitten) ja miehelläni ja minulla meni nyt jotenkin ihan ohi se, että huomennahan on myös siittiöidenluovutus. Edellisen kerran olemme olleet yhdynnässä noin 5 päivää sitten. Suositus oli se, että pari päivää on hyvä pitää siittiöt sisällä ennen luovutusta. Liian pitkä aikakaan ei kuitenkaan hyväksi ole! Nyt siis olen hätä kädessä. Kumpi on parempi laadun kannalta; se, että siittiöt ovat olleet liian kauan sisällä vaiko se, että tänä iltana harrastettaisiin seksiä ja huomenna aamulla luovutettaisiin ”tuoreempia” tapauksia? Miehen siittiöiden määrä on ollut testauksissa riittoisa, hoitoihin ollaan menty minun takia (ikä). Mieskin kuitenkin jo yli 40v, joten laatu ei sielläkään välttämättä enää IHAN parasta ole.

Kiitos etukäteen, jos joltakulta tietoa tms löytyy. Tosiaan palaan muihin asioihin myöhemmin.
Aiemmin en ole ”uskaltanut” kirjoittaa, vaikka mieli on tehnyt. Henkistä tukea olen täältä aina hakenut itkujen, surujen ja mietintöjen keskellä.
Hei! Jännät ajat teillä. Itse varmaan säästäisin huomiseen mutta en usko että kumpikaan vaihtoehto on väärä. Tsemppiä huomiselle!

Moi! En osaa varmaa vastausta sanoa. Mulle lääkäri sanoi, että yli 5 pv ei saisi olla väliä. Silloin laatu kärsii enemmän kuin tiheän välin kanssa. Jos siemennesteen laatu on ok, niin ei sillä sitten niin suurta merkitystä ole. Tehdäänkö teille IVF vai ICSI? Jos ICSI, niin sitten tuskin on väliä oletteko tänään yhdynnässä vai jätättekö tältä illalta väliin.
Tsemppiä punktioon! :)

Kiitos Colgate. Nyt on tosiaan positiivisella tavalla jännät hetket. Tuntuu, että nyt on taas mahdollisuus! Vuosi sitten minulle tehtiin siirto ja se onnistui, mutta oli vakavia kromosomivirheitä ja tuli kesken pois (rv 17). Toinen siirto (PAS) koetettiin tehdä toukokuussa, mutta ei tarrannut. Nyt sitten huomenna on uusi keräys. Ultrassa näkyi toissapäivänä 7 potentiaalista rakkulaa (ikäisekseni kuulemma ihan hyvin). Katsotaan, olisivatko vielä lisääntyneet. Ja mikä tärkeintä; kunpa olisi hyvälaatuisia edes jokunen. Viimeksi oli lopulta vain kaksi siirrettäväksi kelpaavaa ja tosiaan kävi miten kävi.

Tätä linkkiä luin äsken noihin siittiöihin liittyen ja koska jo kerran kävi huonosti, niin nyt on luonnollisesti suuri pelko taas.

https://www.tiede.fi/keskustelu/39942/ketju/turboseksi_torjuu_kehitysvammat

Pääsin onneksi nyt illalla kotiin kun veriarvot pysyi hyvänä. Tarjosivat kyllä useamman kerran mahdollisuutta jäädä kivunhoitoon osastolle, mutta nyt ei pää kestäny olla siellä lähes jo synnyttävien keskellä... Ja sitä ku on tämmönem sissi niin ei koe tarvitsevansa osastohoitoa vaikka ois pää kainalossa :oops: Pari antibioottikuuria syön nyt ja toivotaan ettei tule mitään infektiota.

Lahjasoluhoitoja on ihan pintapuolisesti sivuttu joskus keskusteluissa miehen kans. En ehkä ihan vielä ole valmis tekemään sitä päätöstä, otetaanko niin isoa lainaa sitä varten kun eihän niissäkään hoidoissa varmuutta onnistumisesta ole :sad001

Moi! En osaa varmaa vastausta sanoa. Mulle lääkäri sanoi, että yli 5 pv ei saisi olla väliä. Silloin laatu kärsii enemmän kuin tiheän välin kanssa. Jos siemennesteen laatu on ok, niin ei sillä sitten niin suurta merkitystä ole. Tehdäänkö teille IVF vai ICSI? Jos ICSI, niin sitten tuskin on väliä oletteko tänään yhdynnässä vai jätättekö tältä illalta väliin.
Tsemppiä punktioon! :)

Kiitti tästä! ICSI tehdään meille. Klinikalla muistaakseni vuosi sitten puhuivat, että jostain syystä munasolu ja siittiö eivät jostain syystä aina vaan kohtaa (tai siis siittiö ei pääse läpi) ja siksi ICSI.

Kiitti tästä! ICSI tehdään meille. Klinikalla muistaakseni vuosi sitten puhuivat, että jostain syystä munasolu ja siittiö eivät jostain syystä aina vaan kohtaa (tai siis siittiö ei pääse läpi) ja siksi ICSI.

Älkää sitten murehtiko liikaa millainen väli on ollut yhdynnöillä :) Biologi poimii kuitenkin siittiöitä vain muutamia ICSI:ssä.

Bluebe, sun kivut kuulostaa siltä että tutkimuksiin hakeutuminen voisi olla paikallaan. Leikkaus ei usein ole ensimmäinen hoitomuoto vaan hormonit ja osaavalta gyneltä diagnoosin saa ihan oirekuvan perusteella vaikka ultrassa ja/tai magneetissa ei mitään näkyiskään. Endometrioosia hoidetaan minipillereillä/e-pillereillä/vahvoilla keltarauhasvalmisteilla joista sopivan löytäminen voi viedä aikaa. Jos toisen lapsen yritys ei ole vielä ajankohtainen, endometrioosia hoitamalla voi parantaa onnistumismahdollisuuksia jatkossa ja kipujakin toivottavasti vähentää. Minipillereitä voi käyttää imettäessä ja osa endometrioosia sairastavista aloittaa ne heti jälkitarkastuksesta. Endometrioosittaret-facebookryhmästä löytyy tietoa eri paikkakuntien gyneistä.

Bluebe, sun kivut kuulostaa siltä että tutkimuksiin hakeutuminen voisi olla paikallaan. Leikkaus ei usein ole ensimmäinen hoitomuoto vaan hormonit ja osaavalta gyneltä diagnoosin saa ihan oirekuvan perusteella vaikka ultrassa ja/tai magneetissa ei mitään näkyiskään. Endometrioosia hoidetaan minipillereillä/e-pillereillä/vahvoilla keltarauhasvalmisteilla joista sopivan löytäminen voi viedä aikaa. Jos toisen lapsen yritys ei ole vielä ajankohtainen, endometrioosia hoitamalla voi parantaa onnistumismahdollisuuksia jatkossa ja kipujakin toivottavasti vähentää. Minipillereitä voi käyttää imettäessä ja osa endometrioosia sairastavista aloittaa ne heti jälkitarkastuksesta. Endometrioosittaret-facebookryhmästä löytyy tietoa eri paikkakuntien gyneistä.

Mulla on tutkittu lapsettomuushoitojen yhteydessä endoa, mutta verikokeissa ei näkynyt mitään ja tosiaan jossain ultrassa on pieniä viitteitä tullut siitä, että voisi olla jotain kiinnikkeitä, mutta varmuutta asiasta ei ole. Joten todennäköisesti varmuus saataisiin vaan leikkauksella. Toinen hoito tehtiin tosiaan pitkällä kaavalla endoepäilyn vuoksi. Mulle ei ole koskaan sopinut hormonaalinen ehkäisy sivuoireiden vuoksi (monta e-pilleriä ja minipilleriä kokeiltu). :sad001 Ja toista lasta lähdetään yrittämään puolen vuoden sisään, niin siltäkään kantilta ei nyt mitään ehkäisyä väliin. Pitää miettiä tätä asiaa sitten mahdollisen toisen lapsen jälkeen tai jos ei ala kuulua hoidoista huolimatta.

Mulla on tutkittu lapsettomuushoitojen yhteydessä endoa, mutta verikokeissa ei näkynyt mitään ja tosiaan jossain ultrassa on pieniä viitteitä tullut siitä, että voisi olla jotain kiinnikkeitä, mutta varmuutta asiasta ei ole. Joten todennäköisesti varmuus saataisiin vaan leikkauksella. Toinen hoito tehtiin tosiaan pitkällä kaavalla endoepäilyn vuoksi. Mulle ei ole koskaan sopinut hormonaalinen ehkäisy sivuoireiden vuoksi (monta e-pilleriä ja minipilleriä kokeiltu). :sad001 Ja toista lasta lähdetään yrittämään puolen vuoden sisään, niin siltäkään kantilta ei nyt mitään ehkäisyä väliin. Pitää miettiä tätä asiaa sitten mahdollisen toisen lapsen jälkeen tai jos ei ala kuulua hoidoista huolimatta.

Tunnistan tuon hormonaalisen ehkäisyn aiheuttamat sivuvaikutukset. Onnea uuteen yritykseen kun sen aika on!

Endohan ei näy missään verikokeissa. Tuo on kyllä niin väärin, että varmuutta asiasta ei yleensä saa ennenku tilanne räjähtää totaalisesti käsiin. Kyllä sun oireet kuulostaa hyvinkin endolta. Sivuoireet noissa hormonivalmisteissa usein ikäviä, mutta sairauden hoitamatta jättäminen voi aiheuttaa pysyviä vaurioita kehoon :sad001

Hei kaikille!
En nyt muista onko tullut jo aijemmin kirjoiteltua tänne (mahtaisiko se näkyä jostain)? Nimimerkki pysynyt samana. Ihan aloittelija täällä foorumilla olen.

Täältä on kyllä saanut ihanasti vertaistukea lukemalla juttuja. Tsemppiä ja plussa tuulia toivottelen.

Meillä ivf hoidot menossa ja muniksia kasvatellaan, ma tai ti on punktio päivä. Kontrollissa näkyi oikealla useampi munarakkula ja vasemmalla vain kaksi, siinä jännityksessä ei jäänyt mieleen oikein nuo luvut. Onko muilla piikityksen ja munarakkuloiden kasvattelun aikana ollut alavatsakipuja? Minulla pahenevassa määrin, että haittaa jo normiliikettä. Vinkkejä kaipailisin itse punktiopäivään, mitenhän kipeäksi siitä mahtaa mennä? Matkaa klinikalle kuitenkin se 130km, joten tovin saa kököttää autossa.

Minulla on juuri punktio takana, pari tuntia olen lepäillyt kotosalla. Puolta tuntia ennen toimenpidettä otin kotona jo Panadolin (Buranaa tms ei suositeltu). Itse punktio meni kivuttomasti, mutta sen jälkeen on tullut tässä parin tunnin aikana noin 5 kertaa semmoisia muutaman sekunnin kipukouraisuja, jotka kestän kyllä. Vähän ulvahdan, mutta ei se kipu kova ole! Viimeksi ei tällaisia ollut ollenkaan. Eli itselleni nämä on olleet suht helppoja toimenpiteitä onneksi.

Punktiossa saatiin 9 munasolua, joka on ikäisekseni kuulemma tosi hyvin. Viime kerralla tehtiin puolet ICSI:llä ja puolet IVF:llä, mutta totesivat, että nyt tehdään kaikki IVF:llä, sillä eroa hedelmöityksen onnistumisen suhteen ei viimeksi ollut. Luulin, että kaikki tehtiin viimeksi ICSI:llä. :confused:

Nyt jännätään, miten lähtevät etenemään!

Kisu82 lämpimät onnittelut, aivan ihania uutisia.:Heartred Miten olet voinut?

Beislalle myös paljon onnea varhaisultran kuulumisista! :Heartred

Ja kaikille muille oikein paljon onnea ja tsemppiä hoitojenne eri vaiheisiin!

Onnea hyviä uutisia saaneille! Kyllä niiden lukeminen antaa taas toivoa.

Isot myötätunnot huonoja uutisia saaneille, päivä kerrallaan, kyllä se vielä tärppää.

Ja paljon tsemppiä muille jännäilijöille, itse testaan huomenaamulla, pp 9 huomenna. Mies lupas käydä hakemassa Clearblue early- testin, niin ei se auta... Oon ihan kauhea testien kuluttaja, myönnetään, en malta oottaa yhtään näiden kanssa.

Ja meillä tosiaan se eka ivf takana, josta yksi hedelmöittyi ja tehtiin tuoresiirto, eikä mitään pakkaseen, kun ne muut munasolut ja siittiöt hylkivät toisiaan. Eli kuulosti Usva78 vähän samanlaiselta tuo teidän tilanne...

Kefir90 sama homma noiden alavatsakipujen kanssa, turvonnut ja pinkeä vatsa, piikityksistä jopa pikku mustelmia... Koita kestää!

Mulla Lugesteronit vielä meneillään. Voiko niistä tulla hiivatulehdus? Vai kuvittelenko vaan ja limakalvojen kuivuminen aiheuttaa epämiellyttävää tunnetta...

Aislinn83, kiitos onnitteluista! :) Olo on turpea, ja tänään kävin ekan kerran yökkäilemässä vessassa. Onneksi vatsan krampit ovat vähän hellittäneet, mutta repäisykipuja tulee välillä, kun nousen nopeasti ylös. Aika rytinällä iskivät nämä raskausoireet, mutta näihin täytyy nyt kaiken jälkeen suhtautua positiivisesti. Yleensä en saa kauheasti oireita mistään, eli vähän yllärinä tuli. :grin Miten sinun raskautesi sujuu?

Nude, tsemppiä testailuun! :) Kaikilla ei kuulemma vielä pp9 tule positiivista tulosta, vaikka raskaana olisikin. Toivottavasti siellä kuitenkin jo viiva näkyisi!

Usva78, hyvä saalis! Toivottavasti mahdollisimman moni hedelmöittyy ja alkaa jakautua!

Kefir90, mulle ei tullut piikittelystä juuri mitään oireita, mutta alavatsakivut ovat aivan normaaleja, kovasti lääkäri niistä multa kyseli ja oli suorastaan yllättynyt, kun mulla ei ollut juuri mitään vaivoja.

Hei kaikille!
En nyt muista onko tullut jo aijemmin kirjoiteltua tänne (mahtaisiko se näkyä jostain)? Nimimerkki pysynyt samana. Ihan aloittelija täällä foorumilla olen.

Täältä on kyllä saanut ihanasti vertaistukea lukemalla juttuja. Tsemppiä ja plussa tuulia toivottelen.

Meillä ivf hoidot menossa ja muniksia kasvatellaan, ma tai ti on punktio päivä. Kontrollissa näkyi oikealla useampi munarakkula ja vasemmalla vain kaksi, siinä jännityksessä ei jäänyt mieleen oikein nuo luvut. Onko muilla piikityksen ja munarakkuloiden kasvattelun aikana ollut alavatsakipuja? Minulla pahenevassa määrin, että haittaa jo normiliikettä. Vinkkejä kaipailisin itse punktiopäivään, mitenhän kipeäksi siitä mahtaa mennä? Matkaa klinikalle kuitenkin se 130km, joten tovin saa kököttää autossa.

Mä olin ekassa IVF:ssä sen verran kipeä, et jäin jo muutamaa päivää ennen punktiota saikulle (fyysinen työ) ja en oo ihan varma et jatkettiinko saikkua vielä siirron jälkeenkin. Tokassa IVF:ssä en ollut niin paljoa kipeä, mut saikulla olin kuitenkin ennen punktiota. Tässä vaiheessa työ ei ollut niin fyysistä kuin ensimmäisen aikaan.

Takaisin