IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Te joille on inseminaatio tehty esim just ton 5 krt, ootteko te yksityisellä käyneet vai mitenkä?

Jos olisin etukäteen tiennyt miten ivf todella tapahtuu niin olisimme varmaan tehneet sen huomattavasti aikaisemmin.
Onhan ne pistokset ikäviä eikä punktiokaan mikä kiva ole mutta punktion tapahtuu ensinnäkin kohtalaisen nopeaa. Minulta kerättiin 9munasolua ja oisikohan kokonaiskesto ollut 20minuuttia. Siis sisältäen valmistelut.
Itse siirto ei tuntunut miltään.

Eiköhän jokainen tän asian kanssa paininut ole joutunut sietämään alapään ronkkimista ja se kait se ivfssäkin oli "pahinta"

Te joille on inseminaatio tehty esim just ton 5 krt, ootteko te yksityisellä käyneet vai mitenkä?

Jos olisin etukäteen tiennyt miten ivf todella tapahtuu niin olisimme varmaan tehneet sen huomattavasti aikaisemmin.
Onhan ne pistokset ikäviä eikä punktiokaan mikä kiva ole mutta punktion tapahtuu ensinnäkin kohtalaisen nopeaa. Minulta kerättiin 9munasolua ja oisikohan kokonaiskesto ollut 20minuuttia. Siis sisältäen valmistelut.
Itse siirto ei tuntunut miltään.

Eiköhän jokainen tän asian kanssa paininut ole joutunut sietämään alapään ronkkimista ja se kait se ivfssäkin oli "pahinta"

Samaa mieltä! Olisin halunnut heti ensimmäisenä hoitona IVF:n, mutta ensin oli julkisella pakolliset inseminaatiot x 2, kun selittämättömiä ollaan. Oli kyllä jo ihan alusta alkaen sellainen olo, ettei insseistä ole meille apua.

Mulle taas nämä ivf-hoidot on ollu fyysisesti melko rankkoja vaikean endometrioosin vuoksi. Ja kun jo neljäs hoito meneillään niin kyllä on pääkin koetuksella. En ole jaksanut tän hoidon aikana kirjoitella tänne tai mihinkään kuulumisia ja väliaikatietoja. Ei vaan uskalla toivoa enää, niin jotenkin nyt ollu helpompi pitää kaikki vaan itsellään.

Tsemppiä kaikille parhaillaan oleviin ja alkaviin hoitoihin joka tapauksessa :Heartred

Mulle taas nämä ivf-hoidot on ollu fyysisesti melko rankkoja vaikean endometrioosin vuoksi. Ja kun jo neljäs hoito meneillään niin kyllä on pääkin koetuksella. En ole jaksanut tän hoidon aikana kirjoitella tänne tai mihinkään kuulumisia ja väliaikatietoja. Ei vaan uskalla toivoa enää, niin jotenkin nyt ollu helpompi pitää kaikki vaan itsellään.

Tsemppiä kaikille parhaillaan oleviin ja alkaviin hoitoihin joka tapauksessa :Heartred
Ikävä kuulla @Triana Anteeksi että utelen, onko endometrioosi pahentunut hoidoista tai lisännyt kipua sinulla? Ei tietenkään tarvi vastata jos siltä tuntuu. Minulla myös endometrioosi
Älä menetä vielä toivoa

Ikävä kuulla @Triana Anteeksi että utelen, onko endometrioosi pahentunut hoidoista tai lisännyt kipua sinulla? Ei tietenkään tarvi vastata jos siltä tuntuu. Minulla myös endometrioosi
Älä menetä vielä toivoa

Joo mun endo on levinnyt tosi laajalle laosettomuushoitojen aikana ja kivut myös pahentunu hurjasti :sad001 Vaikka on myös välillä hoidettu endoa hormoneilla. Kyllä tämän kestäisi, jos voisi olla varma, että saadaan joskus raskaus alkamaan. Täytyy jaksaa pientä toivoa vielä pitää yllä.

Toivottavasti sulla ei ole yhtä huono tilanne endon suhteen :Heartred

Joo mun endo on levinnyt tosi laajalle laosettomuushoitojen aikana ja kivut myös pahentunu hurjasti :sad001 Vaikka on myös välillä hoidettu endoa hormoneilla. Kyllä tämän kestäisi, jos voisi olla varma, että saadaan joskus raskaus alkamaan. Täytyy jaksaa pientä toivoa vielä pitää yllä.

Toivottavasti sulla ei ole yhtä huono tilanne endon suhteen :Heartred

Kovasti jaksamista sulle <3 Mainitsit, että eka IVF ei mennyt suunnitelmien mukaan, mutta miten ne muut? Siis tarkoitan että saitteko alkioita pakastimeen jne?

Kovasti jaksamista sulle :Heartred Mainitsit, että eka IVF ei mennyt suunnitelmien mukaan, mutta miten ne muut? Siis tarkoitan että saitteko alkioita pakastimeen jne?

Kiitos :Heartred Se 1.ivf (5/2018) tosiaan keskeytettiin kun oli niin iso endometriooma munasarjassa, ettei tullu vastetta pistoksilla. Se leikattiin ja vei munasarjan ja molemmat munanjohtimet mennessään. 2.ivf (12/2018) ja 3.ivf (2/2019) saatiin molemmissa vain yhdet alkiot tuoresiirtoihin. Eli ei koskaan mitään pakkaseen.

Hippunen voimia, ei ole herkkua tavata raskaana olevia, varsinkin kun ei jaksaisi olla iloinen vaikka tuntuu että pitäisi. Mutta aina ei tarvitse jaksaa.

Tervetuloa mukaan Nude, ja pikaista plussaa teille! Me ollaan kerrottu aika monille hoidoista. Ei välttämättä olla erikseen puhuttu jos joku ei ole kysynyt, mutta jos joku kysyy toisesta lapsesta niin ollaan sanottu suoraan. Tuntuu helpommalta näin. Töissä vain muutama tietää, pomo mukaan lukien. Hän on onneksi tosi ymmärtäväinen, oikein onni että on tuollainen tyyppi.
Tosi kurjaa ettei mitään jäänyt pakkaseen. Meillekin kävi niin vaimon ekassa ivf:ssä, tokassa meni paremmin sen suhteen.

Kisu, tsemppiä piinailuun!

Colgate , tsemppiä sullekin piinapäiviin

Johis, voimia. En tosiaan tiedä mistä toivoa saa, mutta eipä se toivo tee raskaaksi, ilmankin voi onnistua. Sori, ei ehkä ollut kovin kannustavaa mutta noin välillä itsestä tuntuu.

Anselmiina, kurjaa kun joudutte odottamaan noin pitkään, tsemppiä.

Kosmos, tiputtelu kuulostaa kyllä tosi rasittavalta. Eikö lääkäri osaa sanoa siihen mitään?

Fetus-sintti, toivottavasti viimeinen inssi tuo pysyvän plussan mutta jos ei, tervetuloa mukaan!

Triana kovasti voimia, ymmärrän hyvin että aina ei huvita edes kirjoittaa tänne. Mullekin käynyt vähän niin kun hoidot on pitkittyneet.

Me tosiaan piinaillaan päästäänkö ensi viikon tiistaina varhaisultraan. Alkuviikosta alkoi tiputtelu. Edellistä kerralla kun saatiin plussa, samoilla päivillä alkoi tiputtelu ja seuraavana päivänä meni kesken isolla vuodolla. Nyt ei ole vielä ainakaan vuoto lisääntynyt. Vaikka kuinka tietää miten yleisiä vuodot on myös onnistuneissa raskauksissa, ei se paljon lohduta tällä taustalla. Niin monta kemiallista jo takana.

Jos päästään varhaisultraan ja tulee hyviä uutisia, sen jälkeen uskallan jo varmaan siirtyä plussanneiden ketjuun.

Heippa hei! Eka kertaa kirjoittelen tänne :) takana 3 pitkää IVF:ää julkisella laihoin tuloksin ja nyt alkamassa neljäs yritys Felicitaksella ("flare-up"). Olen syönyt DHEA:ta munasolujen laadun parantamiseksi nyt 3 kk ja kp 21 alkaa Zumenon seuraavan kierron alkuun saakka. Sitten kp 1-2 nollaultra ja Synarelaa muutama päivä. Onko jollain kokemuksia DHEA:sta tai flare-up-kaavasta? Toiveet on nyt erityisen korkealla kun yksilöity hoitometodi :)

Tsemppiä kaikille ja kiva tutustua! :)

Triana <3 En tiedä, miten lohduttaa. Toivon teille onnistumista koko sydämestäni ja uskon, että onnistuminen on vielä ihan mahdollista!

Beisla, hurjasti tsemppiä edelleen! Toivon kovasti, että varhaisultrassa olisi kaikki OK.

Cvalda, hienoa, että saatte nyt yksillöllistä hoitoa. :) Moni on onnistunut yksityisellä julkisen jälkeen.

Täällä edelleen piinaillaan pp7. Olen ollut tähän saakka ihan naurettavan optimisti, mutta nyt on pessimismikin alkanut saada sijaa. Oireissa ei suurempia muutoksia, nännit kipuilevat samaan tapaan kuin koko viikon ja vatsassa on menkkajuilintoja edelleen, tosin pahimmat ja kivuliaimmat olivat silloin pp3-5. Ensi viikon alussa aion testata. :nailbiting:

Tulipa muuten mieleen tuosta hoidoista kertomisesta... Luin juuri jutun Anne Hathawaysta, joka on nyt raskaana lapsettomuushoidoista, ja ilmeisesti ensimmäisenkin lapsen saanut hoidoilla. Ja Michelle Obama on myös kertonut käyneensä IVF:ssä.

Vaikka en itse näistä hoidoista paljon tässä vaiheessa puhu (ehkä lähinnä siksi, että en halua ympäristöstä onnistumispaineita), niin tuntuu tosi hyvältä, että muutama todella A-luokan julkkis on kertonut kokeneensa tämän saman. Mietin itse asiassa Michelleä, kun makasin klinikalla punktion jälkeen kivuissani. :grin

Moi.
Kiitos tervetulotoivotuksista ja myötäelämisessä kaikille.

Mulla oli tosiaan pe eka ivf:n tuoresiirto. Ja se meni hyvin jännityksistä huolimatta.

Samalla siinä sitten selvisi, että munasoluja olis ollut useampikin erinomainen pakkaseen, mutta ne eivät tehneet yhteistyötä siittiöiden kanssa. Yksi kuitenkin hedelmöittyi ja se siirrettiin.
Jos tämä olisi ollut tiedossa, niin oltaisiin suoraan menty icsillä...

Todella ristiriitaisin fiiliksin poistuin klinikalta ja olen sulatellut tätä Lugesteron sivuvaikutusten kera...

Meillä on ennestään tyttö, ja toiveissa olisi toinen. Itse en kokenut hoitoa kovin helpoksi, mutta riippuu varmasti paljon omasta luonteesta, miten asiaan suhtautuu. Haluaisin olla rennommin mielin, mutta suorituspaineet onnistumisesta ovat ainakin minuun vaikuttaneet siten, että emme hoidoista ole kertoneet muille.

Nude, meillehän kävi juuri samoin! Meillä tosin yli puolet hedelmöitettiin ICSIllä ja hyvä niin, sillä IVF:llä nolla munasolua hedelmöittyi. Tyytyväinen olen tietenkin, että blastoja saatiin jokunen ICSIn ansiosta, mutta surettaa ne menetetetyt munasolut (ja mahdolliset menetetyt blastot). Mutta niinhän se on, että nämä ekat hoidot ovat kokeilua, se on vain pakko hyväksyä. Tsemppiä piinailuun!

Lisäys: Mitä muuten teille kerrottiin tuon epäonnistuneen hedelmöityksen syyksi? Meille ei ole vielä kerrottu oikein mitään tarkempaa, itsehän en kysellytkään, kun jännitin siirtoa siinä tilanteessa.

Monella jännät viikot edessä! Tsrmppiä kaikille! Miksi muuten ei suoraan tehdä ensimmäisessä IVF:ssä puolet ICSI:llä? Eikö se olisi kannattavaa? Minullakin ensimmäinen tehtiin IVF, jonka jälkeen opittiin että puolet tehdään ICSI:llä toisessa kierroksessa. Ja nyt jos kolmanteen mennään niin kaikki ICSI:llä. Eikö mahikset sitten heti paranis eikä ensimmäinen olisi niin ”harjoittelua” jos puolet samantien ICSI:llä? Tähän varmaan joku syy?

Monella jännät viikot edessä! Tsrmppiä kaikille! Miksi muuten ei suoraan tehdä ensimmäisessä IVF:ssä puolet ICSI:llä? Eikö se olisi kannattavaa? Minullakin ensimmäinen tehtiin IVF, jonka jälkeen opittiin että puolet tehdään ICSI:llä toisessa kierroksessa. Ja nyt jos kolmanteen mennään niin kaikki ICSI:llä. Eikö mahikset sitten heti paranis eikä ensimmäinen olisi niin ”harjoittelua” jos puolet samantien ICSI:llä? Tähän varmaan joku syy?

Colgate, meillä tehtiin puolet ICSIllä, koska miehen simpoissa oli vikaa. Jos ei ole mitään erityisempää vikaa todettu, niin yleensä tehdään IVF:llä kai sen takia, että se on kuitenkin "luonnollisempi" vaihtoehto. Tosin siinä on se huono puoli, että sitten voi tulla yllätyksiä. Joissain muissa maissa, käsittääkseni esim. Jenkeissä, ICSIä käytetään helpommin kuin täällä Suomessa.

ICSIssä on hitusen suuremmat riskit synnynnäisille vammoille, siksi yritetään mieluummin ilman. Ero riskiprosenttien välillä ei kuitenkaan ole suuri.

Ja sitten on niitäkin, joilla tulee vieläkin huonommat hedelmöittymistulokset ICSIllä kuin tavallisella IVF:llä, joten ei tuokaan mikään automaattinen tilanten parannus ole.

Kiitos tsempeistä Kisu_82!

Lääkäri oli oikeastaan itsekin asiasta hämillään. Sen vuoksi, että meillä on jo yksi onnistunut luomusti alkuun saanut lapsi. Ja yksi munasoluista hedelmöittyi tässä ivf:ssä kuten piti. Miksi noin 12 muuta munasolua "hylkivät" terveennäköisiä ja liikkuvia siittiöitä? On kuulemma hyvin harvinaista...

Itse jäin miettimään myös tota rahapuolta, koska onhan se koko ajan taustalla mielessä... Jos osa oltaisiinkin heti alkuunsa icsattu, niin...

Meille tulee nyt taukoa, mikäli tästä tuoresiirrosta ei mitään kehkeydy. Pää ei todellakaan kestä tätä menoa työrumban ohessa.

Minäkin alan pikkuhiljaa aktivoitua taas tällä palstalla. Meillä on tammikuussa syntynyt IVF-vauva ja polin kesätauon jälkeen soittelin ja kyselin, miten toimitaan jatkon kannalta kun pakkaseen jäi alkioita. Varattiin marraskuulle suunnitteluaika ja huurunenä siirretään varmaan sitten joulu- tai tammikuussa. Jännittävää! Halutaan jatkaa nopeasti hoitoja, koska toivotaan kovasti sisarusta ja tiedetään, ettei tässä asiassa mikään mene koskaan niin kuin on suunniteltu. Vaikka pakkasessa on 5 alkiota, niin voi olla että meillä on sitten kaksi lasta lyhyellä ikäerolla tai kenties ei koskaan saadakaan sisarusta. Kaksi IVF-hoitoa on tehty, joten pakkasalkioiden jälkeen on mahdollista saada vielä yksi hoito.

Kolme kuukautta odotellaan suunnittelukäyntiä, mutta tulen lukemaan ja kommentoimaan teidän muiden kuulumisia sillä välin! :)

Takaisin