IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miulle taas annettiin ohje että perjantaina 26.8 kotitesti, ja jos on negatiivinen niin luget voi lopettaa heti ja jos positiivinen niin lopetetaan asteittain.

Olin tyhmä ja menin tekemään ovistestin kun ei r-testiä ole saatavilla(minä joka uhosin etä en testaa..huoh). Siihen ilmestyi kirkuva ovisplussa. Sitten tietysti googlasin ja löysin puolesta ja vastaan mielipiteitä siitä että näkyykö raskaus siinä:hilarious: Nyt olen ihan hermona:confused: Jos nyt kuvittelee jotain ja r-testi onkin negatiivinen niin voi sitä pettymyksen määrää..

Voi Rive!! Kylläpä jännään paikkaan itses pistit.
Lisäänpä jännitystä ja laitan tähän omat testini, ylin on ovistesti ja alemmat raskaustestejä :)
ImageUploadedByVau Foorumi1471713923.181033.jpg

Kivaa huomata että tää on aika aktiivinen ketju. Olin toisessaki ketjussa mukana, mut se oli aika tylsää lähes yksinpuhelua, että onneksi bongasin tän, niin ei tarvitse yksin miettiä näitä asioita... Sitä oon miettiny myös että miksköhän meille on aina tehty alkion siirto 2pvän ikäisellä alkiolla. Tuntuu että mitä täältäkin lukenu nii enemmän tehdään 3pvän ikäisen alkion siirtoja. Joskin nyt jos ei tästä siirrosta raskaus ala, niin pakkasalkiot on 3pvän ikäisiä.

Tipu82: juu tää hoito oli tosiaanki pettymysten jälkeen positiivinen yllätys, ihanaa että pakkasessakin on jotain. Jos ei niitä nyt tarvitse käyttää, niin tulevaisuudessa sitten ku tulevalle iltatähdelle yritetään pikkusisarrusta.

Junttura: Väestöliitolla Oulussa on käytäntö että tehdään ihan se perus virtsatesti, pitävät sitä riittävän luotettavana.

Huomenna mulla pitää pistää se gonapeptyl, joku teistä on sitä varmasti joskus pistäny, onko se ihan ok pistettävä, itselle kun ei sitä aiemmin oo määrätty pistettäväksi.

Maleen

Rive, kaikkea hyvää - toivotaan hienoa lopputulosta tähän!!!
Maleen, me oltiin Helsingin Väestöliitolla ja aina tehtiin 3 päivän viljely (8-soluiseksi suunnilleen), paitsi tähän 6. ja viimeiseen kierrokseen kaikki panokset ja pitkä 5 päivän viljely blastokystiksi. Mitä itse lueskelin, pitemmällä viljelyllä alkio on kohtuun asettumiskunnossa. Aikasemmin ei ollu onnistunut pitkä viljely, kun se punktiopäivä on se viikonpäivä mikä parhaaksi nähdään ja viikonloput sotkee viljelyhommia. Meillä oli klinikan puolesta verikoepäivä 14 päivää jälkeen siirron. Ymmärrän kyllä, että halusivat 100% varmistaa, ettei vaan lugesteronia lopeteta mahdollisesti virheellisen kotitestin perusteella. Lääkkeellisissä kierroissa menkat ei ala lugen läpi, kun annos on jopa 600 mg/pvä.

Tipu, meillä on pakkasessa kuusi alkiota kahden alkion erissä. Jos molemmat sulatetut on hyviä niin voidaan kuulemma toinen pakastaa uudestaan, eli nähtäväksi jää moneenko siirtoon niitä riittää. En nyt tiedä vielä millon siirto on, kun en ehtiny perjantaina soittoajalle, mutta gyne sanoi että maanantaina ehtii hyvin vielä soitella.

Katjusha: Periaatteessa meillä olisi kyllä onnistunut siirtää 3pvän ikäisenäkin alkio, koska siirto oli keskiviikkona, mutta täällä ilmeisesti käytäntö se että jos punktio maanantaina, niin siirto keskiviikkona jne. Jos punktio sattuu to tai pe, niin siirto maanantaina. Jos ei nyt onnistu, niin ehdotan kyllä PAS:ssa alkion viljelyä plastokysti vaiheeseen ennen siirtoa.

Mulla on ollu kaikki siirrot lääkkeelliseen kiertoon ja lugesteron 200mgx3 ja siitä huolimatta menkat alkanu lugesteronin läpi. Joskin vuoto vasta sitten kunnolla ku testipäivänä raskaustesti negaa ja silloin ovat ohjeistaneet lopettamaan lugesteronit.

Millä annoksella muuten söit tukihoitona kortisonia?

-Maleen

Maleen, mulla meni Prednisolon 10mg/pvä ja aloitin noin viikko ennen punktiota tai suhteessa saman verran ennen PASia. Jatkettiin muistaakseni sinne rv 9-10 asteittain lopettaen. Mulla meni noin 15 alkioo pönttöön, ennenkuin kuin antoivat. Tulin heti seuraavasta siirrosta raskaaksi tällä mutta se meni persiilleen sitten muusta syystä (ku).
Katjusha rv 27+3

Kaakao, valitettavasti en saa pienennettyä kuvaa, jotta saisin sen tänne. Muuten olisin jo lätkäissyt niitä useammankin. ;) Tänään viiva on vahvistunut, toivottavasti tää nyt on oikeassa paikassa ja pysyy siellä sitten myös. Milloinkahan sitä antaa itselleen luvan oikeasti nauttia tästä ja tajuaa, että on raskaana? Niin epätodellista edelleen.

Oi että ku jännää... aawa ja rive hyvältä näyttää / kuulostaa molemmilla!

Oulun väestöliitossa ollaan mekin ja kotitesti on sinne riittäny. Kemiallisessa laittoivat veritestiinkin, mutta se tehtiin kolme päivää sen jälkeen ku viiva oli lähes hävinny kotitestistä.

On: ei tainnu mennä taaskaan ihan putkeen meillä nää hommat. Lääkäri ei palannu asiaan sen soittoajan jälkeen vaikka niin lupas. Perjantaiaamuna mulla alko menkat ja soittelin sitte ite sinne että miten nyt tehään, saiko ne sitä pienempää skooppia vai otetaanko lääkkeellinen kierto tähän väliin. Kaikki asiasta tietävät oli sit jossain valtakunnallisessa lääkäriseminaarissa... nyt en tiiä oliko polilla sitä oikeaa skooppia, mutta lääkkeitäkään en ehtiny tähän kiertoon saaja. Vähän vee...taa! Maanantaina uus soitto polille.

Junttura, turhauttavaa!! Pitäisivät seminaarinsa joskus toiste:arghh:

Mie en nyt tiedä mitä näistä ajatella kun selässä on niitä ärsyttäviä menkkakipuja. Pelottaa että vaikka plussan saisikin niin menkat alkaa heti kun luget lopetetaan. Välillä sitä miettii että miksi ihmeessä se ei nyt onnistuisi kun siittiöt saatiin perille jne. mutta sitten taas..loppuisi tää jomotus, prkl!!! Onko sulla Aawa mitään oireita mihinkään suuntaan? Toivottavasti plussa vain edelleen vahvistuu:angelic:

Junttura, voi että miten huonoa tuuria tuollaiset seminaarit just tärkeällä hetkellä. Toivottavasti saat jonkun kiinni huomenna.

Rive, mulla on myös edelleen menkkatuntemuksia, mut sen lisäksi välillä vihloo ja jotenkin oudosti polttelee vatsaa. Ja sitten on ollut pe illasta asti sellanen outo kuvotus. Sun oireet siis kuulostaa oikein lupaavalta! Jos en olis tehnyt plussatestejä, mä varmaan olisin ihan varma, että menkat alkaa just. Tai no voihan ne edelleen alkaa...

Onnenpotkuja kaikille ensi viikolle!!

Miäki liityn tohon menkkatuntemusporukkaan! Nää punktion jälkeiset kivut ei niinku tavallaan lähtenytkään pois, muuttivat muotoa vain. Omituisia vihlomisia ja minikramppeja. Ihan ilman panadolia siis pärjää hyvin. Jännä miten erilainen olo on nyt, kun edellisen siirron jälkeen. Wait and see....

Hileinen dpo 4, pp 2

Löysin netistä tälläisen tutkimuksen viljelyistä, ihan mielenkiintoista luettavaa..
Alkiolle paras kasvupaikka luonnollinen kasvupaikka (munasarjat), mutta blastokystiksi in vitro kasvatetut antaa paremman raskautumismahiksen ( ku eikö ne siinä vaiheessa plumpsahda munajohtimesta kohdun puolelle = luonnollinen kasvupaikka). Eli joko viljelet pitempään ja suuri mahdollisuus etteivät selviä, vaikka ehkä kohdussa selviäisivätkin, mutta jos selviää pidemmälle labrassa, raskaudut todennäköisemmin.. Ja sitte ku munasarjoissa ja kohdussa eri kasvuolot.. Jääköhän ne alkiot siirrossa kohtuun vai kulkeutuuko munasarjoihin? Toisaalta tässä vaiheessa munajohtimissa pitäis liikehdintä olka kohtuun päin nii miten ne vastavirtaan uisivat. Ku eikö ovulaation aikoihin liikehdintä oo munasarjoihin päin.

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/11518/URN_NBN_fi_jyu-2006591.pdf?sequence=1

Oi ei miten piinaavaa nyt Aawalla ja Rivellä! Toivotaan että oireet on raskaudesta ;)

Ompas kyllä ikävästi Juntturalla! Eikö nyt joku lääkäri voisi olla kuulolla seminaareista huolimatta. Eihän nämä tietenkään hengentärkeitä asioita ole, mutta tärkeitä kuitenkin ja aikaa ei aina olisi tuhlattavaksi ja onhan se turhauttavaa! Tsemiä!

Tipu, tuo on totta, mitä sanoit blastokysteistä. Alkio ei yleensä hakeudu munajohtimeen, ja toivon, että niin ei kävisi teille muille. IVF:ssä kohdunulkoisen riski on olemassa (suurempi kuin tavanomaisessa hedelmöittymisessä), omakohtainen suru menetetystä esikoisesta (ja johtimesta) tällaisesta tapahtumaketjusta.

Takaisin