Moikka kaikki!
Pitkän harkinnan jälkeen nyt tuntui oikealta ajalta liittyä keskusteluun ja hakea vertaistukea/neuvoja. Meillä lapsihaaveita kohta nelisen vuotta, josta 2 vuotta kunnon yritystä ja tutkimuksia. Minulla todettiin anovulatorisia vuotoja, jotka johtuvat mitä luultavimmin kovasta kestävyysurheilusta, jossa tuntimäärät olivat huippuaikoina 15-20h/vko. "Ongelma" korjaantui kuitenkin urheilu-uran lopettamisella ja muutamalla letrokierrolla. Meillä lapsettomuuden syyksi kuitenkin paljastui miehen siittiöiden todella alhainen määrä, vaihdellen 5-8 milj. Lääkärit aika lailla tyrmäsivät luomuhaaveet, joten todellinen ihme tapahtui viime talvena, kun ekasta letrokierrosta tulin raskaaksi. Kaiken piti olla hyvin ja sydänäänet oli ultrattu jo kahteen kertaan, kun munasarjakystan seurantaultrassa sikiö todettiin kuolleeksi 12 rv:lla.
Asumme ulkomailla ja keskeytyneen keskenmenon kokeminen "yksin" oli kyllä kauhea kokemus ja en vieläkään siitä ole oikein yli päässyt. Tässä on kevät/kesä yritelty letroilla ja ovulaation induktiolla sekä IUI tehtiin viime kierrossa, mutta ei tärppiä. Tähän kiertoon ollaan tekemässä ensimmäinen IVF/ICSI ja huomenna olisi tarkoitus aloittaa lyhyen kaavan mukaiset Gonyl pistokset. Olen lukenut näitä viestejä läpi ja saanut täältä jo niin paljon tsemppiä ja uutta tietoa. Hoitomme tehdään täällä ulkomailla, joten siksikin vertaistuen saaminen tuntuu entistä tärkeämmältä, koska kielimuurin vuoksi en aina edes ymmärrä mitä lääkettä minun tulisi ottaa milloinkin. Tuon keskenmenon hoitaminen täällä jätti pienoiset traumat, koska sairaanhoidon taso ei ole ihan samaa luokkaa kuin Suomessa..:) Mutta, nokka kohden hoitoja ja toivottavasti voin tulla täältä kyselemään asioita, joihin paikalliset lekurit eivät osaa tai suostu vastaamaan..:)