IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mörkö meillä tosiaan miehestä johtuva lapsettomuus ja lahjasimpat. Mussa ei kai mitään erityistä vikaa, muttamunasarjaprofiili ei ihan priimaa, toinen munasarja jotenkin surkastunu. Kuusi inssiä tehty, ei plussan plussaa. 1.ivf tuoresiirto nega, mutta joku kiinnittymisyritys. Nyt eka PAS ja plussa

Mörkö, mulla pcos ja siitä johtuva ovuloimattomuus on suurin syy hoitoihin. Sit tulee tuo ikä ja ylipaino omalta osaltaan sekaamaan kuvioita. Mulla on muutenkin painon kans ollut aina ongelmia. Nyt aloin tehdä ihan kaaviota siitä ja ihmettelen kuinka rajusti se voi heitellä. Viikon ajan tarkkailussa voi ensin tulla päivässä lähes kilo lisää ja seuraavana päivänä voi olla reilu puoli kg vähemmän. Sit taas seuraavana päivänä voi olla reilu kilo enemmän ja taas voi laskea kilolla ja sitä rataa. Elintavat kuitenkin on samat ja puntarillakin käyn aina suurin piirtein samaan aikaan ja samalla vaatetuksella.

Ompas täällä paljon selittämättömiä! Voin vaan kuvitella miten raastavaa se on kun ei ole tavallaan mitä hoitaa, mutta silti ei onnistu.

Hei hyvä kun otitte puheeksi noi kelakorvaukset! Eihän me olla niitä tajuttu hakea edes!! Voikohan niitä takautuvasti? Oliko niin, että klinikalta lääkärin lausunto ja sit ööö joku lomake? :grin Oon siis kyllä "edellisessä elämässä" hakenut korvauksia kun exän kanssa käytiin yksi inssi tekemässä. Tuskin voivat siis evätä nytkään korvauksia, varsinkin kun vasta nyt näissä hoidoissa on nää isot häikät selvinneet.

Osaako kukaan sanoa voisiko Terolutteja ja Lutinuksia ottaa samaanaikaan? Tai onko mitään ideaa tässä ajatuksessa? Kunhan taas pohdiskelen.. :grin Ja mikä ero on Lugesteronilla ja Lutinuksella? Millä perusteella määrätään toista ja millä toista? Vai ovatko ihan täysin samaa kamaa?

Menkat alkoi eilen eli ihan niin kuin pitääkin, 3pvää Lutinuksen lopettamisen jälkeen. Joskus sentään tääki kroppa toimii. Eli menis kyllä tosi hyvin jos kierto on taas sen n.28pvää ja klinikka tosiaan aukee 23.7. niin pääsis heti hommiin!

Selittämättömyys, ainaki omalla kohalla, oli pahinta. Ku ei ollut mitä hoitaa, eikä tavallaan ollut mitä surra. En oikein saanut asiaa hyväksyttyä ja käytyä läpi. Olis vaatinu pikkusen ison työn asian käsiitely, jos en olis ikinä raskautunu ja mitään syytä ei olis koskaan löytyny! Mutta onneksi näin ei käynyt! :)

Mörkö, käsittääkseni lugepallerot sisältävät luontaista naishormonia ja terot/primot ovat teollisesti valmistettuja luontaisen kaltaisia ns. synteettisiä naishormonivalmisteita. Yleisesti lääketiede on sitä mieltä, että luontaiset hormonit tukevat elimistön omaa toimintaa paremmin kuin teollisesti valmistetut.

Hulbertiina: Joo näin kans oon käsittäny :) Mutta pohdin siis sitä, että voiko niistä saada yliannostuksen/onko mitään hyötyä/onko edes mahdollista jos ottais molempia samalla?

Hmmmm.... Meillä meni Kela-korvaus suoraan suoraveloituksena yksityisellä puolella ja lääkkeistä tuli se Kela-korvaus suoraan apteekissa niistä mistä sen sai. Ainoastaan jäin miettimään noita lääkkeitä, kun lääkekatto on paukkunut jo vastaan ihan reippaasti, että mites sen kanssa toimitaan?

Meillä ei tosiaan mee suoraan, koska naispari.. Mitä en ihan ymmärrä. Sen jotenkuten vielä ymmärrän, ettei julkiselle pääse. Tosin sinnekin pitäis mun mielestä päästä jos on vikaa. No, elämä on ja näillä mennään.

Mitä meinaat lääkekatosta? Eikös se tuu automaattisesti sitten se halpa hinta? Sen jopa naisparit saa, hahah :grin Tyytyväinen veronmaksaja siinä kohtaa olen kyllä. Mulla on muuten vielä niin onnellisesti, että työpaikan sairauskassa maksaa kelakorvattavista 70%! Aivan tosi tarpeellinen ollut hoidoissa kyllä!

Kotiin tulee kirje kun kelan lääkekatto on täynnä. Mun piti hakea viimeisestä ostosta takautuvasti korvausta kun siinä ostossa raja ylittyi ja osa ostoista oli siis ”ilmaisia”.
Ja sen lääkekaton kertymisen tilanteen voi myös tarkistaa kelan sivuilta kun kirjautuu sinne :)

Tiukuliisa teille tulee varmaan kelalta lappu kotiin ylityksestä. Siinä vaiheessa näkyy jo suoraan apteekissakin.

Helpottaisi kyllä huomattavasti oloa jos tälle lapsettomuudelle olisi löytynyt joku syy. Asia olisi paljon helpompi hyväksyä. Välillä nousee pinnalle myös ajatus että johtuuko tämä siitä että ei vaan miehen kanssa olla tarkoitettu toisillemme ja syytöksiä siitä että aloitettiin liian myöhään. Aiemmin ei kyllä oltaisi oltu valmiita.

Alunperin päätettiin että jos tämä 6. kerta ei onnistu niin yksi vielä jaksetaan. En vaan tiedä yhtään olenko senkään jälkeen valmis lopettamaan yritystä. En vaan halua luovuttaa niin kauan kun vaan on mahdollista raskautua. Mutta jossain vaiheessa se olisi pakko osata päästää irtikin. Ja ruveta käyttämään rahat johonkin muuhun.

Pp10 ja puhdas nega testissä. Pieni mahdollisuuden kipinä vielä palaa kun alkion kiinnittymisaika oli vasta ma/ti akselilla.

Pisama :Heartred Jospa se siitä vielä! Toivotaan!

Ja samaa oon miettinyt, että koska on aika lopettaa. Tällä kohtaa tosin vasta mietin lopettamista omilla munasoluilla. Olin jo kolmannen hoidon ja tauon jälkeen ihan asennoitunut siihen, että lääkäri on sitä mieltä ettei kannata enää jatkaa näillä mun olemattomilla. Mutta niin vaan se olikin keksinyt taas uuden setin (tää viimesin siis jossa eka kasvatus hevosannoksilla ja pakastukseen kaikki mitä irti saadaan ja sit Procrenilla hormonit alas 2kk ja sitten vasta siirto) ja tuntuhan tää tosiaan toimivan edes vähän paremmin. Saas nähä mitä se ehdottelee sitten jos tää toinen PAS menee mönkään..

Vaimon munasoluihin siirtyminen olis sit se seuraava askel. Mut meijän paskalla tuurilla ollaan jo vitsailtu, että mitäs jos hälläkään ei niitä tule. Tällä hetkellä on eräs sairaus hoidettavana, joten sen puolesta jännittää ja ihan vielä ei voitais edes häneen siirtyäkään..

Lahjamunasoluistakin ollaan puhuttu, mutta se on jotenkin vielä toistaseks kaukainen vaihtoehto niin ei sitä sen koommin mietitä.

Toisaalta oon vähän semmoinen "mitä jos.." -tyyppi, että en kyllä hevillä luovuta. Koska koskaan ei voi tietää mitä jos se seuraava oliskin onnistuva. Loputtomiin ei kuitenkaan kannata jossitella. Kai.

Onhan se aikamoista, kun kestää ja kestää. Emme mekään voineet luovuttaa, vaikka välillä tuntui, ettei paljon järkeä jatkaa. Alkaneet mutta eri syistä keskeytyneet raskaudet antoivat erilaisen vaihteen ja meille se 6. kierros oli oleva se viimeinen. Onneksi jatkettiin. Nyt tuntuu, että kaikkensa on antanut ja meille riittää tätä hommelia :)
Pisama, pidetään kiinni toivonkipinästä!!
Itse koitan olla testaamatta niin pitkään kuin suinkin mahdollista. Viimeksi negatiivisen kotitestituloksen kanssa oli täyttä piinaa verikokeeseen asti.

Mörkö, puoli vuotta takautuvasti voi saada korvauksia.. itelläkin jäi yhdestä pas:ista harmillisesti saamatta kun liian myöhään huomasin ettei ollu tullu mitään, en tiedä eikö ne ollu muistanu laittaa sitä kelaan menevää korvauslaskelmaa laskun mukana enkä sitte ite muistanu kysellä sieltä, onko hakemus hukkunu postissa, kelassa vai miten kävi mutta eipä auttanu enää valituskaan.
Ensin siis lääkäri kirjottaa lausunnon jonka perusteella korvauksia voi hakee. Ootko siis saanu jo jostain aiemmista hoidoista korvauksia?
Jos ootte saanu lääkkeistäkin alennuksia, niin luulis sairauskorvauspykälän hoidoistakin täyttyvän? Oon käsittäny että yleensä yksinäiset ja naisparit ei saa edes niitä jos ei oo mitään sairautta.. Ja se on sittenkin hiukan lääkäristäkin kiinni, rastiiko reseptissä sen "sairauden hoito" -kohdan vai "muu", jollonka jälkimmäisessä joutuu hakeen korvauksia jälkeenpäin. Tuolla klinikalla missä oon käyny, toinen lääkäri laittaa aina sen sairaus-kohdan (kuten mun mielestä kuuluukin mun tapauksessa laittaa) ja saan suoraa ostaessa korvaukset, mutta toinen on alkanu jostain syystä laittaa sen muu-kohdan, kun sen mukaan niin vaan pitäs aina laittaa yksinäisten ja naisparien kohdalla, vaikka ois mikä sairaus ja ihan selkee tilanne että ne korvaukset kuuluu saada!? En tajua miks asioista pitää tehdä hankalampia kun rastilla oikeessa kohdassa säästys paljo vaivaa :mad: Oonkin sen jälkeen aina mahdollisuuksien mukaan jos reseptejä tiedossa, halunnu sille toiselle..

Hulbertiina: Joo näin kans oon käsittäny :) Mutta pohdin siis sitä, että voiko niistä saada yliannostuksen/onko mitään hyötyä/onko edes mahdollista jos ottais molempia samalla?

Enpä oo kyllä kuullu, että niitä olis yhtäaikaa käytetty. Luulisin että jos siitä olisi hyötyä, niin niitä määrättäis automaattisesti jokaiselle. Ja voihan niilläkin olla joku raja yliannostukselle niin kuin muillakin lääkkeillä. Vaikkakin lugeannostusta on tässä vuosien saatossa nostettu himpun verran.

Kookos: Siis joo toisella klinikalla vuonna 2013 tehtiin yks inssi ja muistan, että siitä jotain korvausta jostain saatiin. Ei ollu paljoa eli ihan vaan jostain tietystä osasta hoitoa sai? Ja siis lausuntokin oli ihan sillä perusteella, että vielä edellisimmän exän (mies) kanssa oltiin pari vuotta ilman ehkäisyä (joskus about vuodet 2007-2009) eikä tärpänny. Endoa ei silloin 2013 edes epäilty (vaikka oireista päätellen se on kyllä ollut vuosia) ja aukiolotutkimus oli ok. Tää lääkäri ei muuten koskaan löytänyt ultrassa mun vasenta munasarjaa.. Se oli mm. yks syy miks halusin näihin hoitoihin toiselle klinikalle. Mutta ette ikinä usko! Tää sama lääkäri vaihtoi tuolta edelliseltä klinikalta tälle meijän nykyiselle meijän tokan IVF:n aikaan ja eiköhän se osunu sit meille ku oma lääkäri oli lomalla! Ja arvatkaa löysikö se sitä vasenta munasarjaa näin vuosia myöhemminkään.. No ei! :grin :meh: Ja siis meillä on ollu nyt tuon lisäki kaksi muuta lääkäriä ja ne kyllä kummasti osaa sen vasemmankin ultrata.. Aivan uskomatonta.

Ai vaan puol vuotta saa takautuvasti.. Noh, täytynee tästä viimesimmästä sitten yrittää! Tosi hyvä kun rupesitte puhumaan! Ja siis joo lääkkeistä ollaan saatu kelakorvaukset ja extrana vielä se duunin sairauskassan 70% korvaus.

Hulbertiina: No niin mä vähän aattelinkin, kunhan pälkähti mieleen tämmönen :grin Jos ne periaatteessa on erilaista hormonia niin voisko yhdessä käyttää. No, ehkä en nyt koita leikkiä kotilääkäriä ja mennään niillä mitä lääkäri määrää :grin

Mörkö Miten on ees mahdollista, että lääkäri ei tosiaan löydä sitä vasenta munasarjaa??? Hä :D onko se sulla jotenki erilainen vai mitä ihmettä.. Oisit käskeny mennä uudestaan koulunpenkille :DD

Joo en tosiaan tiiä :grin Meillä meinas tulla pientä kärhämääkin kun rupesin vaatimaan, että nyt etit sen vasemman, sen löytää kyllä kaikki muutkin :hilarious: Mut ei. Voi olla, ettei uskaltanut sen ultrakapulansa kanssa runnoa. Se kyllä nimittäin ottaa kipeetä kun nuo muut ultraa sen vasemman. Varmaan jotenkin oudosti sijoittunut tai jotain.. Mutta tää lääkäri on tosiaan tehnyt vuosia ellei vuosikymmeniäkin näitä hommia niin on kyllä jotenkin uskomatonta.

Se on jännä juttu, mutta eipä nämä mun viimeisimmät lääkärit ole myöskään sitä vasenta ilman tuskaa saaneet kaivattua esille. Kävikö niin, että se vaan on huonommassa asemassa suolen takana piilossa nykyisin.

Munkaan vasen ei meinaa koskaan löytyä :D Vihdoin keväällä lääkäri sitten sanoi että varmaan endo liimannut sen jonnekin seinämään kiinni eikä siksi meinaa löytyä.

Kookos: Siis joo toisella klinikalla vuonna 2013 tehtiin yks inssi ja muistan, että siitä jotain korvausta jostain saatiin. Ei ollu paljoa eli ihan vaan jostain tietystä osasta hoitoa sai? Ja siis lausuntokin oli ihan sillä perusteella, että vielä edellisimmän exän (mies) kanssa oltiin pari vuotta ilman ehkäisyä (joskus about vuodet 2007-2009) eikä tärpänny. Endoa ei silloin 2013 edes epäilty (vaikka oireista päätellen se on kyllä ollut vuosia) ja aukiolotutkimus oli ok. Tää lääkäri ei muuten koskaan löytänyt ultrassa mun vasenta munasarjaa.. Se oli mm. yks syy miks halusin näihin hoitoihin toiselle klinikalle. Mutta ette ikinä usko! Tää sama lääkäri vaihtoi tuolta edelliseltä klinikalta tälle meijän nykyiselle meijän tokan IVF:n aikaan ja eiköhän se osunu sit meille ku oma lääkäri oli lomalla! Ja arvatkaa löysikö se sitä vasenta munasarjaa näin vuosia myöhemminkään.. No ei! :grin :meh: Ja siis meillä on ollu nyt tuon lisäki kaksi muuta lääkäriä ja ne kyllä kummasti osaa sen vasemmankin ultrata.. Aivan uskomatonta.

Ai vaan puol vuotta saa takautuvasti.. Noh, täytynee tästä viimesimmästä sitten yrittää! Tosi hyvä kun rupesitte puhumaan! Ja siis joo lääkkeistä ollaan saatu kelakorvaukset ja extrana vielä se duunin sairauskassan 70% korvaus.

Hulbertiina: No niin mä vähän aattelinkin, kunhan pälkähti mieleen tämmönen :grin Jos ne periaatteessa on erilaista hormonia niin voisko yhdessä käyttää. No, ehkä en nyt koita leikkiä kotilääkäriä ja mennään niillä mitä lääkäri määrää :grin

Joo, jostain osista hoitoo (esim. edeltävät tutkimukset?) voi ehkä saada korvauksia insseissäkin, vaikka pääasiassa kai ei yksinäisille ja naispareille mitään niistä käynneistä ym. toimenpiteistä jotka liittyy suoraan siihen.. tai ainakin ennen ollu näin, ettei edes sairauden kans voi saada muista kun näistä kalleimmista hoidoista. Sullahan vois olla hyvä mahdollisuus saada ivf:stä kun sitä aiempaakin yritystä, ja aiemmat lääkkeiden kelakorvauksetkin puoltaa sitä. En tiä sit miten ne noi muut korvaukset kattoo, että alentaako kelan antamia tai jopa kokonaan evää sen takia,..siis maksaako teillä työpaikka 70% hoidoista :eek: vai ymmärsinkö ihan väärin.. no se on kyllä aika paljo paremmin kun kelasta, ne on varsinkin nykyään heikennyksen jälkeen melko nihkeitä, esim. 4000e:n hoidoista voi tulla takasin 350e.. Mut sit tietty jos suunnitelmana tehdä tarvittaessa useempi hoito jollei aiemmin onnistu, niin sitten ehkä kannattaa yrittää vielä niitä kelankin maksamia, ja pyytää lääkärin lausunto joka sekin makso mulla jotain lähes 100e.

Ja niin, en oo myöskään kuullu et samaan aikaan ois käytetty terolutia ja lugeja.. yleensä lääkärien mielipiteet tuntuu olevan joko tai suuntaan, ja vaan paremmaks uskottua käytetään (tuolla "omassa" paikassa luget, koska luonnollisempia ja kuulema tehokkaampia kun maksa ei suodata pois sitä, toisin kun syötävissä).

Takaisin