IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Beisla, harmi ettei letrot (vielä) toimineet :( Toivottavasti lääkeannoksen tuplauksesta olisi apua. Minullakin alkoi letrot, 2tabl. päivässä.

Mörkö, minulle on tehty passeja modifioituun luonnolliseen kiertoon (ja lääkkeelliseen). Modifioidussa aloitin Menopur 75iU yleensä kp5. Sen tarkoituksena oli tukea limakalvon kasvua (mikä minulla luonnostaan huono) ja kypsytellä follista parempaa keltarauhasta.

Pisamalle ja Jerolle voimia:Heartpink

Jero :Heartred

Cranberry: Hmm, okei! Mulla on limakalvo aina ollu tosi hyvä, kerran jo guuglettelin, että voiko se jopa olla liian paksu :grin Mut nyt rupes kyl ärsyttää kun en yhtään taas tiiä miten seuraava hoito tehdään. Taidan soittaa klinikalle heti silloin 23.7. kun aukeaa, menkat ei oo vielä silloin todennäkösesti alkaneet.

Onko täällä jollekin käytetty alkioliimaa?

Mörkö: Olen myös huomannut, että joskus lääkäreiltä saa hieman lypsää tietoja, mutta hyvin niitä olen saanut kun vain olen osannut kysyä. Jos olisin hoitojen alussa tiennyt sen mitä nyt tiedän, niin olisin osannut vaatia, kyseenalaistaa ja kysyä ihan erilailla. Tämä on ollut tietynlainen oppimisprosessi ja valitettavan usein on opittu kantapään kautta. Itsekin tykkään, että on seuraavat stepit selvillä; tässä "projektissa" kun on muutoinkin ihan tarpeeksi epävarmuutta ja jännitystä.
Ja alkioliimaakin (embryo glue) on kokeiltu. Ei valitettavasti ollut meillä se ratkaiseva tekijä, mutta en usko että siitä mitään haittaakaan on ollut. Lisäksi on kokeiltu alkiokuorenavausta (hatching / AHA), mutta ei pienet senkään avustamana tarranneet kiinni :(

No jep, luulis näillä hinnoilla saavan tiedot ja reseptit ja muut onkimattakin.. Ja jos ei tosiaan koskaan oo lukenu palstoja tai ottanu selvää ite asioista niin aika pihalla sitä kyllä olis.

Ootteko koskaan saanu mitään selvitystä miksei alkiot tarraa kiinni? Voiko tommosta edes selvittää vai vaan kokeilla kaikkea ja toivoa parasta?

Nämä palstat on googlen ohella olleet kyllä todella tärkeitä tietolähteitä. Täältä on lisäksi löytynyt hengenheimolaisia, tuntuu ettei sittenkään olla niin yksin tämän asian kanssa. Ja kun joku pitkänmatkalainen onnistuu, se antaa toivoa, että kyllä mekin vielä..

Ei varmaksi tiedetä miksi ei kiinnity. Aiemmin siirretyt alkiot olleet 2-3 päiväisiä. Voihan olla, ettei ne ole edes selvinneet blastoiksi asti, eikä koskaan ole ollut mitään mitä kiinnittyä. Mulla on kohdussa adenomyoosia, se voi lähettää "virhesignaalia" ja estää kiinnittymistä. Tai sitten on ollut vain huonoa tuuria, who knows. Mutta sen verran nyt tiedetään, että kohtuni "aikaikkunasta" se ei ole kiinni. ERAsta tuli samat tulokset kuin Jerollekin; kaikki toimii niinkuin pitääkin. Ristiriitaiset tunteet. Hienoa, että kaikki on hyvin, mutta toisaalta toivoin että ajoituksesta olisi löytynyt jotain mitä korjata.. Noh, nyt odotetaan sitten ultraa. Tällä hetkellä ihan positiivisella fiiliksellä sen suhteen:)

Mikäs tuo adenomyoosi on ja miten se on todettu?

Ja mitä ERA:lla siis katsotaan?

Ei oo tosiaan pakko jaksaa vastata, mua vaan kiinnostaa kaikki tämmönen :grin Googlekin toki olis varmaan ihan hyvä, ettei tarttis teiltä kokoajan kysellä :grin Mut ehkä näistä kysymyksistä on muillekin hyötyä.

Oi voi, kovasti voimia teille Jero ja Pisama!:Heartpink

Miten teillä Cranberry ja Mörkö on mahdollisesti tulossa seuraava hoito? Onko täällä ketään, jolla ois aktiivinen hoitovaihe alkamassa/päällä vielä nyt heinäkuussa?:bag: Beisla? Katjusha ainakin taitaa vielä piinailla, ihan valtavat plussatuulet sinne :Heartpink

Eilen ekaa kertaa joutui lääkäri hieman "kaivelee" minunkin vasenta munasarjaa - teki kipeää, mutta kyllähän se sieltä onneksi lopulta löytyi! Varmaan mun munasarja oli kekannut tämän kivan piiloleikin, kun olin just lukenut näistä teidän piilottelevista muniksista :hilarious:

Follit eivät olleet kasvaneet ihan toivotulla tavalla ja päätettiin jatkaa kasvattelua maanantaihin asti, jolloin on punktio heti aamusta. Nyt mennään jo Gonal-f 225 yks per päivä huomiseen asti ja sit la irrotuspiikit. Pienimmät follit eivät varmaan ehdi mukaan, joten maanantaina olis ehkä noin 8 follia tyhjennettävissä. Se isoin on kuulemma siinä vaiheessa jo ylikypsä, joten toivotaan, että loput seitsemän ois sisällöltään hyviä! :rolleyes: Niistäkin kyllä 4 kpl oli eilen vasta 6-8mm, joten jännäksi menee!!

Mahdollinen siirto ois sitten la 14.7. jos sinne asti päästään!:facepalm: Onkohan tää näin hermoja raastavaa edelleen, jos mahdollisesti joutuu jatkamaan hoitoja tulevaisuudessa... :dead: Isot arvostukset teille kaikille, kun olette tätä tietä jo joutuneet tarpomaan -ootte vahvoja naisia! :gen053

En mä oikeesti oo tiennytkään, että se on näin yleistä että munasarjat piilottelee :grin Oon aina luullu, että varmaan joku rakennepoikkeema :grin

Carris: Kalenterin mukaan mun menkat pitäis alkaa 26.7. että varmaan just ja just heinäkuun puolella alkaa hoito! Itse siirto tosin sitten elokuun puolella, jos kaikki menee hyvin.. Pääsee sit piinailee mahdollisesti just ennen loma vol kakkosta, tää edellinen PAS päätty just ennen loma vol ykköstä :grin

Nyt peukut pystyyn sulle, että follit vielä kasvaa ja saatte ison saaliin!

Mikäs tosiaan Beislan tilanne?

Carris, pidetään peukkuja että pienimmätkin kypsyisi maanantaiksi. Kahdeksan follia on minusta hyvä saalis! Minulla on lauantaina ultra. Jos folleja on "tarjolla" riittävästi niin sitten aloitetaan stimulaatio ja toivon mukaan päästään punktioon tässä kierrossa. Ja kyllä, yhtä hermoja raastavaa on kun hoidot vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.. Jotenkin sitä kuitenkin jaksaa itseään ja puolisoaan tsempata eteenpäin, vaikka välillä pohjalla käydäänkin. Mutta siitä lähdetään, että teillä tärppää tästä kierrosta! :happy:

Ja Mörölle cranberrypediaa (googlettamalla löytyy oikeaoppisemmat selitteet) :wink :
Adenomyoosin voisi sanoa olevan endometrioosin sukulainen. Siinä limakalvoa kasvaa kohtulihaksen sisälle, kun endossa sitä kasvaa käsittääkseni aina kohdun ulkopuolella. Endosta en paljoa tiedä, sitä minulla ei ole epäilty. Adenomyoosi pystytään varmaksi diagnosoimaan vasta kun kohtu on patologin pöydällä, mutta sitä voidaan erinäisistä syistä epäillä. Minulla sitä alettiin epäilemään lääkkeellisen passin yhteydessä kun limakalvo ei enää rajautunut selkeästi ja ultrassa näkyi limakalvolla sellaisia "mustia täpliä". Adenomyoosi reagoi estrogeeniin kuten endokin. Minulla adenomyoosipesäkettä kuivateltiin 3kk Procrenilla (lääke) ja sitä saatiinkin hieman pienemmäksi ja sen jälkeen tilanne kohdussa näytti rauhoittuvan, limakalvokin rajautuu taas nätisti.

Ja ERA-testillä (endometrial reseptivity array) mitataan kohdun ns. aikaikkunaa milloin kiinnittyminen voi tapahtua. Jos aikaikkunassa on poikkeama, ei alkio pysty kiinnittymään "normaalina" 6. päivänä, vaan esim. päivää ennemmin tai myöhemmin. Tällöin alkion siirto pitää ajoittaa aikaikkunan mukaan, jotta alkion ikä ja kohdun vastaanottokyky kohtaavat. Alkiohan voi myös kehittyä eri tahdissa, jotkut saavuttavat blastovaiheen vasta 6. tai jopa 7. päivänä. Ja jos kohtu "elää eri aikaa" niin se laittaa lapun luukulle ennen kuin alkio ennättää edes yrittää kiinnittymistä. Käytännössä jos tuo poikkeama on, tehdään kaikki siirrot passina. Tutkimusta kannattaa harkita jos takana on useita tuloksettomia alkionsiirtoja. Tutkimuksella on tosin melko suolainen hinta..

Cranberry: Kiitos! Ihanan selkokielistä selostusta, jopa mä ymmärsin! :grin Ompas sitä kaikenlaista. Täytyy varmaan tota ERAa harkita jos kiinnittymisiä ei ala tapahtua.. No, askel kerrallaan..

Mä varasin nyt täksi päiväksi ajan hammastarkastukseen. Ehtii vielä ennen hoitoa hoitaa hampaat kuntoon jos on jotain niissä. Oon jostain lukenut, että olis tosi tärkeää, että olis hampaat kunnossa kun koittaa raskautua. Tiiä sitten, mutta eipä tartte sitä ainakaan miettiä sit. Ennen kun lähdettiin ekaa hoitoon niin hoidin hampaat useemmalla tonnilla kuntoon, mutta siitä on jo kohta pari vuotta, niin jo on aikakin käydä edes tarkistuksessa.

Hei mites muuten, tässä taas pohdin :grin
Kun muistaakseni jostain luin, että alkiossa "pääosissa" on aluksi munasolu ja siittiön "vetovastuu" alkaa vasta myöhemmin, oliko jotenki näin? Mites tää menikään? Kun rupesin pohtimaan, että pitäiskö jossainkohin vaihtaa luovuttajaakin mahdollisesti? Jos vika onkin siinä? Vaikka todennäkösempää kai on, että vika on näissä mun munasoluissa, mutta kuitenkin. Harmi vaan sikäli jos tätä täytyy joskus harkita, kun tän luovuttajan kanssa meillä on huikea 100% hedelmöitysprosentti.. toisen kanssa ei välttämättä oliskaan niin hyvä.. Ja näiden mun vähien muniksien kanssa olis kyl hyvin tärkeetä, ettei katoa kävis..

Mörkö, enpä osaa tarkemmin kommentoida, mutta kyllähän toiset ihmiset paremmin toisilleen ”sopii” tässäkin mielessä :)
Täällä piinaillaan edelleen... olo on melko rauhallinen. Valmistaudun henkisesti kaikkiin vaihtoehtoihin :)

Mörkö, enpä osaa tarkemmin kommentoida, mutta kyllähän toiset ihmiset paremmin toisilleen ”sopii” tässäkin mielessä :)
Täällä piinaillaan edelleen... olo on melko rauhallinen. Valmistaudun henkisesti kaikkiin vaihtoehtoihin :)

Monipäiväinen alkio sinulle Katjusha muuten siirrettiin? En tiedä, onko sillä alkion iällä vaikutusta piinapäivien kestoon, laskeskelin kuitenkin, että sinulla ois verikokeen aikaan mennyt suunilleen 2vko siirrosta? Tässä on jo alkanut miettiä, että koska mahdollisesti saisi tietää tuloksen, vaikka en edes vielä tiedä, pääsenkö piinailee :facepalm::grin

Oi voi...inssien aikaan kelasin, että ivf:ssä on kivempi se, kun hoitovaiheita on niin paljon enemmän, mut oiskohan se "tylsä odottelu" sit kuitenki ollu kivempaa, kuin tää jatkuva asioiden pohdiskelu ja vetvominen :wacky:

Carris, meillä oli 5-päiväinen blasto. Eli dpot on pitkällä tuolloin 13.7. Mutta menen siis jo torstaina verikokeeseen. Mun pitää ostaa lisää lääkkeitä, enkä halua yhden tabletin vuoksi ostaa koko isoa pakettia mahdollisesti turhaan. Tämän jälkeen meille ei tule enää mitään hoitoja. Kyllähän se pissatestissä jo ehkä näkyisi, mutta eipä se auta kun on veritestissä anyway käytävä.
Katjusha 7 päivää 5-päiväisen siirrosta.

Muokattu viimeksi:
Jostain muistaakseni joskus lukenut että simppojen laatu rupeaisi vaikuttamaan kolmantena päivänä hedelmöityksestä. Sitä aiemmin tapahtuneet hyytymiset johtuisi muniksista. Ei toki välttämättä aina näin.

Meinaa kyllä täysi masennus iskeä nyt täällä. Mieskin on ihan kumma eikä toivoakaan tuesta. Ihan kuin syyttäisi muo tästä kaikesta. Piti nähdä kavereita skumpan merkeissä mutta sekin peruuntu. Olisi saanut ajatuksia vähän muualle. Huoh.

Takaisin