IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mörkö, ei ollut vika siinä, munasoluja tuli kolmella kierroksella muistaakseni aina 10-13, mutta viimeisellä kerralla yksikään ei hedelmöittynyt normaalisti. Soluihin meni useampi siittiö. Minulle pistokset tehtiin kovilla annoksilla ja pitkään. Munasarjat reagoivat huonosti. Sainkin pikkuisen Kelan suuntaan ”jatkoaikaa” ennenaikaisesti sammuneiden munasarjojen perusteella. Raskauksia ei saatu omilla soluilla, siirtoja oli kahdella kierroksella useita. Vasta toisen luovuttajan kanssa kun mukaan tuli kortisoni. Kolmannen luovuttajan kanssa päästiin tuoresiirrosta maaliin kaikin mahdollisin lääkkein, ruokavalio, akupunktio ... whatever.

Mörkö: AMH-arvo mitattiin uä-löydöksen perusteella jossa näkyi kypsyvä follikkeli, mutta niitä muita oli vähän. Samoin tehtiin aukiolotestaus sektion vuoksi ja myöskin endoepäilyn vuoksi oireideni takia. Eli tarkistettiin ettei ole arpeumaa eikä kiinnikkeitä. Aukiolo oli normaali. AMH-arvo oli muistaakseni 0.88 ja yksityinen klinikka ei lähde hoitoihin jos arvo on alle 0.7. Aukiolo oli normaali joten päätettiin mennä heti hoitoihin eikä enää yrittää luomuna noiden tulosten tultua ilmi.

Mörkö: Meillä selittämätön. Simpoissa on pikkusen häikkää, mut ei selittävä tekijä. Kuus inssiä käytiin, ennenku siirryttiin ivf jonoon. Siinä sitte erinäisiä sattumuksia (kadonneita lähetteitä, väärään paikkaan menneitä lisäselvityspyyntöjä) vierähti liki vuos ennen ekaa suunnittelukäyntiä. Vuoden vaihteessa diagnosoitu diabetes sitte viivästytti vähän lisää, että saatiin sokerit vihdoin balanssiin. Suunnittelukäynnillä selvis myös ristiriita amh:n ja afc:n välillä. Amh siis 3.1 mutta folleja näky viime ultrassa alle 10 yhteensä. Jotain häikkää siis varmaan jossain on, mut mitään yhtä selittävää tekijää ei löydy. Ja toivotaan, että laatu korvaa määrän ja vähilläkin soluilla (kohtuullisesti noita kuitenki on) homma toimii..

Mörkö:
Meidän diagnoosi on naisen ovuloimattomuus. Sairastin 14-vuotiaana syövän ja sitä hoidettiin vuoden ajan raskaalla sytostaattikuurilla. Suoria viivoja ei voi vetää, mutta mulla loppui noihin sytoihin kuukautiset ja toipumisen jälkeen ne ei ikinä ole ollut säännölliset.
Ensin aloitettiin inssillä, joka lääkärin yllätykseksi tärppäskin heti (vaikka AMH 0,4). Siitä syntyi meidän esikoinen 2013.
Hoitoja jatkettiin toisen lapsen toivossa 2015. Toinen inssi tärppäs, mutta raskaus päättyi keskenmenoon rv9. Sen jälkeen tehtiin vielä 4 inssiä tuloksetta. 2017 siirryttiin IVFn. Ekassa hoidossa tuoresiirto, joka nega ja pakkaseen 2 jotka ei selvinny sulatuksesta. 2018 alkuvuodesta tehtiin 2. IVF josta ei saatu yhtään alkiota. Tämä viimesin hoito oli siis ICSI, kaksi siirrettiin ja siitä plussa.

Nassukka: meillä follien kasvatusvaiheessa näkyi myös 10 munarakkulaa. Lääkäri sanoi heti, ettei se välttämättä ole totuus, koska niiden taakse ei näe. Keräyksessä sitten tyhjennettiin 15 munarakkulaa, joissa oli yhteensä 9 munasolua eli taakse ultrassa ei ollut näkynyt 5 munarakkulaa. Eli saalis voi olla suurempikin. Tsemppiä!

Me ollaan myöskin selittämättömiä. Vikaa ei ole kummassakaan. Nyt asiaa vaikeuttaa jo mun ikä ja munikset ei enää priimakunnossa. Kolme inssiä aikoinaan tehtiin jonka jälkeen lääkäri suosiutteli iän vuoksi ivf. Olin 36 kun lapsi sai luvan tulla, nyt ikää jo 41. Eikä plussan plussaa ikinä.

Mulla ollut aina vahva tunne että en tule saamaan lapsia. Joku asia omasta nuoruudestani vaikuttaa asiaan (sairastettu sikotauti) tai äitini elintavat ennenkuin aloitti muo odottamaan. Tiedän että ainakin poltti, ja lopetti kun tuli raskaaksi. Nykypäivänä on todisteita siitä että äidin tavat vaikuttaa tulevan lapsen hedelmällisyyteen jo siinä vaiheessa kun on vasta munasolu.

Tosiaan, mekin ollaan selittämättömiä eli mitään "vikoja" ei ole tutkimuksissa tai kokeissa löytynyt, 1. ivf-hoito on vasta alkanut, joten voihan se olla, että nyt selviää jotain uutta, esim. alkioiden laadussa tms. :pompus:

Alkaako teillä muuten jotenkin oireilee munasarjat tässä follien kasvatteluvaiheessa ja mahdollisesti missä vaiheessa alkaa "tuntumaan" vai tuntuuko ollenkaan? Mulla on nyt vasta 4 päivää kasvattelua takana ja ylihuomenna eka ultra. Ei varmaan vielä kuulukaan tuntua missään, jos keskimäärin 10 päivää kasvatellaan, mut mieleen on jo hiipinyt ajatus siitä, että onko mitään tapahtumassa, kun ei missään tunnu viel :p

Kiitos, kun otitte joukkoonne tämmösen "untuvikon"! :smiley-ashamed005:Heartpink

Carris, mulla alko ekassa IVF:ssä tuntumaan tosi nopeaan ja olinki noin viikon ennen punktiota saikulla. Lääkkeinä Menopur + Suprecur. Toisessa IVF:ssä lääkkeenä myös Suprecur ja pistolääkkeenä Bemfola. Ei oikeastaan mitään oireita koko pistelyn aikana. Ja pitkät kaavat molemmilla kerroilla. :) Ja toisella kierroksella saatin toivottu tulos :)

Me ollaan periaatteessa selittämättömiä. Miehen siittiöissä oli suurta häikkää kun kokeiltiin paria inssiä (pesun jälkeen jotain 0,2milj siittiötä, älytöntä edes yrittää), mutta hoitojen aikana miehen siittiötilanne lähes normalisoitunut pienten elintapaviilausten ja vitamiinitankkauksen myötä. Eikä siis silti olisi pitänyt olla mitään syytä miksi ei icsi onnistunut, mutta niin vaan 5 kierrosta pakastesiirtoineen vaati että saatiin pysyvä plussa. Yksi km kolmannesta hoidosta. Pakastesiirroista ei koskaan mitään.
Ja tosiaan rakenneultrassa todettu vaikea sydänvika lapsella, eli en sitten tiedä olisiko jomman kumman soluissa kuitenkin jotain isompaa häikkää. Meillä on käynyt kova kato kolmantena päivänä, jolloin kai siittiön vaikutus alkion kehitykseen kasvaa. Minä ovuloin säännöllisesti ja muniksia on tullut kohtuuhyvin (10-15) joka kerralla, vaikka ikää nyt 36. Olin 33 kun aloitettiin yritys, mies vuotta mua vanhempi.

Oma äitini ei muuten polttanut eikä ole koskaan juuri juonutkaan ennen kuin minua alkoi odottamaan, mutta kärsi toistuvista keskenmenoista kuten muutkin sukuni naiset. Joten saattaa olla ihan suvun geeniperimässä jotain häikkää.

Carris mulle tehty 6 ivf ja kaikki ollut erilaisia. Suurin osa pistelyajasta pienillä oireilla, joskus ollut lievää huonoa oloa pistelyn alussa. Nippailuja olen tuntenut alusta asti munasarjoissa ja kun loppua kohti tullaan niin turpee olo myöskin. Tunnen normi ovulaationkin todella hyvin joten ei sinänsä outoja tuntemuksia.

Töissä olen pystynyt normaalisti käymään, mutta harrastuksissa olen loppuvaiheessa joutunut kuuntelemaan kehoa.

Täällä selittämätön lapsettomuus diagnoosi.Hoito historiasta hieman että yksityisellä kolme inssiä, letro kiertoja ja yksi ovulaatioinduktio siirto Naikkarille kaksi inssiä raskaus.Raskaus päättyi kohtukuolemaan lapsi oisi 1v7kk.Uudestaan mentiin hoitoihin ja Naikkarilla nyt tähän menessä tehty yks ovulaatioinduktio ja kaksi inssiä.Toukokuusssa piti olla eka lyhyen kaavan ivf mutta se muuttui inssiksi siis kolme inssiä tehty Naikkarilla.Elokuussa uus yritys ivf:än suhteen.Nyt on raskauden jälkeen ja näissä uudelleen hakeutumisen jälkeisissä ultrissa huomattu monirakkulaiset munasarjat ja ohuehko limakalvo.

Oliko muita piinailijoita, joilla hiljattain alkionsiirto? Tällä viikolla muille?
Pisaman tulosta tietysti jännätään.
Täällä pp1 ja hailakkaa pinkkiä saattaa näkyä paperissa. Aamulla pikkuisen pinkkiä rihmastoa. Musta tuntuu, että kohdunsuu otti vähän osumaa eilisestä vaikka alkionsiirto oli tuttuun tapaan kivuton. Rekisterin mukaan se oli 13. alkionsiirto, tyyppejä on mennyt lähelle 20.

Voimia Mörkö, olen pahoillani ettei Sintin matka jatkunut. :sad001 En kyllä usko että mikään lääke maailmassa saa huonon alkion kiinnittymään. Enemmänkin jotkin lääkkeet poistavat kiinnittymisen esteitä niiltä hyviltä alkioilta. Ikävä kyllä parhaassakin tilanteessa ihan alkuraskauden keskenmenot/kemialliset ovat hyvin yleisiä.
Follien kasvatuksesta, juuri niin kuin Hulbertiina sanoikin. Vaimolla on tosiaan ilman lääkkeitä vain 9 päivän luteaalivaihe, mikä ei ole riittävä alkion kiinnittymiselle. Tämä voi johtua huonosta keltarauhasesta, siksi nyt kokeillaan Letroja.

Nasukka, hienoa että sokeriarvot on nyt kunnossa ja pääsette viimein aloittamaan hoidot!

Katjusha, hurjasti tsemppiä ja tarrasukkia, toivon kovasti että onnistaa!

Pisama, tsemppiä loppuihin piinapäiviin, toivottavasti tulisi plussa vaikkei oireita ole.
Onhan se hyvä tosiaan kun meillä on kaksi kohtua, tuo turvaa lastensaantiin. Toisaalta olen kyllä kateellinen teille joilla on pääsy julkiselle. Minähän en sinne päässyt edes vuoden yrittämisen jälkeen, eikä tullut korvauksia koska diagnoosi on selittämätön lapsettomuus. Olisihan niille tuhansille euroille keksinyt muutakin käyttöä... Joo, julkinen ei tee lahjasoluhoitoja (koska sairaaloiden ylilääkärit eivät halua päästää sateenkaripareja hoitoihin niin eväsivät ne kaikilta) mutta meillä on kaveri lahjoittajana niin siittiötkin olisi olleet omasta takaa.

Carris, muistelen ettei mulla vielä tuossa vaiheessa tuntunut munasolujen kasvu.

Diagnooseista, mulla on selittämätön ja vaimolla endo. Mun kohdalla kokeiltiin 13 koti-inssiä ennen kuin siirryttiin IVF:ään (tai oikeastaan ICSI:iin). Muutaman kuukauden jälkeen kävin yksityisellä ihan vaan ultrassa tarkistuttamassa näyttääkö kaikki normaalilta. Lääkäri sanoi että "hirveän paljon pieniä folleja" mutta ei syytä epäillä, tai ei voinut siinä vaiheessa kiertoa varmistaa, etten ovuloisi. Plussan olen aina saanut o-testiin näkyviin. Noin puolen vuoden jälkeen mentiin klinikalle, aukiolotutkimus ja samalla ultra. Tämäkin lääkäri sanoi että paljon pieniä folleja, mutta ei voi pelkästään tuon perusteella antaa tai kumota mahdollista pco:ta. Myös kaverimme siittiöt tutkittiin ja vaikka määrä ei ollut ihan priimaa, lääkäri sanoi että kyllä noilla arvoilla pitäisi koti-inssilläkin onnistua. Sain myös Letrot käyttöön, ne oli mukana kuudessa kierrossa. Letrojen kanssa ultrattiin kai kolmesti, siististi kasvoi hyvä folli mutta ei tullut tärppiä. Kun oli vuosi yritystä täynnä, yritimme hakea Kelalta korvauksia mutta ei myönnetty, koska Kela ei usko koti-insseihin ja diagnoosi oli selittämätön lapsettomuus. Yritin kysyä että entä se mahdollinen pco, mutta lääkäri sanoi ettei minulla sitä ole. Ärsytti, koska hän ei edelleenkään ollut ultrannut minua kuin sen kerran aukkarin yhteydessä ilman letroja, milloin hän taas väitti ettei niillä tiedoilla voi sanoa onko vai ei. Vaihdettiin sitten lääkäriä kun tuli vaimon vuoro, koska tuolta ekalta tyypiltä alkoi tulla muitakin epäloogisuuksia.

Vaimon kohdalla taas todettiin että kukaan meistä ei jaksa enää lähteä niin pitkään koti-inssirumbaan. Hän kävi heti ennen alkua aukkarissa ja sai Lutinukset loppukierron tueksi. Kolmen tuloksettoman inssin jälkeen siirryttiin koeputkihoitoon ja sillä tiellä ollaan, nyt toinen kierros.

Beisla meidät heitettiin kahden kierroksen jälkeen ulos julkiselta toivottomina, joten kolme kierrosta täälläkin on yksityisellä jo kertynyt. Epäreilua silti ettette pääse julkiselle edes kokeilemaan.

Mörkö, olin selittämätön ennenkun sit se endo löyty.. myös kilpirauhasen vajaatoimintaa johon sain lääkityksen jo hyvissä ajoin ennen 1. hoitoo. Kerettiin alottaan julkisella 3. hoitoo exän kans kun tuli ero eikä mullakaan ollu sit tietenkään enää pääsyä sinne. Kuitenkin sairauden takia oon saanu kelakorvauksia yksityisellä, mites sulla ja Beislan vaimolla (en muista onko ollu puhetta..)? Harmi Beisla tän kannalta kun et oo saanu sitä pco diagnoosia :/ Mun mielestä sillon kuuluu saada edes kelasta vähän takasin kun selkeesti on todettu hedelmällisyyteen vaikuttava sairaus... toki mulla oli vielä toi tausta, eli vuosien turha kotiyritys ja ne tuloksettomat julkisen hoidot. Jos haluis alkaa kikkaileen siinä julkiselle pääsyssä niin voishan se onnistua niin että esiintyis parina jonkun tutun luovuttajan kans, tosin sillon ei kumpikaan osapuoli saa olla virallisessa parisuhteessa muiden kans. Mutta rajottaahan sekin jo monia, kuten mua, kun julkisella ei sitä lahjasolupankkia oo eikä itellä (enää) ketään hommaan sopivaa tuttavaa.

Nassukka: meillä follien kasvatusvaiheessa näkyi myös 10 munarakkulaa. Lääkäri sanoi heti, ettei se välttämättä ole totuus, koska niiden taakse ei näe. Keräyksessä sitten tyhjennettiin 15 munarakkulaa, joissa oli yhteensä 9 munasolua eli taakse ultrassa ei ollut näkynyt 5 munarakkulaa. Eli saalis voi olla suurempikin. Tsemppiä!
Juu totta kyllä, et ei välttämättä kerro sitä totuutta. Silti hiukka hirvittää tuo kato mikä "mukamas" on tullu.. Mut selvinnee taas kun sitte synarelan alotuksessa kuulemma toki tsekatkaan tilanne. Ja yritän kovasti luottaa siihen, et se laatu sitte tarvittaessa korvaa määrän. Kun kaiken säädön jälkeen ollaan ees tässä asti ni yllättävää kyllä oon noista epäselvyyksistä huolimatta tosi hyvillä mielin oottelemassa elokuuta:wideyed::smug: Harvinaista tällaselle pessimistille, mut annetaan myt mahollisuus tai jotain:grin

Tässä on toki ehtiny jo ite pohtia kaikki maholliset oireet ennenaikaiseen menopaussiin liittyen.. ikää siis itellä kohta 34, mut hiukset on liki yhtä tasasen harmaat ku mummolla (harmaantuminen alko kyl jo 20 vuotiaana), no pari muun väristäkin haiventa ehkä vielä löytyy... hillitöntä hikoilua/kuumia aaltoja on ollu kolmisen vuotta... siinä mielessä joku follikato ei yllätä, mut toi ristiriita verrattuna amh arvoon yllättää... no joo niinku sanoin, ni kai jotain selvyyttä ehkä taas löytyy kun hoitokierto alkaa tai ehkä vähintään lisäselvyyttä asioihin ekalla kiekalla...

Takaisin