IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
EmmaA: Se kolme kuppia on ihan ok, mitä oon lukenu. :) Nyt ei kyl tulis mieleenkään juoda yhen ainutta kuppia. :D Pelkkä kahvin keittäminenkin etoo. :S

Itse ostin iiiiiiison pötkön maksamakkaraa ja ekaa leipää syödessä vasta muistin, että "pahus". :facepalm:

Ekaa odottaessa oli vielä raskausdiabetes ja tuntui ettei MITÄÄN saanut syödä ja koko ajan piti syödä. Makeanhimo onneksi häipyi kuin tuhka tuuleen. Ei tehnyt mitään makeaa mieli vaikka normisti oikea sokerihiiri olenkin.

Ekaa odottaessa kyllä söin katkarapuja ja join light-limuja ja -mehuja. Se maksamakkara kyllä silloin harmitti, kun sitä olis tehnyt mieli jo raudanpuutteen vuoksikin. Tosin nykyään sitä vissiin jo vähän saa syödäkin. Ja valkohomejuustoa teki mieli. Fetaa kyllä käytin salaateissa.

Itse oon nyt jättänyt allergialääkkeen ja särkylääkkeet pois ja sinnittelen yöt magnesiumilla. Yliliikkuva ranka, kun yleensä vihoittelee öisin selkäkipuna. Ekan kanssa kyllä tempaisin öisiksi sen parasetamolin ja jumalaton C:n mallinen tukityyny oli sängyssä. Mies kärvisteli sen kanssa olemattomassa nukkumatilassa ja heivas sen hiiteen heti, kun laitokselta päästiin kotiin. :D

Hyvä et mä en oo ainut kuka pähkäilee ruuan kanssa :D
Kun puhutaan kolmesta kupista kahvia, niin onko ne niitä naurettavia pikku kuppeja vai kunnon motteja?
Mä yleensä juon muumi-mukista, oon normisti aamulla juonu kaks ja illalla yhden, joskus päivällä yhden. Mut nyt oon vähentänyt aamulla yhteen mukiin ja illalla puolikkaaseen. Uskon et jos testi näyttää plussaa jätän sen illan pois ja otan vaan yhden aamulla, mikäli maistuu

Piinailijat, millon te meinaatte testata? Mun virallinen testipäivä on 28.6 mutta testaan varmaan jo juhannusaattona koska siirrosta on silloin 8pv ja siirrettiin tosiaan se 6 päiväinen. Mulla on siinä 5 päivää vapaata niin ajattelin et saan järjestellä naamani kuntoon et plussa ei loista kilometrin päähän työkavereille KUN se tulee. Ne tietää kyllä kuvion, mutta toivon et ne menis nyt vähän sekaisin ja unohtaa kysyä multa mitään. :) toisaalta sit jos nega, niin ehtii sitäkin surra sit rauhassa. Mulle on jotenkin tosi paljon helpompi kattoo nega testi kun se et menkat vaan alkaa. Se jotenkin pehmentää sitä laskua siihen.

Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi syödä enintään 200 g viikossa ja enintään 100 g yhdellä aterialla. Jos maksamakkaran tai -pasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g (= 2 rkl = 2 viipalet- ta) vuorokaudessa.
Tiukuliisalle tämä. Eviran sivuilta raskaana oleville ohje. Että älä heitä pois vaan syö vaan. :)

Heitsu, kyllä mäkin jo soittaisin lääkäriin jos vieläkin olet kipeänä. Muistelen että mä olisin ollut viikon enemmän kipeä ja toisen vielä varonut liikkumisia, ehkä vähän kipuja mutta vähäisiä. Sen jälkeen ihan normi olo.

Mörkö, tsemppiä piinapäiviin ja hyvä kun saitte noin hienon alkion kyytiin! Kurjaa kyllä että siirto sattui noin paljon, ja vähän asiatonta lääkärin naureskella lääkkeelle.

Ilpuri, mahtavaa että teilläkin hieno alkio kyydissä. :)
Listeria kuolee kyllä uunissa eli siitä gorgonzolasta ei ole haittaa.

Tiukuliisa, mun vaimolla on ollut Lutinukset jo insseissä tukena, ja saa siitä kunnon pahoinvoinnin sivuoireena. Voi siis hyvin johtua lääkkeestä.

Noista raskausajan ruuista, mun mielestä yksi hyvä ajatus pitää mielessä on, että lähes kaikkien rajoitettujen tai kiellettyjen ruokien kohdalla on kyse määrästä mitä syö. Että tietystä määrästä sikiö saa liikaa haitallisia aineita, mutta kerta-annoksina niistä ei ole haittaa. Eli vaikka lakritsi on nykyään kokonaan kiellettyjen listalla, niin jos syö vaikka kaksi palaa lakua viikossa niin ei siitä oikeasti haittaa ole. Tai jos syö satunnaisesti sitä maksamakkaraa tai siemeniä. Toki ei täydellisestä välttelystä myöskään ole haittaa, jos se tuo paremman mielenrauhan.
Kuitenkin on syytä erottaa mitkä ruuat voivat olla ns. "kerrasta poikki": jos saa listerian, se koituu yleensä sikiön kohtaloksi. Silloin se kertakin voi olla liikaa. Eviran mukaan pastöroituja tuotteita saa syödä, itsekin niitä söin, mutta olin kyllä tarkkana päivämääristä. Listeria kuolee kypsennettäessä, mutta voi elää pakkasessa kuukausia ja lisääntyy jääkaappilämpötilassa. Se viihtyy hapettomissa oloissa, joten suurin riski on tyhjiöpakattu kala.
Kolmantena nostaisin vielä esiin inkivääri"kiellon", joka yleensä ymmärretään väärin. Kiellettyjä ovat inkiväärijuomat ja -valmisteet, ei tuore tai kuivattu inkivääri. Inkiväärijuomat tehdään uuttamalla, ja uuttaminen saa inkivääristä irti ainesosia joita ihmisen ruuansulatus ei siitä saa.

Me saatiin eilen tieto että kaikki kahdeksan oli jatkaneet kasvuaan. Nyt ei enää tule väliaikatiedotteita ennen lauantain siirtoa.

Beisla: Vitsit miten hieno saldo teillä! Nyt voi tulla kunnon potti pakkaseenkin! :)

Mulla ei Lutinuksesta tuu oireita, ellei vitutusta lasketa mitä tää valuminen ja rätti pöksyissä kulkeminen aiheuttaa :D On kyl jotenki yks rasittavimmista lääkkeistä. Kokoajan pitää olla muistutuksetkin soimassa ja pitää varmistaa, että on lääkkeet mukana menee mihin tahansa.. Progynova ja Lutinus menee molemmat 3xpvä niin onneks ne voi aina molemmat hoitaa yhellä muistutuksella :D Kortisoniakin menee vielä aamuisin 10mg ja jos plussa tulee niin sinä pvänä lasketaan vielä 5mg.

Testipvää en vielä tiedä. Vaimo tosiaan eilen sanoi, että haluis että testataan vasta virallisena testipvänä (27.6.) niin ei tulis turhia testejä. Varmaan kunnioitan tätä tai sitten koitan kääntää sen mielen edes paria pvää aiemmaks :D Mut tuskin nyt sit kuitenkaan vielä silloin mun synttärinä (20.6.) testataan ellei oo jotain ihan aihetta ;)

Hei sitä piti kysyä, että ootteko jostain tilannu testejä? Mikähän olis hyvä merkki ja kauppa? Semmonen sopiva hintalaatusuhde :D

Tsempit siirrossa olleille ja muillekkin. Toivotaan että tulisi paljon plussia tässä kesän aikana:)
Normaalisti juon monta kuppia päivässä kahvia. Mä oon siirtojen aikaan vähentänyt kahvin juontia, pari kuppia oon juonut päivän aikana.
Mörkö: mä oon ostanut myös Pregcheck raskaustestejä, silloin kun on tarvinnut testata. Isoista ruokakaupoista löytyy.

Mörkö mä oon kotitesti.fi sivustolta tilannu Sofin testejä, ovis sekä raskaus, kaikki aina toiminu. Ovis aina löytynyt ja raskaustesti aina nega. Sit mulla on varastossa myös cb:n yks vanhentunut ja yks käyttökelpoinen ja yks apteekin raskaus testi. Raskauskeijulta monet kans tilaa

Eli eikun testaamaan:D

Pregcheckillä oon saanu sen yhden kemiallisen, mut se näkyi myös parissa muussa eri testissä, en muista et mitä ne oli, varmaan toinen oli apteekin.

Oon tehny ruokavaliomuutoksia vasta jos testissä alkanu näkyä jotain. Kahvia juon yleensä muutenkin vaan aamusin pari kuppia ja oliko se virallinen max suositus raskauden aikana 3-4dl/pv. Tavallinen mukikoko on kai noin 2dl? Maksamakkaran oon rajottanu 2 siivuun päivässä. Juustoista oon syöny vaan pastöroiduista tehtyjä kovia juustoja, mutta leipäjuustoo kun tehny mieli niin oon keittäny niitä. Uunissa ollutta homejuustookin pizzan päällä. Päiväyksen ylittäneet tuotteet, etenkin leikkeleet ym. lihat laitan pakkaseen ja syön myöhemmin.
Alkoholia en oo ottanu viimesimpien ivf-hoitojen/piikkien aikana ollenkaan, kun luin että pienikin määrä voi heikentää tulosta. Pas:eissa en enää alkion siirron jälkeen.
Mites noi katkaravut, oon kyllä syöny, enkä oo lukenu niistä rajotuksia?

Luotan myös noihin Pregcheck liuskoihin joita jo kauan yksinomaan käyttäny, näyttäny aina sen mitä pitääkin, ja loogisesti tummunu hcg:n noustessa. Toki siihen voi hiukan vaikuttaa esim. virtsan vahvuuskin. Saa ihan isomista marketeista, esim. Cittarista. Hinta ja laatu kohdallaan! Huonoo oon kans lukenu noista sofeista, one step ym. netistä tilattavista halpiksista, että joillain näyttäny turhia haamuja ja toisaalta taas voi näyttää pelkkää hailuraa vaikka jollain muilla testeillä jo selkeetä viivaa. Digejä en oo koskaan kokeillukaan, niissäkään viikot ei välttämättä meinaa nousta millään, mikä taas aiheuttaa turhaa huolta ja ressiä.

Eikös katkaravut mene niihin äyriäisiin jotka on kiellettyjen listalla.

Ekaa odottaessa 2014-2015 oli maksa vielä täyskiellossa, mutta "vapautui" tuossa vähän aikaa sitten.

Itse oon käyttänyt CB:n ja apteekkarin raskaustestejä ja CB:n 2 hormoonin ovis-testejä. Ihan jo senkin takia, että oon huono sihtaamaan pissaa suoraan tikkuun, niin teen ne kupin kautta.

Mä oon käyttänyt alku testailuissa noita halpistestejä, pregcheck liuskoja, ja mun mielestä ne on kyllä ihan hyviä.. :)
Sitten oon siirtynyt (mikäli on haamua tms tullut) clearbluen varhaisiin testeihin, mitkä on kyllä ollut tosi hyviä.. ja sitten clearbluen digit :D
Himotestaaja olen, myönnetään.

Olen myös sortunut tekemään clearbluella plussasta eteenpäin viikon välein testin, ja itselläni epäonnistuneissa raskauksissa viikot nousseet "väärin", ja tässä viimeisimmässä onnistuneessa viikot nousi niin kuin "pitikin".. mutta kyllähän niissä voi olla heittoja :)

Ruoka puolesta, itse vähensin kahvin myös kahteen kuppiin päivässä, aina yrityksen aikaan, ja alkoholin käytön lopetin kokonaan viime vuoden lopussa, en kyllä normaalistikaan mikään loppasuu ole, mutta päätin kokeilla jättää kokonaan pois, ja sen jälkeen alkoikin tärppimään :) ehkä sattumaa.

Ja muuten en kyllä noita kiellettyjä aineita juurikaan käytä, paitsi salmiakkia, ja sitähän tuossa alussa tekikin sitten kokoajan mieli :D

Mä muuten stressasin kauheasti alkoholista stimuloinnin aikana. Sillon oli niin paljon kaikkia tilaisuuksia, joissa alkoholia ”piti” nauttia enkä voinut oikein kieltäytyä kun en halunnut kertoa hoidoista. Tosiaan join vielä punktiota edeltävänä vkl useamman annoksen alkoholia ja olin aivan itsesyytöksissä että nyt ei mikään hedelmöity kun menin tämän itse pilaamaan. Ja sit yllättäen tulikin hyvä tulos, tämä plussa ja vielä viisi pakkaseen! :D
Aiemmalla kerralla taas olin stimuloinnin aikaan nollalinjalla ja mitään ei saatu pakkaseen. En siis väitä että alkoholilla olisi ollut tässä nyt osuutta suuntaan tai toiseen, mutta pointti oli, että ei kannata stressata kaikesta. Olisin vain ehdoton niistä mitkä on täysin kielletty sikiön kehityksen vaarantumisen kannalta mutta niistäkin VASTA sitten kun on raskaana. Vaikka ei siitä tietenkään haittaa ole jos vaikka alkoholin jättää kokonaan pois, mutta toisaalta ei kannata myöskään stressata kaikesta mitä kohtuudella syö ja juo, jos ei ole kokonaan kielletty :)

Ei ainakaan neuvolan listassa tai eviran sivulla sanota äyriäisistä mitään...mutta ei niitäkään varmaan raakana kannata syödä, eikös ne pakastetut katkaravutkin oo yleensä keitettyjä?
https://www.evira.fi/elintarvikkeet...en-kayton-rajoitukset/elintarvikerajoitukset/
tuolla toisessa sanotaan peräti et ois terveellistä, https://www.libero.fi/sinun-vaihees...--/raskauden-aikana-valtettavat-ruoka-aineet/ , siellä tosin näkyy olevan vanhentunu tieto lakuista ja salmiakista, nykysinhän ei suositella ollenkaan.

Minä aloitin raskausruokavalion myös vasta sitten, kun sain testiin plussan :) alkoholin jätin heti pois, kun aloin syömään Zumenonia, koska se ja alkoholi = todella huono olo.

OneStepin liuskat tosiaan on ihan perseestä, mutta Pregchek ja ClearBlueta suosittelen kovasti :)

Tsemppiä Piinailijoille todella paljon! :)

Täällä on ollut aikamoista jännitysnäytelmää. Onneksi kaikilla kaikki hyvin. Ja todella moni piinailee. Josko nyt tulisi kunnolla kesäplussia.

Beislan vaimolle tullut hieno saalis.

Ilpurikin pääsi vihdoin siirtoon. Nyt peukut pystyyn että kiinnittyisi. Aika kauan tekin olette yrittäneet.

Heitsu onko olo jo parempi? Kuulostaa kyllä pitkältä ajalta kipuilla varsinkin kun teille tehtiin inssi eikä punktiota.

Täällä alkoi pistelyt viime su. Lääke vaihdettiin puregonista menopuriin. To oli vasteultra ja taaaaas näytti pahasti siltä että ivf vaihtuu inssiin ja juhannus tulee kuitenkin sotkemaan kuvioita. Annos tuplattiin ja kävin heti aamulla näytillä auttoiko kasvuun. Vasen puoli oli ottanutkin kiriä ja punktioon todnäk päästään. Sunnuntaina taas ultraan (uskomatonta mutta lääkäri tulee omalla vapaa-ajallaan) että nähdään olisko punktio ti jolloin päästäisiin vielä to tuoresiirtoon. Jos punktio on ke tai to niin alkiot pakastetaan. Tällä hetkellä mulle on ihan sama onko tuoresiirto vai mikä kunhan niitä munasoluja ja alkiota saadaan.

Ei ollut kyllä itku kaukana ja ekaa kertaa iski luovutuksen maku tässä 4,5 vuoden aikana. Luonnolla on nyt jotain sitä vastaan että vaste ollut nyt kahtena kertana huono ja kaikki aikataulut mättää. Aiemmin vaste ollut aina hyvä.

Sori pitkä omanapailu..

Ruokailusta olitte puhuneet, niin itse en ole pahemmin syömisiä vältelly, ainoastaan inkivääriä olen vähentänyt, mutta tuo olikin uutta tietoa että raaka tai kuivattu on ok. Mites kun flunssassa tykkään keittää inkivääriteetä niin onko se myös kielletyllä listalla? Kun siinähän keitetään raakaa inkivääriä niin irtooko siitä jotain haitallisia aineit silloin?
Samiakkia ja lakritsia olen myös vähentänyt nyt hoidon aikana. Ovat suurta herkkua joten haasteellist on.

Täällä on ollut aikamoista jännitysnäytelmää. Onneksi kaikilla kaikki hyvin. Ja todella moni piinailee. Josko nyt tulisi kunnolla kesäplussia.

Beislan vaimolle tullut hieno saalis.

Ilpurikin pääsi vihdoin siirtoon. Nyt peukut pystyyn että kiinnittyisi. Aika kauan tekin olette yrittäneet.

Heitsu onko olo jo parempi? Kuulostaa kyllä pitkältä ajalta kipuilla varsinkin kun teille tehtiin inssi eikä punktiota.

Täällä alkoi pistelyt viime su. Lääke vaihdettiin puregonista menopuriin. To oli vasteultra ja taaaaas näytti pahasti siltä että ivf vaihtuu inssiin ja juhannus tulee kuitenkin sotkemaan kuvioita. Annos tuplattiin ja kävin heti aamulla näytillä auttoiko kasvuun. Vasen puoli oli ottanutkin kiriä ja punktioon todnäk päästään. Sunnuntaina taas ultraan (uskomatonta mutta lääkäri tulee omalla vapaa-ajallaan) että nähdään olisko punktio ti jolloin päästäisiin vielä to tuoresiirtoon. Jos punktio on ke tai to niin alkiot pakastetaan. Tällä hetkellä mulle on ihan sama onko tuoresiirto vai mikä kunhan niitä munasoluja ja alkiota saadaan.

Ei ollut kyllä itku kaukana ja ekaa kertaa iski luovutuksen maku tässä 4,5 vuoden aikana. Luonnolla on nyt jotain sitä vastaan että vaste ollut nyt kahtena kertana huono ja kaikki aikataulut mättää. Aiemmin vaste ollut aina hyvä.

Sori pitkä omanapailu..

Ruokailusta olitte puhuneet, niin itse en ole pahemmin syömisiä vältelly, ainoastaan inkivääriä olen vähentänyt, mutta tuo olikin uutta tietoa että raaka tai kuivattu on ok. Mites kun flunssassa tykkään keittää inkivääriteetä niin onko se myös kielletyllä listalla? Kun siinähän keitetään raakaa inkivääriä niin irtooko siitä jotain haitallisia aineit silloin?
Samiakkia ja lakritsia olen myös vähentänyt nyt hoidon aikana. Ovat suurta herkkua joten haasteellist on.
Edelleen kipuilua on aaltoilevasti ja turvotusta myös edelleen.Tsemppiä teille hoitoon ja toivotaan parhaimpia tuloksia :)

Takaisin