IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei ystävyyssuhteet oo katkennu tän lapsettomuuden takia, mutta alitajuntaisesti ehkä oon vähän vältelly paikkoja missä lapsia on. Kyllähän mua joka kerta uudet vauvauutiset kirpasee, mut oon koittanu ajatella ettei ne oo multa pois. Vaikeetahan tää on kun sellasilla jotka on meijän jälkeen alkanu perustaa perhettä on jo pari, kolmekin lasta. :'(

ON: Tänään kävin hakemassa yhden 6-päiväisen alkion kyytiin. Oli jotenkin tosi konemainen se lääkäri, puhukin sellasella monotonisella äänellä :) Siirto meni hyvin, oli selvinnyt sulatuksesta 100%. Katoin äsken kannasta niin siinä luki näin: "Siirto: 1ET, D6, 4AB". Osaako kukaan sanoo mitä noi tarkottaa? D6 on kaiketi se 6-päiväinen, mut noi muut? :O

Mä pidin ihan tietoisesti ”taukoa” joidenkin kavereiden tapaamisessa, kun hoidot oli menossa/epäonnistuneet. En jaksanu yhtään mitään lapsijuttuja. En pystyny olemaan aidosti iloinen vauvauutisista. Ihan kadulla kulkeva ventivieras raskaana oleva/pikku lapsen vanhempi herätti ahdistusta, vihaa, katkeruutta, surua. Vieläkin jonkin asteinen katkeruus nostaa päätään, jos kuulen jonkun tulleen raskaaksi tosi helposti tai monennen kerran. En usko, että tämä on ulospäin näkynyt, lähimmät ystävät toki tiesivät fiiliksistä ja ymmärsivät, jos pidin etäisyyttä. Toivon, että tää fiilis helpottais ja mahdollisesti lähtis kokonaan pois viimestään sillon, ku tää salamatkustaja astuu maailmaan. Tänään 14+6 ja nyt vasta alka pikku hiljaa uskoa ja luottaa tähän raskauteen.

Kiitoksia vastauksista :) Mä kun mietin taaksepäin tätä meidän taivalta niin varmaan ne ekat pari vuotta oli sellasia että otti kovemmin voimille jos joku tuttu kerto olevansa raskaana. Mut mulla kans on osittain silleen helppo että ei ihan hirveesti tuttuja oo just välittömässä läheisyydessä kun muutamia. Enemmän oon huomannut ärsyyntyväni jostain jutuista mitä ne tekee lastensa kanssa. Mutta olen pitänyt mölyt mahassani.

Muumuu, mä oon kans huomannut et oon alkanut välillä aika ankara itselleni ja just vihastunut siitä et kroppa ei tee mitä pitäs. Siinä on varmaan jotain sellasta ainakin omalla kohdallani et tahtomattaan vertaa itseään muihin ja sit jos " joku ei oo kärsinyt tarpeeksi niin ei ansaitse raskautta mun silmissä " :D
Uskon kuitenkin vielä että tekin pääsette paljon pidemmälle kun rv7, ihan loppuun asti!

Anannaa, ihanaa onnea alkion matkalle! Olkoon se äärimmäisen takertuva! Minä en tiedä muista noista kun just tuo D6 tarkoittaa sitä 6 päiväistä

Kiitos, Ilpuri! Itellä on vaan niin epätoivoinen olo, ja sit kun ei oo oikeen ketään, kelle näistä puhuiskaan, niin turhauttaa. Toivoisin kyllä tosi kovasti, että toivottu lopputulos tulisi, mutta pessimisti ei pety (vaikka pettyy kumminkin), vai miten se ny meni. Olis kyllä tosi mahtavaa, jos olis sellanen ihminen, jonka kanssa vois kahvitella, joka ymmärtäis täysin nämä asiat, eikä antais "loistavia" neuvoja. Kuten mm. "Noh kunhan lakkaatte yrittämästä, niin kyllä se sieltä tulee! Munkin siskon kaiman koiranomistajalla..." tai "Nooh kyllähän se sieltä tulee, kun sen aika on!" VITTU! Jos mä en ilman lääkkeitä ovuloi, niin mun on MAHDOTON tulla raskaaksi. Ei sillä nyt ihan hirveesti oo tekemistä sen kanssa, että "lopettais yrittämisen".

Anteeksi aamuraivot, tää nyt tuntuu vaihteeks olevan tosi vaikeeta ja olo on surullinen ja negatiivinen koko ajan.

Anannaa, 1ET tarkottaa että on siirretty 1 alkio Embryo Transfer.. jotain, ja 4AB on blaston luokitus. Blasto on ollu kehitysvaiheessa 4 ja kirjainluokitukset tarkottaa sisä- ja ulkomassan laatua.

Itellä valitettavasti kaikki tää joka alkoi 12 vuotta sitten etäännytti kavereista jo oikeestaan ekoina vuosina kun ne rupes perustaan perheitä ja itellä ei tapahtunu mitään sillosen exän kanssa. Toinen suhtautu ihan ymmärtävästi mutta toinen koki jotenkin että käänsin sille selkäni kun en vaan enää jaksanu nähdä niin usein. Mun mielestä kuitenkin näin raskaassa asiassa saa olla vähän itsekäs ja välttää tilanteita jotka tekee pahaa, jos se paremmalta tuntuu. Nykysin nähdään näiden kanssa 1-2 tai muutamia kertoja vuodessa. Jotenkin luulen että kavereiden etääntymistä tapahtuu ilmankin lapsettomuutta siinä vaiheessa kun perheen perustus tulee mukaan kuvioihin ja tietysti lasten/perheenhän se tärkein sillon pitääkin olla. Kaverit on tienny kaikki nää vuodet ongelmista ja hoidoista, mutta en sen tarkemmin niitä niiden kans enää oo käsitelly, kun ei ne voi kuitenkaan koskaan helposti lapset saaneina tajuta mitä tunneskaaloja, lääke- ja taloudellisia rasituksia ym. paskaa sellasissa joutuu käymään läpi.

Muumuu, se on niin hyvä päästää höyryjä pihalle! :rolleyes: joo noista "hyvistä vinkeistä" vois koota kirjan! omalle kohdalleni on ehdottomasti parhaimmat antanut mun kirjanpitäjä, jolle mainitsin vuoden vaihteess akun tuli 4 vuotta yritystä täyteen tästä asiasta, että joo nyt hoidot alkaa että pitää ottaa vähän ylimääräistä vapaata duunista. Hänen neuvonsa oli että joo, ootkos sä kuule kokeillut sitä että et seksin jälkeen laitakkaan tyynyä pään alle vaan pepun alle. Ja toinen: Joo mullakin entisen miehen kanssa ei onnistunut ja se sit jätti mut niin aloin seurustella nykyisen kanssa ja heit saatiin 4 lasta. ööö.... siis pitäskö mun pistää mies kiertoon vai..? :wtf

Ilpuri: Toi on kyllä niin.. ugh. Mulla on pari kaveria, kelle voin joo puhua näistä, mutta ne ei ymmärrä samanlailla, kun täällä sielunsiskot, jotka käy (jokainen omalla tavallaan) läpi samaa. Olis vaan niin helpottavaa, kun olis sellanen kaveri, tai tutustuis sellaseen, joka käy samaa asiaa läpi. Mut mä en oo sellanen joka lähtis AA- kerhon kaltaseen kokoukseen (sellanen mielikuva on esim. simpukan toiminnasta, sori, ei oo tarkotus pahottaa kenenkään mieltä) tutustumaan uusiin ihmisiin.. "Hei, olen MuuMuu ja kärsin lapsettomuudesta" "Hei MuuMuu!". No thanks. Ei oo mun juttu ollenkaan.

Muumuu, näinpä! Sitä jotenkin kaipaa just siinä tilanteessa olevia. Mulla muutama kaveri on käynyt tämän läpi mutta heidän lapsensa on jo muutaman vuoden ikäisiä tai vanhempia niin ei ne mitään enää muista! Mä en oo tutustunut Simpukkaan muutakin tiiän mikä on, en jotenkin halua tuntemattomien kanssa puhua niin intiimeistä asioista omalla nimellä. Itse muuten olen kyllä aika avoin ollut tästä et mun kaverit tietää ja muutamat asiakkaani, niin sit tulee aina puhuttua kun jos ne kysyy. Olen ihan hirveän avoin muutenkin, miehellä meinaa mennä hermo välillä :grin siksi jotnekin nyt olen kokenut että pärjään ainakin vielä tän asian kanssa. Mutta sitk un nuo hoidot todenteolla alkoi niin sitten on tullut sellanen käpertymis-moodi, mikä varmasti on ihan hyvä.

Ööö apua! Huomenna vasta virallinen testipäivä, mutta ollaan lähössä reissuun joten tein ekan testin jo tänään. Koskaan en oo saanut mitään muuta kuin vitivalkoisia negoja, mutta jopa mun huonoilla viivalaseilla minä näin ja unenpöpperöinen mieskin näki tässä kaksi viivaa! :nailbiting: Taidan hakea apteekista toisen merkkisen testin huomiseksi (clearbluen tai jonkun, mitä suosittelette?) ja sillä sitten huomenna uudestaan :shy: Yritän liittää kuvan:

IMG_20180307_075849 (2).jpg
:

Näyttää olevan onnittelujen paikka Villisilmä. :Heartbigred
Onnea valtavasti! Pysyköön hän tiukasti matkassa mukana!

En tiedä muistaako kukaan että eilen meillä oli IVF suunnittelu käynti toinen sellainen.Kaikki labrat olivat normaalit.Kilppari arvo 0,79,amh oli 8,74 ikä tason viite arvoissa hyvä ja sukupuolitautitestit tottakai puhtaat.Kaava nyt suunniteltiin lyhyellä kaavalla.Ultarttiin minut ja katottiin tilanne että mitä rakkuloita edellisen ultran rakkulat voisi olla.Yksi johtofollikkeli löytyi 11mm ja ovis todennäköisesti tapahtuu joskus viikonlopun-alkuviikon aikaan.Munasarjat olivat monirakkulaiset ja muutoin kaikki oli ook.Lyhyt kaava siksi että ei haluta sitä että hypersimulaatio tulee kun on ennestään jo rakkuloita mitkä.voivat puhjeta.Lääkkeeksi sain stimulointiin Gonal-F(tuttu inseminaatiosta), irrtotukseen Ovitrellen(tuttu inseminaatiosta),jarrupiikki Orgalutran(uusi tuttavuus mutta mielestäni aika helppo pistää kun minua neuvoivat vielä) ja tuki hoitoon lutinus.Gonal-F alkaa 125 annoksella ja tarvittaessa säädetään annosta jos ei vaikutusta ala tulemaan.Lutinus kolmen päivän päästä siirrosta kolmesti päivässä.Meidän eka IVF alkaa seuraavasta kierrosta jos kuukautiset tulee sellaiseen aikaan että pääsiäinen ei sotke eikä ole täyttä punktioissa.Kuulema huuhtikuun eka-toka viikolle ei mahdu ja lääkäri epäili että huuhtikuun alkavasta kierrosta alkaa meidän IVF koska nyt näyttää siltä että kuukautiset alkaisi juuri hieman "väärään aikaan".Kysyin tuosta monirakkulaista munasarjoista kun nyt vasta minulle siitä puhuttu että miksi nyt vasta puhutaan minulle kerrottiin että minun munasarjojen rakenne on sellainen mutta rakenteen perusteella ei voi tehdä minulle diagnoosia monirakkulaisista munasarjoista.Kysyin myös sen että miten se oire tämä ylipaino ja karvoitus asia siihen sanottiin että ylipainoinen voi olla ihan muustakin syystä ja eri ihmiset ovat karvoitukseltaan erilaisia.

Takaisin