IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli ensimmäisen IVF:n aikaan jäätävä stressi vähän kaikesta. Olin tosi väsyny töihin, hoitoihin ja seksikin oli pakkopullaa.. Eikä siis tärpännyt.

Toiseen IVF:n oli puolen vuoden tauko jonon vuoksi. Sinä aikana työkuviot muuttu, koska pääsin opiskelemaan. Väsymys hellitti ja mieli oli kaikin puolin positiivisempi. Tosin pitkä tauko hoitojen välissä söi naista ja olin melko syvällä tunteideni kanssa.

Mutta oon kyllä sitä mieltä, et kun suuri osa elämää on kuitenki työ yms. ja sen suhteen oli niin paljon parempi fiilis, niin hoitokin onnistui paremmin. Mitään ”vippaskonsteja” en käyttäny ja siirtopäivänkin olin koko ajan menossa. Tavallaan yritin unohtaa koko asian niin hyvin kuin vain voin! Ja tästä toisen IVF:n tuoresiirrosta tuli elämäni ensimmäinen plussa ja tänään 9+4. :)

Pieni kommetti stressiin:
Suhtaudun melko ristiriitaisin ajatuksin stressin vaikutukseen raskaaksi tulemiseen. Oon tullut aiemmin raskaaksi keskellä erittäin stressaavaa elämäntilannetta, ja toisaalta elämässäni on tälläkin hetkellä sellaisia tekijöitä, jotka kuormittavat ja joita en pysty sulkemaan pois (ellen siirtäisi raskauden yritystä hamaan tulevaan..). Toki on aina parempi, jos saisi elää mahdollisimman mukavaa ja tyydyttävää elämää yrityksen aikaan, koska eihän se stressitila ole elimistölle hyväksi. Mutta aina siihen ei vain pysty, ja toisaalta ihmiset raskautuvat myös sotaolosuhteissa. En itse siis ole taipuvainen ainakaan korostamaan stressin merkitystä tässä yhteydessä.

Tietenkin kannattaa hakea niitä mukavia hetkiä ja rentoutuskeinoja elämäänsä ja siten pyrkiä edesauttamaan hyvinvointia :)

Suvetar, oon itsekin miettinyt samaa, että ei se yksioikoista ole. Viimeiset 2-3 vuotta ovat olleet elämäni stressaavimmat eikä vain hoitojen vuoksi. Eikä näytä stressi hellittävän vieläkään, sillä työpaikan vaihto tulossa jne. Mutta kuten sanottu, ihmisiä tulee raskaaksi sotaoloissakin. Sitä vain pohtii, että missä ihmeessä omalla kohdalla mättää, kun ei vaan tule raskaaksi. En voi uskoa, että stressi olisi ainoa syy, mutta tiedostan, että ei se varmasti asiaa auta...

Ja Liljatar tunnistan myös jakamasi kokemuksen, että aika on näissä hommissa niin ystävä kuin vihollinenkin. Toisaalta voi lisätä henkistä jaksamista kun ottaa vähän huilia ja keskittyy enemmän muihin asioihin, mutta ajankuluminen lisää myös painetta, jos/kun tärkeä asia ei edisty.

Meillä oli kesätauko ennen ekaa ivf:ää ja olin kyllä ihan hyvässä tilassa henkisesti ja fyysisesti, mutta epäonnistumisten myötä taas valuttu ajatuksiin "ei tästä tule yhtään mitään, eikä ole syytä odottaa mitään muuta". Mutta jossain se pieni toivo elää, kun luovuttaakaan ei voi.

Stressistä kun täällä puhe niin kysyin kerran sitä omalta lääkäriltä niin hän sanoi että stressi vaikuttaa sillon kun esim kierto menee sen takia sekaisin tai kuukautisia ei tule. Tai jos muita fyysisiä oireuta ilmenee stressin takia esim ihottumaa, unettomuutta tai hiustenlähtöä. Sillon puhutaan aika kovasta stressistä. Sanoi että normaali stressi ei vaikuta. Että kaikkihan stressaa jotain näissä hoidoissa ja että stressi stressistä ei kannata. :)

Stressistä kun täällä puhe niin kysyin kerran sitä omalta lääkäriltä niin hän sanoi että stressi vaikuttaa sillon kun esim kierto menee sen takia sekaisin tai kuukautisia ei tule. Tai jos muita fyysisiä oireuta ilmenee stressin takia esim ihottumaa, unettomuutta tai hiustenlähtöä. Sillon puhutaan aika kovasta stressistä. Sanoi että normaali stressi ei vaikuta. Että kaikkihan stressaa jotain näissä hoidoissa ja että stressi stressistä ei kannata. :)

Blanca,
Tää oli hyvä kommentti! :) Ainahan tosiaan on jotain stressiä elämässä.

Mun kohalla ne työ- ja lapsettomuushoitofiilikset vei yöunet huonoksi. Olin eläny 1,5kk uutta elämääni syksyllä, ku huomasin, et olo oli paaaljon parempi ja nukuin paremmin. Ja sen vuoksi ajattelen myös tän hoidon onnistuneen joulukuussa :)

Tänään sain tietää että mieheni sisko odottaa kolmatta lastaan.He eivät ole yrittämällä yrittäneet mutta ovat olleet ilman ehkäisyä kyllä.Vuosi sitten hänellä oli keskemeno ja aikasempia keskenmenoja ei kuulema ole eikä mitään pitkiä yritys historiaa.Vuosi sitten kun sain tietää hänen odotuksesta aloin itkemään että miksi hän ja miksi minä en ja en toivotellut onnea otti niin pahasti päähän.Tästä sain tietää tänään tällä tulevalla asukkilla on läppävika sydämmessä ja siis raskaus täytyy olla aika pitkällä kun tiedetään tuo.Vähän epäreilu olo että miksi muut raskautuu ja itellä 4v yritys historia ja nyt keväällä alkaa eka IVF hoito onneksi mies sanoi vähän ohimennen kun puhuimme vauvoista miten ihania ne vauvat on ja miten kovasti odotan hoitoon pääsyä.Kaiken tämän jälkeen silti vähän epäreilu olo.Eihän tämä tänne kuulunut mutta silti......

Hei tytöt.Paljonko tauko pitää olla jos eka IVF ei onnistu?Otit Donaferty toivotan,että ennen hoito auttaa jotakin.(HUG)kaikille

Kiki, meillä oli kans PAS:n et yks kierto piti olla välissä ja sitten kun pakkanen tyhjä, uutta IVF-stimulaatiota varten jouduttiin uudelleen jonoon, joka on 4-6kk. Näin siis OYSissa.

Kiitos vastanneille aiemmin. Mulla helpottuivat ne kivut parin päivän päästä ja nyt loppuviikon olen ollut melko kivuton. Sellaisia kovia viiltelyjä/repäisykipuja tulee aika ajoin, mutta varmaan lugeista johtuvia.

Tänä aamuna tuli kyllä aikamoinen romahdus kun kävin huvikseni katsomassa Omakannasta ja siellä oli teksti, miten meidän jatkoviljellyille alkioille kävi. Yksikään seitsemästä ei selvinnyt pakkaseen. Eli jos tämä ei tärppää niin uusi hoitokierto edessä. Olen jo aikalailla menettänyt toivoni, koska miksi tämä alkio kohdussa selviäisi kun mikään noista seitsemästä ei selvinnyt, jotain vikaahan niissä pitää olla. Katse on siis jo maaliskuussa uudessa hoitokierrossa. Meillä pitää olla yksi kierto välissä ja sitten pääsee uuteen hoitoon.

bluebe pp6/dpo11 ja huvikseni testailin tänään jo negaa

Bluebe ymmärrän fiilikset, kunpa nyt se yksi olisi tarrannut! Siitäkin on ristiriitaista tietoa, että kumpi on se parempi kehitysolosuhde alkiolle, kohtu vai koemalja. Kohtu on kuitenkin se luonnollisin vaihtoehto. Mutta piinaavaahan tuo on.

Mulla on tänään vika Lutinuspäivä ja huomenna virallinen testipäivä. Eilen alkoi vähän tuhruttamaan vanhaa verta ja tänään jatkuu. Koskaan aikaisemmin ei ole alkanut vuotamaan läpi Lugejen/Lutinuksen kanssa, vaan menkat on alkanu vasta 3-4 päivän päästä lopettamisesta. Tänään on ollu kyllä niin äkäinen, itkuherkkä ja ahdistunut olo menkkajomotusten kera, että sieltä ne taitaa olla tulossa... :/

Hei!
Paljon tsemppiä ja tarrasukkia valkoinenOrkidea sekä bluebe, pidän teille peukkuja ja toivon että saisitte positiiviset testit ❤
Omanapaa:
Kysyn nyt viisaimmilta eli mulla kp 18 tänään..joka aamu olen tehnyt nyt täll viikolla digiovistestin joka ollut nega..tänään kokeilin myös halppistestiä nyt iltapäivällä ja siinä 2 selkeää viivaa yhtä tummana.
Eli onko nyt ovis vai oliko vain joku häiriö tuo halppistesti?
Teenkö vielä iltasella uuden digin? Oon ihan pihalla koko ovistikutuksesta:rolleyes:

Kiitti Aitoomaitseni!

Sinuna tekisin illalla vielä digin, sillä mulla joskus ovistesti ollut aamulla nega, mutta illasta positiivinen. Toivotaan, että se olis nyt tulossa ja pääsisitte siirtoon! Pidän peukkuja :)

Takaisin