IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
bluebe, hienosti saitte hedelmöittyneitä alkioita! Uskon, etä moni asia jäi vielä mietityttämään, varsinkin kun tuli ns. uutta tietoa. Tuleeko noista enää mitään tietoa Omakantaan, sellaista päivittäismerkintää?

Meillä ekassa ivf:ssä 1 alkio oli blasto viidentenä päivänä ja kolme oli viidentenä päivänä vielä morula, joten viljeltiin kuudenteen päivään asti ja blastoina pakkaseen. Ei niissä ilmeisesti mitään vikaa ollut, mutta olivat vain hieman hitaampia :)

Ja täytyy aina muistaa, että blasto on jo jaksanut pidemmälle ja sillä on silti paremmat kiinnittymismahdollisuudet, vaikka olisikin "blastoluokituksessa" keskitasoa, joten hyvät mahdollisuudet teillä on. Tsemppiä ja tarrasukkia <3

Miselli, meillä on lauantaina yhdet juhlat, joten ajattelin perjantaiaamuna testata. Sillon on dpo 14. Virallinen testipäivä olisi vasta 29.1. eli dpo 17. Tuli juuri postissa tilaamani raskaustestit. Varauduin pienellä toiveikkuudella kun tilasin myös tuplapakkauksen CB:n viikkonäytöllistä - kunpa sitä pääsisi käyttämään <3

Mites itse maltat? :) Millon sulla on virallinen testipäivä?

Ensin ajattelin, että odottelen sinne viralliseen testipäivään 2.2 asti, mutta tilasin juuri kasan testejä. Aattelin alkaa tieteen nimissä seuraamaan, mitä niissä näkyy :D Mieluummin tiedän jo etukäteen, jos ei natsannut, niin eivät odotukset nouse niin koviksi. Pettymyksiin olen jo tottunut sinänsä. Pahimpia ovat ne kerrat, kun alkaa luulemaan, että nyt on onnistunut ja sitten kuukautiset alkaa. Viikkonäytöllistä en ole itse vielä koskaan uskaltanut ostaa :) Se on jo sitä toivoa. Mutta sinulle uskallan toivoa parasta mahdollista tulosta! :)

Mulla kävi viimeksi niin, että ensin sain testiin haalean plussan, joka ei sitten lähtenytkään vahvistumaan vaan hiipui viikon aikana pois. Jos olisin testannut aikaisemmin kuin sillon dpo 16, niin plussa olisi saattanut olla vahvempi jos kerran oli kiinnittymisyritys. Sillon jäin miettimään, että viikkonäytöllinen olisi saattanut ottaa luulot pois nopeammin...

Mutta katsotaan ja toivotaan <3 Kerro sit miten tutkimuksesi etenee! :) Millon aloitat? Mikä dpo sulla nyt onkaan?

Ootte kyllä ihan oikeassa, että ei nyt pitäis stressata kun onhan se blastokin hyvä. Nää samat asiat kaikki luki siellä Omakannassa. Kirjeenä tulee kuulemma tieto saatiinko niitä muita alkioita pakkaseen. Kiva kuulla ValkoinenOrkidea, että teillä on saatu pakkaseen vaikkei viidentenä päivänä ollut vielä blasto. Juuri jotain tuollaista infoa olisin kaivannut tänään lääkärissäkin, kun mulle tuli vain sellainen olo, että ei niistä mitään tuu. Mutta toivoa on! Mäkin oon tilannut jo testejä lisää ja saattaapi olla, että mä testaan jo aika aikaisin. :grin Mulla on vähän sama kuin Misellillä, että se vähentää mun omia paineita kun ekoja kertoja testaa niin että "ei sen ees pitäis vielä näkyä".

ValkoinenOrkidea, hitsit sulla on ihan kohta testipäivä! Pidän sulle peukkuja :smiley-angelic001

ValkoinenOrkidea, mulla taitaa olla nyt dpo 6. Alan testaamaan heti kun testit tulee :) Mä mieluusti näkisin, jos olisi jokin kemiallinenkin, koska uskoisin sen antavan toivoa. Voin olla ihan väärässäkin, mutta kokeilemalla se selviää :) Ja sit jos heti näkyy jotain, voi olla sitä mieltä, että tää johtuu lääkkeistä. Vielä en tosin ole keksinyt mistä lääkkeistä se voisi johtua :D Mutta ilmoittelen sitten, mitä näkyy :)

Bluebe, mun eka ajatus siitä sun siirron jälkeisestä viestistä oli, että teillä on ollut tosi hyvä saalis! Paljon hedelmöittyneitä, viidenteen päivään selvinneitä, varsin hyvä siirretty blasto jne. Eli ei muuta kuin peukut pystyyn, että pakkanen täyttyy ja siirretty pysyy menossa mukana :) Onko sulla muuten tietoa, kuinka pian se kirje tulee? Mua kiinnostaisi aika paljon, mitä meidän 4:lle jatkoviljellylle kävi. En kyllä sen takia viitsi sinne soitella.

Miselli, ei ole tietoa. Yritin kysellä sitä tänään niin vastaus oli vaan, että ennen kuin menkat alkaa... Selitin siinä, että kun mulla on Netposti käytössä niin saan käytännössä heti sen kirjeen kun se TAYS:lta lähetetään, mutta lääkäri ja hoitajat ei yhtään tajunneet vissiin mistä puhun kun eivät sen jälkeen enää kommentoineet. :grin Eli ei auta ku kiltisti odotella.

Bluebe ei meille sen tarkemmin sanottu muuta kuin että 99% epämuodostuneita ja 0% nopeasti eteneviä. Meillä ei neljästä viidenteen päivään jaksaneista alkioista yksikään ollut ehtinyt blastoksi asti. Paras morula siirrettiin, loput pakkaseen ja tänään rv16+0. Mahdollisuudeksi meillä on näissä viidessä hoidossa annettu vaihtelevasti 15-30%. Vain kerran on saatu blasto, ja se oli huono. Siinä hoidossa 9/10 alkiosta kuukahti päivänä 4.

Tosi hyvä saalis kyllä teillä, pidän peukkuja että tärppää!

Niin joo, ja meillä miehen siittiömäärä ja hitaasti liikkuvien määrä nousi lähes normaaliksi hoitojen kuluessa. Hän vähensi alkoholin lähes minimiin, oltiin molemmat useamman kuukauden ihan tipattomallakin viime vuonna, vältti muoviastioita ja säilyketölkkejä sekä lisäaineita, söi q10:ä ja joitain spermanparannuslisäravinnekapseleita, pudotti muutaman kilon ylipainonsa ja osti numeroa suurempia kalsareita. Ja tietenkin kaikki nikotiini ollut täysin pannassa jo kauan.

Muoks. Lähtötilanne siis sellainen, että pesun jälkeen jäljellä oli vain noin 200 000 kelvollista siittiötä.

Ei ole huono asia jos alkio on ollut hitaampi ja kehittynyt blastoksi vasta kuudentena päivänä. Täällä yksi sellainen mukana, meidän ensimmäinen blasto ikinä ja nyt rv 18+5.

Taysista mulle on tullut tullut tuo kirje, jossa kerrotaan pakastetuiden alkioiden määrä, about 2vkon päästä punktiosta. Sen kanssa eivät tunnu pitävän mitään kiirettä.. Mullakin Netposti käytössä niin 1-2pv aiemmin näkyy siellä yleensä kaikki sieltä tuleva posti.

Paljon täällä tapahtunut usean kuukauden aikana, kun olen pysytellyt poissa, kun olen odottanut lahjamunasolua. Useita niin iloisia, kuin surullisiakin uutisia olen lukenut. Kaikille onnistuneille siis paljon ihanaa raskauksiin ja negaa testanneille voimia kohti uusia hoitoja.

Itsestä. No nyt sitten viime perjantaina siirrettiin 3 päiväinen lahjamunasolualkio ja täällä piinaillaan toiveiden ja kauhun välimaastossa. Tässä mietin, että miten ikinä kykenen 1.2. uskaltautumaan testaamaan, että jos tämäkin on nyt nega. Kolmessa ivf-hoidossa viimeistä lääkkeellistä passia lukuunottamatta kun kuukautiset aina alkaneet viikko siirrosta, joten vastaus on tullut "luonnollisesti". Ehkäpä täsää pahinta, kun mitään ei oikeastaan voi tehdä alkion kiinnittymisen edistämiseksi. Pitkän pohdinnan jälkeen ainoana kikkakolmosena join eilen ja tänään pienen lasin punaviiniä, että jos olisi sotten lisännyt sitä kohdun verenkiertoa. Todellakaan tiedä nyt sitten häntä. Alkio kun nyt näinä päivinä kiinnittyy/on kiinnittynyt, jos on kiinnittyäkseen. Tsemppiä kaikille piinailijoille siis. On tää rankkaa.

Hei te Helsingistä tai lähialueelta, joilla on jo tärpännyt!

Pidän synnytysvalmennusta ensi lauantaina päivällä Helsingissä Metsälässä. Sinne on vain kaksi tulijaa, mutta minun pitäisi saada muutama valokuva työstäni (osanottajien kasvoja ei kuvata). Valokuvaaja on sovittu ja tulossa. Jos sinua kiinnostaa, voisin antaa valmennuksen ihan pilkkahintaan kiitokseksi! Yksikin kun tulisi lisää, olisi mahtavaa :) Minulle voi laittaa sähköpostia os. salla.valkeapaa@gmail.com ja mainita koodi "lapsettomuushoito". Koodi voimassa torstai-iltaan klo 21.00 asti ja alennushinta tarkoitettu nimenomaan lapsettomuudesta kärsineille ja hoidoilla raskautuneille äideille/pareille.

Terkuin doula ja kätilöopiskelija :Heartred

Muokattu viimeksi:
Paljon täällä tapahtunut usean kuukauden aikana, kun olen pysytellyt poissa, kun olen odottanut lahjamunasolua. Useita niin iloisia, kuin surullisiakin uutisia olen lukenut. Kaikille onnistuneille siis paljon ihanaa raskauksiin ja negaa testanneille voimia kohti uusia hoitoja.

Itsestä. No nyt sitten viime perjantaina siirrettiin 3 päiväinen lahjamunasolualkio ja täällä piinaillaan toiveiden ja kauhun välimaastossa. Tässä mietin, että miten ikinä kykenen 1.2. uskaltautumaan testaamaan, että jos tämäkin on nyt nega. Kolmessa ivf-hoidossa viimeistä lääkkeellistä passia lukuunottamatta kun kuukautiset aina alkaneet viikko siirrosta, joten vastaus on tullut "luonnollisesti". Ehkäpä täsää pahinta, kun mitään ei oikeastaan voi tehdä alkion kiinnittymisen edistämiseksi. Pitkän pohdinnan jälkeen ainoana kikkakolmosena join eilen ja tänään pienen lasin punaviiniä, että jos olisi sotten lisännyt sitä kohdun verenkiertoa. Todellakaan tiedä nyt sitten häntä. Alkio kun nyt näinä päivinä kiinnittyy/on kiinnittynyt, jos on kiinnittyäkseen. Tsemppiä kaikille piinailijoille siis. On tää rankkaa.

Tosi paljon peukkuja pidän sinulle!! Meillä eka siirto viikolla 10 tai 11.... ..

Hei!
Nyt oon ihan pihalla..eli mulla menos oviksen tikutus..kp 14 säännöllinen kierto. Ma eli kp12 kävin ultrassa jossa oli suurin munasolu 11mm ja endo 8mm. Vielä en ole saannut ovista eli mun kierto 28-30pvä..tänään tullut pyyhittäessä verestävää jotain..apua mitä se voi olla? Ja mitä jos ovis sattuu esim pe tai la onko silloin mennyt hukkaan koko pas siirto? Meillä ainokainen 2 päiväinen pakkasessa..meillä jo sotki joulu edellisen kierron ja nyt pelkään että menee ainokainen hukkaan ja joudutaan taas lähtöpisteeseen :(
Kertokaa viisaammat miten tämä menee käytännössä.

Aitoomaitseni, siirtopäivä määritellään usein siten, että kun saat tikutettua lh-huipun (eli ovisplussa) niin siitä 36-38 tunnin päästä tapahtuu yleensä ovis. Ja ovispäivä on dpo 0 ja siitä lasketaan alkion ikä, joka määrittelee siirtopäivän. Eli jos vaikka huomenna saat ovisplussan, sillon ovis tapahtuu kahden päivän päästä, eli lauantaina. Näin ollen teidän kaksipäiväinen siirrettäis maanantaina koska se olis dpo 2.

Munarakkula kasvaa keskim. 2 mm päivässä ja puhkeaa yleensä päälle 20mm. Näin ollen lh-huippu tulee yleensä sillon kun munarakkula on päälle 17mm.

Alkio sulatetaan yleensä siirtopäivän aamuna, eli jos näyttää siltä, että siirtopäivä osuisi lauantaille niin ei ne sitä sulata vaan sit täytyy yrittää ensi kierrossa uudelleen.

Korjatkaa muut jos muistan jonkun väärin. :) Toivotaan, että aikataulu toimii teillä!

Millaisia oireita muilla piinailijoilla on? Mä oon yllättynyt tästä oireiden paljoudesta. :depressed: Pahoinvointia, kauheita mahakipuja (niin kuin kunnon menkkakivut sekä sellaisia erilaisia juilintoja, että pitää välillä mennä ihan kaksinkerroin), sydämen tykytystä (mulla kyllä on sellanen sydämen johtumishäiriö, että rytmihäiriöitä voi kyllä tulla muutenkin) ja maha ihan palleroksi turvonnut. Viime yönä mahaan koski niin, etten saanut unta. Päivisin pahinta on kaikki töyssyt, niin kuin reipas kävely, jossa tömähtelee, ja vessakäynnit, kun tiristää rakkoa ihan tyhjäksi niin vatsaan kouraisee. Mulla oli jo la ja su paljon parempi olo, mutta nyt siirron jälkeen tullut kauheasti oireita. Mut ei nää oikein raskausoireitakaan voi olla kun siirto oli vasta maanantaina, nyt on dpo7. Mietin, että oonkohan mä touhottanut liikaa menemään punktion jälkeen... En ole siis mitään erityistä liikuntaa kävelylenkkejä lukuunottamatta tehnyt, mutta mun työ on aika sellaista, että joudun ravaamaan paljon paikasta toiseen ja olemaan jalkeilla.

Oisko sulla bluebe nestettä kertynyt kohdun seutuville? Mulla oli kanssa vähän samantyylisiä oireita ja tsekkauksessa oli vähän nestettä kertynyt vatsaonteloon. Lääkäri sanoi pienenkin nestemäärän aiheuttavan herkästi kipua/epämiellyttävän olon. Käski juomaan runsaasti ja ottamaan panadolia. Meni mulla ohi muistaakseni viikossa.
Kannattaa soitella polille jos häiritsevää kipuilua tai ei lähe helpottamaan. Ne osaa siellä sitten huomioida paremmin sun tilanteen ja pyytää tarvittaessa tarkastukseen.
Toivottavasti alkaa olot parantua!!!

Bluebe samoja asioita mielessä kun Kohta3:llakin. Mulla on hyvin samanalainen työ kun sulla että pitää olla jalkojen päällä ja liikkeessä paljon. Viimesimmän punktion jälkeen olin neljä vai viis päivää kotona saikulla ja pari ensimmäistä päivää tuntui töissä sille että huhhuh.. Se liikunta yms pahensi turvotusta ja toi jonkin verran kipuja. Kotona ollessa sitten join ja lepäsin mahdollisimman paljon ja se onneksi helpotti oloa. Soittele tosiaan polille/klinikalle jos ei meinaa helpottaa niin pyytävät sua ehkä näytille ja tsekkaavat tilanteen.

Piinailijoiden testejä täällä jo odotellaan! :)

Tsemppiä kaikille!

Takaisin