IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kookos: Meneekö se asteikko siis 0,5; 2; 3,5 vai onko noissa väleissä vielä jotakin? Eihän tää tieto mihinkään vaikuta, mutta olen vaan liian kiinnostunut kaikesta aiheeseen liittyvästä :D Mahdetaanko noita 0,5 alkioita siirtää lainkaan?

Miselli tsemppiä piinaviikkoihin, toivon teille pysyvää plussaa<3

Bluebe mulla oli ainakin varmaan viikon verran maha tosi kipeä punktion jälkeen et on kyl ihan normaalia, panadolia sai ottaa, tsemppiä! :) ja tsemppiä maanantain siirtoon<3

Jopsukka

Ootteko kaikki pitäneet sen 3pvän sairasloman punktion jälkeen vai ootteko ihan normaalisti kyenneet menemään töihin/kouluun?

Tuleeko tuosta punktiota aina kovat vatsakivut vai muistuttavatko lähinnä kuukautis särkyä

Hyvä kuulla, että muillakin on kipuja vielä ollut, eli lienee ihan normaalia.

Keskiviikkona eli punktiopäivänä en missään nimessä ois kyennyt enää töihin, enkä varmaan torstainakaan. Eilen olisin varmaan voinut olla, jos mun työ olisi selaista, missä ei tarvitse paljon liikkua. Mulla kipu on ainakin erilaista kuin menkkakivut. Kivut ei ole kovat, mutta vihlaisut aina vähän säikäyttävät, koska nää kivut vois periaatteessa olla "vaarallisia" mutta menkkojen aikaan tietää, ettei kivusta ole vaaraaksi. Eli sen takia on ollut ihan kiva, että saa olla rauhassa kotona. Mullahan ois vielä maanantaihin saikkua, koska siirto on silloin, mutta meen silti puoleksi päiväksi töihin ja lähden sitten kun siirto on.

Muokattu viimeksi:
Heitsu1996, olen samoilla linjoilla blueben kanssa. Mä olin ihan mielelläni sairaslomalla tuon 3 pv, vaikka olisin kyllä varmaan pystynyt jopa jo seuraavana päivänä töihin tai opiskeluihin. Omalla kohdallani en kuvailisi kotioloissa koettu kipua kovaksi, vaan epämiellyttäväksi. Panadol vei kuitenkin kaikki tuntemukset, mutta kun lopetin sen käytön, niin on ollut pieniä vihlaisuja, jotka vähän jännittää munasarjakiertymäpelkojen vuoksi. Eli on ollut kiva olla vain kotona rauhassa pötköttäen.

Niin ja kipua on hankala kuvailla. Vähän kuin kiristäisi sisällä. Sairaalassa tuntui jonkin verran kuukautiskipumaiselta, mutta aika paljon itse asiassa selässä.

Kookos: Meneekö se asteikko siis 0,5; 2; 3,5 vai onko noissa väleissä vielä jotakin? Eihän tää tieto mihinkään vaikuta, mutta olen vaan liian kiinnostunut kaikesta aiheeseen liittyvästä :D Mahdetaanko noita 0,5 alkioita siirtää lainkaan?

Niissä on aina se puolen pisteen nousu, eli on myös 1, 1,5, 2,5 ja 3 pisteisiä. 3-pisteinen on jo todella hyvä alkio. Noitakaan 1,5p. en muista että ois siirretty, tosin alkion kehityslistassa (jonka ainakin yksityisellä saa pyytämällä) ne siirretytkin on jonain aiempina päivinä voinu saada sen luokituksen, mutta sitten parantunu seuraavina. Tosin sellasista ei oo tullu mitään. Tuskin kovin helposti lähdetään siirtään alle 2 pisteisiä. Sen sijaan 2,5p. on ihan keskiverto/hyvänlaatunen alkio.
Blastoissa ei tuolla paikassa siirretä jos on heikompi kun BC/CB eli CC tai DD. Eka kirjain tarkottaa blaston sisä- ja toinen kirjain ulkomassan laatua. Edessä on sitten vielä numero 1-4 (? en tiedä onko suurempiakin numeroita) joka tarkottaa blaston kehitysvaiheita. Joskus luokitus on blastossa ollu vaan pelkkä 1, eli eri massat on ollu vasta niin varhasessa vaiheessa ettei oo pystytty arvioimaan laatuja. Joskus taas loppuarviossa on vaan yks kirjain (yleensä C tai D) ja tälläsiäkään ei oo siirretty jos ulkomassa on jääny kehittymättä, eli se mitä alkio tarvii kiinnittymiseen.

Muokattu viimeksi:
Tänään oli kauheita vatsa kipua ja etovaa oloa että ei tuntunut istuminen eikä makaaminen hyvältä niin kävimme päivystyksessä tänään.Vastaus se että kun hormoonejen kautta kuukautiset on tullut ja edellisessä kierrossa oli käytössä hormooneja ja hoito tehtiin niin on voinut tapahtua niin että lääke voi hieman vielä muka vaikuttaa ja että munarakkula nesteet on menneet vatsaan ja siitä koha särky vatsassa.Sanoi neuvon että nyt kun ollaan odottamassa tuota ivf suunnittelua ja sen ivf suunnittelun aikana kannattaa elää mahdollisimman normaalia elämää ja harrastaa silloin seksiä kun on halu eikä ajattelua että lapsen takia tässä tehdään eikä mielellään nyt ennen tuota suunnittelu käyntiä tikuttaa ovista että keho olisi ottavaisempi sitten ivf hoidon kohdalla ja tämä normaali elämän eläminen ja ajatuksia myös muualle laittaminen edistäisi myös ivf hoidon aikana ottamaan vastaan alkion ja sen kiinnittämisestä myös.Nyt jo pitäisi olla näin että ajatella muuta myös ja elää muutakin kuin vauva ja vauva asiaa että alkio ja kiinnittyminen olisi senkin osalta helpompaa.Hieman sekava olo toisaalta haluaisi tikuttaa mutta toisaalta haluaisi odotella sitä meidän ivf suunnittelu aikaa mikä on silloin 20.2.

Pitkästä aikaa liityn keskusteluun inseminaatio puolelta.

Meillä siis ensimmäinen siirto olisi ensi viikolla, ultra maanantaina.

Miten tuo siirto nyt sitten menee, onko samalla tavalla ovulaatio plussan kanssa inseminaatiossa? Ovulaation pitäisi sattua perjantaille 26.1..

Miselli, koen kyllä että mediointi on auttanu jonkun verran nimenomaan tunnemyrskyjen välttelyyn. Lapsettomuus ja nämä hoidot kun on herkistänyt aika paljon, ihan varmaan pelkästään hormoneista johtuen, mutta myös kaikki ne tunteet mitä tässä käy läpi. Huomaan, että pystyn tunnistamaan tunnekuohut ennakkoon ja joskus tiedostamalla ne jotkut pystyy välttämään hengittelemällä.

Tsemppiä kaikille viikonloppuun ja eri vaiheisiin :)

Kirjoittelen nyt samat jutut kahteen ketjuun, mutta: tänään oli tänään alkionsiirto ja jäi kyllä koko käynnistä huolestunut olo. 13 munasolusta saatiin 8 hedelmöittynyttä alkiota. Mulle siirrettiin 3BB blastoalkio (ilmeisesti n. keskitasoinen?) ja seitsemää edelleen jatkoviljellään ja katsotaan onko niistä pakastukseen. Nopeita siittiöitä ei oo aiemminkaan löytynyt, niin kuin nytkään. Hitaasti liikkuvia kuitenkin on, ja senhän pitäis riittää. Mutta nyt tehdyillä tutkimuksilla löydettiin paljon rakennepoikkeavuutta, suurin osa siittiöitä oli pyöreäpäisiä (pitäis olla ovaali) ja oli paljon irtopäitä. Siksi osa munasoluista hedelmöitettiin IVF:llä ja osa ISCI:llä. Ja kyllähän ne kaikki hedelmöittyivät, myös IVF:llä, mutta silti mua jäi mietityttämään, että miten tää asia vaikuttaa alkion kehittymiseen ja mitäs jatkossa. :sad001 Kun tota globozoospermiaa googlettaa niin tietoa löytyy vaan englanniksi ja kerrotaan, että mies ei voi saada lapsia, jos sillä on toi.... Onko täällä kellään kokemusta asiasta?

EDIT. Nyt kun lueskelin tarkemmin, niin oisko ne englanninkieliset lähteet meinanneet, että aiheuttaa lapsettomuutta, mutta että IVF/ISCI:llä voi onnistua. Ois joka tapauksessa kiva kuulla kokemuksia, jos joku tästä asiasta tietää.

Muokattu viimeksi:
Bluebe en ole ihan varma tarkoittaako samaa, mutta meillä on ollu max. 1% normaalimuotoisia. Meille ainakin sanottiin, ettei nykyään tota rakennetta pidetä enää merkittävänä tekijänä lapsettomuudessa, kun myös miehet joilla 0% normaalimuotoisia siittiöitä on todistetusti voineet saada lapsia, jopa luonnollisesti.

marrasmai tiedätkö miten teillä on siittiöt epänormaaleja? Siis kun eikös niitä voi olla vaikka kaksipäisiä jne. Ilmeisesti tuo pyöreäpäisyys ainakin haittaa sitä siittiön tunkeutumista munasoluun, kun siltä puuttuu se "kärki". Mä en tiedä kuinka monta prosenttia oli normaalimuotoisia kun sanottiin vaan että "paljon pyöreäpäisiä" ja "paljon irtopäitä". Kai meillä normaalejakin oli? Tai mistäs minä sen tiedän, siitä ei puhuttu mitään.

Blube, 8 hedelmöittynyttä 13:sta, sehän on tosi hyvin! Ja ovat kaikki jaksaneet blastoiksi asti! Eikös se ole jo melkoinen saavutus? Rakennepoikkeavuudet herättävät varmasti paljon kysymyksiä, ja huolestuttavatkin tottakai. Itse maalaisjärjellä ajattelen, että jos globozoospermia aiheuttaa sen, ettei hedelmöittymistä tapahdu, niin eikö silloin nuo hedelmöittyneet ole normaalimuotoisten aikaansaamaa? En ole ainakaan kuullut, että siittiön poikkeavuuksilla sinänsä olisi vaikutusta alkion kehitykseen, kuin että päästääkseen munasolun sisään sen pitää olla tietynlainen. Ja teillähän hedelmöittymistä on kuitenkin tapahtunut. Kuinka pitkään noita loppuja alkioita nyt sitten viljellään? Olen luullut, että 5 päivää on maksimi? Ja hyvä alkio sulle on siirretty. Toivotaaan, että se tarttuu matkaaan!!

Kookos, kiitos tuosta infosta! Välillä sitä ajattelee tietävänsä jo näistä asioista niin paljon, mutta paljonhan aukkoja tietämyksessä on.

Valkoinen orkidea, sullakin on ollut myönteisiä kokemuksia siis meditoinnista. No, enpä ole juuri negatiivisia kuullutkaan :) Nyt en tiedä, johtuuko meditoinnista vai IVF-hoitojen aloituksesta johtuvasta toiveikkuudesta, mutta on ollut jotenkin tasaisen rauhallinen olo, jopa iloinen. Ehkä syy on molemmissa. Milloinkas ajattelit alkaa testailla vai odotatko viralliseen testipäivääna asti?

Miselli, mäkin luulin että viiden päivän viljely on maksimi. Vähän jäi se fiilis että ne ei ehkä kehity tarpeeksi pitkälle. En tiedä onko muut ehtineet blastoiksi vai ovatko kehittyneet hitaammin. Lääkäri ei osannut yhtään sanoa saadaanko mitään pakkaseen. Lisäksi sanoi että ”Jos normaalisti ivf:n onnistumisprosentti on yli 40% luokkaa niin nyt on 30-40%” eli jollain tavalla meil on sit kuitenkin vähän huonommat mahdollisuudet? Harmi kun siirtoaika on niin lyhyt ettei ehdi kysyä kaikkea mikä mietityttää ja sit jää näin epävarma olo.

Meille sanottiin, että onnistumisprosentti on 30%, joten kuulostaa siltä, että teille on annettu siirron osalta jopa enemmän toivoa! :) Ehkä alkiot vaan kehittyy hitaasti? Ottavat oman aikansa? Mutta ymmärrän, että sulle jäi paljon kysymyksiä, mulle käy aina samalla tavalla. Tuntuu, että niillä on aina niin kiire päästä asiakkaista eroon, vaikka ihan ystävällisiä enimmäkseen ovatkin. En esimerkiksi käsitä, miten miehen spermaa pidetään hyvänä, kun siinä on nopeita siittiöitä 0 ja tiheyskin vaihtelee 8-13 milj./ml välillä. Oon käsittänyt, että sen pitäisi olla 15 milj./ml. No, B-liikkuvia, hitaita ja kaartelevia, on sitten ollut runsaasti. Mutta kuitenkin, mun mielestä nuo kaksi asiaa yhdessä eivät enää tarkoita, että sperma olisi hyvää. Ja sitten niitä miettii, ja välillä yrittää olla miettimättä.

Miselli Niin siis teillä on miehen spermatulokset tuollaisia? Meillä vähän sama juttu kun nopeita ei ole ollenkaan ja aina toitotettu et hyvä tulos, vaikka muiden kokemuksia olen lukenut ettei näillä meidän tuloksilla tehtäisi muualla edes inssiä ja meille silti inssejä suositeltiin. Oltais tehty toinenkin ellen ois itse vaatinut ivf:ää. Nyt oon tyytyväinen että vaadin kun on kerran tuo pyöreäpäisyyskin.

Miselli, mulle ei muuten sanottu mitään siitä että pitäisi mahd. pian laittaa luget siirron jälkeen. Sanottin että sitä jatketaan ihan normaalisti. Sen sijaan sain gonapeptyl-piikin huomiselle pistettäväksi. Tuliko sulle sitä? Niin ja miksiköhän teillä on pienempi se onnistumisprosentti? :eek: Voisko olla, että noi prosentitkin on vähän lääkärikohtaisia.

Muokattu viimeksi:
Mä olen aina laittanut luget jo ennen alkionsiirtoa aamulla. Ne pyyhkäsee enimpiä pois sitte ennen katetrin viemistä kohdunkaulan läpi.
Luulen noihin onnistumis% liittyy asiakkaiden ikä ja alkioiden laatu plus kullakin lääkärillä on varmasti omia näkemyksiä päälle arviota tehdessään.
Plussapuhallus ketjuun :)

Joo, kuulemma on ihan ok laatuinen sperma. Mä olin itse kyllä järkyttynyt, kun ei ollut lainkaan niitä eteenpäin meneviä nopeita, vaan pelkästään hitaita ja kaartelevia. Muttta niitä on paljon, joten ilmeisesti se on jollain perusteella sitten ihan ok. Mun mielestä ei, mutta mä en olekaan asiantuntija :)

Lugeista lääkäri sanoi, että yksi iltapäivällä ja yksi illalla ja sitten normaalisti jatko eli 2 aamulla, 2 illalla. Olin ollut siinä käsityksessä, että illalla punktion jälkeen aloitetaan, joten en ollut varautunut. Itse asiassa kaikessa tohinassa myös UNOHDIN sekä illalla että aamulla laittaa ne! Ekat laitoin vasta punktiota seuraavana päivänä iltapäivällä, mutta ei se sitten vaikuttanut mihinkään, esim, siirtoon. Ne oli vähän silleen, että tuskin siitä haittaa on. Joten ei sitä kannata murehtia. Ilmeisesti kaikilla lääkäreillä on vähän omat juttunsa.

Noista onnistumisprosenteistakin olen sekä inseminaation että ivf:n kohdalla saanut eri lääkäreiltä eri näkemyksiä. IVF-sunnittelukäynnillä lääkäri sanoi 40%, siirrossa sanottiin 30%, joten varmaan jossain siellä välillä se on.

Mä piikitin gonapeptylin tänään! Viimeinen piikki tässä hoitokierrossa, ihan kiva :)

Takaisin