IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heitsu mulla vaihdettiin Gonal-F Menopuriin, koska se saatta auttaa kasvattamaan limakalvoa. Kannattaa siis keskustella lääkärin kanssa. :)

Sen sijaan passeissa kroppa ei tykännyt estrogeenilaastarista eikä tableteista (paljon sivuoireita eikä auttanut limakalvoonkaan tarpeeksi), joten päädyttiin viimeksi tosiaan avittamaan vähän niillä pienemmillä Menopur-pistoksilla taas.

Miselli, hienoa että punktio meni noin hyvin! Tsemppiä toipumiseen ja toivotaan että moni hedelmöittyy, että pääsette sitten pe on siirtoon :)

Ja bluebe, onnea matkaan huomiseen punktioon! Hyvät lääkkeet saat :)

Tsemppiä juupasjaapas kanssa ultraan, kyllä sieltä hyviä uutisia tulee teille molemmille Jopsukan kanssa <3

JuupasJaapas tsemppiä myös sulle! :) toivon toivon että kaikki molemmilla hyvin! :)

Bluebe hyvin se menee, paljon tsemppiä! :)

Jopsukka

Kiitos kaikille myötäelämisestä :)

Itseäni auttoi punktiossa mielikuva siitä, että jos pitäisi valita tehdäänkö ko. toimenpide omalle vauvalle vai itselle, niin tietenkin itse kärsisin mieluummin. Helpotti jotenkin se, että saatoin valita toimijan roolin ennemmin kuin "uhrin". Lisäksi ajattelin, että mikään mahdollinen kipu ei kestä pitkään, eikä ole kokoaikaista eli väliin tulee väkisinkin taukoja. Mukanani oli myös puhelimella 20 min kestävä mantralaulu, johon alussa keskityin. Lauleskelin vähän mukanakin :D Itselleni oli helpompaa vain tuijotella kattoon kuin seurata, mitä huoneessa tapahtuu. Mulle tulee vähän huono olo, jos ajattelen, mitä sisuksiin menee ja mitä siellä tehdään.

Eikä se lyhyt kipu kestämätöntä ollutkaan, enemmänkin vain epämiellyttävää. Vähän menkkamaista. Oli kyllä troppia monenlaista, ja lisää olisi saanut. Lisäksi hoitaja kertoi, että jossain vaiheessa (lähiaikoina?) olisi puudutusaine vaihdettu miellyttävämmäksi/ vähemmän kipua tuottavaksi tmv. Eikä se puudutuksen laittaminen tuntunutkaan missään.

Nyt kotona olen ottanut yhden 1 mg Panadol Forten, kun oli hyvin kaukaisia tuntemuksia sisuksissa, enkä ole muutoin kipua tuntenut lainkaan. Päässä huippasi jonkin aikaa päivällä, mutta sekin on jo ohi. Ei kyllä punktion takia kannata jättää IVF-hoitoa tekemättä, omasta mielestäni! Lisäksi hoitajat olivat todella ystävällisiä ja käytettävissä. Eli hyvillä mielin vain punktioon!!

Tsemppiä Jopsukalle ja JuupasJaapakselle ultraan! Ihanaa, että saatte kokea sen :)

Minkälaisia liikuntasuosituksia muille on muuten annettu punktion ja siirron jälkeen? Mä käyn paljon kävelylenkeillä (koira kun on) ja lisäksi kuntosalilla pari kertaa viikossa tekemässä aika rankan treenin. Viimeksi kävin sunnuntaina. Tänään oli aikomus mennä, mutta oli niin etova ja väsynyt olo, että jätin kuitenkin väliin... Ja nyt mietin, että tuleekohan kovinkin pitkä tauko punktion jälkeen? Tokihan lääkäri varmasti mulle huomenna kertoo, mutta käsittääkseni nuo asiat ovat kovin klinikka- ja lääkärikohtaisia, joten olisi kiva kuulla, miten muita on ohjeistettu :)

Bluebe,
Mulle sano hoitaja, että raskasta liikuntaa, hyppimistä, nostelua/ponnistelua pitäis välttää pari viikkoa punktion jälkeen, toki voinnin mukaan. Ja sama homma ennen punktiota. Ja sit se ohje, et juoda paljon nesteitä, tuli kans.

Lääkäri taas tyrmäsi molemmat ohjeet, perustellen sen sillä, että ei ole tutkimusnäyttöä esim siitä, et runsaampi juominen estäisi hyperin tuloa paremmin. Ja sanoi, että hänen uran aikana (varmaan yli 20v tehny gynen hommia) ei ole tullut vastaan munasarjojen repeämiä stimulaation aikana, josta siis hoitaja varoitti liikuntaohjeellaan. Lääkärin mukaan molemmat ohjeet on vanhoja mutuja, joista ei näköjään päästä eroon.

Mun kohalla juomisohje ei tuottanu ongelmaa, ku juon sen hoitajan suosituksen mukaan normaalistikin. Mut liikuntaa (tanssia) en voinut ihan oman olon takia harrastaa noin kahteen viikkoon punktion molemmin puolin. Eli siinä se hoitajan ohje taas oli ”oikeassa”.

Että ottaapa noista selvää :D

Bluebe mun mielestä ei ollu muutaku just että muutama päivä punktiosta rauhallisesti ja sit oman olon mukaan. Mullekkin sanottiin että vettä paljon ja sitähän joinkin sitten :D
En kyllä olis voinu kuvitellakaan meneväni urheilee kyl oman olon takia olin vähintään pari viikkoa ihan turvonnut ja mulla oli niitä mahakipuja kans ainakin viikon verran.
Mut kävelystä en usko olevan haittaa, varmaan voi auttaa oireisiin kans :)

Jopsukka

Kommentoin tuohon nesteytysohjeeseen vaan nopeesti. Mä vähän erehdyksen kautta testasin sen itse toisen punktion jälkeen kun en ollu asiasta enää niin paniikissa niin en kiinnittänyt siihen juomiseen niin paljon huomiota enää toisena tai kolmantena päivänä punktiosta. Päivän mittaan aloin huomata asian olossa ja tuntemuksissa, join reilusti ja se helpotti oloa. Jollain tavalla mun mielestä aika rohkeaa lääkäriltä kommentoida noin, tietysti varmaan antaa luottoa jos oman työhistorian aikana ei ole käynyt niin. Mutta jokainen on yksilö ja aina on mentävä tilanteen mukaan. Riskit varmasti erilaiset jos on punktioitu 8 rakkulaa tai 30 rakkulaa.

Bluebe, yksityisellä mulle on kyllä tosi tarkkaan painotettu, että viikko ennen punktiota pitää jättää rankempi urheilu hyppelyineen ja kaikki liikuntalajit, joissa on kääntöliikkeitä kropalle (omalla kohdalla jooga).

Tämä siitä syystä, että munasarjat käy raskaiksi (ja punktion jälkeen turpoaa vielä enemmän kun keräävät nestettä), jonka vuoksi munasarjankiertymä on todellinen riski. Ne kun lilluvat vatsaontelossa vapaasti, joten itse en ainakaan halua ottaa riskiä että pyörähtävät ympäri - tuskaisan kuuloinen tilanne :o

Itse oon ollut siis tuon viikon ennen ja ainakin kaksi viikkoa punktion jälkeen liikuntalakossa, myös ihan omien tuntemuksien vuoksi. Onhan se ollut vähän turhauttavaa, mutta kävelylenkkejä sentään on saanut tehdä.

Voin kyllä omakohtaisesti todeta että se munasarjakiertymä on todella tuskallista ja voi tulla periaatteessa milloin tahansa. Itsellä se tuli 6vk punktion jälkeen enkä ollut mitenkään erityisemmin pomppinut taikka tehnyt vartalonkiertojakaan. Lääkärien pohtiessa turvallisia tutkimusvaihtoehtoja raskauden huomioon ottaen makasin sairaalassa kaks pv yhdessä asennossa, joka oli siedettävä kivultaan. Liikkumista yrittäessä tuska oli ihan tajutonta. Leikkauksen jälkeen yks hoitaja kertoi fyssarille tilanteesta ja sanoi, että se on maailmasta pahin kipu mitä naisella voi ikinä olla. Ja kyllä se sitä olikin. Synnytyspolttojakaan ei voi siihen kipuun verrata. Joten varovaisesti niiden turvonneiden munasarjojen kanssa naiset!

Heippa! Minulla oli vähän foorumitaukoa, aivan hillittömän kiireinen loppuvuosi ja vähän alkuvuosikin... Huhheijaa.

Mitä tänne kuuluu? Tässä on niin hirviästi viestejä nyt tullut etten varmaan ehdi kaikkea ainakaan ajatuksella lukea tai ainakaan sisäistää valtaisaa infomäärää. Eli saa briiffata vapaasti mulle tärkeimmät :Heartred

Meille on luovuttaja nyt löytynyt, aloitellaan "testikierrosta" limakalvon valmistelussa ja seuraavaan kiertoon sitten eka alkionsiirto :smiley-bounce013

MW2B, wow! Hienoa, että tekin pääsette eteenpäin :) Testikierros kuulostaa hyvältä!
Meillä oli aikanaan lääkkeellisiä siirtoja jo omillakin muniksilla, joten siinähän se tuli sitten testattua. Täällä sain terveen paperit mammografiassa, ja vielä olis se kilpparikoe ens maanantaina. Toivotaan, että lääkitystä ei tarvi tässä välissä säätää, että ei sen vuoksi mikään siirry. Multa otettiin papa onneksi vuosi sitten jälkitarkastuksessa, joten kaikki tavittavat terveystiedot on pian käsillä. En tiedä, mitä ajatella... Olen ihan muutenkin vielä epävarma "kaikesta", ja puun ja kuoren välissä. Harmittaa, että ikäni määrittää aikataulun enkä voi toimia omaan luonnolliseen tahtiini. Minkäs teet, näin tämä nyt vaan menee.
Katjusha kp 7, FSH-testi oli kp3 kiusallisen plussalla eli vaihdevuodet lähestyy...

Ai s***na munasarjakiertymä. :hungover:
Oon kokenut ton pari vuotta ennen ku alettiin ees yrittää lasta. Sain pienen nestekystan sopivaan paikkaan ja sen ympäri sitten solmuun. Oli muuten infernaalinen kipu! Ekaa ( ja toistsiseksi vikaa) kertaa pyörryin kivusta tuolloin. Lääkärille olin sanonu kivun olevan 12 asteikolla 1-10. :hilarious:
Muistan menneeni terveyskeskukseen ja ensimmäisestä avoimesta ovesta vaan sisään ja pritsille makaamaan ja itkemään. Tuli aika äkkiä lanssi mua siirtämään sairaalaan. Onneksi uskoivat heti, kun sanoin, että tää on gynepuolen kipuja. (Eka tietty aattelivat umpparia.) Sairaalassa pari pv nesteytyksessä ja kipupiikeillä, mutta kysta liukeni onneksi itsellään, niin ei tarvinu leikata.
Nyt jälkikäteen tuo lohduttaa, että synnytyskivut on helpompia kuulemma. :smug: Ei pelota synnytys muuten kipujen puolesta!

Jollain tavalla mun mielestä aika rohkeaa lääkäriltä kommentoida noin, tietysti varmaan antaa luottoa jos oman työhistorian aikana ei ole käynyt niin. Mutta jokainen on yksilö ja aina on mentävä tilanteen mukaan. Riskit varmasti erilaiset jos on punktioitu 8 rakkulaa tai 30 rakkulaa.

Kirjotin ehkä epäselvästi, tarkoitus oli kirjottaa että runsaamman nesteen nauttimisen hyödystä ei hänen mukaan ollut tutkimusnäyttöä ja se munasarjojen repeäminen tms ei ollut tullut hänen uran aikanaan vastaan. :)

Mutta hänen ohjeistuksestaan huolimatta join paljon ja vältin rasittavaa liikuntaa ja oli ihan hyvä olo :)

MW2B, wow! Hienoa, että tekin pääsette eteenpäin :) Testikierros kuulostaa hyvältä!
Meillä oli aikanaan lääkkeellisiä siirtoja jo omillakin muniksilla, joten siinähän se tuli sitten testattua. Täällä sain terveen paperit mammografiassa, ja vielä olis se kilpparikoe ens maanantaina. Toivotaan, että lääkitystä ei tarvi tässä välissä säätää, että ei sen vuoksi mikään siirry. Multa otettiin papa onneksi vuosi sitten jälkitarkastuksessa, joten kaikki tavittavat terveystiedot on pian käsillä. En tiedä, mitä ajatella... Olen ihan muutenkin vielä epävarma "kaikesta", ja puun ja kuoren välissä. Harmittaa, että ikäni määrittää aikataulun enkä voi toimia omaan luonnolliseen tahtiini. Minkäs teet, näin tämä nyt vaan menee.
Katjusha kp 7, FSH-testi oli kp3 kiusallisen plussalla eli vaihdevuodet lähestyy...

Kuulostaa hankalalta! Mutta hyvä että mammografiassa ei mitään, toivotaan, että myös kilppari on ok.

Mulla on kyllä onni onnettomuudessa se, ettei omia munasarjoja ole ollenkaan. Lääkkeillä säätäminen on huomattavasti helpompaa! Ja lääkekustannuksetkin tulevat olemaan tosi alhaiset. Progynovaa aloittelen kohta aamuin illoin ottamaan, toivottavasti ei tule pahoja sivuoireita.

Meillä oli tänään varhaisultra ja siellä pikkuiselta löytyi hyvä syke ja vastasi viikkoja. Silti laskettu aika siirtyi kuitenkin yhdellä päivällä eteenpäin ja on nyt 6.9.18. Mutta oon onnellinen että eka etappi on käytynä ja viikon päästä sitten eka neuvola :)

Jopsukka 6+6

Niin tosi ihanaa :Heartred Onnea!

Ai s***na munasarjakiertymä. :hungover:
Oon kokenut ton pari vuotta ennen ku alettiin ees yrittää lasta. Sain pienen nestekystan sopivaan paikkaan ja sen ympäri sitten solmuun. Oli muuten infernaalinen kipu! Ekaa ( ja toistsiseksi vikaa) kertaa pyörryin kivusta tuolloin. Lääkärille olin sanonu kivun olevan 12 asteikolla 1-10. :hilarious:
Muistan menneeni terveyskeskukseen ja ensimmäisestä avoimesta ovesta vaan sisään ja pritsille makaamaan ja itkemään. Tuli aika äkkiä lanssi mua siirtämään sairaalaan. Onneksi uskoivat heti, kun sanoin, että tää on gynepuolen kipuja. (Eka tietty aattelivat umpparia.) Sairaalassa pari pv nesteytyksessä ja kipupiikeillä, mutta kysta liukeni onneksi itsellään, niin ei tarvinu leikata.
Nyt jälkikäteen tuo lohduttaa, että synnytyskivut on helpompia kuulemma. :smug: Ei pelota synnytys muuten kipujen puolesta!

Oi kun hurjaa! Juu, synnytyskivuilla on positiivinen tarkoitus kuitenkin ja niihin pystyy itsekin vaikuttamaan.

MW2B mahtavaa, että teille on löytynyt luovuttaja ja hyvä myös kun saatte ensin tuon testikierron! :)

Jopsukka ihanaa, onnea <3

Meille ei kyllä sanottu mitään siitä, ettei ennen punktiota olisi saanut liikkua. :eek: Siispä menin ihan oman olon mukaan. Ja nyt tää viikko pitäis kuulemma olla liikkumatta punktion jälkeen, ja sitten ensi viikosta voinnin mukaan... Kovin erilaisia ohjeistuksia siis. Kysyn vielä uudestaan lääkäriltä kun päästään siirtoon.

Punktio meni hyvin! Oli kyllä kipeämpi kuin odotin. Kanyyli ja puudutukset (joita pelkäsin etukäteen) eivät tuntuneet missään. Aluksi se itse keräyskin oli ihan ok. Mut sitten kolmen viimeisen rakkulan kohdalla tuli kauhea kipu ja jouduin pyytämään lisää lääkettä. Pahin kipu iski kuitenkin vasta kun pääsin toipumishuoneeseen ja multa tuli ihan itku. Sain kolmea eri lääkettä suoraan suoneen ja onneksi viimeinen lopulta helpotti sen verran, että pääsin kotiin lähtemään. Nyt tuntuu kuin olisi menkat, mutta tän kivun kanssa selviää hyvin. Musta oli yllättävää, että suurin kipu tuntuikin selässä eikä mahassa.

Mutta menisin kyllä ehdottomasti uudestaan milloin vain punktioon, eli kyllä ne kivut olivat ihan siedettävän rajoissa. Saaliskin oli loistava, 13 munasolua! Niitä kypsytellään maanantaihin asti, eli silloin vasta siirto.

Hei ja haluan vielä lisätä, että TAYS:ssa oli ihana henkilökunta!

Muokattu viimeksi:
Hitsi, nämä kokemukset kivuliaista munasarjojen kiertymistä saivat minut nyt todella ottamaan iisimmin. Tämä punktion jälkeinen päivä on mennyt aika lailla vaaka-asennossa, vaikkei voinnissa mitään huomattavaa olekaan. Panadolia olen ottanut heti, jos on ollut vähäisiäkin tuntemuksia.

Mahtavaa kuulla bluebe, että punktioon voisit mennä uudemmankin kerran ja saitte noin monta munasolua! Kurjaa kuitenkin, että loppuosa punktiosta sattui. Onneksi niillä on siellä kipulääkkeitä, vaikka on se inhottavaa kokea kovaa kipua. Pelästyttääkin sellainen. Toivotaan, että pysyvät kivut nyt kurissa! Ei muuta kuin maanantaita odottelemaan!

Onnea MW2B luovuttajan löytymisestä!

Ihanaa Jopsukka, että asiat etenevät, onnea! :)

Takaisin