IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millä kaavalla tuolla Naistenklinikkalla tekevät hoitoja suosivatko jotain tiettyä?Itselle ei niinkään ole väliä kumpi on.Siittiöissä ei vikaa ja säännöllinen kuukautiskierto diagnoosi selittämätön lapsettomuus mutta nyt kaavinnan jälkeen jäänyt ohueksi kohdunlimakalvo ovis aikaan 5,5-6,6mm kaavinnan takia kuulema näin tapahtunut kuulema ivf hoidoissa asialle voi tehdä jotain ja voi itsekseen korjaantua normaaliin.
 
Onpa aina mielenkiintoista seurata kun täällä tulee puhetta hoitokäytännöistä ynnä muusta, aina oppii jotain uutta. Maleen kerrottiinko sulle miksi suosivat pitkää kaavaa jos lyhyt kierto? Mulla kierron pituus n. 25 pv, lyhyehköksi luonnehtivat, mutta ei koskaan mainittu sen vaikuttavan kaavan valintaan, ja tosiaan lyhyellä mentiin. :wideyed:

Jopsukka mulle sanottiin että endo-potilailla pitkä kaava saattaa tasata munasolujen kasvua, että kypsyvät tasaisemmin, ja tästä syystä mulle ehdotettiin toisella kerralla kokeiltavaksi pitkää kaavaa. Mun endo tosin kyllä todella lievä, ilman skopiassa tehtyä löytöä ei olisi varmaan vieläkään mitään tietoa koko asiasta. Ja niin siis julkisella tosiaan ollaan oltu hoidoissa.

Meillä ei ole koko amhta edes mitattu. Kysyin kerran kun täällä ollut keskustelua, sanoivat sitten että jatkossa voi mitata jos katsotaan tarpeelliseksi. :confused:
 
Minulla amh oli 1,1 ja lääkäri sanoi, että se on viitearvon alarajalla. Minua kiinnostaisi tietää, millaisilla amh-arvoilla ketjussa olevat ovat saaneet hoidosta plussan?

Olen uusi täällä, mutta jonkin aikaa olen seuraillut ketjua jo taka-alalla. Ikää minulla on 33v. ja olen menossa mieheni kanssa ivf-hoitoihin tammikuussa (suunnittelukäynti joulukuun puolivälissä) selittämättömän lapsettomuuden vuoksi. Toki kilpirauhasen vajaatoiminta syynissä (lääkitys on jo) ja tosiaan tuo amh-arvo huonohko. Minulle on tehty vatsan seudulle useampi leikkaus nuorempana ja olen ajatellut, olisiko niistä aiheutunut kiinnikkeitä, jotka estävät raskautumisen.
 
Minulla amh oli 1,1 ja lääkäri sanoi, että se on viitearvon alarajalla. Minua kiinnostaisi tietää, millaisilla amh-arvoilla ketjussa olevat ovat saaneet hoidosta plussan?

Olen uusi täällä, mutta jonkin aikaa olen seuraillut ketjua jo taka-alalla. Ikää minulla on 33v. ja olen menossa mieheni kanssa ivf-hoitoihin tammikuussa (suunnittelukäynti joulukuun puolivälissä) selittämättömän lapsettomuuden vuoksi. Toki kilpirauhasen vajaatoiminta syynissä (lääkitys on jo) ja tosiaan tuo amh-arvo huonohko. Minulle on tehty vatsan seudulle useampi leikkaus nuorempana ja olen ajatellut, olisiko niistä aiheutunut kiinnikkeitä, jotka estävät raskautumisen.
AMH-arvohan ei liity sinänsä mitenkään hoidon onnistumiseen muutoin kuin siten, että jos se on alhainen, niin punktiossa saadaan yleensä kerättyä vähemmän munasoluja (sillä AMH:han kertoo munasarjojen reservistä). Eli minimaalisellakin arvolla voi aivan hyvin saada plussan, joka vie maaliin. Alhainen AMH ei kerro munasolujen laadusta, vaikka toki sen aleneminen liittyy useimmiten ikääntymiseen (nuorillakin voi olla alhainen arvo tai vanhemmilla korkea), ja munasolujen laatu huononee samaa tahtia reservin vähenemisen kanssa ihmisen ikääntyessä.

Minulla hoidot epäonnistuivat, ei koskaan edes siirtoon päästy, mutta puoli vuotta hoitojen lopettamisen jälkeen tulin raskaaksi. Matalalla AMH-arvolla ja huonolaatuisilla munasoluilla! Eli ei se tarvitse kuin sen yhden hyvän, näin mun lääkäri aina sanoi, vaikkei se silloin lohduttanut.
 
Mimosa85: Minulle perusteltiin pitkää kaavaa sillä, että lääkkeellinen kierto venyy pidemmäksi, jolloin voi vaikuttaa parantavasti munasolujen laatuun, mutta minulla munasolujen laatu on ollut parempi lyhyessä kaavassa, joten ei vakuuta minua enää.

Klinikoilla on eri käytäntöjä sillä millä kaavalla hoidot aloittavat, mutta jos vika on pelkästään miehessä, niin kyllä lyhyt kaava on mielestäni parempi ensimmäisessä hoidossa, miksi käyttää turhaa lääkkeitä?

Jos lyhyessä kaavassa selviää että ongelmia on myös naisessa, niin sitten tietenkin hoidot sen mukaisesti.

Jos on endometrioosia, niin pitkä kaava varmasti parempi, sillä tuota Synarelaa käytetään myös endometrioosin hoidossa, sen tarkoitus on sammuttaa oma hormonitoiminta.

Mut hoidot on tietenkin yksilökohtaisia, toisilla toimii paremmin toinen ja toisilla toinen.

Onko kukaan kuullut hoidosta, jossa munasolut kerätään tarkoituksella raakoina ja kypsytetään labrassa?
Meillä aina kaikki raakileet päätyneet roskiin.

Maleen
 
Piti vielä jatkaa...
Meillähän on nyt niin että meän klinikka ei tee meille enää hoitoja jos tää viides eli viiminen hoito ei johda raskauteen.

Me ollaan mietitty sitäkin vaihtoehtoa, että siirrytään hoitoihin toiselle paikkakunnalle, mutta jotain uutta pitäis kehitellä jos hoitoihin vielä joudutaan, niin sillä kiinnostaa tuo raakileiden keräys, että onko faktatietoo siitä kellään?
Maleen
 
Mulla on siis endo mut ei ainakaan nuorempana pitkällä kaavalla tullu sen enempää tai parempia soluja, saati elinkykysiä alkioita. Yks (kaksos)raskaus alkoi 3. hoidon pas:illa mutta meni kesken. Uskosin et jos jotain elinkelposta vielä on tulossa, se tulis lyhyellä kaavalla.. on niissä sentään edes sen 1-2 vähän parempaa alkioo ollu, eli toimii paremmin. Pitkä kaava tasaa varmaan myös laatuakin (tutkitusti vähemmän raskauksia), eli ei ainuttakaan hyvää. Toivottavasti oon väärässä, ja tuleepa tääkin vielä kokeiltua.

Tossa oli jotain IVM:stä (wikipwedia), ei taida olla käytössä kovin yleisesti? Ainakaan tuolla ei tehdä, missä käyn.
In vitro-maturaatio (IVM) tarkoittaa koeputkihedelmöitystä ilman hormonistimulaatiota, ja se on uusin koeputkihedelmöitysmenetelmä. IVM-hoidossa kerätään naisen munasarjoista normaalin kuukautiskierron aikana epäkypsiä munasoluja, jotka sitten kypsytetään laboratoriossa ja hedelmöitetään joko maljalla tai mikroinjektiolla. IVM-hoidon etuna on, että ennen keräystä ei käytetä hormonihoitoa, joka aiheuttaa useimmille naisille ainakin lieviä haittavaikutuksia. Hoidon onnistumistodennäköisyys on samaa luokkaa kuin tavallisten IVF-hoitojen. IVM-hoito ei sovi naisille, joiden munasarjojen toiminta on heikentynyt.

Mullakin kaikki raa'at menny roskiin.. tota joskus miettinykin miksei niitäkin voitas kypsyttää vielä tolla ivm-menetelmällä jos kerta mahdollista...
 
Kookos
Samaa minäkin mietin, että miksi ei voisi normi punktiosta kerätyt raakuleet kypsyttää valmiiksi labrassa.

Meidänkään klinikalla ei ole tuota kyseistä menetelmää käytössä, mutta se ois myös lääkekustannusten puolesta edullisempi vaihtoehto ja siksikin kiinnostaa, kun mitään tukia me ei hoitoihin saaha.
Maleen
 
Heiii kysymys taas plussanneille - onko kellään muulla vaivannut ihan järjetön väsymys?? Siis mulla on nyt plussasta lähtien tasaisesti pahentunut ja tänäänkään ei niin mitään muuta juuri jaksanut tehdä kuin maata vaan! Ja vähänkin kun jotain pakottaa itsensä tekee, esim laittaa pyykit kuivuu niin sen jälkeen on heti vyöryttävä takas sänkyyn pitkäkseen! Tuntuu ihan että se ötökkä imee mun kropasta kaikki voimat :wtf: Ja öisin nukun kuitenkin sen 10h, siihen päälle päikkärit ja muut lepäämiset ja silti karmee väsy - huh!
 
BlueBaby, siirrettiinkö sulle yksi vai kaksi alkiota? Mulla on ollu ihan jäätävää uupumusta alusta saakka. Edelleenkin on, tosin nyt ei oo ihan jokapäivä yhtä totaalista, mutta aika invalidisoivaa tää on ollu. Koti hommat jääny vähiin ja kunnon siivoukset tekemättä. Mies hoitanut imuroinnit sen mitä on töiltään ehtinyt. Ihan kaikki energia on menny tuon 2,5veen kaitsemiseen, joka on kyllä maailman.helpoin tapaus, mutta joo, voimat ollu vähissä. Pahoinvointi ja oksentelu on sitten vielä oma lukunsa siihen päälle, mutta sanoisin että tää uupumus on rankempaa. Mulla on siis tuplat kyydissä ja on ollut kyllä rankempi alku ku edellinen.raskaus. Kovasti odotan maanantain ultraa, että vieläkö siellä on kaksi murusta tallessa.

Toi IVM menetelmä kuulostaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta! Miten mahtavaa olisikaan, että munasarjojen toimiessa tään tumban voisi mennä läpi minimaalisilla hormonimäärillä nykyisiin verrattuna. Kehitys kehittyy!!!!

Mun ymmärtääkseni AMH arvo mitataan jokaiselta, joka hoitoihin menee, mutta sitä ei lääkäri minullekaan sanonut, enkä sitä tajunnut hoitojen alussa edes kysyä ku vasta toisen hoitokierroksen aikana se tuli ilmi. Nyt kolmanteen hoitoon ei sitä mitattu ku edellisestä mittauksesta oli sen verran lyhyt aika. Ja sitä lukemaa ei kannata hirveesti tuijottaa, matalillakin arvoilla on tullut hyviä tuloksia. Yksilöitä olemme ja siksi jokaisen keho myös omanlaisensa. Voimia kaikille❤
 
Eilen oli pas ja nyt on kyytiläinen mukana ainakin tovin.
Kehuivat, että ei ollut pakastuksesta ja sulatuksesta moksiskaan.
Lääkäri kirjoitti passin jälkeen seuravat kommentit: Endometrium 13mm, mutta edelleen triple. Hän kyllä selitti minulle tuota tripleä, mutta vähän meni ohi. Ilmeisesti tässä vaiheessa ei pitäisi olla enää kolmikerroksinen limakalvo?! Osaako joku sanoa tai onko kokemusta vastaavasta?
Jos ja kun seuraava pas tulee, se tehdään sitten tod.näk hormonikiertoon..
 
Mielenkiintoista keskustelua hoitomuodoista täällä! Mekin ollaan julkisella hoidoissa, lapsettomuuden syy määrittämätön, ja eka ivf tehtiin lyhyellä kaavalla. Stimulaatio oli epätasainen ja kypsiä munasoluja ei lopulta saatu kuin kaksi ja niidenkin laatu niin heikko, ettei siirtoon selvitty. Siksi nyt sitten tämä pitkä kaava, tasaamassa laatua.

Seesam, hyvä että sait selvitettyä askarruttaneet asiat! Meilläkin tuo pistosopetus oli ekassa hoidossa vaan hoitajan kanssa niiden ohjeiden läpikäyntiä ja sen kynän "säätöjen" läpikäynti, ei siis pistetty.

Eilen siis oli nollaultra ja illalla sit aloin pistämään puregonia ja synarela-annos puolittui. Maanantaina sitten seuraava tarkistus, että onko munasolut lähteneet kasvamaan.
 
Tsemppiä Inkseri kyytiläiselle, toivottavasti tarraa kunnolla kiinni! Käsittääkseni tuon limiksen pitäisi ovulaation tapahduttua alkaa "röpelöityä", mutta ei kokemusta, että miten vaikuttaa tai vaikuttaako tuossa tilanteessa mitenkä...
 
Kiva Inkseri kun pääsit sinäkin piinailemaan. ❤
Tsemppiä ja tarrasukkia sulle!

Tuli mieleen, että käyttääkö muiden klinikat alkioliimaa rutiinisti?
Felitas tekee niin, hinta on valmiiksi lisätty hoitopakettiin.

Maleen
 
Täällä ei sisälly alkioliima rutiinisti, näkyy hinnastossa erikseen.. Luin jostain että alkioiden viljelynesteessä ois muutenkin vähän sitä samaa hyaluronanhappoa tms. mitä se on..?

Onhan toi IVM "keksitty" jo joskus 10-15 vuotta sitten, et oisko siinä sit kuitenkin jotain huonompaa miksei se oo sen enempää yleistyny? Paljonkohan se solujen kypsytys sit labrassa maksaa? Ilmeisesti solujen kaivelu raakoina munasarjoista on kivuliaampaa kun tavallinen punktio ja soluja/alkioita saadaan usein vähemmän. Tossa löyty lisää keskustelua siitä, https://kaksplus.fi/threads/ivm-hoito.852638/
 
Bluebaby kyllä mäkin olen normaalia väsyneempi. Onneksi välillä on iltavuoroja töissä niin saa nukkuakin aamuisin. Mua jännittää ihan kamalasti ens viikon ultra. Tekisi mieli jopa olla menemättä koska en halua pettyä. Ja sitten välillä tekisi mieli soittaa et voinko tulla aiemmin. Haluan jo tietää onko siellä joku. Ei uskalla mieltä päästää vielä ajattelemaan yhtään mitään mutta silti sitä ajattelee.
 
Helen: Mulla siirrettiin yksi alkio. Mutta kyllä vetää matalaksi kun iski myös kova ripuli. Miesparka joutuu tekee kaiken, kun mä en pysty tekee mitää kotihommia, vaivoin sain edes koiran käytettyä pienellä kävelyllä.

Blanca: Mua ei vielä jännitä ensi viikon ultra, kun ei tässä paljoa jaksa ajatella edes. Oon luottavaisin mielin ja keskityn enimmäkseen omaan jaksamiseen. Oireita mulla kun riittää seuraksi ihan riittävästi. :confused:

Inkserille tarrasukkia!

Tsempit kaikille! ❤
 
Tosiaan mielenkiintoista keskustelua hoidoista. Tässä matkan varrella on tullut huomattua, että eri paikoissa on tosi erilaisia käytäntöjä, siis sillä perusteella, mitä on lukenut ja jutellut ihmisten kanssa hoidoista. Ja saman polin sisälläkin eri lääkärien näkemykset poikkeavat toisistaan,

Mulla oli siis eka ivf, julkisella, ja se tehtiin lyhyellä kaavalla. Lääkäri kysyi mun mielipidettä, kumman haluaisin! Se on varmaan melko poikkeuksellista. Ite pelkäsin hormonitasojen lamaamisen aiheuttamia mielialamuutoksia, ja toisaalta AMH:n mukaan ja ohuesta limakalvosta päätellen munasarjat on jo vähän laiskat, joten ajattelin, ettei niitä kantsi liikaa lamata. Lekurille sopi lyhyt kaava ja oon ite aivan tyytyväinen. Tosin siirrossa se jo puhui, että jos ei tämä onnistu, niin voisi kokeilla sitä pitkääkin, jos se tuottaisi enemmän soluja. Koskaanhan ei kokeilematta voi tietää.

Mutta toivottavasti ei tarttis lähteä sinne toiselle kierrokselle asti. En kyllä tiedä, jaksaisinko edes.

Oliko täällä Heitsun lisäksi muuten muita, joilla on ollut luomuna/insseissä ongelmia limakalvon paksuuden suhteen? Onko hoidoissa onnistuttu saamaan hyvä limakalvo? Mua hirvittää, miten se saatais tarpeeksi paksuksi pas-siirrossa, kun mulla on esim. ollut yhdessä ultrassa (luomuyrityskierto) kp 21 limakalvo vain 6 mm... Nyt oli 4 mm ivf-kierrossa ultrassa kp 7, siirtopäivästä en tiedä, koska sitä ei oo merkattu mihinkään.
Mulla ei pitäis olla erityistä syytä, kaavintaan en oo joutunut vaan kaikki keskenmenot on hoidettu lääkkeellisinä.

Testasin tänään ensimmäisen negan... vasta pp 8, mutta ihme on, jos muuttuu tosta mihinkään.
 
Takaisin
Top