IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin se meidän jono heinäkuusta toukokuuhun ivf--hoitoon oli inssien jälkeen. Se turhautti aivan järkyttävästi kun oli jo ekan inssin jälkeen olo että voitasko jo päästä ivf-jonoon niin ei ku neljä inssiä tehtiin ensin kaikkine välikiertoineen jouluineen ym ja sit vasta jonoon. Ja olihan siihen menny aikaa että pääs insseihinkään.

Pahoittelut negoista ja ikävistä pakkaskuulumisista..

Mulla oli julkisella lyhyt kaava, ei vikaa siittiöissä.
 
Varmasti on myös hoitopaikasta kiinni tuo käytetäänkö lyhyttä vai pitkää kaavaa. Pitkä kaava antaa mahdollisuuden suunnitella hommat paremmin ja siksi sitä voidaan suosia jos potilasmäärät ovat suuria. Esimerkiksi näin, voi toki olla että jollain paikalla on sitten vielä mm oma näkemyksensä siitä kumpi toimii paremmin kullakin. Alun perin oli vain tarkoitus kertoa, että itsekin sain huomata ettei julkisen puolen hoidot tarkoita automaattisesti pitkää kaavaa. :)
 
Meillä ei mistään muusta vaihtoehdosta puhuttukaan kuin pitkästä kaavasta, vaikka kummassakaan ei enää ole vikaa. Alunperin oli siis miehessä, mut se korjaantui hormonilääkityksellä. Meillä on ollut jo noin puoli vuotta ns. normaalit mahdollisuudet myös luomuraskauteen, mut molempien ikien (minä 39, mies 43) takia katsoivat, että IVF/ICSI on tarpeellinen. Ja julkisella puolella ollaan.

Mulla alkoi eilen menkat ihan oikeeseen aikaan eli ainakaan tähän ei tuo Synarela vaikuttanut. Toivottavasti se nyt kuitenkin ihan oikeesti toimii, kun oireetkin on ollut mulla aika vähänlaiset. :scratch
 
Meillä lääkäri ehdotti pitkää kaavaa siksi kun mulla on sitä endoa niin käsittääkseni pitkä kaava sillon parempi ku synarela taitaa sitä vähän ehkäistä kasvamasta tms? :)

Tsemppiä kaikille! :)

Jopsukka
 
Juu ei kyllä ainakaan oman kokemuksen mukaan ole mitenkään automaattista jomman kumman kaavan käyttö, me saatiin ihan valita kumpi haluttiin, kun meilläkin "vika miehessä" ja mulla säännöllinen kierto. Joten eka tehtiin lyhyellä ja toisella kertaa ehdottivat kokeiltavaksi pitkää, paremman vasteen toiveessa.

Ja pasit luonnolliseen kiertoon, jolloin siis ainut lääke kiinnittymisen tukena luget tms, kuten vastavirrassa tuossa jo vastailikin.

Aika vaihtelevia taitavat olla käytännöt tuossa jonotuksessa, meillä kun ilmeisesti omassa sairaanhoitopiirissä ei ole pitkiä jonoja, ja heillä sopimus taysin kanssa punktioista ja alkioniirroista, niin me ei kyllä jouduttu jonottaan kuin se pari kktta uutta hoitoo, joka siis ilmeisesti meidän oman sairaanhoitopiirin jono.

Tsemppiä kaikille hoitoihin ja voimia pettymyksen kokeneille. :Heartred
 
Ootteko perillä mikä amh-arvo teillä ollu kellä pitkä ja kellä lyhyt? Voiko sillä olla vaikutusta.. mulla oli korkea amh ja lyhyt kaava. Paitsi njää muistan nyt heti yhen tyypin jolla korkea amh ja pitkä kaava. Tiedä tuota! Mut ilmeisesti endopotilailla suositaan pitkää..
 
Sofiask, mulla oli aika matala; muistaakseni 1,1 tjsp. Tosin OmaKannassa oli maininta, että viime kesänä ovat muuttaneet mittausmenetelmää ja uusi menetelmä antaa n. 0,4 pienemmän tuloksen. Eli vanhalla mittaustavalla mulla olis ilmeisesti ollut noin 1,5.

Mites muuten. Pitääkö tuonne nollaultraan ottaa noi hormonilääkkeet mukaan, kun käsittääkseni ne pistokset optellaan siellä samalla? Entä ootteko pitkällä kaavalla olevat ottaneet supressiolääkettä myös ennen ultraa? Mulla loppuu toi isompi 60 annoksen Synarela edellisenä iltana ja mietin, et aloitanko sen uuden pakkauksen ennen ultraa vai odotanko ultran jälkeen, et saan tarkemmat ohjeet. Ultra on mulla aamulla.
 
Huutelen täältä sivusta Sofiaskille, että mulle tehtiin yksityisellä aina lyhyellä ja AMH tosi matala (0,8). Käyn täällä aina välillä kurkkaamassa mitä "tutuille" kuuluu :)
 
Seesam, ainaki OYSissa on pistosopetus nollaultran jälkeen. Ja suihkelääke jatkuu puolikkaalla annoksella jonkin aikaa, en muista tarkkaan kuinka kauan.

Muistaakseni ekassa stimulaatiossa otin aamulla vielä tupla-annoksen, ku se on klo 06 ja sit loput päivän annokset puolitin ultrassa saadun ohjeen mukaisesti.
 
Mulla 3 eka hoitoo joskus nuorempana julkisella (2009-10) oli pitkiä kaavoja, sit yksityisellä 4. oli lyhyt josta onnistunu raskaus. Sit tänä vuonna 2 lyhyttä ja nyt kokeillaan taas pitkää...tätä en ois halunnu ja luulin ettei tän ikäsille (40) enää tehtäiskään näitä. Alotin synarelan tänään. Uskosin että tulosta tulis lyhyellä, jos jollain vielä ois tullakseen. Kuulema kuitenkin joillain vanhemmilla tää vois auttaa määrään, että saa nähdä.. no ei oo aiemminkaan toiminu että miks nytkään...mut eipä oo enää liian suuria odotuksia ainakaan. Kierrot toiminu säännöllisesti vaikkakin tänä vuonna alkanu ovulaatiot myöhästeleen. Endo ollu tiedossa jo ennen hoitoja. Amh oli ennen 4.ttä hoitoo 2,7 ja nyt kesällä (uudella mittaustavalla?) 2,11.. eli vanhallako 2,5? Luulin et näyttäs toisinpäin, eli tavallaan parempaa kun vanha.. mut kivempi tietty noin päin! Soluja vaan ei meinaa jostain syystä saada enää ulos sieltä :/ uutena tulee pistettäväks elonva.
 
Multa on mitattu amh joskus aivan ensimmäisenä kun tutkimuksiin hakeuduttiin ja aiemmin tänä vuonna kysyin lääkäriltä (sattui vielä olemaan ylilääkäri), että pitäisikö mitata uudelleen. Hän sanoi heti ettei tarvii, että sen näkee ultralla munasarjoista ettei tarvii.. :o Ilmeisesti munasarjat tietyn tyyppiset jos amh on matala..?
 
Moi kaikille! Oon täällä joskus hetken kirjoitellutkin aiemmin, kesän jälkeen oli mieli pitkään musta epäonnistumisten jälkeen, mutta nyt taas toivo nostaa päätään kun on hoitokierto menossa. Nyt 3. IVF, aiemmista hoidoista yhteensä vain kaksi alkiota siirretty ja molemmista negat. Nyt on erilainen hoitokaava "pitkä clomifen". Eli clomeja otan yhden päivässä aika monta päivää ja lisäksi menopur 150 joka toinen päivä. Onko kellään kokemusta tällaisesta hoidosta? Klinikalla sanoivat että hyviä tuloksia erityisesti vanhemmille mutta kokeillaan nyt minullekin kun on niin rupuset munasarjat (ikää 33, kohta 34v). Tai no ei ne nyt ihan noilla sanoilla..:woot:

Tsemppiä kaikille eri vaiheisiin, ei tätä hommaa jaksaisi jos ei olisi tosi vahva! Hyvä me!
 
Jees, mä soittelin sit Tyksille ja kysäsin tarkempia tietoja. Synarelaa otetaan ennen ultraa se ihan normi määrä ja kuulemma mitään erityisempää pistosohjeistusta tuolla ei anneta, vaan käydään vaan läpi noi hormonien annokset sun muut. :) Mullahan onkin edellisen käynnin osalta täällä iso pino ohjeita jokaiselle lääkkeelle. :)
 
Yksi syy miks halutaan pitkä kaava on ainaki se, jos kierto on lyhyt.
Mulla on kierto 26-27 päivää ja klinikalla sitä pidettiin lyhyenä, mutta pitkään kaavaan en suostunut enää kahden hoidon jälkeen ja lyhyempi kaava on mulla toiminutkin paremmin.
Sitä kannattaa aina ite ehdottaa. Pitkällä kaavalla pystytään paremmin aikatauluttamaan hoito siten, ettei punktio esim. osu viikonlopulle. Lyhyessä kaavassa huonolla tuurilla punktio tai siirto voi sattua viikonlopulle. Itse oon joutunut hoitoja em. Syystä perumaan, koska klinikka ei tee hoitoja viikonloppuna. Meillä myös haaste on ollut se, että ollaan haluttu blastokystin siirtoa, mikä luo lisää haastetta aikatauluille. Jotta blastokysti voidaan siirtää, niin punktio pitää ajoittua ke-pe välille, jotta siirto onnistuu ma-to


Maleen
 
Mulla ei ollu oikein vaihtoehtoja ja alettiin vaan kysymättä laittaa pitkänä...kun yritin muuttaa suunnittelun jälkeen vielä lyhyeks niin sanottiin tympeesti et "joko näin tai sit ei hoideta ollenkaan!" :angry7 että mitä siinä sit voi, varsinkin kun täällä suunnalla on enää vaan toi tasan yks ainoa yksityinen klinikka.
Ja mahdollisimman paskasti ajottu viime punktio, juuri tiistaille eli ei tuoresiirtoo pitkän viljelyn jälkeen ja se yks ainoa pakastettiin jo 4 päiväsenä kun näytti liian nopeelta et ois kannattanu kattoo 6. päivään. Pari kk:tta meni säätäessä sopivaa siirtoaikaa, kun alkioo piti viljellä vielä edellisen päivän, eikä sit selvinny edes siirtoon ja nekin kuukaudet/rahaa haaskuun. En käsitä miksei voitu ajottaa päivää myöhemmäks (kun se kai kuitenkin ois ihan varmasti ollu mahdollista) niin kaikki ois ollu ainakin selvää samantien...:angry4
 
Kookos
Onpa ärsyttävää tommonen, ettei ite voi vaikuttaa asiaan ollenkaan.

itellä jo ikää, mutta silti lyhyt kaava toiminu paremmin ja sen etukäteen vaatinut, niin sillä on menty.

Meillä katottiin viimisimmässä hoidossa ajoitus niin, että blastokystin siirtoon päästään. Sitä edellisessä hoidossa punktio ajoittui tiistaille ja kaikki alkiot meni pakkaseen. Yrittivät siirtoa perjantaille, mutta en suostunut ja toisaalta olin koulutuksessa eri paikkakunnalla, joten se ei ois onnistunutkaan. Passiin, joka tehtiin heinäkuussa selvis kaksi blastoa, mut siitä ei raskautta. Nyt ajoitus laskettiin alusta asti niin että hoito onnistuu pitkällä viljelyllä. Mulla on säännöllinen kierto ja punktiot ajoittunu aina 13-14 kiertopäivälle, joten laskeminen onnistu, joskin nyt lääkeannos oli päivää kohden isompi ja punktio osui 12 kiertopäivälle. Että hyvinkin lääkeannoksilla voidaan vaikuttaa myös punktioajankohtaan jos halutaan.

Me suositaan enää ainoastaan blastojen siirtoja, sillä kun ne viljellään pidemmälle niin huonommat karsiutuu pois eikä myöskään ruput päädy pakkaseen, mikä taas yksityispuolella on melko iso kuluerä sekin, maksat 3v pakkasmaksun, vaikka alkio olis tasan pari kuukautta vaan siellä. Montakohan pakkasmaksua mekin ollaan turhaan maksettu, kun ei ne alkiot oo edes selvinny sulatuksesta.

Maleen
 
Hei mun on pakko kysyä tosta lyhyestä ja pitkästä kaavasta. Jos miehessä on ongelma tehdäänkö hoito mulle lyhyellä kaavalla? vai onko sillä mitään merkitystä?

Heitsu: Jep. Eiköhän se ulkopaikkakuntalaisuus vaikuta. Niinkun Katjusha sanoi niin odottelu moneen paikkaan vitkastuttaa tätä tietä hoitoihin aikalailla. Olen jo miettinyt yksityisen palveluita, mutta mutta..
Varmasti tuo ulkopaikkakuntalaisuus vaikuttaa.Älähän heitä kirvestä kaivoon hoitojen osalta.
 
Takaisin
Top