IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mielenkiintoinen perustelu kyllä Maleen, ei meille ainakaan puhuttu tollaisesta mitään, ja meiltä myös tosiaan ihan kysyttiin kumpi kaava haluttais. Sillä lyhyellä sitten mentiin. Juu ja siis meillä sama lopputulos molemmissa hoidoissa, 2 alkioo, että ei se pitkä kaava aina automaattisesti parempi endo-potilaillakaan. Ja meillä siis se lievä endo löytyi ku:sta johtuvassa laparoskopiassa, joka tehtiin jo ennen inssejäkin, että ihan alusta asti ollut tiedossa, mutta meillä silti diagnoosina pelkästään miehestä johtuva lapsettomuus (siittiövasta-aineet), eli on siis niin lievä, että eivät ilmeisesti katso se vaikuttavan raskautumiseen.

Mistä tiedätte tuon amh-arvon, jos se kaikilta kerran otetaan, vai onkohan siinäkin eroavaisuuksia käytännöissä? En löytänyt sitä verikoevastauksista itse, ja kysyttäessä lääkäri sitä hetken aikaa koneelta ihan etsikin, ja totesi sen jälkeen että sitä ei ole otettu? o_O

Bluebaby, hyvin tutulta kuulostaa, tsemppiä ja älä huoli, väsymys menee kyllä hetken päästä ohi! :joyful:

Tsemppiä myös kaikille muillekin hoitoihin!
 
Mun mielestä multakaan ei ole AMH:ta otettu eli en usko sen kuuluvan rutiinitutkimuksiin, ainakaan julkisella Oulussa.

Voi tuska ja ahistus! Kp 28 eikä menkkoja näy! ”Kuuluu” kyllä, ku jomottaa mahaa ajoittain. Sais nyt oikeesti alkaa, et pääsis ens viikoll pistohommiin! Mun kierto on kyllä vaihellu 26-30, niin kuhan nyt ei oo 29 tai 30 kierto!!! :(
 
Bluebaby, Helen ja Blanca, on oikein hyvä merkki, jos on tosi väsynyt ja huonovointinen! Alkio kehittyy ihan hurjaa vauhtia alussa ja ottaa kaiken tarvitsemansa äidistä. Kannattaa vaan siis "nautiskella" väsymyksestä ultraa odotellessa :grin Muistan itse, kun olin juuri aloittanut luokanopettajana, kun raskauduin. Voi elämä..!! En ollut maailman hyväntuulisin täti :laughing002
 
Tosiaan mielenkiintoista keskustelua hoidoista. Tässä matkan varrella on tullut huomattua, että eri paikoissa on tosi erilaisia käytäntöjä, siis sillä perusteella, mitä on lukenut ja jutellut ihmisten kanssa hoidoista. Ja saman polin sisälläkin eri lääkärien näkemykset poikkeavat toisistaan,

Mulla oli siis eka ivf, julkisella, ja se tehtiin lyhyellä kaavalla. Lääkäri kysyi mun mielipidettä, kumman haluaisin! Se on varmaan melko poikkeuksellista. Ite pelkäsin hormonitasojen lamaamisen aiheuttamia mielialamuutoksia, ja toisaalta AMH:n mukaan ja ohuesta limakalvosta päätellen munasarjat on jo vähän laiskat, joten ajattelin, ettei niitä kantsi liikaa lamata. Lekurille sopi lyhyt kaava ja oon ite aivan tyytyväinen. Tosin siirrossa se jo puhui, että jos ei tämä onnistu, niin voisi kokeilla sitä pitkääkin, jos se tuottaisi enemmän soluja. Koskaanhan ei kokeilematta voi tietää.

Mutta toivottavasti ei tarttis lähteä sinne toiselle kierrokselle asti. En kyllä tiedä, jaksaisinko edes.

Oliko täällä Heitsun lisäksi muuten muita, joilla on ollut luomuna/insseissä ongelmia limakalvon paksuuden suhteen? Onko hoidoissa onnistuttu saamaan hyvä limakalvo? Mua hirvittää, miten se saatais tarpeeksi paksuksi pas-siirrossa, kun mulla on esim. ollut yhdessä ultrassa (luomuyrityskierto) kp 21 limakalvo vain 6 mm... Nyt oli 4 mm ivf-kierrossa ultrassa kp 7, siirtopäivästä en tiedä, koska sitä ei oo merkattu mihinkään.
Mulla ei pitäis olla erityistä syytä, kaavintaan en oo joutunut vaan kaikki keskenmenot on hoidettu lääkkeellisinä.

Testasin tänään ensimmäisen negan... vasta pp 8, mutta ihme on, jos muuttuu tosta mihinkään.
Oon muuten miettinyt samaa että miten siirron ja koko ivf hoidossa on hoidettu tuota ongelmaa ja mikä tilanne on ollut limakalvon suhteen ivf hoidossa jos on ollut ohut limakalvo luomuna/inssissä siirron/keräyksen aikoihin.
 
Ei mullakaan amh:ta koskaan julkisella mitattu, tosin siitä nyt 8,5 vuotta aikaa kun siellä olin alkututkimuksissa. Yksityisellä on otettu niiden alotteesta.

Mullakin toinen lääkäri on kyselly suunnittelussa minkälaista hoitoo oon aatellu ja mitä lääkkeitä haluisin, mut toinen ei tosiaan kyselly yhtään mitään. Siinä aiemmassa on se "vika" että on alkanu rastittaa reseptit mulle aina "muu kuin sairauden hoito" siks kun oon yksin hoidoissa ja lähtökohtasesti ei saa sillon korvauksia lääkkeistäkään.. mut mulla kun on sairaus taustalla niin oon saanu ja joutunu nyt hakeen ne jälkikäteen. Hankaloittaa se kuitenkin oleellisesti asioita, kun joutuu toimitteleen papereita kelaan ja varaan sen pari tonnia kaiken muun lisäks jo ennen hoitoo lääkkesiin vaikka katto täyttyny aikaa sitten. Kaikki ois helpompaa kun laittas sen rastin siellä reseptissä vaan todenmukaseen kohtaan..! Lisäks on suhtautunu tympeesti joihinkin mun toiveisiin ja ehdotuksiin. Näiden takia vaihdoin toiselle läkärille koko suunnittelun (siltä saa reseptit sairauden hoitona, kuten pitääkin olla), mutta empä tiä onko sitten sekään parempi jos on muuten vielä mielivaltasempi.
 
Hiljanen, onko sulla tutkittu sitä kiinnikeasiaa mitenkään tai ootko maininnu lääkärille? Itse oon myös miettinyt voisiko olla niin, että olisi syntynyt haitallisia kiinnikkeitä aikanaan tehdystä umpparileikkauksesta - tähystämällä kylläkin tehtiin. En ole kuitenkaan lääkärin kanssa asiasta puhunut.

Inkseri, yleensä ovulaation jälkeen limakalvo alkaa tiivistymään (eli valmistautumaan mahdollista kiinnittymistä varten), jolloin kolmikaikuisuus alkaa hävitä. Mutta ilmeisesti kaikki oli sulla kuitenkin "normaalia" kun siirto tehtiin eikä lääkäri siihen puuttunut mitenkään. :)

Ja Suvetar ja Heitsu, mulla myös ollut limakalvon paksuuntumisessa haasteita. Insseissä Menopur auttoi siihen vähän, mutta ei sillonkaan päästy kuin 6,5 mm ja parhaimmillaan se oli ivf:n jälkeen 7,5mm suurien hormonimäärien takia, mutta silloin ei sitten taas päästy tuoresiirtoon kun suurista hormonimääristä johtuen puolestaan kohtuun kerääntyi nestettä... Sen jälkeen lääkkeellinen pas Progynovalla, limis 6mm nätti kolmikaikuinen, mutta nega. Ja viimeksi tuli lääkeylirasitus Progynovasta ja Estradot-laastarista, jonka takia otettiin nyt kuukausi taukoa. Ensi kierrossa aiotaan tehdä pas omaan kiertoon, mutta vahvistaen limistä kuten inssissä, eli Menopurilla. Katsotaan mitä tästä tulee :D Ja mulla ei oo siis taustalla raskauksia, keskenmenoja eikä kaavintoja. Ainoa mitä ollaan pohdittu, on ennen hoitoja käytössä ollut hormonikierukka 5 v. (jota ennen menkatkin oli runsaammat - nyt tosi niukat, vaikka aina ne ei oo verrannollisia).
 
Muokattu viimeksi:
Täällä on ollut paljon puhetta pitkän ja lyhyen kaavan eroista. Meillä on tulossa suunnittelukäynti Helsingin Naikkarille Tammikuun lopulla ja samalla kun sain ajan sinne mainittiin ohimennen, että yleensä tehdään sitten pitkä kaava. Itse kokisin kuitenkin lyhyen kaavan paremmaksi, sillä kauhistuttaa mahdolliset sivuvaikutukset ja muutenkin koko kierros olisi nopeammin ohi. Lisäksi matala AMH ja korkea FSH pelottaa, että munasarjat hiipuu liikaakin. Kuitenkin, koska mulla on vielä yksi endopesäke kohdun takana tuntuu lääkärit suosivan pitkää kaavaa. Onko näin? Onko teillä kokemusta miten hyvin julkisella puolella otetaan potilaan omat toiveet huomioon vai onko hoitolaitaitoksen mielipide muuttumaton?

Toisekseen, miten hyvin lyhyessä kaavassa pystyy säätämään päivien kanssa, jos näyttäisi, että punktio olisi osumassa viikonlopulle? Onko peli menetetty sen kierron osalta vai pystyykö lääkkeillä kikkailla viikonlopun osuessa eteen?
 
ValkonenOrkidea, käymme yksityisellä Helsingissä ja siellä lääkäri tilasi heti ensikäynnillä viime kesänä selvityksen toimenpiteistä, jotka minulle on tehty nuorena (mm. umppari ja pari isompaa leikkausta). Minulle tehtiin aukiolotutkimus, jossa ”neste” kulki normaalisti molempiin johtimiin. Tästä tehtiin päätelmä, että reitit olisi auki.
Olen kuitenkin kahlannut eri blogeja läpi ja mm. yhdessä blogissa oli käyty kaikki lapsettomuushoidot läpi, jotka eivät tuottaneet toivottua tulosta. Hoitojen jälkeen oli tehty tähystys (laparoskopia?), jossa oli paljastunut, että lapsuuden ajan umpparileikkaus oli kasvattanut raskautumisen estäviä kiinnikkeitä. Kiinnikkeiden poistamisen jälkeen oli tullut luomuplussa.
Kerroin omalle lääkärilleni asiasta ja hän perusteli minulle, miksi minun ei tarvitsisi huolehtia ja kannattaisi vain luottaa IVF-hoitoon, mutta jälkikäteen en enää muistanut perusteluita, kun en kirjoittanut niitä ylös. Nyt pelottaa, että rahat menevät kankkulan kaivoon ja laparoskopiaa en myöskään haluaisi, sillä olen lukenut, että joillain se on pienentänyt hurjasti AMH-lukemaa (joka minulla tosiaan 1,1).
 
Nyt kun näistä kaavoista puhutaan niin meillä on aina tehty lyhyellä kaavalla ja miehessä vika. Ei ole edes ehdotettu pitkää. Ja ollaan Helsingissä yksityisellä.
 
Helsingin naikkari aloittaa yleensä pitkä kaavalla, koska se sopii paremmin heidän toimintaansa. Jos se menee tosi surkeasti niin silloin saatetaan vaihtaa lyhyeen kaavaan. Itse olen kaksi hoitoa ollut siellä ja mitään toiveita ei ikinä kuunneltu. Turha odottaa kovinkaan yksilöllistä hoitokaavaa, siellä mennään blukkikaavalla pääasiassa. Niin ja jos valitat jostain, niin yleensä osuu omaan nilkkaan lisäodotteluilla.

Itselläni on pcos, jolloin pitkä kaava ei ole oikein sopiva. Ekaa stimulaatiota aloittaessa lääkäri jo totesi, että ei välttämättä tule toimimaan mulla. No eihän se toiminut ja lopulta biologi oli suositellut lyhyttä kaavaa mulle. Piti sitten odotella pari lisäkuukautta sovitun aloituspäivän sijaan, kun lyhyen ajoittainen oli heille niin vaikeaa...

Varmasti jollain on ollut hyviäkin kokemuksia tuosta paikasta, mutta valitettavasti minun kohdalla näin ei ollut.
 
Hiljanen, onko sulla tutkittu sitä kiinnikeasiaa mitenkään tai ootko maininnu lääkärille? Itse oon myös miettinyt voisiko olla niin, että olisi syntynyt haitallisia kiinnikkeitä aikanaan tehdystä umpparileikkauksesta - tähystämällä kylläkin tehtiin. En ole kuitenkaan lääkärin kanssa asiasta puhunut.

Inkseri, yleensä ovulaation jälkeen limakalvo alkaa tiivistymään (eli valmistautumaan mahdollista kiinnittymistä varten), jolloin kolmikaikuisuus alkaa hävitä. Mutta ilmeisesti kaikki oli sulla kuitenkin "normaalia" kun siirto tehtiin eikä lääkäri siihen puuttunut mitenkään. :)

Ja Suvetar ja Heitsu, mulla myös ollut limakalvon paksuuntumisessa haasteita. Insseissä Menopur auttoi siihen vähän, mutta ei sillonkaan päästy kuin 6,5 mm ja parhaimmillaan se oli ivf:n jälkeen 7,5mm suurien hormonimäärien takia, mutta silloin ei sitten taas päästy tuoresiirtoon kun suurista hormonimääristä johtuen puolestaan kohtuun kerääntyi nestettä... Sen jälkeen lääkkeellinen pas Progynovalla, limis 6mm nätti kolmikaikuinen, mutta nega. Ja viimeksi tuli lääkeylirasitus Progynovasta ja Estradot-laastarista, jonka takia otettiin nyt kuukausi taukoa. Ensi kierrossa aiotaan tehdä pas omaan kiertoon, mutta vahvistaen limistä kuten inssissä, eli Menopurilla. Katsotaan mitä tästä tulee :D Ja mulla ei oo siis taustalla raskauksia, keskenmenoja eikä kaavintoja. Ainoa mitä ollaan pohdittu, on ennen hoitoja käytössä ollut hormonikierukka 5 v. (jota ennen menkatkin oli runsaammat - nyt tosi niukat, vaikka aina ne ei oo verrannollisia).
Pahoittelut kun sinulla on myös tämä vaiva tai vaiva ja vaiva.Toivotaan että jatko menisi paremmin eikä kukaan meistä ivf porukasta jouduta tuohon säätöön.
 
Siis Naikkari aloittaa pitkällä kaavalla mutta voi vaihtua lyhyeen kaavan.Ite odotan että suunnitteluaika saapuisi postista lupasivat että aika saapuisi tällä viikolla.
 
Helios, kiitos kokemuksista Helsingin Naikkarin suhteen. Vähän ton suuntaista arvelinkin menon olevan, valitettavasti :/. Mies olisi jo melkein valmis siirtymään yksityiselle ennen suunnittelukäyntiä, mutta eiköhän me ainakin toi eka kerta kokeilla nyt julkisella. Oliko sulla eroa munasolujen saamisessa lyhyt vs. pitkä kaava?

Heitsu1996, toivotaan, että aika tulisi nopeasti! Ootko käynyt Omakannassa katsomassa, jos siellä jo näkyisi tulevissa käynneissä suunnitteluaika?
 
Helios, kiitos kokemuksista Helsingin Naikkarin suhteen. Vähän ton suuntaista arvelinkin menon olevan, valitettavasti :/. Mies olisi jo melkein valmis siirtymään yksityiselle ennen suunnittelukäyntiä, mutta eiköhän me ainakin toi eka kerta kokeilla nyt julkisella. Oliko sulla eroa munasolujen saamisessa lyhyt vs. pitkä kaava?

Heitsu1996, toivotaan, että aika tulisi nopeasti! Ootko käynyt Omakannassa katsomassa, jos siellä jo näkyisi tulevissa käynneissä suunnitteluaika?
Tässä alku viikosta kävin kattomassa vielä silloin ei ollut tullut.Oli vain että että Lisääntymislääketieteenyksikkö merkannut jotain mutta ei näkynyt vielä mitä ovat kirjanneet?Täytyy kattoo tänään ja huomenna näkyykö jo nyt.
 
Suvetar ja Heitsu mietti sitä limiksen kasvatusta. Jos se on liian ohut itsestään, niin varmaan PAS tehdään lääkkeelliseen kiertoon. Mulla on yks lääkkeellinen pas tehty ja siinä muistaakseni progynovalla kasvateltiin limis sopivan paksuiseksi. Ihan hyvin saatiin limis sellaiseksi kuin piti vaikkei siitä plussaa lopuksi tullutkaan..
 
susssu Mulla jos suunnittelu ollu tarpeeks ajoissa ennen seuraavaa kiertoo, niin voitu pidentää sitä parilla päivällä syömällä zumenoneja loppukierrossa. Tosin sillon ehkä tarvis hiukan tietää kauanko piikeillä kasvattelu suurinpiirtein kestää, eli olla taustalla ainakin yks aiempikin hoito. Voihan pitkäkin mennä niin ettei homma pitene (sumut/procren edellisen kierron kp21), vuoto tulee ajallaan ja se aika on sopiva. Pitkällä se voidaan tosiaan ajottaa niin että piikit alotetaan vasta tiettynä viikonpäivänä, sillon voidaan joutua viivyttään joitain päiviä. Ja tietysti fsh-annostakin voidaan säädellä pienemmäks tai isommaks tarpeen mukaan, mutta kaikki paikat ei kai sellasta tee, ainakin tuolla missä käyn suhtautuu siihenkin nihkeesti..
Julkisesta (Tays) tykkäsin paljo enemmän, toiveita kuunneltiin ja oli asiallisen ystävällinen palvelu. Kaiken odottelu ja jonot oli se ainoa miinuspuoli mitä jääny mieleen. Siellä en ois edes osannu vaatia lyhyttä kaavaa, eli en tiä oisko suostuttu vai oisko tullu ajotusongelmia, ja kai sitä itekin vielä sillon aatteli et endon takia se pitkä on nimenomaan parempi. Blastojakaan ei siirretty, vaan 2-päiväsiä. Vain heikompia viljeltiin pidempään jonka jälkeen ne kaikki oli roskiskamaa.
 
Muokattu viimeksi:
Helsingin naikkarilla olin hoidoissa, lyhyttä kaavaa ehdottivat ja se tehtiin.
Mulla otettii amh sillo ku oli ivfn ensikäynti, se oli 10, eli tosi korkea. Riski hyperstimulaatioon oli ja sen vuoksi pienellä varovaisella lääkeannoksilla alotettiin. Aluks pelotti et alotetaanko liian pienellä kun varottivat että vaste voi olla huono mutta mielummi liia varovaisia. No 36 rakkulaa kerättiin ja oli muuten aika kipeää puuhaa. Siks tuntuu oudolta ettei kaikkialla edes mitata sitä.
 
Hohhoi... Voi olla että mä putoan tästä plussakelkasta taas ... Tänään alkoi vähäinen ruskea vuoto. Onneks sain huomiselle lääkäriajan. Vaikka en tiedä mitä se auttaa. Mut jos näkisi mikä siellä on meininki. Rv 6+5 tänään.
 
Blanca ei siitä ehkä vielä kannata huolestua, se voi johtua monesta eri asiasta. Esim kohdunsuu voi verestää kun kohtu alkaa kasvaa pikkuhiljaa. Vähäinen vuoto voi olla täysin normaalia. Ainoastaan jos alkaa enemmän ns. kunnolla vuotaa punaista, on se vakavampi merkki. Niin ja ruskea vuoto on vanhaa verta, se voi olla jäämiä myös kiinnittymisestä tms. Monilla on ollut sitä vko 6-10 ja silti kaikki ollut hyvin. Mutta toivon että huomenna selviää parhain päin. ❤
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top