IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hulbertiina, olen pahoillani. Vaikeita pohdintoja mitä tehdä kun mikään ei tunnu varmasti hyvältä ja epätoivo ja pelko tulevasta. Voimia ihan mielettömästi. Tuohon tilanteeseen ei toivoisi kenenkään joutuvan <3 Saatko jotain keskustelutukea pohdintoihin esim. hoitavalta taholta.
 
Anteeksi,että taas kirjoitan,mutta minun pää sekaisin.Olenko oikean ymmärtänyt,että julkisella puolella Kelalta ei riippuu.Maksan intse känty ja lääkeet ja pääsen hoitoon?
 
Punktion jälkeiset kipuilijat:
Kuinka pitkään teillä jatkui kivut Punktion jälkeen? Itsellä kerättiin eilen 18 munarakkulaa, ja tänään aattelin että kipu olisi hellittänyt. Eiliseen verrattuna joo on parempi, mutta vihloo kyllä vieläkin ja vuotoa tulee hieman. Onkohan normaalia, vai pitäiskö soitella klinikalle? Miten teillä on ollut kipujen kanssa?
 
Annikata: tietääkseni vuodon ei pitäisi kestää päivää pidempään. Onko vuoto millaista ja kuinka runsasta? Kipua sen sijaan voi olla, koska munasarjat on edelleen melko kookkaat. Olethan muistanut juoda paljon nestettä? Lepoa, nestettä ja suoloja, jottei hyperiä tule. Mulla oli ekan punktion jälkeen kipua varmaan kolme päivää, jos vähänkään rasitti itseään liikaa.
 
Kyfi, julkisella maksat vain sen suhteellisen edullisen poliklinikkamaksun joka käynniltä ja lääkkeistä. Kela osallistuu sitten lääkekuluihin, kun olet itse ensin ostanut lääkkeitä tiettyyn rajaan asti.
Yksityisellä voi olla helpompi sovittaa aikatauluja muuhun elämään, mikä ainakin oman kokemuksen mukaan oli Helsingin naistenklinikalla vähän vaikeaa.
 
Annikata: tietääkseni vuodon ei pitäisi kestää päivää pidempään. Onko vuoto millaista ja kuinka runsasta? Kipua sen sijaan voi olla, koska munasarjat on edelleen melko kookkaat. Olethan muistanut juoda paljon nestettä? Lepoa, nestettä ja suoloja, jottei hyperiä tule. Mulla oli ekan punktion jälkeen kipua varmaan kolme päivää, jos vähänkään rasitti itseään liikaa.

Kiitos Janel vastauksesta!
Vuoto on siis selvästi "vanhaa" verta, kun se on jo rusehtavaa, ja tosi niukkaa tiputtelua. Mutta vihloo kyllä
vieläkin niin ihmettelin, kun monet on sanonut ettei ole kovinkaan kipeät enää seuraavana päivänä. Ehkei vielä tarvitse sitten huolestuu. Tänään ahdisti makaaminen, niin imuroin kotona ja siivoilin kevyesti, mutta selvästi oli munikset kipeet. Ehkä se kostautui nyt illasta sitten vihlomisena..
 
Annikata mulla oli myös viimeksi 18 solua ja kyllä tuli tarpeeseen koko 4 pvn saikku. Olen töissä koko ajan liikkeessä, menin töihin neljäntenä päivänä punktiosta ja sillon kipuili vielä työpäivän jälkeen jonkin verran, mutta helpotti sitten yön aikana eikä enää seuraavana päivänä kipuillut.
 
Kyfi en osaa sanoa, mutta luultavasti laparoskopian jälkeen saatte ajan lapsettomuuspolille, jossa käydään mahdollisia hoitoja läpi.
Kela ei korvaa erityisesti mitään julkisella, mutta maksukatto tulee usein vastasn, jonka jälkeen lääkkeet halvempia. Meillä meni noin 600-700e ensimmäisenä vuonna inseminaatioihin ja saman verran nyt yhteen ivf-hoitoon. Hinnat on julkisella ihan murto-osa siitä, mitä yksityisellä maksaa. Ja julkisella esim verikokeet ei maksa erikseen. En tiedä miten yksityisellä menee, onko joku pakettihinta ivf-hoitoon.
Kävitkö kyfi siis hakemassa lähetettä lapsettomuustutkimuksiin, kun sinulle määrättiin laparoskopia?
 
Annikata: Mulla oli hieman hyperin riskiä ennen punktiota ja siksi sain punktio jälkeen siirtopäivänä kovan komennon lääkäriltä. Sanon sulle nyt saman, mitä lääkäri sanoi mulle silloin ”Nyt ei yhtään mittään semmosia! Nyt vaan lepäät ja juot. Ihan sama, mitä juot, kunhan juot! Ja lepäät!!” Onko komento otettu vastaan? :grin
 
Kyfi meillä on takana kaksi icsi hoitoa, toisessa pitkä viljely. Ollaan yksityisellä. Rahaa on mennyt sellaset 10 000e. Että kyllä on julkisella halvempaa.Siellä taas hintana odottelu ja tietynlainen joustamattomuus.
Kela korvaa toki jotain, mutta hyvin pienen määrän. Lääkekatto onneksi on vuodessa se 605e.
 
Kiitos kaikkille Sofiask,kyllä minulla on aukiolotutkimus,hormoniiverikoe ja miehilla tutkimunsen.Mehiläisessa tein, lääkäri lähetänyt Eksotessa laparoskopille.
Blanca,onko mahdollista saan rahoutus klinikalta?Onnistuko julkisella puloella hoitoo? Vuodessa vain kerran voi tehdä IVF ?Varmaa minun munajohtimet poistetaan.Pelkään mitä tulee?
 
Muokattu viimeksi:
onko joku käynyt noissa kromosomikokeissa? Näkeekö niistä muuta kuin sen, että onko "ongelma" periytyvää? Ollaan tässä mietitty, että kannattaako niihin sitten kuitenkaan mennä, kun hoitomuoto on tiedossa. Suunnittelukäyntikin on kunhan verikokeen tulokset vain saapuvat.
 
Kyfi no sellasesta en ole kuullut, että saisi rahoitusta, että voisi mennä yksityiselle. Moni aloittaa julkiselta ja siirtyy rahatilanteen mukaan yksityiselle tai toisinpäin. Ei taida olla oikotietä että pääsisi julkisen hinnoilla yksityiselle. Suosittelen julkista, jos yhtään rahatilanne mietityttää. jonot ym menee kyllä loppujen lopuksi nopeasti kun taaksepäin katsoo. Kyllä ivf-hoitoa voidaan tehdä enemmän kuin 1 vuodessa. Ihan tapauskohtaista. Miten teillä siis laparoskopian jälkeen on suunnitelma? Voisitko jo soittaa hormonipoliklinikalle ja kysyä asiaa?

Me käytiin kromosomikokeissa koska oli kolme keskenmenoa takana. Silloin lähinnä mietittiin että onko jokin jomman kumman kromosomeissa häikkänä. Jos olis ollu, niin ymmärsin ettei siinä tilanteessa omilla soluilla mahdollista saada lasta.
 
Sofiask kiitos.En tiedä vielä laparoskopi jälkeen.Ensin menen ja sen jäkeen he pitävät antta aika laparoskopi.Minä kysyin Mehilläisestä ,että mahdollista saada rahoitus heille(yksityiselle),kodka minulla ei ole 3000-4000 euroa.
 
Jennie, on meille joka välissä tarjottu henkistä ensiapua sairaalan taholta. En ole sitä vielä vastaanottanut, kun en tunne pystyväni itkulta puhumaan asiasta. Ajatykset vain pyörii päässä, mutta niitä ei saa suollettua ulos muuten kuin kirjoittamalla. Puolisokin vähän lukossa, mutta kuitenkin läsnä ja tukena olemme toisillemme. Läheisiä kyllä löytyy, joiden kanssa keskusteltu lähinnä chattailemällä, kun ei itkusta tahdo loppua tulla
 
Mulla laparoskopian jälkeen määrättiin munasarjoille toipumista 2-3kk ennen ivf:ää.

Yksityisellä voi saada kelakorvauksia mutta mitään huikeita ei nekään ole ja niitä on vielä heikennettykin viime vuosina, esim. kun 3000e:n hoidosta (ei sis. lääkkeitä) sain korvauksia jälkeenpäin n. 350e. Lisäksi jokainen pakastesiirto maksaa yli 1000e. Jos ei ole rahaa varattuna vähintään 4 tonnia pelkästään ivf:ään, kannattaa mennä julkiselle.

Hirveä tilanne Hulbertiina ;'( ihan kohtuutonta. Samalla kannalla kuitenkin kun moni muukin, että jos vain on pienikin mahdollisuus että lapsi selviääkin niin ehkä kannattaa sekin kortti katsoa? Todella vaikeaa, ja kovasti jaksamisia, miten ikinä päätätkin!
 
Kookos, tunne yrittää piipittää, että jatka loppuun asti, mutta samalla järki taistelee vastaan. Vedet alkoi tihkua vk 18+4. Viikkoa myöhemmin kohtu vedetön. Asiasta tietoa etsiessäni olen jatkuvasti törmännyt letaaliin keuhkohypoplasiaan ym vaurioihin vesien mentyä alle rv20+0, vaikka ns turvallisille viikoille päästäisiinkin. Lääketieteellisiä ihmeitäkin toki löytyy ja täysin terveinä syntyneitä lapsia. Siksi tämä onkin niin vaikeaa. Väkisinkin miettii, että kun nykymaailmassa on niin paljon hienoja keksintöjä keinokohduista lähtien, niin miksi kukaan ei ole keksinyt sitä pientä keinoa lisätä vettä kohtuun. Suurin osa lapsivedestä kuitenkin on vain steriiliä vettä.

Pahoittelen näitä pohdintojani ohi ketjun varsinaisen aiheen. Suurella todennäköisyydellä joudumme kuitenkin sen viimeisen alkion pakkasesta ottamaan käyttöön (mikäli ylipäätään sitten sulatuksesta selviää) ennemmin tai myöhemmin.
 
Janel ja Vastavirrassa: kiitos vastauksistanne! :) Otanpa Janelin komennosta kiinni ja huilimaan vaan ja monta litraa nestettä päivään. En halua ottaa riskiä että tää kipuilu venyisi, ja siirtoa ei maanantaina pystyisi tekemään. :shy:
Vastavirrassa, ehkä se kipu on isompi kun rakkuloitakin oli enemmän. Soitin varuiksi ivf yksikköön ja sanoivat että munasarjat ei vielä edes viikon päästä ole "normaalit", ja kipuilu yksilöllistä.
 
Hulbertiina, itke ja itke, se on terapioista kaikista parasta. On vaan hyvä asia, että paljon itkettää. Kannustan kaikesta todennäköisyyksistä huolimatta katsomaan tilanteen loppuun saakka. Lääkärit ikävä sanoa, mutta ajattelevat myös rahaa näissä asioissa. Se, että mahdollisesti "turhaan" kalliit tehohoidot, kun pienen pieni on selviämisen mahdollisuus. Tämä on yksi syy, miksi aika löyhästikkin aletaan puhumaan keskeyttämisen mahdollisuudesta, vaikkei mitään varmaa diagnoosia mistään ole. Ja nämä pohdintoni perustuvat ihan lähi/tuttavapiirin kokemuksiin. Osalla tosin lapsi on menehtynyt, mutta on sitte tapauksia, että lääkärit ovat tehneet virhearviointeja ja lapsi onkin syntynyt kaikesta pelottelusta huolimatta vain esim. kampurajalkana, mutta muuten terveenä. Meistä kukaan ei voi nähdä sen pienen ihmisen todellisia mahdollisuuksia. Voimia, voimia ja voimia❤ Raskaasti kyllä koetellaan teitä. Kohtuuttoman raskaasti.
 
Mä olin "liikuntakyvytön" kaks viikkoa punktion jälkeen vaikka tuli vain seitsemän punktoitavan kokosta ja muutama pienempi. Eli siis pystyin oleen töissä ja käymään kävelyillä, mut rakas tanssiminen tai muu "pomppiminen" tuntui epämiellyttävältä sen pari viikkoa..

Hulbertiina, halaus ja kovasti voimia isoon päätökseen <3
 
Takaisin
Top