IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hulbertiina voimia sinne. Jos lapsivettä ei ole yhtään niin eihän vauva voi valitettavasti selvitä. Vaikka selviäiskin viikoille 23-24, on keuhkot liian epäkypsät...mutta voiko lapsivettä muodostua tulla lisää? vaikea päätös edessä keskeyttääkö vaiko odottaa että vaikka liikkeet loppuu itekseen ja odottaa ehkä viikkoja tietäen ettei hän selviä. Raastavaa ja epäreilua ihan joka ikisestä suunnasta mietittynä!
Oliko tämä monesko ivf ja millanen historia teillä oli?
 
Hulbertiina aivan käsittämätöntä että joudutte käynään läpi kaiken tuon ja tekemään tuollaisen päätöksen. Paljon voimia teille! <3

Janel tsemppiä piinailuun! Mä sanoin kanssa tässä siirrossa hoitajalle etten kiitos tarvii mitään ohjelappusia jne enää, niitä on kotona aivan tarpeeksi. Ymmärsi asian onneksi ihan hyvin.

Blanca hienoa! :)

Nennu ihan mahtavaa, onnea! <3

Tänään pp9 ja digi sanoi ”Raskaana 2-3”, huomenna varmaankin soittelen jo polille. Jos tuohon luottaisi nyt hetken ja olisi päivän tai jopa kaksi testaamatta. :D
 
Kiitos naiset, voimia tässä todella tarvitaan.

Niinhän se on ettei keuhkot kehity ilman lapsivettä. Reikä kalvoissa ilmeisesti jossain alaosassa, jolloin vesi ei ole reilussa viikossa lisääntynyt yhtään, päinvastoin loputkin on hävinnyt. Lisäksi vaarana pahat aivovauriot ja munuaisten toimimattomuus sekä raajojen virheasennot. Huonossa tapauksessa vaikka ns. hyville viikoille päästäisiin, vauva menehtyy pian synnytyksen jälkeen. Todella huonot ennusteet vakavasti sairaasta vauvasta ollaan saatu.

Sofiask, tämä oli julkisen puolen toisen ivf:n tuoresiirto. Yks alkio pakkasessa. Mun iästä johtuen julkisella ei ole enää hoitoja luvassa, joten joutuisimme jatkossa yksityiselle, jonne meillä ei ole varallisuutta mennä. Mulla taustalla pcos ja nyt siis enää oikean puolen munasarja paikoillaan. Vasenhan jouduttiin alkuraskaudessa poistamaan kiertymän vuoksi. Puolisossa ei mitään vikaa ole löydetty. Alkioita kummassakin hoidossa saatu vain 2 toisen hoidon maksimaalisesta gonal-f +pergoveris-annoksesta huolimatta. On tämä vain niin musertavaa.
 
Hulbertina( Hug).Voitko vähän selvitä miten julkisen puolen odotamaan aika ja minkälläinen kriiteri on?Minun mu ajohtimet pitää poistetaan ja onko mahdollista pääsen?
 
Hulbertiina, huh mikä tilanne :( eli teillä olisi se yksi alkionsiirto mahdollisuutena jatkossa... vaihtoehdot vaikuttavat vähäisiltä.
 
Tytöt sain : Kelalta ei koeputkihedelmöitykseen ole erikseen tukimuotoa olemassa. Minä kysyin vain Kelalta lähetin viesti?Mitä tarkoitaa?
 
Kyfi, monet ovat saaneet Kelalta korvausta lapsettomuuslääkärin tutkimuksista ja käynneistä yms. mutta sitä ei ole nimetty IVF-tueksi. Jos menet klinikalle, siellä usein kerrotaan toimenpiteiden hinnoista ja minkä osuuden Kela korvaisi.
 
Hulbertiina, voimia teille :sad001 on se vaan niin epäreilua, mitä olet joutunut kokemaan ja mitä ikinä onkaan vielä edessäpäin. Tällaisessa tilanteessa ei varmasti löydy oikeita lohtusanoja. Mutta toivotan sinulle hurjasti tsemppiä ja älä luovuta. Teidän aika koittaa vielä.
 
Kyfi, odotusajat julkisella riippuu ihan hoitavasta sairaanhoitopiiristä sekä osittain hoidettavan iästä ja ennusteesta. Oman kunnan esim. perhekeskuksen lääkäri tai terveyskeskuslääkäri tekee alustavan tutkimuksen ja päätöksen lähetteestä esim. meidän tapauksessa keskussairaalaan. Tutkimukset hoitotakuun mukaan tulee aloittaa puolen vuoden sisällä lähetteen saapumisesta hoitopaikkaan. Ekoja tutkimuksia me jonotimme varmaan 5 kuukautta. Aluksi kokeiltiin ovulaation induktiota muistaakseni 4 kuukautiskiertoa, tuloksena yksi kohdunulkoinen raskaus. Tämän jälkeen siirryimme ivf jonoon mun iän vuoksi. Suomessahan julkisella hoidettavan tulee olla alle 40 v. Pääsimme parissa kuukaudessa aloittamaan hoidon, koska saimme peruutuspaikan. Eka ivf ei tuonut toivottua tulosta, mutta saimme vielä toisen mahdollisuuden keskussairaalan kysyttyä konsultaatiota Tayssistä. Meillä siis punktiot ja alkionsiirrot on tehty Tayssissa.

Kela ei ilmeisesti tue hedelmöityshoitoja rahallisesti. Voihan olla, että joissain erityistapauksissa voidaan lääkärin lausunnon perusteella tukea harkita, mutten näistä osaa kummemmin sanoa.

Toivottavasti sait edes vähän selkoa. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon. Osaavat sieltä kertoa jonotusaikoja ym mieltä askarruttavaa.
 
Kiitos paljon!Ymmärsin ,että julkisella puollella on myös maksan koko hoito,kun yksityisella puollella.Onko niin?Jos oikeain ymmärsin,parempi menen yksityisella puollella.
 
Voi Hulbertiina, otan osaa. :Heartred Kaikista modernin ajan keksinnöistä huolimatta ei kukaan vielä ole onnistunut keksimään synteettistä lapsivettä tällaisten murhenäytelmien ehkäisemiseksi. :sad001
 
Kyfi, julkisella asiakas maksaa poliklinikkamaksut käyntien mukaan sekä lääkkeet, joita käytetään hoidossa. Yksityisellä on klinikasta riippuen määritellyt hinnastot, joiden mukaan maksut määräytyvät sekä lisäksi ne käytetyt lääkkeet asiakas maksaa itse. Meille huomattavasti halvemmaksi on tullut julkinen hoito, mutta pitkät jonot hidastavat hoitojen etenemistä. Ilmeisesti yksityisen puolen hoitoihin voi saada jonkin verran kelakorvausta.
 
Yksityisellä saa Kela-korvausta jonkun osuuden kustakin lääkärin vastaanottokäynnistä. Korvaus on hoidon kokonaiskustannuksista pienen pieni osuus. Lääkkeissä on samat säännöt julkisellä ja yksityisellä. Hinnastoissa usein on hinta-arvio kokonaisuutena ja Kela-korvauksen jälkeen. En muista, saako muusta kuin vastaanottomaksuista korvausta, kun omilla tarpeilla tehdyistä IVF:stä on jo miljoona vuotta,
Itse sain varhain sammuneiden munasarjojen vuoksi vielä joitakin pieniä Kela-korvauksia lääkärikäynneistä 40-42 -vuotiaana, tämä erikoistapaus. Kela ei tue lahjamunasolunluovuttajan hoitoa, joten siksi donor-hoidot ovat kaksinkertaisen hintaisia. Joillakin klinikoilla voi "ostaa" pakastettuja munasoluja, mutta Väestöliitolla tehdään donor-IVF ja tuoresiirto samalla. Julkinen puoli nosti kohdallamme kädet pystyyn jo heti kättelyssä resurssipulan vuoksi. Kolmella IVF:llä ei meille olisi muutenkaan lasta vielä tullut.
 
Kiitos paljon.Jo varma pitka jono tämä häiritse minua.Sanon vähän ja mitä mietitte?.24.5.17 Mehilläisestä lääkäri lähetänyt Eksotessa paperi että minun pitää tehdä laparoskopi.Eksotesta sain jo aika 31.10 ja menen.Tarkoitatko,että silloin aloitammee hoitoo(ensin laparoskopi tottakai) tai vielä tulee pitkä jono laparoskopille?Kiitos paljon teille olette ihania!!!
 
Kyfi, kyllä. Meille tehtiin 3 IVF-hoitoa minun munasoluilla ja kun ei tullut tulosta otimme luovuttajan munasoluille. Kolmas IVF-hoito luovuttajan munasoluilla toi meille tyttären. Hän on ihana 10-kuukautinen vauhtimimmi.
 
Takaisin
Top