IVF/ICSI kokemuksia

Kiitos viestini vastaajille! :) olen pyörinyt täällä vähän epäsäännöllisemmin kun on töissä ja arjessa ollut kiireitä ja tekemistä, mikä on ollut ihan jees niin menee aika vähän ripeämmin. On tää kyllä yhtä odottamista vaan.

Nousee joka kerta pieni pala kurkkuun kun luen täältä mitä kaikkea joudutte käymään läpi, :sad001. Icsi-ensikertalaisena toivon, että jää lyhyeksi tää hoitomatka, mutta teidän kokemusten vuoksi osaan myös varautua pahempaan. Kiitos kun jaksatte jakaa kokemuksianne

Itsellä oli nyt äsken 1. labra kypsytyslääkkeen aloituksen jälkeen, ja maanantaina olisi sitten punktion ajoituskäynti. Miten tässä pystyy malttamaan... :dead:
 
Toiveissa pikkunen,
Kurjia uutisia sulla :sad001 Voimia kovasti!

Kyselit pitkästä kaavasta. Meillä on toinen ivf pitkän kaavan mukaan alkamassa marraskuun loppupuolella. Mun kohalla kumpiki kerta on menny niin, et kierron päivänä 23 alkaa nenäsuihke, Suprecur 1 suihke molempiin sieraimiin neljä kertaa päivässä. Tätä jatkuu noin kaks viikkoa, jolloin on eka ultra, jossa tsekataan et munasarjat on sammuneet. Jos/kun ovat sammuneet, alkaa pistoshoito, tälle kerralle oli määrätty Bemfola kerran päivässä. Aion kyllä soittaa ja pyytää kysymään lääkäriltä, miksi se on vaihdettu, ku ekalla kerralla oli Menopur ja vaste kohtalainen ja oli tarkoitus vaan nostaa sen annosta.

Pistoshoidon aikana pari vasteultraa 2-4pvän välein. Kolmannessa ultrassa määritellään punktiopäivä. Nenäsuihkeannos muistaakseni puolittuu pistosten alkaessa ja jatkuu punktioon saakka (joku voi korjata, jos muistan väärin).

Alkion siirtopäivänä (noin 2-4 päivää punktiosta keskimäärin) alkaa sitten Lugesteron tai vastaava tukemaan alkion kiinnittymistä.

:)
 
Muokattu viimeksi:
Liljatar, aika isolla annoksella sulla mennyt synarelaa :O Mulla oli molemmissa pitkissä hoidoissa 1 suihkaus molemiin sieraimiin aamuin illoin (eli 4 suihkausta päivässä) ja silläkin määrällä saatiin munasarjat sammutettua liiankin hyvin. Kumma että ovat vaihtaneet menopurin bemfolaan, jos kerta menopur on toiminut hyvin :O

Toiviessa pikkuinen, Pitkä kaava ei merkittävästi eroa lyhyestä, mutta se kestää noin 2 viikkoa pidempään, kun alussa sammutetaan oma hormonitoiminta synarelalla. Ja pitkässä kaavassa nenäsumute jatkaa pistosten rinnalla jarruna (puolikkaalla annoksella kuten Liljatar jo sanoikin) eli jarrupiikkejä ei tarvita. Yksi ultra taitaa olla pitkässä kaavassa enemmän, sillä ennen piikkien aloitusta on ns nollaultra, jossa katsotaan onko kohdun limakalvo tarpeeksi ohut ja munasarjat lepotilassa.

Eli ensin 2 vk synarelan sumuttelua (aloitetaan noin kp 21), sitten tulee menkat joiden jälkeen on nollaultra ja aloitetaan piikitykset sekä synarelan annos puolitetaan, 2-3 ultraa joissa seurataan follien kasvua ja säädetään piikkien annostusta, viimeisessä ultrassa päätetään punktiopäivä. Punktio, siirto, tukilääkkeet menee samalla kaavalla kuin lyhyessäkin kaavassa.

Nämä kuvat hyvin selventää lyhyen ja pitkän kaavan eroa:

ivf-antagonisti_large.png



ivf_agonisti_reference.png


Kissankulta, voihan paska :sad001 halauksia ja pitkää pinnaa pettymyksen kestämiseen ja uuteen nousuun :Heartred

napaa: Vielä 11 pv e-pillereitä, sitten menkkojen odottelu jotta saadaan pistokset aloittaa. Odottelua, odottelua.... Lääkkeet (elonva ja orgalutran) hain jo apteekista, kun on lääkekatto täynnä ja lääkkeet 2,50€/kpl :)
 
Muokattu viimeksi:
Larissa: hyvä ku hoksasit! Puhuin väärästä lääkkeestä :D Suprecur on mulla suihkeena sen 2 suihketta kertaa neljä eikä Synarela :D
 
Helen79 joko oot testaillut?

Inkserillä myös testipäivä jo käsillä?

Janel toisaalta haluaa kyllä uskoa, ettei normaalilla liikunnalla saa hallaa tehtyä kiinnittymiselle. Toisaalta sitten taas en halua joutua miettimään että mitäs jos en olisi tehnyt.. Mutta jos vähän ainakin liikkuisin, sen mitä uskallan hyvillä mielin. :)
 
Kysymys HUSin Naistenklinikalla kävijöille (ja miksei myös muillekin). Onko alkion siirrolle mitään kellonaikaa milloin ne tehdään? Eli mihin kellonaikaan päivästä? Onko sillä väliä? Vaihteleeko se kovasti? Vai onko se heti aamusta aina? :dontknow
 
Hei kaikille! Viimeksi olin täällä foorumilla maaliskuussa 1. IVF:n 1. PAS aikana. Silloin tuli plussa mutta sitten verikokeissa hcg laski ja oli alhaiset. Tauko teki hyvää ja nyt mennään 2. PAS hoidoissa. Tänään iltapäivällä kävin hakemassa yhden 5 päiväsen alkion mukaani, joten piinapäivät alkoi taas...

Annikata, mun ymmärtääkseni siirto tehdään iltapäivisin. Ainakin näin lääkäri on sanonut yksityisellä puolella.
 
Annikata, meillä alkion siirto on tehty aamupäivällä. Julkisella varmaan aika yleisesti noin, yksityisellä saattaisivat siirtää myöhemmin päivällä? Riippuu varmaan julkisella pitkälti siitä miten porukkaa on töissä.

Liljatar, supercur ei varmaan ole yhtä "tuju" kuin synarela, jos annostus on puolet synarelan annoksesta? mielenkiintoista :)

Aika monella on tainnut olla käytössä orgalutran? Onko vinkkejä sen pistämiseen? On kuulemma aika inha pistää :D Vielä ei ole ajankohtaista, mutta valmiiksi kyselen :)

Tsempit kaikille siirtoihin, piinailuihin ja oli mikä vaihe tahansa menossa :) Perästä tullaan!
 
Larissa, mulla oli käytössä orgalutran. Oli kyllä inhottava pistää koska neula on tylsä ja aine kirvelee. Kannattaa pyöritellä neulaa, koska siinä yksi kohta on terävämpi. Kannattaa painaa vaan reilusti että menee mahanahkan läpi. Mulla kirveli aine aina noin 20min piston jälkeen pistokohdassa.
 
Larissa: ei se orgalutran pahimmasta päästä ole. Musta oli ihan iisi, vaikka olikin ruisku-neulayhdistelmä. Mulla kirveli vain vähäsen pistettäessä. Piston jälkeen tuli pistoalueelle punoitus ja joskus hienoinen kuumotus vasta hetken päästä piston jälkeen.

KasKas: Tsempit piinikseen!

Annikata: en ole Helsingissä hoidossa, mut mulla on ollut kaikki yhtä lukuunottamatta iltapäivällä. Meidän klinikalla punktiot tehdään aamuisin ja iltapäivällä sitten siirrot samassa toimenpidehuoneessa.

Vastavirrassa: toi jossittelu on petollinen suo. Mä oon yrittänyt ottaa sen mentaliteetin, että elän normaalia elämää siirtojen jälkeen. Jos alkio ei tartu kiinni, ei se tartu vaikka seisoisin päälläni. Se on rakettitiedettä, eikä todellakaan riippuvainen minun toiminnasta...
 
Ai niin mä unohdin ton neulan paksuuden ihan tyystin. Itse pistin noin 45asteen kulmassa ja neulan terä niin, että terävä kohta on ”alapuolella”/ihon puolella. Menee helpommin ihosta läpi, kun neula menee viistossa ihoon.
 
Larissa pistin samalla tavalla mitä Janel kertoi ja meni suht kivuttomasti eikä pahempia mustelmia.

Kävin tänään ottaa vasta-aine verikokeen. Parin viikon päästä pitäis vastaukset tulla. Hoidoissa edelleen silti vielä taukoa.

Onko täällä kuinka monen miehen spermasta katottu ne dna testit? Rupesin tuossa miettimään että haluisin ehkä että ne katsottaisiin myös, vaikka miehen sperma on ollut hyvää. Meillä on aina munikset hedelmöittynyt hyvin mutta sitten hyytyvät. Toki voi johtua myös jo iästä mutta haluisin pois sulkea ja katsoa sperman laadun loppuun asti ennenkuin uutta hoitoa ajatellaan.

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!!
 
Annikata alkion siirto aina iltapäivällä. Aamulla ottavat sulamaan ja aamusin siinä huoneessa tehään punktiot.
 
Kiitos vinkeistä, pistän korvan taakse :wink

Janel, jos orgalutran ei ole pahimmasta päästä niin mikä on? :D Musta pregnyl on ilkeä, sillä se kirvelee siitä hetkestä lähtien kun pistämisen aloittaa. Onneksi se täytyy pistää vaan kerran per hoito.

Jossittelu on kyllä tässä hommassa aivan turhaa. Itse olen koittanut elää niin normaalia elämää kuin mahdollista koko tämän yritys- ja hoitojen ajan. Jos esim yrittäisin syödä niin kuin olisin raskaana niin reilu 3 vuotta olisi saanut sinnitellä ilman salmiakkia, sushia, alkoholia jne :D Stimulaation aikana olen ollut ilman alkoa (samoin mies), mutta muuten on eletty normaalisti. Jos mun syömisillä ja tekemisillä (urheilun harrastamisella tai sen välttelyllä) olisi merkitystä niin se raskaus olisi jo alkanut. Kaikki poppaskonstit ruokavaliot ja muut on tullut koitettua, enää en "seiso päälläni" tämän asian takia. :D Ilman vehnää olen nyt ollut, mutta sekin vain siitä syystä, että vehnä provosoi mun endokipuja syystä tai toisesta. Vitamiinit ja ubikinonit otan, jos niillä vaikka olisi vaikutusta munasolujen laatuun, muuten syön normisti :)
 
Larissa: Gonapeptyl oli mulla ekassa stimulaatiossa irroitukseen. Pregnylkin oli ihan helppo nakki. Tosin mun ei oo tarttennut niiden vanhempien herkästi särkevien kanssa kikkailla. Gonapeptyl kirveli ihan sairaasti tai ehkä paremminkin se poltti. Mulla meni sen perkeleen millin injektoinnissa vartti. Piti välillä ihan ääneen kiroilla, että saisin puskettua nahan alle :D

Mulla on kans mennyt tuohon samaan linjaan, etten enää jaksa syynätä liian tarkasti ja tiukasti elämääni. Alkoholia en käytä kovinkaan paljon, joten sen suhteen ei tarttee muuttaa mitään. Ainoa mitä hieman mietin siirtojen jälkeen on käyttämäni lääkkeet. Perussairauksieni vuoksi joudun käyttämään tavanihmistä enemmän lääkkeitä ja se aiheuttaa hieman haasteita..

Huomasin viime viikolla PAS-kiertoon ilmoittautuessani, et kuinka rutinoitunut sitä on jo tähän hommaan. Kaiken on tehnyt jo liian monesti ja kuka tietää, kuinka monesti kaikki samat kuviot on vielä edessä. Vaikka sitä kovasti toivoo onnistumista, takaraivossa on vahvasti pessimismi. Liian monta pettymystä on jo takana. :/
 
Iltaa kaikille! Olipa tullut paljon tekstiä :) En millään muista teiän kenenkin vaiheita, mutta isot voimaannuttavat tsempit ihan kaikille❤
Vastavirrassa kysyit oonko testannu ja kyllähän minä oon, useamman kerran. Tasasen vahvaa viivaa on näyttäny maanantaista saakka. Tänään tein digin ja se sano raskaana 2-3 viikkoa. Tuloksessa on vielä jonkin verran ovitrellea ku sunnuntaina oon pistäny 5naksua, mutta sitä ihmettelen kun ei oo haalentunut kuitenkaan ja näkyiskö se pelkkä lääke näin ahvana enää??? Mutta, kun oireita ei juuri ole päänsärkyä lukuunottamatta sekä åientä tukkoisuutta, muutama perusoire puuttuu, kuten repäisykivut!!! Ne on tullu aina tosi aikaisessa vaiheessa ku on vähänkään yrittäny alkio tarttua. Tissitkin aika elottomat, nännit vähän herkät. Tää on niin kauheeta tää odottelu. Ihan kauheeta:sad001
 
Pisama meillä otettiin ne heti alussa. Dna fragmentaatio tms. Ja Y-kromosomin poikkeavuudet siittiöistä. Kaikki onneksi ok niissä. Mut se kait otettiin varuiksi. Hinnaksi taisi tulla joku 500e yhteensä. Yksityisellä ollaan.
 
Larissa ja Janel ootte kyllä niin oikeessa ton jossittelun kanssa ja mäkin oon tainnut päästä siitä eroon! Ehkä se irti päästäminen oli sit vaan henkisesti vaikeeta kuitenkin sen hetken.. :D

Orgalutranista on antaa samat vinkit ku Janel oli jo antanutkin. Tuo on ainoa lääke josta polin puolelta on sanottu että on inhottava pistää, mutta on ne puolet tosiaan muutamassa muussakin.

Helen79 voi, ihanaa! :Heartred Ei kai se Ovitrelle noin monena päivänä putkeen tosiaan näkyis niin vahvana.. Siirrettiinkö sulle kaks alkioo vai muistanko nyt ihan väärin?
 
Takaisin
Top