IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä Birita!!
Helmilotta, mun molemmat siskot on saaneet lapset luomusti alle 26-vuotiaana. Itsellä siirtyi perheen perustaminen sopivan miehen puutteessa ja luultavasti autoimmuuni kilpirauhastulehdus ehti tehdä kropassa tuhojaan, että omista muniksista ei sitte ollut mihinkään plus kaikki muutkin alkiot tuhoutui kehon puolustusmekanismeihin.
Mun äiti sai isosiskon 22 v. mutta meitä kaksosia varten hän oli jo mennyt gynikselle 26 v. kun ei ollut tärpännyt toiveista huolimatta. Hän ei muista ottaneensa hormoneja meidän alkuunsaattamiseen. Olemme identtiset, eli yhdestä munasolusta. Myöhemmin hän ei toisessa avioliitossaan enää tullut raskaaksi endometrioosin vuoksi. Lääkäri sanoi, että eikö kolme lasta riitä.
Tavallaan ei yllätä tämä hedelmättömyys yli 30 v.
 
Minäkin voisin osallistua tähän keskusteluun. Oma lapsettomuus ei myöskään "yllätä". Äiti kertonut yrittäneensä minua (esikoinen) n. 2v ja tämän jälkeen ei ehkäisyä, pikkusisko tuli 2v miun jälkeen. Myöhemmin selvisi äidillänikin endo, samoin hänen siskoillaan. Ja nyt pikkusiskoni miehineen yrittänyt yli vuoden tuloksetta. Ei ole helppoa ei :(
 
Nopea omanapa:

Punktio on ohi ja nyt lepäilen vielä sairaalassa ennen lähtöä. 5 solua saatiin ja olen tyytyväinen :) Siirtoon ei nyt tuon vuotelun takia lähdetä vaan tehdään pas sitten kesäsulun jälkeen elokuussa(?). Kesäksi saan jonkun tujumman lääkityksen endoa hillitsemään. Huomenna soittelevat että miten solut ovat jakautuneet.
 
Muokattu viimeksi:
Larissa, hienoa - 5 munasolua sitten kuitenkin :) Toivotaan täydellistä hedelmöittymistä ja kasvua alkioille!!! Seuraavassa kierrossa sitten siirto-onnea!!
 
Kiitos, katjusha :)

Joku kapseli (zoladex?) laitetaan ihon alle ensi viikolla ja sen vaikutus kestää noin 4-5 vk. Sitten kun menkat alkaa niin soitan polille ja sovin pas:n :)

Toivotaan että saadaan porukkaa pakkaseen!
 
Hienoa Larissa että viisi kuitenkin saatiin! Toivotaan että zoladex sitten tehoaa hyvin endoon ja heti eka pakastealkio tarraa kiinni 9 kk:ksi :) Elokuu tulee nopsaan!
 
Tavallaan ihanakin, että saat kesän rentoilla, Larissa :) On ollut aika jännät edeltävät kuukaudet ja viikot tässä Larissalla ja monella muulla.
 
Kiitos kaakao :) saatko tänään tiedon alkioista?

Katjusha, niinpä :) ja jos ei pas:iin päästä elokuussa syystä tai toisesta niin sitten alkaa uusi ivf :)

Helpottavaa kyllä saada kesäksi jotain endoa hillitsemään. Ja onneksi se on jotain muuta kuin nuvaring/e-pillerit, sillä ne vain pahentavat näemmä mulla oireita.

Mutta näillä mennään!

Mitäs muille?
 
Larissa, hieno tulos kyllä ja jo siihenkin verrattuna ettei sulla oo kaikki menny ihan putkeen . Yritä nyt ottaa kesän aikana rennosti ❤.

Kaakao, ootko saanut mitään tietoa alkioista? Oliko sulla huomenna se siirto? Tsemppiä siihen :).

Tuosta raskautumisesta sen verran, että mä oon meijän suvussa ja piireissä varmaan ainut joka ei oo raskautunut normaalisti ja ajallaan. Mun vanhemmat on varmaan jo menettänyt toivonsa tän asian suhteen. Kaikki muut jää odottamaan jo melkein siitä kun näkee vaan miehen. ... Kyllä välillä iskee katkeruus, miks mun kohalla kaikki menee vaikeimman kautta, mutta ei se auta jäädä siihen rypemään. On vaan ajateltava positiivisesti, että jonain päivänä oon äiti :).

Pääsin töihin elokuuhun asti ja teen asiakaspalvelu töitä, huomasin tänään että itku on herkässä, tässä kun sellainen vähän huono-osaisempi vanhempi mies kävi vain tervehtimässä, niin meinasin itkeä ja jos isurullinen asia tulee mieleen niin meinaa kyyneleet tulla silmiin.

Mutta hyvää keskiviikkoa kaikille sateesta huolimatta :smiley-bounce012
 
Birita, kiitos olen kyllä tyytyväinen tulokseen kun ei ollut kummoiset odotukset. Ja juu hormonit tekee tota itkuherkkyyttä/tunteikkuutta. Kyllä se siitä, kun tietää mistä se johtuu :) itsekin teen asiakaspalvelutyötä ja välillä olen itku herkässä kun on niin ihania asiakkaita :) toivotaan että sun follit lähtee hienoon kasvuun, onneksi niitä oli ihan hyvin tulossa :)

Täytyy sanoa kyllä että mulle toi punktio oli suht helppo kokemus, mieluummin punktioon uudestaan kuin esim hampaan poistoon :D pahin kohta oli mulle ehkä kanyylin laitto käteen, kun olikin niin hyvä suoni että verta pulppusi ohi :D Itse toimenpiteessä pieni itku pääsi kun vasenta puolta ronkkivat. Siellä oli enemmän folleja ja se endometriooma niin oli vähän arempi. Mitään sairaalavaatteita ei tarvinnut vetää päälle vaan sai olla omissa vaatteissa. Sain pitää mun punktioon varta vasten neulomat iloiset villasukatkin jalassa :) mitään puudutusta ei myöskään alakertaan laitettu ja ilman kyllä selvisi. Toimenpiteen jälkeen saatiin miehen kanssa kahvit ja tuoremehua :) mulle laitettiin myös antibiootti suoneen endon takia.
 
Muokattu viimeksi:
IVF/ICSI/PAS-lista:

Junttura, lyhyt kaava, toinen ivf, punktio 17.5, munasoluja 25kpl => 17hedelmöittyi, testi 2.6.
Pisama, lyhyt kaava, punktio pe 20.5. Siirto 25.5. Testi 6.6.
Ninukki, lyhyt kaava, punktio 25.5., siirto 30.5., testi 13.6.
Helmilotta, pas 31.5.
Mustikk4, lyhyt kaava, punktio 6.6.
Kaakao, lyhyt kaava, punktio 7.6.
Larissa, pitkä kaava, punktio 8.6. --> soluja 5 kpl
Hileinen, pitkä kaava, punktio vk 24
Birita, lyhyt kaava, punktio vk 24
PikkuTikku, pas, kesäkuu
Hopsan, ICSI elo/syyskuu
 
IVF/ICSI/PAS-lista:

Junttura, lyhyt kaava, toinen ivf, punktio 17.5, munasoluja 25kpl => 17hedelmöittyi, testi 2.6.
Pisama, lyhyt kaava, punktio pe 20.5. Siirto 25.5. Testi 6.6.
Helmilotta, pas 31.5.
Mustikk4, lyhyt kaava, punktio 6.6.
Kaakao, lyhyt kaava, punktio 7.6.
Larissa, pitkä kaava, punktio 8.6. --> soluja 5 kpl
Hileinen, pitkä kaava, punktio vk 24
Birita, lyhyt kaava, punktio vk 24
PikkuTikku, pas, kesäkuu
Ninukki, pas, heinä/elokuu
Hopsan, ICSI elo/syyskuu
 
Huh, kuulostaa kyllä hurjalta että tehtäisiin punktio ilman mitään puudutusta! Vaikka limakalvo olikin puudutettu, niin silti se tuntui ihan messevältä tuolla alavatsalla. Tuolla meidän polilla se puuduteneula on siinä samassa värkissä sen ultraäänianturin ja punktioneulan kanssa, niin ei sinänsä aiheuttanut kyllä mitään ylimääräistä värkkäämistä, vaan ensin vaan ultra sisään, pari puudutepiikkiä ja samalla härvelillä punktio. Mietin Larissa itse eilen ihan samaa, että se tippakanyyli oli varmaan loppujen lopuksi ikävämpi kuin itse punktio, vaikkei meillä saanut omissa vaatteissa ollakaan. Mutta edelleen on kyllä kummia kipuja alavatsalla ja täytyy sanoa että suolen toimittelu on ollu toooodella kivuliasta. Vaan eiköhän tämä tästä :)

Larissa ja Birita, tänään ilmoittavat vain jos ei ole huomiselle mitä siirtää, mutta ivf-hoitajalle voi iltapäivällä itse soittaa ja kysellä jos ei malta odottaa huomiseen :) Huomenna siis siirto.
 
Kaakao, sulla taisi olla aika paljon enemmän folleja kuin mulla ja siksi varmaan vähän hankalampi olo. Mulla oli vaan se kämäiset 7 :D Nyt on vaan pieniä menkkamaisia kramppeja, hyvin selviää ilman kipulääkettä. Vessakäynnitkin onnistuu normaalisti. Toisaalta mulla endo kipuilee aina niin ei tämä ole sen kummempaa :) Toivotaan että hoitaja ei soita sinne ja että mulle soittavat huomenna hyviä uutisia ;)

Muoks. Aika nopsaa oli punktion kertomus tullut omakantaan! Ja hyvin olin saanut vielä kohdun limistä kasvatettua maanantaista! Ma se oli vain 6mm, nyt 8,5mm! Poppaskonstit toimi :D Harmi, että tulee tota tuhrua, muuten tolla limiksellä olisi varmaankin voitu lähteä siirtoon.
 
Muokattu viimeksi:
Hienoa Larissa, että saitte 5 munasolua! Onnittelut!

Birita, toivotaan kovasti, että sunkin munikset ottaa nyt kunnon kasvuspurtin!

Kaakaolle paljon onnea huomiseen siirtoon!

Mulla pitäisi kierron mukaan alkaa menkat tänään/huomenna. Alavatsakivut vain yltyy ja tänään on tullut jo enempi tuhrua. Tuoresiirronkin jälkeen mulla menkat alkoi puskea lugejen läpi. Oli lääkärin kanssa puhetta, että jos ei nyt tärppää, niin jatkossa laitettaisiin lisäksi pregnyliä kiinnittymistä tukemaan. Onko jollakulla muulla siitä kokemusta? Kysyin myös mitä voin itse tehdä auttaakseni asiaa.. lääkäri totesi, että painonpudotus on sellainen millä voisi olla suotuisa vaikutus. Mulla on ylipainoa semmoset 15 kiloa. Laskeskelin, että ehkä just ja just ehdittäis ennen heinäkuun kesäsulkua vielä koittaa passia, mutta ajattelen ainakin nyt, että olisi varmaankin parempi pudottaa nyt painoa muutamia kiloja ja sitten pas olisi kesätauon jälkeen. Ehkä se olisi viisainta, jos pienelläkin painonpudotuksella olisi positiivista vaikutusta asioihin.
 
Helmilotta, voi harmi jos näyttää siltä että ei ole tärpännyt :( ehkä kannattaa käyttää kesä painonpudotukseen ja myöhemmin se pas? Saisi kohtu vähän levätä.

Ivf-hoitaja soitti äsken ja sain kunnon slaagin, kun eihän sieltä pitänyt tänään vielä kenenkään soittaa! Ajattelin että nyt on varmaan jotain pahasti pielessä :D no hän vain tarkisti että olin saanut oikean infon jatkosta ja kertoi myös että biologi oli laskenut väärin, soluja olikin 4 eikä 5. No samapa se, tällä mennään. Vähän mielessäni nauroin että mitenköhän lyhyt matematiikka biologilla on ollut kun oli näin vähäisissä määrissä tehnyt laskuvirheen ;)
 
Helmilotta, mulla on tuon tarttumisen kanssa ollut kohtuuton ongelma, ja siksi aloitin viime syksynä gluteenittoman ja maidottoman ruokavalion. Jopa minulta laihalta lähti 4-5 kiloa, vaikka tarkoitukseni ei ollut pudottaa painoa - vaan laskea mahdollista kehon vastustustilaa. Tietämättämme voimme olla yliherkkiä mainituille ainesosille, ja kehossa on valmiiksi tulehdustila ja puolustus päällä.
 
Helmilotta, harmi homma :( :( Komppaan larissaa, ehkä painonpudotus tuo sen pienen strategisen eron ja pas tärppää sitten kesätauon jälkeen!

Larissa, miua hihitytti toi biologin lyhyt matikka :D Mut hyvä että nyt endoa hillitään, uskon siitä olevan apua tulevaan pas:iin. Saat kesän rentoilla! Nauti!

Luin omakantaa; limis ohut mutta molemmissa munasarjoissa ilmeisesti hemorragiset keltarauhaset. Eli veren täyttämät eli valumassa pois? -Kö? Hoitsukielellä näin tulkitsen. Ei ultratessa kommentoinut mitään niin tuskin mihinkään vaikuttaa sitten. Illalla eka puregon nahkaan ja tästä tää munafarmin arki lähtee! Kyllä, mieheni nimesi minut munafarmariksi :D :D Huumori se on tääkin...

Hileinen kp 4, 1. vrk puregonia
 
Hileinen, luulen että olet tulkinnut tekstiä oikein :D Tai sitten ne on jotain pieniä endo-kystia, nehän sisältää verta. Musta huumori se on paras huumori näissä asioissa ;) Ei tätä muuten jaksaisi! Pistätkö muuten itse vai toimiiko miehesi hoitsuna?
 
Takaisin
Top