IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Larissa, huh huh! Toivotaan että näillä eväin saadaan raskaus alkuun, vaikka eihän tuo nyt ihan suoraviivaisesti edennyt. Totta, että labrassa näkee sen hedelmöittymiskyvyn ja toivotaan, että saatte hyviä folleja kuitenkin!
Meillä on lääkkeellisissä kierroissa oltu tyytyväisiä 7,5-8 mm limikseen kp 10-12. Nytkin se oli jotain niitä main, kun tämä papu tarttu.
 
Hileinen, tuhru on onneksi taas laantunut. Ei sanoneet mitään että tekevätkö siirtoa 6 mm limikseen. Varmaan katsotaan asiaa punktiossa ja sen jälkeen ehkä joku kontrolli jossa päätetään tehdäänkö silloin siirto vai ei (jos joku alkio siirtoon saadaan).

Mietin tässä itse, että voiko tämä vuoto olla jotain menkkojen jämiä... Kun 0-ultrassa limis oli liian paksu 7mm (osa jäänyt vuotamatta?), sitten se oli kahdessa ultrassa 9mm (lähtenyt normaaliin kasvuun) ja nyt 6. En käsitä. Noh katsotaan kuinka tässä käy. Kävin tänään verikokeessakin kun haluavat tarkistaa estrogeenin ja progesteronin. Siitä tiedosta ei ole apua tähän kierrokseen mutta ehkä seuraavaan jos sellainen tulee.

Katjusha, kiva kuulla että limiksen ei tartte olla hurjan paksu onnistumiseen :) onhan tämä vähän nurinkurista että ensin limis on liian paksu ja sitten ohuen puoleinen :D otan nyt muutaman päivän vehnistä jos siitä olisi apua.

Noh, nyt on saanut todeta että parempi kun ei ole minkäänlaisia odotuksia niin ei joudu pettymään niin kovasti. Aika tragikoomista! :'D
 
Tragikomiikasta huolimatta, kaikki peukut ja varpit on pystyssä että silti tärppäisi! :)


Minuu jänskättää huominen ultra. Aikataulun takia ei olis kauheesti varaa esim. joutua jatkaa sumuja... mmöh. No, ohjeita on noudatettu, huomennahan se tilanne selvii.
 
Tsemppiä huomiseen Hileinen! Eiköhän sulla ole huomisessa ultrassa kaikki ok ja pääset aloittelemaan pistokset :) Limakalvo saattaa olla vielä paksuhko jos sulla on menkat kesken, mutta älä siitä säikähdä. Ja uskon että kaikki menee hyvin, ei sulla niin paska sekä voi olla kuin mulla! :D

Sain tänään lääkäriltä kehuja mun asenteesta :D mua on kuulemma kiva hoitaa kun en ole "nuttura kireällä" vaikka kaikki ei ole mennyt putkeen :D Sanoin että olen realisti ja siihen ei vain kovin paljoa voi vaikuttaa että miten kroppa hoitoon reagoi. Elintavat on jo kunnossa joten sen enempää en voi itse tehdä ja se saa riittää.

Yritän nyt ottaa rennosti tämän ja huomisen päivän. Käyn koiran kanssa pienellä metsälenkillä, näen hyvää ystävää, löhöän sohvalla teekupin sekä villasukkien kanssa ja hemmottelen itseäni. Samalla teen mielikuvaharjoituksia että follit ja limis kasvaa ja munasolut kehittyy priimaksi ;)

Pahoittelut kun nyt jauhan tätä. Nyt hiljenen omista asioistani ;)

Mustikk4, tule sitten kertomaan kun olet punktiosta selvinnyt <3 olet ajatuksissa!
 
Hei kaikki! Vihdoin ja viimein minäkin uskaltauduin tänne, Larissa vinkkasi joku aika sitten toisessa ryhmässä mulle tästä . Vähän jos kertoisin taustaa itsestäni, mä oon 38 mies 36, miehelläni on neljä lasta ennestään ja mä yritän saada ensimmäistä. Toukokuussa tuli 5 vuotta täyteen kun yrittäminen on aloitettu. Lokakuussa -12 oli luultavasti kemiallinen raskaus, koko matka on menty ilman plussaa. Nyt käyn Kuopiossa yksityisellä, sain lähetteen julkiselta sinne kun täällä ei tehdä hedelmöityshoitoihin. Eli IVF hoito on nyt aluillaan , söin primolutia ja nyt on oon pistänyt kolmena iltana Gonal-F. Huomenna on ensimmäinen ultra ja perjantaina toinen ja ens viikolla luultavasti punktio. Mä pelkäsin alkuun tota pistämistä, mutta ihan hyvin on mennyt. Mulla on toisena piikkinä Organlutran ja se pelottaa mua. Osaako kukaan sanoa onko siinä samanlainen piikki kuin gonalissa? Oonko ymmärtänyt oikein että jossain vaiheessa noita pistetään yhtäaikaisesti? Mitä ne luget on? Annetaanko niitä kaikille vai tapauskohtaisesti?

Larissa, taas mennään melkein samoissa, tuun viikon perässä . Lisäätkö mut siihen listaan, en osaa puhelimella sitä tehdä.

Muoks, mitkään hymiöt ei näköjään näy.
 
Tervetuloa birita! Minä aloitan huomenna piikit nollaultran jälkeen. Ensi viikolla punktio myös meillä, jos kaikki hyvin menee. Jännätään yhdessä!

Luget on keltarauhashormonia, auttaa alkiota mm. kiinnittymään ja istukkaa toimimaan :) Käsittääkseni ovat aika laajalti käytössä näissä hoidoissa, kun lääkkeelliseen kiertoon tehdään.
 
IVF/ICSI/PAS-lista:

Junttura, lyhyt kaava, toinen ivf, punktio 17.5, munasoluja 25kpl => 17hedelmöittyi, testi 2.6.
Pisama, lyhyt kaava, punktio pe 20.5. Siirto 25.5. Testi 6.6.
Ninukki, lyhyt kaava, punktio 25.5., siirto 30.5., testi 13.6.
Helmilotta, pas 31.5.
Mustikk4, lyhyt kaava, punktio 6.6.
Kaakao, lyhyt kaava, punktio 7.6.
Larissa, pitkä kaava, punktio 8.6.
Hileinen, pitkä kaava, punktio vk 24
Birita, lyhyt kaava, punktio vk 24
PikkuTikku, pas, kesäkuu
Hopsan, ICSI elo/syyskuu


Löysinpäs meidän listan tuolta kaukaa :) lisäsin punktiopäivät mulle, kaakaolle ja Mustikalle :)

Birita, tervetuloa mukaan ja tsemppiä! lisäsin sut myös listaan ja laitoin että sulla on lyhyt kaava (kun kerta pistelet myös jarrupiikkejä). Lugeista muut olivatkin jo antaneet hyviä vastauksia. Sitä käytetään ivf:n jälkeen siitä syystä että keho ei tuota keltarauhasta ja siten keltarauhashormonia kuten normaalissa kierrossa. siksi tarvitaan hormonitukea punktion/siirron jälkeen jotta vuoto ei ala ennenaikaisesti ja alkiolla on mahikset kiinnittyä. Joissakin tapauksissa lääkäri määrää jatkamaan lugeja jonnekin rv 9-12 asti jos raskaus alkaa.
 
Muokattu viimeksi:
Birita, tervetuloa ketjuun ja onnea IVF-taipaleelle :)
Luget eli lugesteron on luonnollinen keltarauhashormoni, ja aika monet saa niitä tukemaan luteaalivaihetta - kohteena isommilla annoksilla erityisesti me, kenellä ei tule ovista vaan alkionsiirrot tehdään lääkkeelliseen kiertoon.
 
Birita, kyllä ne polilla tietää nämä asiat ja kertoo sulle kaiken tarpeellisen :) Tsempit huomiseen ja tule sitten kertomaan kuulumiset :)
 
Täällähän on ollut säpinää. Kaikille tasapuoliset tsempitykset! Mut näin koiraihmisenä erityispeukutus Katjushan pentusille!!
Meillä on pe suunnittelukäynti polilla, jossa syksyn kuviot toivottavasti selkenevät vihdoin. Tosin me vielä kokeillaan onneamme neljännessä inssissä ennen kesätaukoa. Eihän siinä mitään menetä, vaikka oikeesti en kyllä usko sen onnistumiseen yhtään. Onpahan tässä odotellessa jotain piinailtavaa. ;)
 
Voi mitä pentuja Katjushalla! Ihania :Heartred

Pahoittelut Pisama :sad001 Toivottavasti miehesi vaan purki pahaa oloaan. Ei välttämättä ole itsekään oikeasti edes sitä mieltä mitä sanoo harmituksen hetkellä (tiedän itsestäni, että kun kiukuttaa niin sitä saattaa sanoa asioita, joita ei hetken harkinnan jälkeen kyllä edes tarkoita).

Voi Larissa miten harmi että osa folleista on unohtanu kasvaa riittävästi! Toivotaan että ehtivät vielä mukaan kuitenkin!

Miten Mustik4lla sujuu?

Onnea Hileiselle ja Britalle tähän kiertoon!

On. Piikit on nyt piikitelty. Toissapäivänä meni viimeinen Menopur, eilen viimeinen Orgalutran ja eilen klo 23 Pregnyl. Huomenna sitten punktio. Olen ollut tässä viikon ajan flunssassa, alkuun vain kamala kurkkukipu ja viime tiistain olin töistä pois kuumeen vuoksi. Nyt hiljalleen kehittynyt oikein räyhäkkä yskä ja eilen oli taas kuumetta. Mietin, että mitenköhän käy jos tulee kesken punktion aivan hillitön yskäkohtaus :wideyed: Sellaisia on nimittäin tänään ollut, saattaa kestää jonkun vartinkin kerrallaan, eikä siihen auta mikään! Mahtava siinä sitten kakoa keuhkoja pihalle kun on punktioneula sisuskaluissa :inpain:
 
Kaakao, Kiitti :) Voi sun yskä! Kyllähän se voi mielenkiintoisen tilanteen luoda, mutta toivotaan että selviät ilman hämminkiä. Vedä ihan topakka pakkoyskä ennenkuin asetut hoitopöydälle :)
Parasta onnea matkaan insseihin, ultriin ja punktioihin - plussan myötä ketju tyhjäksi :)!!!
 
Pitää Katjusha kokeilla! Yskin varalta koko aamun niin on sitten klo 10 jo päivän yskäkiintiö täynnä :)

Sitähän mun pitikin vielä avautua, kun tulin hölöttäneeksi meidän hoidoista tänään äitille ja anopille. En ole muutenkaan pitäny tätä mitenkään suurena salaisuutena ja moni tietää että esikoinenkin on lääkkeillä saatu. En kuitenkaan ollut ajatellu noille mummi-ihmisille kertoa oma-alotteisesti. Tänään käytiin kuitenkin anopin varastosta äitini kanssa mun serkun tytölle lainaan esikoisen vanhoja vaatteita, niin nämäpä kysyä töräytti, että paljonkos lapsia aiotte hankkia. Totesin, että eipä ole meistä kiinni kun ei näytä tulevan ja että huomenna mennään keinohedelmöitykseen, että saapa nähdä. Olivat kyllä hetken aikaa haavi auki molemmat, sitten ihan asiallisesti kyselivät hommasta ja juttu jäi siihen. Hohhoi!
 
Meidän tietsikka sano sopimuksen irti niin pitää puhelimella kirjottaa viestejä... Hankala muistaa kaikki, mutta yritän :)

On hienoa että osaat Larissa ottaa asiat noin rauhallisesti ja järkevästi. Vaikka varmasti harmittaa ku asiat ei mene suunnitellusti. Paljonko sulla oli ikää?

Katjusha aivan ihana pikku pentu, ja kuulostaa varsinaiselta sisupussilta.

Bitita tervetuloa turisemaan. Mun mielestä orgalutran on ollu kaikista inhottavin pistää. Mutta kyllä sekin meni...

Voi ei kaakao ja jos oot kovin kipee punktion jälkeen niin ei sillonkaan oo kovin kiva yskiä. Paranemisia!

Mitäköhän Mustikk4... Kuulumisia?

On: Soitin tänään lääkärille. Sanoi että periaatteessa voitaisiin harkita pakastealkion siirtoa jo tähän menossa olevaan kiertoon, mutta suosittelisi antamaan kropalle kierron lepoa. Käytännössä riippuu sitte kiertojen pituudesta tuleeko yks vai kaks kiertoa väliin. Väestöliitto on nimittäin kiinni viikot 28 ja 29. Kirjotti mulle varuilta terolut reseptin, kun luomukierto voi venyä. Viimeks ku oli ihan luomu niin kesti yli 60päivää. Sitte tuo pas tehdään sellaseen kiertoon jossa syön letroja ja tikutan oviksen. Suositteli jotain digitaalista ovulaatiotestiä. Oon kahesti yrittäny tikuttaa liuskatesteillä ovista mutta jääny kummallakin kertaa löytymättä vaikka todennäköisesti oon kuitenki ovuloinu, ku kävin noissa kierroissa ultrissa ja otettiin proge verikoekin.
 
Kaakao, tsemppiä huomiselle! Kurjaa kun on köhänkin kehitellyt :/ tule huomenna kertomaan punktiotarina :) onneksi sun äiti ja anoppi ottivat asian ihan hyvin. Meillä ei kumpikaan tiedä, siskolle ja parille hyvälle ystävälle olen kertonut.

Junttura, mie olen 29 eli ei tässä hengenhätä ole mutta ei toisaalta ole aikaa odotellakaan kun endo vaikuttaa ärhäkältä. Hyvä että sinäkin sait hieman selvyyttä jatkon suhteen.

Pregnyl pistetty ja nyt vaan odotellaan keskiviikkoaamua :)
 
Huh, täällä ollaan jotakuinkin yhtenä kappaleena. Lukasin nopeasti teidän kuulumiset, tullut paljon viestejä tänään. Tervetuloa mukaan Birita!

Ei mennyt niinkuin strömsöössä täälläkään tänään. Aamuinen mahakipu vaan jatkui aika kamalana, polilla hoitaja toi heti kipulääkkeen ja pääsin makaamaan niin alkoi onneksi helpottaa pahin kipu. Punktioon, kun päästiin, selvisi että isoimmat rakkulat oli hävinneet. :sad001 Se tehtiin liian myöhässä. Sanoivat, että on tosi harvinaista, että näin käy. Viikonloppuna olisi ollut oikea aika sille, mutta poli ei ole silloin auki. Punktio teki aluksi tosi kipeää, mutta kun kipulääkettä lisättiin se auttoi, eikä loppu tuntunut niin kamalalle enää. 3 munasolua saatiin. Kyllä mulla itku siinä lopuksi pääsi, varmaan ihan pettymyksestä, kun kävi näin ja siitä, että olin ollut tosi kipeä. Hoitaja ja mies vei mut käsikynkässä petiin ja sain siellä heti tipassa kipulääkettä lisää sekä lämpöpussin. Niiden voimalla taisin jossain unen rajoilla olla reilun tunnin.
Kaikki hoitajat ja lääkäri oli mukavia ja jäi hyvä mieli heistä, vaikka koettelemus oli aika kamala. Kotimatkalla tuli kirsikkana kakun päälle huono olo ja oli pysähdyttävä yökkimään. :grin

Nyt alkaa olla onneksi parempi olo jo. Kyllä mä siellä tuskissani sanoin, että en kyllä varmaan enää toista kerraa jaksa tähän lähteä, mutta hoitaja lohdutti, että punktiot voi myös olla tosi erilaisia. Ettei välttämättä tunnu toisella kerralla niin pahalle.

Yritän vaan olla tyytyväinen siitä, että saatiin edes ne 3. Lääkäri sanoi, että sekin voi riittää. Toisaalta kyllä varottelivat myös, että laatu ei välttämättä ole kovin hyvä, kun oli myöhästä. Äsken pistin pregnylin ja aloitin zumenonin ja lugesteronit. Torstaina tehdään siirto, jos vaan on siirrettävää. Toivottavasti puhelin ei soi. Lääkäri sanoi, että nyt on parempi tehdä tuoresiirto tässä tilanteessa. Toivottavasti ei tule hyperiä.

Semmoinen päivä täällä. Mies on mua kehunut ihanasti, kun jaksoin tuon koitoksen läpi ja kyllä tässä kieltämättä itselläkin vähän voittaja olo on kaiken jälkeen. :grin
 
Takaisin
Top