IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heitsu itse oon helsingin naistenklinikan asiakas. Punktiot ja alkionsiirrot tehdään tietyssä huoneessa, josta luukku ivf-laboratorioon. Tuon luukun takana biologi työskentelee ja ojentaa alkion siitä lääkärille/ vastaanottaa kerätyt rakkulat. Muuten huone on tavallinen tutkimushuone, ehkä vähän isompi.
Punktioaamuna meet seurantahuoneeseen, jossa vaihdetaa sairaalavaatteet ja laitetaan tippa. Sit kun oma vuoro on niin siellä toimenpidehioneessa laitetaa kanyylin kautta kipulääkettä. Itsella pää meni sekaisin lääkkeistä ja punktio tuntui mutta lääkkeillä varmaan terävin kipu pysyi pois. Punktion jälkeen takaisin seurantahuoneeseen tarkkailuun muutamaksi tunniksi.
Kannattaa varautua odotteluun, meillä viimenen inssi heinäkuussa -16 ja ivfään päästiin toukokuussa -17.

Mw2b: kylläpä sulla on kurja tilanne! Tsemppiä! Selkeesti oot kyllä jo asennoitunu lahjasoluvaihtoehtoon, eikä se vaikuta tuntuvan sinusta mahdottomalta. Vaatii sekin oman prosessinsa käsitellä asiaa.
Kiitos vastauksestasi..Olen miettinyt noita jonoja myös että miten hirveät jonot on.Täytyy jotain aikaa vievää asiaa keksiä jonotusten ajaksi :) ja toivoa parasta että vaikkapa luomuna onnistuisi miten joillekin niin käy(tuskin niin käy mutta toivon niin)ja toivoa sitä että ei tarvisi kuitenkaan ryhtyä IVF hoitoon.
 
Ja vielä heitsu, mulla oli samat lääkkeet inssissä ja ivfssä: gonal-f ja ovitrelle ja lugesteron. Lisäksi ivfssä pistetään muutama päivä jarruttavaa lääkettä, etteivät irtoile ennenaikojaan. Itse jarruttelin muistaakseni 5 päivää ja se lääke oli kerta-annospakkauksissa ja makso jonku 50e/kpl. 700e tais mennä lääkkeisiin.
Ei siis paljon muuttunut lääkitys :) kai se on niin että noiden lääkkeiden pitäisi vahvistaa limakalvon paksuuntamista.Miten sanoi hoitaja.
 
Annikata, sulla on siis pitkä kaava jos on sumut olleet käytössä ennen piikkejä? Silloin sumut yleensä jatkuu piikkien rinnalla jarruna. Lyhyessä kaavassa ei ole sumuja alkuun ja siksi tarvitaan erillinen jarrupiikki stimulaatiopiikin rinnalle, jotta munasolut ei irtoaisi ennen aikojaan. Mulla on ollut pitkässä kaavassa sumuna Synarela ja parin viikon päästä alkavassa lyhyessä kaavassa jarruna Orgalutran-piikit.

Heitsu, joo jonoihin kannattaa varautua, kuten Sofiask tuossa jo sanoikin. Meillä on hoidot kys:llä ja kun endo löytyi tammikuussa 2016 niin meidät laitettiin ivf-jonoon. Jonotellessa mentiin muutama kierto letroilla ja eka ivf oli kesäkuussa 2016. Nyt vasta elokuussa 2017 oli toinen ivf (ensin piti jonottaa leikkaukseen ja toipua siitä, sitten tulikin kesätauko). Olikin iloinen yllätys että kolmas ivf on jo 1,5 kk päästä edellisestä :)

Täällä pitäisi vielä reilu 2 vk napsia e-pillereitä ja sitten päästään aloittamaan kolmas ivf lyhyellä kaavalla kunhan menkat alkaa. Taustalla seurailen ja tsemppailen teitä muita :)
 
Annikata, sulla on siis pitkä kaava jos on sumut olleet käytössä ennen piikkejä? Silloin sumut yleensä jatkuu piikkien rinnalla jarruna. Lyhyessä kaavassa ei ole sumuja alkuun ja siksi tarvitaan erillinen jarrupiikki stimulaatiopiikin rinnalle, jotta munasolut ei irtoaisi ennen aikojaan. Mulla on ollut pitkässä kaavassa sumuna Synarela ja parin viikon päästä alkavassa lyhyessä kaavassa jarruna Orgalutran-piikit.

Heitsu, joo jonoihin kannattaa varautua, kuten Sofiask tuossa jo sanoikin. Meillä on hoidot kys:llä ja kun endo löytyi tammikuussa 2016 niin meidät laitettiin ivf-jonoon. Jonotellessa mentiin muutama kierto letroilla ja eka ivf oli kesäkuussa 2016. Nyt vasta elokuussa 2017 oli toinen ivf (ensin piti jonottaa leikkaukseen ja toipua siitä, sitten tulikin kesätauko). Olikin iloinen yllätys että kolmas ivf on jo 1,5 kk päästä edellisestä :)

Täällä pitäisi vielä reilu 2 vk napsia e-pillereitä ja sitten päästään aloittamaan kolmas ivf lyhyellä kaavalla kunhan menkat alkaa. Taustalla seurailen ja tsemppailen teitä muita :)
Siihen jonotukseen olen tietoinen että voi kestää jos mennään ihan IVF hoitoon asti ja ei plussaa tule viimeisestä inseminaatiosta.
 
MW2B isoja asioita ootte joutuneet jo pohtimaan. Tsemppiä matkaan! Lääkärikö ei ole osannut sanoa tuosta että saadaanko omia soluja ollenkaan talteen vai ei? Tuo lahjasolujen käyttö ja adoptio yms ovat kyllä suuria asioita, kuulostaa siltä että ootte saaneet hyvin keskusteltua asiasta ja pohdittua omia vaihtoehtojanne.

Tervetuloa muillekin uusille, toivottavasti ette viivy kovin kauaa.. ;)

Nennu koska sulla oli se eka ultra? Vieläkö siihen on kauan? :D
 
Oman perimän haluaminen lapselle ei ole mielestäni millään tavalla itsekästä, sanoisin, että se on täysin normaalia ja luonnollista. Itsellenikin on tärkeää, että oma perimäni jatkuu, ja jatkuuhan se tuossa luomuihmeessä. Häntäkin saimme kohtuullisen mukavan ajan duunailla, ennenkö tärppäsi. Minulle on toisen lapsen kohdalla tärkeää, että mieheni perimä jatkuu toisessakin lapsessa, ja että sisarukset ovat geneettisesti vähintään puolisisaruksia. Halu saada toinen lapsi on kuitenkin niin suuri, että minulle kelpaisi täysin lahja-alkiolapsikin. Tai adoptiolapsikin periaatteessa, mutta olemme jo adoptiolle hieman liian vanhoja.

Yksikään lääkäri ei pystynyt näkemään lainkaan tervettä munasarjakudosta, joten kukaan ei tiedä ennen leikkausta, onko siellä mitään pelastettavaa. Kuukautiset tulee säännöllisesti, joten kyllä siellä on, mutta se voi olla siten, että se yksinkertaisesti häviää leikkauksessa. Jos kudosta löytyy ja sairastamani tauti on kokonaan hyvänlaatuinen, sitten voidaan säästää ja katsoa, löytyykö solujakin. Jos tauti on samanlainen kuin aikaisemmin, eli puolipahanlaatuinen, mitään ei voida säästää. Kohtu onneksi säästetään.

Miehelle ei lahjasukusolujen käyttö ole niin yksinkertainen ajatus kuin minulle, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että ne ovat hänellekin aivan ok, jos muuta vaihtoehtoa ei enää ole olemassa.
 
Meillä ollaan just siinä tilanteessa, että voin todeta että turhaan etsin tytöstä jotain itseäni. Tähän mennessä meillä on samanlainen ihon väri :) (mikä on tietenkin sattuman kauppaa tai sitten olen syöttänyt tytölleni liikamäärät porkkanaa). Arvelen, että on luonnollista haluta siirtää omaa perimäänsä. Kyllähän se pieni kaiho joskus on taustalla, mutta tärkeintä on kuitenkin, että tyttö syntyi ja ilman luovuttajan apuja olisimme mieheni kanssa kahden.
 
Hei voitteko auttaa. Mulla siis odottaa zumenonit kaapissa. Eilen alkoi tosi vähän ruskeaa tuhrua. Soitin hoitopaikkaan. Sanoi et sitä ei vielä lasketa kp1 ksi. Sanoi että sitten kun selkeä vuoto alkaa. Tänään tullut kerran wc käynnin yhteydessä runsaasti/normaalisti mut sekään ei kirkasta. Sitten ei taas enää ku tosi niukasti. Kp2 pitäisi aloittaa zumenonit eli limiksen kasvatuslääkkeet. Alotanko huomenna vai mitä... ? Teenkö rt :n kuiteski ennen..tietty nyt on perjantai että ei voi soittaa enää hoitajille. Pöh.
 
Muokattu viimeksi:
Blanca, mulle kans lääkärit ja hoitajat aina korostaneet, että eka kp on nimenomaan se kun kunnolla alkaa holahtelemaan.

Tervetuloa minunkin puolesta MW2B, teillä kans kovat jutut taustalla. Voimia. :Heartred

Ja muutenkin tsemppiä ihan jokaikiselle täällä tuskailevalle :hello

Omaanapaa, menkat alkoi eilen pp10 lugejen läpi ja negatiivinen raskaustesti oli. Eli ei tärpännyt tästäkään siirrosta eikä auttanut vaikka kaksi siirrettiin. On niiiiin pettynyt olo. :smiley-angry017
Kirje tuli että yksi 6-päiväinen oli saatu pakkaseen...
 
Vastavirrassa 11.10 on eka neuvola ja ultra, samana päivänä! Mies laskee päiviä :'D Itse yritän edelleen hillitä innostustani...

Me mietimme myös jo lahjasiittiöiden käyttöä. Ei se olisi helppoa ollut. Varsinkaan miehelleni. Olisi kova paikka hänelle jos ei saisi yhtään geneettistä lasta!

Blanca en laskisi vielä näitä vuotopäiväksi :)

Miumau voi tyhmä vuoto ja nega :( Tsemppiä!!
 
MiuMau pahoittelut negasta. :( Yksi sitkeä sissi siellä pakkasessa odottaa, ette näköjään tekään nopeasti tuota tietoa saaneet.

Nennu niin kauan vielä.. Tiedän kyllä tunteen, ei sitä liikoja uskalla odottaa ja toivoa kaikkien pettymysten jälkeen.

Blanca ei lasketa vielä kp 1 tuosta, mulla tuollainen vuoto tulee aina ennen menkkoja. 2-3 pv rusehtavaa vuotoa ja sitten vasta kp 1. Mullekin tosiaan polilta sanottu että sitten vasta kun kunnolla vuotaa..

WM2B kunpa jotain säästyisi ja pääsisitte kokeilemaan omilla soluilla. Ei sillä että lahjasoluissa mitään huonoa olisi. Vaikka itselläkin olisi varmasti käsiteltävää tuossa tilanteessa, uskoisin kokeilevani lahjasoluja. Vaikka solut olisi jonkun muun, on lapsi kuitenkin oma ja rakkaus häntä kohtaan yhtä aitoa.
 
Nennu mun on pakko nyt kommentoida, vaikka en tänne foorumille enää tässä tilanteessa "kuulukaan". Oon kumminkin seuraillut välillä teidän keskusteluja, koska tää foorumi oli tärkeä tuki itselle alkuvuodesta :) Mulla oli alkuraskaudessa (5+2 ja 6+jotain) 2 kertaa runsasta verenvuotoa, ihan kovien kipujen/supistusten kanssa ja olin tietenkin ihan paniikissa. Kummallakin kerralla kaikki oli kuitenkin hyvin, vikalla kerralla ultrassa näkyi hematooma jota epäiltiin vuotojen syyksi. Minulle sanottiin, että kohtuun muodostuu alussa paljon uusia verisuonia, jotka voivat vuotaa. Myös Lugesteronit voivat kuulemma aiheuttaa verenvuotoja, joten voi johtua myös niistä. Yritä rentoutua (tiedän se on vaikeeta) ja ehkä kannattaa välttää fyysistä rasitusta, ettei vuoto rajuunnu sen takia, itse olin liikuntakiellossa vuotojen takia.

Alun pelko on kyllä vaikuttanut mun henkiseen hyvinvointiin tässä raskauden aikana, mutta vauvalla on ollut kaikki hyvin vaikka minä pelkäänkin kaikkea mikä voisi mennä vikaan. Nyt rv 27+3 :) Toivon ja uskon että sullakin raskaus jatkuu normaalisti ja saat vauvan syliin asti!
 
Toivottavasti kaikki kuitenkin hyvin Nennu! Pieni määrä ei tarkota vielä mitään.

Mulla alkoi eilen illalla myöhään ihan kunnolla vuoto. Joten lasken tämän päivän kp1. Huomenna siis alkaa lääkkeet. Jee! Askel kohti seuraavaa siirtoa. Vaikka hieman pelonsekaisin ja ristiriitaisin tuntein sitä odotan, kun aiemmat ei ole menneet odotetusti. Mutta pakko se on aina se riski ottaa jos lasta haluaa. Täytyy ajatella että luomuyrittäjätkin sen epäonnistumisen riskin ottaa aina.

Nyt ajattelin että elän normaalisti ja en tukeudu mihinkään kikkakolmosiin.
Think positive ja rennoin mielin. Katotaan riittääkö se. :wink
 
Ensimmäinen punktio takana. Operaatio itsessään meni hyvin, lääkkeet oli riittävät ja jälkikipuilusta selvitty perussärkylääkkeillä.
Follien määrä tosiaan näytti ihan hyvälle, mutta vain kolme munasolua saatiin keräyksessä talteen, loput follit olikin tyhjiä :sad001
Tänään saatiin tieto, että kolmesta kerätystä solusta vain kaksi oli ylipäänsä kypsiä ja yksi oli hedelmöittynyt onnistuneesti. :sorry: Kyllähän siinä itku pääsi, mutta vielä on toistaiseksi toivoa siirtoon pääsystä... Keskiviikkona siirto jos alkio jaksaa sinne saakka, blastoksi viljelevät.
 
Tuo on todella harmillista Kissankulta. Mullakin on kaksi kertaa käynyt niin, että folleja oli hyvin, mutta käytännössä niistä ei saatu munasoluja pihalle. Jälkeenpäin yksityisellä selvisi, että julkisella olivat punktoineet follit aivan liian aikaisin niiden ollessa n. 15mm kokoisia. Kun minulla kasvatettiin ne 20 mm kokoiseksi, niin tulos oli huomattavasti parempi. Myös irroituslääkkeet vaihdettiin mun toiveesta ovitrellesta pregnyl+gonapeptyl yhdistelmään.

Toivottavasti ainokainen jaksaa siirtoon asti ja kaikki menisi hyvin :)
 
Nennu, pieni vuoto ei tosiaan välttämättä mitään meinaa, varsinkaan hedelmöityshoitojen kohdalla. Just luin jotain kokemuksia, että oli vuotanut tosi paljon alkuraskaudessa aikanaan, mutta tänä syksynä tuolloinen alkio meni kuitenkin kouluun :happy: Toivomme parasta siis!!

Kissankullalle tsemppiä ja pahoitteluja, mutta joskus se ainokainenkin on se onnistuminen. :Heartred

Ylihuomenna tähän aikaan varmaan jo heräämössä raoittelen silmiäni. Melkein tuli tänään semmoinen hetkellinen toivo-olo. Mitäs jos herättyäni minulle kerrotaankin, että munasarjakasvain oli hyvänlaatuinen ja tervettä kudostakin saatiin säästettyä :shy: Kai sitä itsekin voisi yrittää uskoa ihmeisiin. Ihmeitä tapahtuu, miksi ei myös minulle.
 
Takaisin
Top