IVF/ICSI kokemuksia

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa :) Meillä on tulossa ensimmäinen punktio lokakuun alussa ja jännittä jo nyt aivan hurjasti. Eniten jännittää ehkäpä juuri se, että toimenpide on kivulias jne. Olen sumutellut nyt suprecuria ja ensimmäinen ultra oli tiistaina. Molemmissa munasarjoissa näkyi n. 14 kpl follikkeleja ja muutomia pieniä lisäksi. Lääkäri sanoi, että voi olla hyperin riskiä ilmassa ja tuli liikunta yms kiellot. Menopuria nyt pistelen iltaisin aijottua annosta pienemmällä annoksella, joka on nyt 150 yksikköä. Ensi tiistaina on toinen ultra. Paljonko teillä muilla on ollut nuita follikkeleja ultrassa? Ja onko kokemusta tuosta hyperistä?
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa :) Meillä on tulossa ensimmäinen punktio lokakuun alussa ja jännittä jo nyt aivan hurjasti. Eniten jännittää ehkäpä juuri se, että toimenpide on kivulias jne. Olen sumutellut nyt suprecuria ja ensimmäinen ultra oli tiistaina. Molemmissa munasarjoissa näkyi n. 14 kpl follikkeleja ja muutomia pieniä lisäksi. Lääkäri sanoi, että voi olla hyperin riskiä ilmassa ja tuli liikunta yms kiellot. Menopuria nyt pistelen iltaisin aijottua annosta pienemmällä annoksella, joka on nyt 150 yksikköä. Ensi tiistaina on toinen ultra. Paljonko teillä muilla on ollut nuita follikkeleja ultrassa? Ja onko kokemusta tuosta hyperistä?
 
Mulla oli vuosi takaperin1 ivf kierrossa suurinpiirtein samaa luokkaa follien määrä punktiossa, siitä kierrosta sain myös hyperin ja makasin sairaalassa 3 ja puol vrk nesteytyksessä, Ainut mihin sain liikkua oli vessaan joka oli samassa huoneessa ja jouduin pissaamaan sankoon. Mä olin tosi kipee ja keuhkoissa oli myös nestettä. turvotus oli ihan kauheesta. Siitä kierrosta en onneks tullut vielä raskaaksi, koska se olis vaan pahentanut hyperiä ja pitkittänyt. Välikierto piti pitää ennen passia, että kroppa sai toipua rauhassa ja siitä passista mulla tuhisee tuolla sängyissään 2,5kk ikäiset kaksospojat :Heartblue:dummy::dummy::Heartblue
 
Onnea helios!

Onko kellekään muulle käynyt niin, että kun siirtoa/hoitoa on joutunut jostain syystä odottelemaan pitkään (esim venyneet kierrot) niin koko asenne koko touhua kohtaan muuttuu välinpitämättömäksi? Mulla on nyt viimein ens viikolla tiedossa eka PAS ja kaiken työ- ja opiskelukiireen keskellä tää ei tunnu miltään. Samalla mietin myös sitä, että tää homma kuulostaa ihan scifielokuvalta eikä tästä voi OIKEASTI raskautua. Hehe, aika toiveikas suhtautuminen siis...
 
Toivonkipinä: Kiitos vastauksesta. Lääkäri sanoikin, että jos nämä kaikki lähtee nyt kasvuun niin tuoresiirtoa ei tehdä, koska raskaus olisi myrkkyä hyperille. Toki punktio auttaa tilanteeseen, mutta hyperin riski on suurimmillaan vasta 7-10 pv punktiosta. Noh, ei se auta kun katsoa mihin tämä tilanne johtaa ja toivoa parasta ja ennenkaikkea, että näissä folleissa olis jotain sisälläkin.
 
Sarahe mulla on ollut hyperin riski molemmissa hoidoissa. Ensimmäisessä punktioitiin 27 follia ja toisessa 18, toisessa tehtiin tuoresiirtokin vaikka riski hyperiin oli olemassa. Mutta koskaan en oo kuullut tuollaista, että hyperin riski olisi suurimillaan vasta viikko punktiosta. :O Oon saanut (varsinkin ekassa) kahden vkon urheilukiellon punktion jälkeen (koska munasarjat on niin hauraat) ja nyt toisessa hoidossa olisin saanut mennä vielä punktioo edeltävänä päivänä töihin vaikka juuri se vuoro olis ollu fyysisesti aika rankka.. En kuitenkaan halunnut ja olo alkoi olemaan alavatsalla jo hieman pinkeä niin sain sen päivän sairaslomaksi. Lisäksi oon molemmista saanut sairaslomaa 5pv (punktiopäivä +4pv) ja se on aikalailla riittänyt, tässä toisessa olisin kaivannut ehkä yhden päivän lisää. Sen oon huomannut, että runsaalla juomisella on suuri merkitys omaan oloon punktion jälkeisinä päivinä.
 
Sarahe tsemppiä punktioon! Itselläni jokainen kerta on ollut kivulias ja oon sitä suoraan sanonut hoitajille ja lääkärille että tekee kipeää haluan kunnon satsin lääkkeitä. Ihanasti ovat mua kuunnelleet ja ottaneet huomioon. Kivasti on sulla folleja kasvamassa! Juominen on tosi tärkeetä kyllä :)

DB mä huomasin saman. Etenkin viime kesäsulun aikaan kun tuli eka pitempi tauko. Passiakaan en jännittänyt yhtään. Se oli vain "merkintä kalenterissa". Ja siitä merkinnästä raskauduttiin :wink Ehkä se välinpitämätön asenne on toisaalta hyvä. Ei ole turhaa stressiä.
 
Vastavirrassa: hyperin riski tosiaan on suurimmillaan vasta punktion jälkeen, näin sanoi lääkäri ja eilen luinkin tutkimuksen aiheesta, jossa todettiinkin sama mitä jo lääkäri kertoi. Minulla on nyt sairasloma päällä koko ajan ja lisäksi urheilu yms kiellot. Jospa kaikki menisi hyvin ja säästyisin hyperiltä.

Nennu90: Kiitos :) Minun kehoni ei reagoi puudutteille eikä juurikaan kipulääkkeille, niin siksi pelkään sitä kipua niin paljon, mutta lupasivat olla tarkkoja ja että ottavat huomioon sen että elimistö ei reagoi puudutteille yms. Huomisen ultran jälkeen ollaan taas viisaampia :)
 
DB,
Välinpitämättömyys meinaa olla täällä päivän sana! Puolen vuoden tauko hoidoissa ei oo hyvä juttu, ainakaan mun kohalla. Nyt ei jaksa kiinnostaa edes luomuyrittäminen (meillä ei siis oo syytä löytyny lapsettomuudelle ja luomusti vois ihan hyvin onnistaa).

No sen verran kiinnostaa, et soittelin polille aamulla, ku oli vaihettu seuraavan stimulaation lääkkeitä vaikka piti mennä samalla lääkkeellä, mut isommalla annoksella. Menopur oli vaihtunu Bemfolaan. Hoitaja meinas, et annos on isompi ku edellisessä stimulaatiossa, mut hänki vähän ihmetteli lääkkeen vaihtoa. Ehkä mä vielä soitan uudelleen ja pyydän tarkistamaan asian lääkäriltä ettei oo tullu ajatuskatkosta tms.
 
DB, joo sama asenne on tuttu täälläkin. Yritystä takana kolme ja puoli vuotta ja eka hoito alkaa nyt ens kuukauden kierrosta eli puolitoista vuotta sen jälkeen, kun mentiin lapsettomuustutkimuksiin. On jotenkin semmonen perusnegatiivinen "ei tää kuitenkaan onnistu" -asenne. Ehkä se on joku suojelumekanismi pettymyksiltä?
 
Muokattu viimeksi:
Sarahe sen joo tiesinkin, että riski on suurimmillaan punktion jälkeen, mutta yllätyksenä tuli tuo aika, että noinkin pitkään..

Meillä tais tulla hutikierros..ovistesti tänään plussa..
 
Jennie & ValkoinenOrkidea, pahoittelut negoista :sad001

vastavirrassa, voi ei turhauttavaa kun ovis tulee vääränä päivänä :sad001 Meidän alkioille tehtiin lyhyt viljely.

Sarahe, tsemppiä huomiseen ultraan!

ON: Kävin tänään hakemassa yhden kyytiläisen matkaan. Toivottavasti tarraa tiukasti kiinni. Pakkaseen jäi 3 alkiota. Kaksi pakastetaan samaan olkeen ja yksi itsekseen. Kahteen siirtoon siis vielä alkioita. Multa saatiin tosiaan 8 munasolua, mutta 5 niistä oli kypsiä. Ja näistä viidestä neljä hedelmöittyi. Virallinen testi päivä on 8.10.
 
Kyfi toi sun teksti voisi olla ihan kuin mun suusta! Yksi lapsi on ja molemmat ns "hyvät" yritykset ja ulkoisen käynyt läpi. Samalla tavalla olen myös ajatellut gynekologikäynnit. Hassulta tuntuu että miten niitä joskus jännitti kovastikin ja oli niin häveliästä että....kun nyt ei oo yhtään ihmeellistä hajareisiasento ja sondi. Kaikki pyhyys on mennyt. Ihan perus juttu. :dance011
 
Larissa: Eka hoito oli pitkällä kaavalla Gonal-f:llä ja tuloksena surkeat 1 munasolu parista kymmennestä follikkelista ja ei se edes hedelmöittynyt. Toinen hoito lyhyellä kaavalla menopurilla (150 IU) ja yhtä surkea tulos. Siinä vaiheessa julkinen potkasi pihalle toivottamana, kun siittiöt olivat huonot ja minun stimulointi ei onnistunut.

Kolmas ja neljäs hoito tehtiin lyhyellä kaavalla yksityisellä (menopur 300 IU). Lisäksi käytössä ubikinoni, inofolic ja metformin PCOS:n takia. Kolmannesta hoidosta ei saatu lopulta kuin yksi alkio, jota ei voitu käyttää kromosomivirheiden ja geenivirheen takia (johtui klinikasta, kun yrittivät väkisin saada yhdestä oljesta kaikki siittiöt ja sen takia mun munasolut seisoi liian kauan => hedelmöittyminen jotain 30 % luokkaa). Mulle on kanssa tehty ERA, jossa selvisi, että kolme ekaa siirtoa neljännestä hoidosta tehtiin päivää liian myöhään ja niillä ei koskaan ollut toivoakaan tarttua...

Meillä käytettiin sekä mieheni siittiöitä ja lahjasiittiöitä neljännessä hoidossa ja molemmilla ollaan saatu plussa aikaiseksi. Tämän hetkinen plussa on lahjasoluilla. Itse siirto oli tällä kertaa hankala, kun millään ei meinattu päästä kohtuun asti. Muuten ei ollut aiempaa paljoa eroa paitsi se, että en harrastanut liikuntaa juuri yhtään ennen ja jälkeen siirron. Taitaa olla paljon tuurista kiinni tämä raskautuminen.

DB: Mä lähdin tähän siirtoon sillä asenteella, että ei tää kuitenkaan toimi. Pari ekaa päivää meni parkuessa ja sitten tuli vielä alussa vuotoa. Mä luulin, että siinä meni taas mahdollisuudet, mutta muutamaa päivää myöhemmin alkoi olla sellainen fiilis, että tämä taisi oikeasti tällä kertaa toimia. Nyt on plussa tikussa ja ei auta kuin odottaa varhaisultraa, että tietää onko kaikki hyvin.

Kävin tänään verikokeessa vielä, niin saa osviittaa onko HCG:t oikeilla kohdilla, kun se kevään tuulimuna on vielä turhan hyvin mielessä. Huomenna sitten siitä viisaampi.

Onnea Ronya piinaan!
 
Sarahe mulla punktoitiin 36 rakkulaa ja hypeririski oli. Join aivan järkyttävästi, otin tosi rauhassa ja vahtasin painoa. Mulle tehtiin tuoresiirto 2vrk punktiosta, ennen siirtoa varmistettiin aamulla, ettei vatsaontelossa nestettä. No siellä oli joku tilkka, mut silti tehtiin siirto. No siitä ei alkanu raskaus js varmaan sen vuoksi en saanu hyperiäkään.

Nyt siis oli välikierto ja kesätauko ja eka pas elokuussa. Mulla oli kesällä niin luovuttanu olo, olin varma et tässä tää oli, ei saada lapsia, miks ne passitkaa onnistuis. Passiin lähin sillee et no käyää ny hakee huurunenä kyytii mut kuinkaha monta kertaa siel klinikalla vielä rampataan.. no plussa tuli siitä! Ja jännittäviä aikoja elellään.

Ronyalle tarrasukkia!.
 
Kannattaa varmaan olla klinikalle yhteydessä, niin osaavat paremmin arvioida ehtiikö hiivan hoito vaikuttaa ennen siirtoa ja vaikuttaako se siirron mahdollisuuksiin.
 
Heippa kaikille! Paljon on tullut tekstiä, ei millään muista jokaisen vaiheita.

Blanca, kohta sinäkin pääset taas siirtoon. Tuntemukset on varmasti moninaiset, kun on useamman kerran annettu toivoa ja kuitenkin on joutunut pettymään. Jaksamista ja kovasti uskoa onnistumiseen, kyllä se vielä tulee❤

Jennie ja valkoinen orkidea, voimia kovasti pettymykseen!

DB Jos sulla passiin vielä päiviä aikaa, niin lääkkeen rinnalla jätä valkoinen sokeri ja vehnä sekä hiivatuotteet pois. Itselläni alkaai kutina helpottamaan parissa päivässä, kun noi jättää ruokavaliosta pois.

Helios, aika raju moka klinikalta, jos ovat sun munikset yhdessä hoidossa pilanneet, huh! Ihmisiähän siellä klinikallakin on töissä ja inhimillisiä virheitä varmasti sattuu, mutta silti voin uskoa, että otti varmaan jonkin verran päähän!! Nyt ei varmasti enää harmita, kun pikkunen siellä tekee majaa kohdussa❤

Ronya, me piinaillaan!

Tänään kävin siirrossa ja kaksi top murusta siirretiin. Eilen oli sulatettu ja siitä täysin olivat selvinneet ja jatkaneet jakautumista. Tänään olivat 7 ja 8 soluiset. En vaan pienessä päässäni ymmärtänyt, enkä tietenkään tullut kysyneeksi, että miten 7soluinen voi olla parasta laatua oleva, kun eikö jakautumisen pitäis tapahtua aina pareittain!? No tätit siellä pitivät kuitenkin realistisena kaksosten mahdollisuutta(miettivät nimiä vauvoille:joyful:) Mua he eivät kyllä saaneet vakuuttumaan...ihan sellanen olo, että tuskinpa tästä tulee edes sitä yhtäkään. Aina oon kyllä kaksosista haaveillu, mutta voisko mun kohdalle osua niin isoa arpaa, enpä usko.
 
Takaisin
Top