IVF/ICSI kokemuksia

Suvetar Mulla tehtiin 3 ekaa hoitoo pitkällä ja nyt viimesimmät (6. menossa) lyhyellä kaavalla, josta myös (4. hoidon ainoa pas) se toistaseks ainoa onnistuminen. 3. hoidossa joka siis myös oli pitkän kaavan, alkoi kyllä raskaus ekasta pas:ista mutta keskeytyny km rv8+. Tuossa 4. hoidossa oli samanlaiset lääkkeet kun sulla, bemfola (sama aine kun gonal f) ja orgalutran. Epäilenkin että mun tapauksessa ne ptkät kaavat vaan on heikentäny solujen laatua entisestään.. vaikka voihan se olla joka kerta ihan silkkaa sattumaakin minkälainen satsi millonkin tulee.

Kurjaa Janel että punktio oli noin kivulias.. mutta ihan kelpo saalis kuitenkin :)
Mulla vaihdellu punktioiden kivut, yleisesti ottaen oon selvinny suht vähällä, melkeinpä pahinta ollu just se kanyylin laitto ja puudutukset emättimeen. Ite punkteeraus sujunu joskus jopa huomaamatta.

Helen, kirjotellaankin myös tuolla toisella ja kolmannellakin palstalla jo :wink todellakin surkeen epäluotettavilta kuulostaa noi digit! En oo ite koskaan kokeillu eikä kyl näillä tiedoin tuu kokeiltuakaan..
Noi morulat ei vissiin oo tullu ulos kuorestaan, eli ei aivan vielä valmiita kiinnittyyn ja nekin siis mulle liian varhasia siirrettäväks.
 
Kookos, me palstahirmut, ei vaan....me pidetään päätä kunnossa:finger:❤ Niinku te ja me kaikki naiset teemme. Mää kirjotan täällä ja siellä toisella, mutta en enää siellä kolmannella.
 
Tänne tulee tekstiä niin, ettei meinaa mukana kestää... Janelille toipumisia... pahoittelut ValkoinenOrkidea...
Kortisoni on kyl ihan huippujuttu, jos ei ala tarttumaan. Mulle on siis siirretty niin monta alkiota ja kolmen naisen munasoluilla, ettei epäonnistuminen (ilman) ole aina aikaisemmin voinut olla pelkästään huonosta laadusta kiinni. Mun kaikki kolme alkanutta raskautta saatu kortisonilla käyntiin. Aloitin Prednisolon 10mg joskus 7-10 päivää ennen alkionsiirtoa ja sitten käytettiin rv. 10-12 asti.
Meidän tyttö on rivakka 5-päiväinen blasto ja pakastimessa on sitte 6-päiväiset kaverukset. Kaks ekaa alkanutta raskautta oli 3-päiväisistä, joille on ennen siirtoa tehty hatching=kuoren aukaisu. Mun kohdalla taisi tulla ikä sillä tavalla ratkaisevaksi, että vasta alle 25 v. "äidillä" saatiin muksu. Pitkää viljelyä ei meille tehty jostain syystä ennenku nyt viime kerralla. Ilmeisesti oli kova luotto: 8 munista, 5 hedelmöittyi ja 3 blastoa.
 
Heippa! Kirjoittelin keväällä täällä. Toukokuussa tehtiin punktio ja tuoresiirto 2päiväsellä alkiolla. Sittemmin ollut kesätaukoa.
Tänään siirrettiin blasto, omaan kiertoon. Toiveet korkealla, mutta silti semmone olo et ei varmaa ollu viimenen kerta kun tuolla käytiin. Miten ootte siirtopäivän ja sen jälkeen elelly? Vitamiineja?
Onko muita jotka naistenklinikalla (helsinki) hoidossa?
Ja hei toi kortisoni kiinnostanu jo jonkin aikaa.. tohtisko sitä kysyä seuraavaan siirtoon? Mulla vaan olo ettei kauheesti tykätä jos menee ehdottelee jotain.
Haluis heti nyt kaikki keinot käyttöön!!

Blueterranovan kanssa melkein samoissa piinoissa mennään! Ei löydy punkkua, joten jää multa nyt kokeilematta. Kiinnostais mutta en lähde kyllä ostamaan..
 
Sofiask, mä sain karvattua kortisonin vasta 5. IVF-kiertoon, ja mulla on kilpparivasta-aineita veressä. Riippuu lääkäristä, me oltiin Helsingin Väestöliitolla ja varsin konservatiivisia olivat he meidän kohdalla.
Mä kävin muutama tunti alkionsiirron jälkeen akupunktiossa kohdun vastaanottavaisuutta tukevassa hoidossa. En tiedä, mikä merkitys oli, mutta tyttö tuli.
Plussia ketjuun!
 
Kellä katjusha kävit akupunktiossa?
Mä kävin keväällä kerran ja oli tarkotus ottaa tueksi tähän, mutta yksinkertasesti en raaskinu rahatilanteen vuoksi. Oon syytäny niin paljon rahaa kaikkiin hierontoihi ym et jotenki nyt ei pystyny. Vaikka haluisin kyllä tuommosta rinnakkaishoitoa kokeilla.
Se kuitenkin on 90e/käynti.
 
Kellä katjusha kävit akupunktiossa?
Mä kävin keväällä kerran ja oli tarkotus ottaa tueksi tähän, mutta yksinkertasesti en raaskinu rahatilanteen vuoksi. Oon syytäny niin paljon rahaa kaikkiin hierontoihi ym et jotenki nyt ei pystyny. Vaikka haluisin kyllä tuommosta rinnakkaishoitoa kokeilla.
Se kuitenkin on 90e/käynti.
Laitan sulle yksityisviestin jos sopii :)
 
Sofiask jännätään joo samoja aikoja melkein :)

Tänne tosiaan tulee niin tiuhaan tahtiin viestejä ettei millään ehdi reagoida kaikkeen! :D Mutta ei se mitään, hiljais-piinaa täällä ja mihinkään 'oireisiin' en enää hölmönä jaksa uskoa ja jalat maassa pää pilvissä etiäppäi! :) Tsempit jokaiselle taas!
 
Täällä antaa ovistesti vilkkunaamaa ja neljättä päivää. Ihme juttu.. No, huomenna lääkäri niin näkee lyödäänkö pillit pussiin tän kierron osalta vai ei.
 
Suvetar, mulla on endo ja sun oireilut ja kivut kuulostaa valitettavan tutuilta. Mulla oli ennen leikkausta kipuja lähes koko kierron ajan, ovulaation aikaan pahimmat. Menkat on mulla olleet suht niukat, mutta tiputteluvuotoa oli aina ennen menkkoja (saattoi alkaa jopa suoraan oviksesta). Kipuja oli monenlaisia; suolistokipuja, virtsaamiskipuja, ne helvetilliset ovulaatiokivut, menkkakivut tietty ja muita lievempiä kipuja 24/7. Vasemmassa munasarjassa oli iso endometriooma, joka oli kiinnittynyt kohdun taakse, suolistoon, virtsanjohtimeen, munanjohtimeen ja vatsakalvoon.

Ennen leikkausta oli useampi kierto letroilla (ei raskautta ja endo paheni) sekä yksi ivf, josta yksi siirto. Nyt on meneillään toinen ivf. Miehessä ei ole vikaa ja itse ovuloin normaalisti. Ainoa vika on endo ja vasta toukokuussa löydetyt hieman koholla olevat kilpirauhasarvot, joiden takia tuli thyroxin-lääkitys. Yhtään plussaa ei olla tässä reilun kolmen vuoden aikana saatu, joten uskon että meidän tapauksessa ainoa vaihtoehto on ivf. Luomuna ei oikein nyt uskalla yrittää, kun endo on aika ärhäkkää sorttia.

En osaa antaa neuvoa, että kannattaako teidän lähteä ivf-hoitoa kokeilemaan, mutta eihän siinä mitään menetäkään :) Tosta amh:sta vielä, mulla se oli ennen leikakkausta ensin 3,2, sitten seuraalla mittauksella 4,0 (miten se oli noussut, en tiedä?) ja lapan jälkeen surkeat 0,55 :sad001 Lääkärin mukaan jo pelkkä endo on munasolureserviä vahingoittanut, mutta leikkaus teki vielä lisää lovea (mikä näkyy nyt tässä ivf:ssä kun folleja on tulossa vain 2). Pitkä kaava ja puregon (kai vastaava kuin gonal) on ollut nyt käytössä, seuraavaksi (jos siihen joudutaan) kokeillaan lyhyt kaava (menopurilla) sillä pitkässä kaavassa synarela sammuttaa mun munasarjoja liikaa. Lääkäri meinasi, että jos nyt päästään siirtoon niin kokeillaan myös ottaa kortisoni mukaan, sillä endon (ja kilpparin vajaatoiminnan) kanssa se saattaa auttaa kiinnittymisessä.

Janel, huh mikä kokemus! :O Mutta hyvä saalis tuli ja nyt toivotaan että kaikki hedelmöittyy hienosti!

Helen, mitäh??? Tee vielä joku muu testi! Jos se vaikka olisi oikea plussa! :O

Katjusha, muistelinkin että sulla oli hyvät kokemukset kortisonista :) Mulla ei kilpparivasta-aineet olleet koholla, mutta kyllähän jo pelkkä endo ja kilpparin vajis tekee tulehdustilaa kroppaan ja saattaa ehkäistä kiinnittymistä. Selittäisi osaltaan sitä miksi ei ole yhtään plussaa ikinä näkynyt.

Mulle on sattunut näemmä hyvä lääkäri KYS:llä kun haluavat kokeilla kaiken maailman kikka kolmosia :D Ei ole tarvinnut mitään lisäapuja vinkua vaan telepatia tuntuu toimivan ton oman lääkärin kanssa hyvin :D En tiedä johtuuko toi "edistyksellisyys" siitä, että aika moni näistä KYS:n lääkäreistä tekee töitä myös yksityisellä.
 
Kiitti Larissa ja kookos :)
Ehkäpä on toivoa, että lyhyt kaava toimisikin, mullakinhan vois munasarjat mennä liikaa lepotilaan sammuttelusta.

Tosta amh-arvosta vielä, että eikös labrat muuttaneetkin toukokuussa asteikkoa sen suhteen? Sitenhän nuo arvot ei oo ihan vertailukelpoisia keskenään.

Onnea hoitoihin ja tsemppiä endometrioosin kanssa :)

Palaan takavasemmalle ja kirjottelen sitten, jos ja kun alkaa tositoimet syksymmällä!
 
Larissa, ei se plussaksi muutu. Kaks apteekin testiä tein ja kummatkin niin blankoja ku olla voi. Viallinen testi.....joo ja jotenkin vaikea itelläkin ymmärtää, miten digi voi olla noin viallinen. Valmistaja väittää, kun nettiä kahlasin, ettei testi voi antaa väärää positiivista, mutta jos tikku näyttää raskaana 2-3, niin hcg:n pitäis huidella 200 tietämillä ja kemiallisen sata kertaa kokeneen tiiän, ettei noin ylös noussut hcg ihan yhdessä yössä häviä. Outo juttu....eniten harmittaa, että ehdin jo alkaa uskoa siihen, kunnes tajusin tuijottavani täysin tyhjää tikkua:oops:
 
vastavirrassa, tsemppiä pettymyksen käsittelyyn. Pakkasessa on kuitenkin elämänalkuja, joten siitä on hyvä jatkaa :Heartred

Janel tosi ikävä kuulla, että sulla oli noin kivulias "retki". Miten on toipuminen lähtenyt käyntiin?

Helen 79, aikamoista kohtalon ivaa tuollaiset vialliset testit, mur! Mälsä juttu kyllä...

Päivitys omaan napaan, soitin klinikalle kysyäkseni mitä meni pakkaseen ja 2 blastoa oli laitettu 5-päiväisenä omiin olkiinsa ja 2 blastoa eilen 6-päiväisinä samaan olkeen. Eli seitsemästä alkiosta 3 hiipui matkalla.

Nyt pitäis vaan PAS:ia odotellessa saada aika kulumaan. Olis mulla kyllä tekemistä, mutta kaikki muu tuntuu niin merkityksettömältä tässä rinnalla, että vaikeuksia keskittymisessä / asioihin tarttumisessa. Mut tekeminenhän tietty auttaisi ajankulumisessa, että nyt täytyy vaan ryhdistäytyä.

Mitä teille on muuten sanottu liikunnan harrastamisesta punktion jälkeen? Ohjeissa lukee kävelyn olevan turvallinen liikuntamuoto, mut ei mainintaa kauanko pitäisi ottaa kevyesti. Itse oon aivoillut, että niin kauan kun munasarjat tuntuu painavilta ja isoilta, niin ei taida uskaltaa lähteä juoksentelemaan...
 
Helen, no voihan paska :sad001 reklamaatiota pitää tosta tehdä! Niin julmaa antaa turhaa toivoa :sad001

Suvetar, joo niin muuttivat sitä amh-asteikkoa ja mulla oli mittaushetkellä ollut e-pillerit endoa rauhoittamassa useamman kuukauden eli sekin tiputtaa sitä arvoa, mutta ei sen mun amh kovin hyvä silti ole, korkeintaan jotain 1,0 Tsemppiä syksyyn!

ValkoinenOrkidea, ihan oman olotilan mukaan on sanottu että voi liikkua. Jos sulla on suurentuneet munasarjat niin en lähtisi tekemään mitään missä pitää pomppia tms. Kävely on varmaan se paras :) Ja hienosti saitten blastoja pakkaseen!

Napaa: Huomenna taas seurantaultra ja melkein ei tekisi mieli mennä, kun aina on joku asia vialla :'D Saas nähdä onko yhtään follia kerättäväksi ja milloin...
 
Laitoin tämän jo tuonne Inseminaatio 2017 -osioon, kun en tätä ensin löytänyt, mutta tässä tännekin:

Moikka.

Olen 35-vuotias, ja hankkimassa lasta yksin, koska lukuisten päättyneiden seurustelusuhteiden jälkeen en vaan jaksa yrittää pariutua, enkä halua biologisen kellon tikittäessä vain tyytyä johonkin kehensattuutyyppiin.

Tässä hieman taustaa ja tietoa muille yksin lasta hankkiville ja sellaisille, joilla ei ole välttämättä tuhansia euroja tuhlattavana, mutta tuska lapsettomuudesta kova.

Selvitin Suomessa hoitoja Väestöliitolla, jossa kävin ensikäynnillä, mutta vastaanottava lääkäri oli nuiva ja suorastaan syyllistävä, joten vaihdoin klinikkaa, ja menin ilmaista ensikäyntiä mainostavaan Fertinovaan. Siellä tiedustelin hintaa, ja hinnaksi sanottiin toimenpide+tuote noin 700 €, mutta vasta lisää kassalla tivatessani kävi ilmi, että heillä asiakkaat laitetaan maksamaan jokin "lainsäädäntöön perustuva varausmaksu", joka suomalaisen luovuttajan ollessa kyseessä on 1000 euroa. Eivät osanneet tarkkaan sanoa, mihin raha menee (!!), mutta ei kuulemma heille, eikä luovuttajalle - sama varausmaksukäytäntö on kuulemma käytössä jokaisessa Euroopan maassa, joskin summa voi vähän vaihdella. Hedelmöityshoitolaista en löydä sellaista kohtaa, jossa säädettäisiin jostain varausmaksuista. He kuitenkin laskuttavat tuollaista summaa, joten on aika erikoista, ettei osata sanoa, mihin raha menee, jos ei heille. No, jätin homman sikseen heidän kanssansa ja otin yhteyttä virolaiseen klinikkaan.

Klinikalla kertoivat, että heillä ei todellakaan ole käytössä mitään "varausmaksuja", vaikka lainsäädäntö rajoittaakin luovuttajakohtaisen hoidettavien määrän kuuteen henkilöön. Minä käsitän tämän niin, että Fertinovassa suorastaan valehdeltiin minulle. Suomessa käytäntö näyttää olevan se, että rahastetaan mahdollisimman paljon, ja sitten vasta ruvetaan hoitamaan. Fertinovassa sanottiin onnistumisprosentiksi 10-20%; virolaisella klinikalla 50%. Jotkut suomalaiset klinikat ovat yhteistyössä virolaisten klinikoiden kanssa; psykologikäyntejä, jotka Suomessa ovat pakollisia, voidaan kuulemma hoitaa myös Virossa jne. Samassa yhteydessä jätetään kuitenkin kertomatta, että Virossa hoidossa käydessä eivät psykologikäynnit ole pakollisia. Eli siis jos koko hoito tapahtuu Virossa, ei psykologikäynneillä rahasteta. Virossa ei myöskään tentata ylettömästi hoitoon tulevan taustaa ja tukiverkkoja, vaan luotetaan siihen, että hoitoon lähtevä on asiaan sitoutunut, ja yleisasenteena on se, että lapsen hankkiminen on jokaisen hoidettavan oma asia. Vain, jos on jokin selkeä, näkyvä terveydellinen tms.seikka, jonka takia voisi epäröidä hoidon antamista, kyselevät toki enemmän. Heille on tärkeää, että hoito onnistuu ilman turhia säätöjä. Fertinovassa sanoivat, että koko hoitoon pitäisi yleensä varata 5000 euroa (kyseessä siis IUI) koska onnistumisprosentit 10-20 ja vaaditaan yleensä monta yritystä jne.

Minä kävin siis hoidossa Virossa/Tallinnassa, jossa tunnin ensikäynti verikokeineen ja toimistomaksuineen oli noin 100 euroa. Lääkkeet (clomia vastaavaa, letrozol teva) olivat 35 €. Ennen inseminaatiota tehty ultra ja lääkärikäynti noin 50 €, ja itse inseminaatio seuraavana päivänä oli 200 euroa, ja kallein, parhaimman laatuinen sperma, jota käytettiin, oli 220 €. Yhteensä koko homma vähän yli 600 €. MITÄÄN MUITA MAKSUJA EI OLE. Ei turhaa puliveivaamista minkään asian kanssa. Infektio-/sukupuolitautitestit toki, mutta heille riittivät Suomessa (maksutta kunnallisessa) otettujen testien tulokset, ja jos ei halua mitään ylimääräisiä testejä, niin ei ole pakko. Toki laivamatkasta ja hostellista tuli kuluja, kävin kaverin kanssa, niin laiva ja hostelli (oma huone) olivat yhteensä minulta noin 40 €.

Nyt sitten kärvistelen ja odottelen pari viikkoa, jotta selviää, onnistuiko inseminaatio toivotulla tavalla. Jos ei, jatkohoidot maksavat hoito+tuote muistaakseni yht. 370 €. Luovuttajaa saa myös vaihtaa vaikka joka kerta, maksutta. Sain itse valita luovuttajan useista henkilöistä, joista oli runsaasti enemmän tietoa saatavilla, kuin Suomessa lainsäädäntö antaa mahdollisuuden saada. (Jopa lapsuuskuvan voi saada, jos luovuttaja on sen toimittanut, mutta harvemmin on.) Sain ensiluokkaista palvelua, ja lääkäri oli erittäin asiallinen, ja vastasi kyselyihini ja tästä kahden maan yö ja päivä -eroista hämmennyksiini kärsivällisesti.

Haluan siis nyt tuoda tiedoksi kaikille, jotka inseminaatiota harkitsevat, mutta raha/kalliit hoidot ovat esteenä - ottakaa selvää naapurimaiden käytännöistä, älkää sokeasti uskoko suomalaisten klinikoiden antamia jopa valheellisia "tietoja". Etsikää muistakin klinikoita, kuin ne, jotka Google ensimmäisenä ehdottaa. Käyttämäni klinikka on Fertility Clinic Nordic, joka ei käsittääkseni ole näitä suomalaisten klinikoiden kalliita yhteistyökumppaneita. Suosittelen ehdottomasti olemaan sinne yhteydessä. Myös IVF-hoidot ovat huomattavasti edullisemmat kuin Suomessa.

Olen hirveän toiveikas tämän hoidon osalta, jollain lailla toivon, että jo ensimmäisellä onnistuisi (niitäkin kuulemma on ollut jos jonkin verran; miksei olisi, kun tarkoituksena on onnistua eikä hyötyä ihmisen hädällä, kuten täällä Suomessa näyttää olevan käytäntö...). 31.8. olisi kuukautisten alkamispäivä, ja todellakin toivon, että eivät ala. :)

Että tämmöistä ja tsemppiä vain kaikille inseminaatiohoidossa käyville tai niitä harkitseville, klinikkavalinnoista riippumatta.
 
Niinhän siinä kävi, että samalla prosentilla kato kävi kuin viimeksikin :sad001 Yksi siirrettiin ja vain yksi pakkaseen. Pettymys myllertää mielessä ja mielessä hirveä pelko siitä, että ihan kohta ollaan taas tyhjällä pakkasella... :sad001:sad001 Lääkäri otti esille tuon vasteen vähäisyyden ja tulkitsin hänenkin olevan pettynyt tilanteesta.
 
Larissa tsempit huomiselle!

Janel mä oon molemmilla kerroilla ollut kipee punktion jälkeen niin että oon saanu 2-3 lääkettä tipan kautta ennen kun on helpottanu. Eikä sitä oo mitenkään ihmetelty tai osastolle siirtoo mietitty.. Paineethan nousee sen kovan kivun myötä useimmiten. Tehtiinkö teille ivf vai icsi?

ValkoinenOrkidea hyvä saalis teilläkin pakkasessa! Multa kiellettiin urheilu kahdeksi viikoksi ekan punktion jälkeen kun punktiossa tyhjennettiin 26 rakkulaa. Eli tuskin ainakaan sitä pidempään tarvii välttää, muutenhan toipuminen on niin yksilöllistä. Pian se PASin aika tulee, menkat saattaa alkaa normaalia nopeammin punktion jälkeen kun kropassa ei ole keltarauhashormonia ollenkaan. :)

Tsemppiä kaikille!
 
RanaRinibunda, toivotaan, että sait raskauden alulle, ja kuukautiset eivät ala.
Väestöliiton klinikoilla ei peritty ennakkoon munasolunluovuttaja-hoidoissa mitään "varausmaksua" ainakaan meidän kohdalla. Ehkä siittiöillä eri toimintatapa. Lasku kaikkineen tuli kotiin alkionsiirron jälkeen, eikä se ihan pieni lasku olekaan. Tuota jälkeläisten lukumäärää/perhelukua todella kontrolloidaan. Itse pidin klinikan informoituna raskauden merkkipaaluista ja tytön syntymästä.

ValkoisellaOrkidealla on todellakin hyvä tilanne blastojen kanssa.

Parasta onnea kaikille!!!
 
Takaisin
Top