IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Inkseri, mulla oli kerran myös tuollainen tilanne, ja toisen kerran viel ultrattiin, lääkäri puhalsi pelin poikki ja sitten mentiin PASiin seuraavassa kierrossa. Vilkkuvan hymynaaman voi saada vaikka 7 päivää, se on aika pyllystä, kun pysyvää kovasti odottaa!
Plussia ketjuun ja parhaita piinapäiviä siirrossa käyneille :D
 
Tuli tässä mieleen vielä kysäistä, käyttääkö teistä kukaan yhden lasillisen punkkua päivässä siirron ennen ja tai jälkeen? Mä oon kuullut ja lukenut että se voisi auttaa kiinnittymisessä, joten aloitin yksi ilta ennen siirtoa ottaa sen lasillisen per päivä. Pitäähän se tääkin keino kokeilla. :D
 
Mulla myös jo 2009 viljeltiin osaa pidempään Taysissa, ois pakastettu blastoina jollei ois ollu liian rupuja.

Vaisusti alkanu täälläkin kasvu, tosin niin se oli viimekskin tässä vaiheessa. 4pv pistäny nyt 450iu menopuria, oikeella 3-4 9-11mm ja vasemmalla VAIN 1 10mm... yleensä kuitenkin se puoli ollu aktiivisempi! :0 No on siellä jotain pienempiä 7mm että jotain toivoo jos nekin vielä tulis mukaan, mutta selvähän se että mitään mullistavia ylläreitä määrän suhteen ainakin on turha odottaa. Mutta vaihe kerrallaan ja näillä mennään kun ei muutakaan voi....

Kyfi, ei kai sille anakaan luomukiertoon siirron jälkeen periaattees estettä pitäs olla? Lääkkeellisestä en tiedä. Tosin jos ei saa nopeesti aikaa suunnittelukäynnille (heti kun tulos selvä) tai tarvii ottaa jotain labroja niin voi olla että tulee välikierto. Ainakin tuolla on oltava edellinen hoito käytynä loppuun ennenkun jatkoo aletaan miettiin.

BT Oon toki ottanu lasin viiniä jos noihin aikoihin jossain ollu tarjolla mut en oo kyl ite ostanu sitä varten :) ja muuten alottanu muutamaa pv aiemmin isot annokset e-vitamiinia ja siirtopäivästä magnesiumia.
 
Juu kyllä meilläkin Taysissa kaikki viljelty blastoiksi mitkä vaan vähänkin uskaltanut, ja heidän ehdotuksestaan. Meillä ainut siirto tehty 3 pvsenä kun alkioita saatu niin vähän että eivät uskaltaneet odottaa kauempaa että olisi edes jotain siirrettävää.

Joten lohdutan Larissa, että ei se onneksi tosiaan tarvi kuin sen yhden joka kiinnittyy. Meillä kahdesta hoidosta saatu yhteensä neljä solua, eikä todellakaan yhtäkään toppia, mutta onneksi rupusemmilakin voi tärpätä. Toivotaan että teillä saataisiin niistä kahdesta kaksi alkiota.:shy:

Mielenkiintoista kyllä Janel tuo, että sitä Gonapeptyliä voi käyttää tosiaan irrotukseenkin, eli siis ilmeisesti ne ovat Pregnylin kanssa vastaavia. Olipa hyvä että lääkäri tehnyt tuollaisen ratkaisun, jos pahoinvointi ollut niin pahaa. Ja kiitos, toivotaan että turvotuksia ei ole. Ja hurjasti onnea ja tsemppiä teille, toivottavasti pääsette siirtoon. :Heartred

Onnea kovasti kaikille piinailijoille, myös sinulle vastavirrassa! Tsemppiä myös kaikille muille hoidon eri vaiheisiin!
 
Muistaakseni joskus luin että toi gonapeptyl ois samankaltasta kun synarela, ja irrotusvaikutus perustuu varmaankin siihen että aiheuttaa ensin hetkellisen lh-nousun ja jos käyttö jatkuu/jatkuis pidempään niin sitten vasta alkaa lamauttaa toimintaa. Eli gonapeptylissä ei oo hcg:tä tai mitään mikä näkyis raskaustestissä, mutta (ainakin itellä) 2-3 päivää ovistestissä kylläkin.

Mullakin siirrettiin kaikki julkisella puolen 2 päiväsinä. Nykysin haluisin kaikki heti alkuun jo blastoviljelyyn, että välttäis turhat siirrot.. yksityisellä ne on kuitenkin eri hinnoissa kun julkisella. En oikein usko että ne kohdussakaan mihkään kehittys jos ei maljallakaan, tai siis vielä vähemmän mun endon myrkyttämässä kohdussa. Pitäs olla mahdollisimman kiinnittymisvalmiita, ettei ne litkut ehtis pilaan niitä.
 
Kookos, sun tuleva saalis kuulostaa huimalta mun rupusiin verrattuna :'D noilla voi saada jopa jotain pakkaseenkin, jos hyvin käy ;) sullakin on endo? Onko leikattu?

BlueTerranova, peukutan punkulle kiinnittymisen aikaan ;) ja mitäs näitä ameriikan naisten konsteja olikaan... pidä jalat lämpimänä, syö ananasta ja parapähkinöitä, punkkua tosiaan pieni lasillinen illalla kiinnittymisen tienoilla, vältä kofeiinia (voi estää kiinnittymisen jos sitä saa liikaa) jne :)

Kiitos kaikille tsempistä ja lohdutuksesta! <3 vitutti eilen mennä suoraan polikäynniltä töihin, kun olisin halunnut mennä vaan kotiin itkemään :D töissä sai kuitenkin muuta ajateltavaa kun oli tarpeeksi tekemistä :)

Äsken huomasin omakannasta että lääkäri oli suunnitellut kortisonin aloituksen ennen punktiota :O aika jännä, kun aiemmin tosta kortisonin mahdollisuudesta kysyin (vastaajana eri lääkäri) niin sanoi että ei ole syytä kokeilla. Onko kellään kortisonista kokemuksia hoidon yhteydessä? Olen lukenut että se voisi meillä endolaisilla auttaa kiinnittymisessä tms (ja kun nyt tuli se kilpparilääkityskin)

Katjusha? Sulla oli kortisoni?
 
Larissa toi kortisonihan kuulostaa mahtavalle mahdollisuudelle!

Täällä case closed, soitin polille ja hoitajakin sanoi, että pitäisi testissä jo näkyä. Sain luvan lopettaa luget, nyt välikierto ja seuraavasta sitten ehkä siirtoon. Nyt ei mieli jaksa ajatella sinne asti.. Kuudesta jatkoviljellystä alkiosta oli pakastettu kaksi blastoa.
 
Vastavirrassa, pahoittelut ettei tärpännyt :( mutta se on hienoa että teillä on blastoja pakkasessa! Niillä on kuitenkin hyvät mahdollisuudet tarrata kiinni <3
 
Vastavirrassa paljon voimia! Onneksi on blastoja pakkasessa hyvä hyvä!

Minä vähän tässä taustalla seurailen teitä. Nyt tosiaan taukoa hetki. Hcg oli onneksi pudonnut jo viiteensataan eli kohta ollaan nollilla ja "normaalissa elämässä." :happy:
Vaikka surullista tämä kaikki on mitä joutuu käymään läpi, niin kuitenkin luotan vielä kolmeen pakkasblastoon. Ja kun miehen kanssa juteltiin että jos nämäkään ei lähde niin kyllä me vielä kerta alusta mennään ainakin.

Ja onneksi meillä kaikilla on elämässä niitä hyviä asioita paljon! Mustina hetkinä on hyvä muistuttaa itseään niistä. Hyvä mies, terveys, ystävät, kaunis koti, siskot, perhe... Kaikilla omansa hyvät jutut. :Heartred
 
Larissa Mulla kyllä sellanen kato käy aina pitkässä viljelyssä että hirvittää jos ei oo oikein edes karsintavaraa..
Joo, todettiin endo 2008 kun näkyi ultrassa endometrioomana ja laparoskopia tehtiin seuraavana vuonna.
Mulla on kokeiltu kortisoneja eri annoksin (deksametason ja prednisolon) muistaakseni kolmessa siirrossa, yhdessä niistä oli mukana myös minidisperiini, mutta näistä ei seurannu raskautta.
vastavirrassa No voihan harmi ettei onnistunu :( mutta 2 blastoa pakkasessa on mun mittapuulla tosi hyvin! Ja Blancalla jopa 3 Mahdollisuutta :)
 
vastavirrassa Pahoittelut täältäkin, hienoa kuitenkin että sait pakkaseen kaksi <3 Ja kiva kuulla Blanca, että uutta toivoa ja positiivista ajatuksenkulkua sullakin :)

Täällä kanssa takapakkia... Kävin ultrassa ja ei se neste ollut lähtenyt kohdusta mihinkään, eli ei siirtoa. Nyt vaan täytyy toivoa, että lähtee pian eikä siitä tule ongelmaa.

Oli muuten munasarjatkin vielä aika valtavat punktion jälkeen, läpimitta 7cm kun normaalisti kuulemma noin 3cm. Oon ne mollukat kyllä tuntenutkin vaikka ei kipuja enää olekaan. Rauhassa siis otettava edelleen.

Kyllä sitä tuli taas kuitenkin tirautettua itkut kun kotiin pääsin. Tää itsensä tsemppaus on tehtävä välietapein... Nyt olin tsempannut sillä, että vihdoin päästään eteenpäin, mutta kova pettymys sekin nyt oli kun ei päästy edes siirtämään kaiken piikittelyn ja punktion jälkeen... En uskalla edes ajatella mitä kaikkea voi tapahtua positiivisen raskaustestin jälkeen kun ei olla ikinä päästy sinne asti.

Täytyy nyt vaan saada se toiveikas moodi päälle, koska tilannehan on sinänsä hyvä vaikka viivästystä taas tulikin. Tänään oli kaksi blastoa valmiina, huomiseksi odotetaan kehittyvän neljä blastoa lisää - kaikki pakkaseen odottamaan ens kierron lääkkeellistä PASia.

On tää kyllä aikamoinen maratoni, ja vaikea ajatella miten joillakin käy pikajuoksusta, mutta toivotaan että meidät pitkänmatkalaisetkin palkitaan lopulta ruhtinaalisesti <3
 
Jaa, ei meillä olekaan kahta blastoa. Tuli kirje kotiin, siinä lukee että ovat pakastaneet toisen neljäpäiväisenä ja toisen kuus päiväsenä..

Tsemppiä kaikille, mun maratoni on nyt hetken tauolla - pääseekö tällä matkalla joskus maaliin asti ?
 
ValkoinenOrkidea, pahoittelut että ette päässeet tuoresiirtoon, mutta sulla on hieno tilanne kun on noin paljon alkiota pakkaseen menossa! Ehdit parantua hoidosta ja sitten teette siirron ja otatte sen plussan ;) tämä on kyllä tosissaan yhtä itsensä psyykkausta hoidon yhdestä vaiheesta toiseen. Tänään itkua tihrustin lenkillä aurinkolasit päässä, vähän tunteet pinnassa :'D tsemppaan itseäni että meillä on vielä pieni mahdollisuus että se yksi alkio edes saadaan niistä kahdesta follista. Nyt vaan psyykkaan itseni jaksamaan järjissäni perjantain seurantaultraan asti...

Vastavirrassa, 6-päiväinen on ainakin blasto ja 4-päiväinen vähintään morula ellei varhainen blasto? Tsempit ja halaukset sinnekin <3

Kookos, sulla ei kuitenkaan endon leikkaaminen ole vaikuttanut siihen montako follia/munasolua ivf:ssä tulee tai amh-arvoon? Mulla amh laski aika dramaattisesti leikkauksen jälkeen :/
 
Munkin käsittääkseni noi 4 päiväset morulat on varhasia blastoja? Aiemmin luulin itekin että vasta 5. päivänä..
Larissa, en osaa sanoa kun julkisella puolen ei koskaan mitattu amh:ta ja leikkauskin tehtiin ennen ekaa hoitoa. Mutta ennen sitä 1.ivf:ää oli jo 3 vuotta turhaa kotiyritystä.
 
Kys:llä mittaavat vähän turhan innokkaasti tota amh:ta... mun mielenterveyden kannalta ois ollut parempi jos en olisi koko lukua tiennyt
 
Heippa, oon taustalta seurannut tätä ketjua, ja nyt ajattelin avata suuni :) Kysymys koskee endometrioosia ja ivf-hoitoa.

Meillä on suunnitteilla lyhyen kaavan ivf loka-marraskuun vaihteeseen julkiselle. Oon 37 v., yritys alkanut 2014, jolloin heti luomuplussa. Se päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon, joka todettiin rv 9. Viime vuonna letrozol-alkuinen raskaus, mutta se päättyi vakavien kehityshäiriöiden takia raskaudenkeskeytykseen rv 15 :(
Sen jälkeen viime syksynä kaksi inssiä, ilman tulosta. Joulukuussa 2016 tulin letroilla uudelleen raskaaksi, mutta sekin meni kesken, keskeytynyt keskenmeno todettiin n. rv 8.

Meille tehtiin sen jälkeen keskenmenotutkimukset (kromosomit ja erilaiset hyytymistekijähäiriöt ja jotkut vasta-ainejutut tutkittiin) eikä mitään syytä löytynyt.

Oon soutanut ja huovannut, kannattaako meidän lähteä ivf-hoitoon, koska alkaneita raskauksia on. Miehellä on hitusen huono sperma, mulla on säännöllinen kierto ja ovuloin normaalisti. Kuitenkin mulla on epäilty endometrioosia epämääräisten kipujen vuoksi jo vuosia ennen kuin aloitimme yrityksen. Kuukautiskipujen voimakkuus vaihtelee, joskus ovat tosi voimakkaat, mutta enemmän mulla oireilee suolistopuoli.

Mulla on ollut viime vuosina ulostamiskipuja kuukautisten aikaan, ja nyt parissa viime kierrossa pari päivää ennen menkkoja on alkaneet kummat, kramppimaiset vatsakivut sekä entistä kovemmat supistelevat suoliston alueen kivut. Ovulaatio on mulla kivulias etenkin oikealla puolella. Varsinkin letroilla, joita syön vielä tässä kierrossa.

Lisäksi yksi lääkäri on ollut sitä mieltä, että mulla voisi olla adenomyoosia, koska kohdunseinämä on paksuuntunut, mutta muuten mulla ei kyllä ole vuoto runsasta, mikä siihen kuuluu. Päinvastoin, menkat on niukat.

Amh otettiin alkukesästä, joka oli mulla aika alhainen ikäänkin nähden, 1,07. Se ei ole aivan onneton, mutta selvästi viitearvojen alapäässä. Olen käsittänyt, että sekin ilmeisesti voi liittyä endometrioosiin...?

Syy, miksi nyt kirjoitan, on nuo mun endo-oireet. Oon lukenut, että suurimmalla osalla endolaisista suositaan pitkää kaavaa. Oletteko lukeneet lyhyellä kaavalla tehdyistä hoidoista endottarille, onko niillä tullut onnistumisia?

Lyhyt kaava mulle valittiin oikeastaan siksi, että (harvinaisen inhimillinen) lääkäri halusi päästää mut omasta toiveestani fyysisesti ja henkisesti helpommalla, kun kuluneet vuodet on olleet rankkoja, ja olen aiemmin sairastanut masennusta. Nyt vain mietityttää, oliko valinta sittenkään oikea.
Lääkkeinä mulla on Gonal F ja Orgalutran.

Paljon tsemppiä kaikille hoidon eri vaiheisiin ja kiitos, jos joku viitsii vastata mulle :)
 
Kiitos teille tsempeistä! Punktio tehty ja viimein kotona. Täytyy vaan todeta, että huh, olipahan reissu! Mulla on molemmat kämmenselät ja toinen kyynärtaive mustelmilla, kun hoitaja ei saanut mulle kanyylia. Oon hieman haasteellinen kanyloitava ja oon sen verran monesti ollut pistettävänä, että melkein jo heti ensi vaikutelmasta tiedän tuleeko siitä mitään vai ei. Tiesin jo siinä vaiheessa, kun se sitä ensimmäistä suonta etsi, että ei tuu onnistuu. Toisen epäonnisen yrityksen jälkeen melkein jo sanoin, että vaihdettaisiinko pistäjää, mutta annoin se vielä yrittää kolmannen kerran vasempaan kyynärtaipeeseen, johon yleensä onnistuu aina kerralla, mutta eihän siitäkään tullut yhtään mitään. Pistäjä vaihdettiin ja hän löysi suonen, johon sai ensi yrittämällä kanyylin laitettua. Onneksi olin saanut jo diapami-esilääkityksen ennen tätä koko härdelliä. Itse toimenpide meni ok. Tekihän se taas ihan helvetin kipeää ja maksimiannos meni rapifenia. Kahdeksan munasolua saatiin kerättyä. Punktion jälkeen rapifenin vaikutuksen lakattua kipu kävi jälleen tosi kovaksi. Kipu oli sitä luokkaa, ettei tehnyt mieli liikkua yhtään. Ensin hoitaja tuli grammasen paramaxin kanssa, johon totesin, ettei tuo nyt varmasti riitä, kun kipu on niin kova. Toi sitten ketesse-tulehduskipulääkkeen. Seuraavan potilaan punktion jälkeen hoitaja tuli kyselemään auttoiko ja oli pakko todeta, ettei juuri ollenkaan. Aivan kuin en olis ottanutkaan sitä lääkettä. Hoitaja lähti jututtamaan lääkäriä, koska ei enää tiennyt, mitä mulle voi antaa. Lääkäri käski mitata ensin verenpaineet ja miettii sitten lääkitystä. Yleensä mulla on matalat paineet, mutta nyt yläpaine huiteli reilusti yli 130 ja syke oli pitkästi päälle sadan. Lääkäri määräsi Litalginin ja sanoi, että mua on seurattava tunnin ajan. Jos vielä silloin on kipua, sitten osastolle. Jösses :eek: Onneksi kipu rauhoittui, pääsin liikkeelle ja vessaan. Verenpainekin laski kivun laannuttua roimasti alaspäin, normaaleihin arvohinsa. Torstaina on siirtoaika ja silloin kuulee, miten icsaus on mennyt. Jännittää ja pelottaa:nailbiting: Mutta ennen sitä pitää toipua jalkeille.

Pahoittelut, että nyt vain omanapailen, enkä jaksa kommentoida teidän kuulumisiin ja keskusteluihin juuri mitään. Nyt niin kovasti uuvuttaa ja väsyttää.
 
Janel, aikamoinen punktiokokemus sulla, huhhuh, mutta onneksi kivut helpotti, nyt vaan rauhallista toipumista.

Täällä on ollut kyllä monella vähän huonoa onnea :sad001 Kookokselle isosti tsemppiä ja pikkurakkuloille tiitterää kasvuspurttia!!

Tervetuloa palstailemsaan Suvetar! Teillä on ollu kyllä rankkoja juttuja! Mutta mahtava lääkäri, kun ajatteli noin sun jaksamista❤ Voimia kipujen kanssa, jospa pian syy niihin ja apu löytyisi. Paljon onnea hoitoihin!!

Larissa! Ihan samaa ajattelin tuon amh:n suhteen, että kumpa en olisi koskaan tullut kysyneeksi koko lukemaa. Sen jälkeen oon kytännyt vaihevuosioireita ja pelännyt käyväni loppuun liian aikaisin. Oon ihan tyytyväinen, ettei verikokeita nyt tarvinut ottaa ollenkaan. Mutta, mitä tuohon amh arvoon oon vähän laidasta perehtynyt, niin matalallakin arvolla voi saada ihan kelpo soluja ja kelpo määriä. Siihen vaikuttaa niin monta muutakin miljoonaa juttua....tähtien asennoista lähtien:grin

Tayssissa on mulle siirretty moruloita ja varhaisia plastoja, oon ymmärtänyt että ne on lähes sama asia, ilmeisesti kuitenkin joku pikku kehitysvaiheen ero kai.

Vastavirrassa, kyllä se 4päiväinenkin jo morula vaiheessa on ja varmasti hyviä alkioita! Kaksi pikku rakasta teillä oottamassa:rolleyes:

Mulle on muutamassa siirrossa tukilääkkeeksi määrätty pregnyl ja gonapeptyl kummatkin. Kaksi eri lääkäriä myöhemmissä siirroissa sanonut, ettei oo hyötyä samaan aikaan käyttää molpia, kun kummatkin sisältää istukkahormonia. Gonapeptylissä se on jotain mikä ei näy raskaustestissä. Viime stimulaatiossa oli gonapeptyl (kaksinkertainen annos)irroituspiikkinä, eli hyvin samankaltaisia aineita ovat pregnylin kanssa. Tosin silloin kun oli onnistunut pas, nulla oli kummatkin käytössä. No on ollut senkin jälkeen siirtoja, joissa kummatkin, mutta eipä oo toiminut.

Sitte, mulla kävi eilen kumma juttu. Mun mielestä tällaista ei saisi tapahtua ihmiselle, joka toivoo hartaasti lasta. Oikein kohtalon ivaa. Tein CBdigitaalisen raskaustestin ja sain tulokseksi raskaana 2-3!!!!????? No, järki yritti olla mukana, että ei tää voi olla mahdollista (tai teoriassa joo) mutta meiän todennäköisyyksillä ei. Mies haki aamulla apteekin tikkutestin joka oli taas täysin blanko. Tuntuu kyllä kaikesta huolimatta vähän pahalta, mutta jos jostain oon tyytyväinen, niin siitä että tein sen nyt, enkä piinapäivillä. Tiputus ois ollu vielä 1000*isompi, mutta testissä lukee varmuus 99% satuin siihen promillen mahdollisuuteen saada viallinen testi. :oops:

Blanca❤ Toi mitä kirjoitit oli tärkeä muistutus meille kaikille. Pitäisi kyllä yrittää useammin muistaa, mitkä asiat on oikeasti hyvin. Juuri noi sun listaamat asiat on niitä, kiitos!
 
Takaisin
Top