Heippa, oon taustalta seurannut tätä ketjua, ja nyt ajattelin avata suuni :) Kysymys koskee endometrioosia ja ivf-hoitoa.
Meillä on suunnitteilla lyhyen kaavan ivf loka-marraskuun vaihteeseen julkiselle. Oon 37 v., yritys alkanut 2014, jolloin heti luomuplussa. Se päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon, joka todettiin rv 9. Viime vuonna letrozol-alkuinen raskaus, mutta se päättyi vakavien kehityshäiriöiden takia raskaudenkeskeytykseen rv 15
Sen jälkeen viime syksynä kaksi inssiä, ilman tulosta. Joulukuussa 2016 tulin letroilla uudelleen raskaaksi, mutta sekin meni kesken, keskeytynyt keskenmeno todettiin n. rv 8.
Meille tehtiin sen jälkeen keskenmenotutkimukset (kromosomit ja erilaiset hyytymistekijähäiriöt ja jotkut vasta-ainejutut tutkittiin) eikä mitään syytä löytynyt.
Oon soutanut ja huovannut, kannattaako meidän lähteä ivf-hoitoon, koska alkaneita raskauksia on. Miehellä on hitusen huono sperma, mulla on säännöllinen kierto ja ovuloin normaalisti. Kuitenkin mulla on epäilty endometrioosia epämääräisten kipujen vuoksi jo vuosia ennen kuin aloitimme yrityksen. Kuukautiskipujen voimakkuus vaihtelee, joskus ovat tosi voimakkaat, mutta enemmän mulla oireilee suolistopuoli.
Mulla on ollut viime vuosina ulostamiskipuja kuukautisten aikaan, ja nyt parissa viime kierrossa pari päivää ennen menkkoja on alkaneet kummat, kramppimaiset vatsakivut sekä entistä kovemmat supistelevat suoliston alueen kivut. Ovulaatio on mulla kivulias etenkin oikealla puolella. Varsinkin letroilla, joita syön vielä tässä kierrossa.
Lisäksi yksi lääkäri on ollut sitä mieltä, että mulla voisi olla adenomyoosia, koska kohdunseinämä on paksuuntunut, mutta muuten mulla ei kyllä ole vuoto runsasta, mikä siihen kuuluu. Päinvastoin, menkat on niukat.
Amh otettiin alkukesästä, joka oli mulla aika alhainen ikäänkin nähden, 1,07. Se ei ole aivan onneton, mutta selvästi viitearvojen alapäässä. Olen käsittänyt, että sekin ilmeisesti voi liittyä endometrioosiin...?
Syy, miksi nyt kirjoitan, on nuo mun endo-oireet. Oon lukenut, että suurimmalla osalla endolaisista suositaan pitkää kaavaa. Oletteko lukeneet lyhyellä kaavalla tehdyistä hoidoista endottarille, onko niillä tullut onnistumisia?
Lyhyt kaava mulle valittiin oikeastaan siksi, että (harvinaisen inhimillinen) lääkäri halusi päästää mut omasta toiveestani fyysisesti ja henkisesti helpommalla, kun kuluneet vuodet on olleet rankkoja, ja olen aiemmin sairastanut masennusta. Nyt vain mietityttää, oliko valinta sittenkään oikea.
Lääkkeinä mulla on Gonal F ja Orgalutran.
Paljon tsemppiä kaikille hoidon eri vaiheisiin ja kiitos, jos joku viitsii vastata mulle :)