IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ainiijoo mullakin on katto täynnä niin että ei maksa sit ne mitään. Jes! Sitä juuri ajattelin että kun nyt ollut niin stressaavaa niin et lääkkeellinen olis nyt rennompi menetelmä. Kiitti Larissa ja ninukki selvennöksestä! :happy:
 
Aattelin ite etten halua enää koko-lääkkeellistä, mulla tarvii olla normaalia isompi annos zumenonia heti alusta lähtien kun muuten ei meinaa limakalvo kasvaa, ja se aiheuttaa ihan helvetillistä unettomuutta... lisäks tulee enempi mässäiltyä mikä aiheuttaa lihomista. Tavallisesta 3 tabletin annoksesta oireet on lievempiä.
Haluisin mieluummin juuri sellasen puolilääkkeellisen, eli oviksen avituksen ja ajotuksen jollain pienellä fsh-määrällä ja irrotuspiikillä. Sillon ainakin ois tosiaan varmaa ajotus ja että ovis on tapahtunu. Jossain paikoissa ei kai ollenkaan lähetä enää arvuutteleen mitään ovistestien varassa vaan tehdään "luomu"kiertoihin aina se ovisajotus. Jollain täällä oli kai ovista aikastettu bemfolalla, minkälainen annos se oli ja mikä oli irrotuspiikkinä?
Oon lukenu useista lähteistä että luomukiertoon ois ihan vähän parempi onnistusmismahdollisuus, mutta lääkärit ei jostain syystä halua myöntää sitä, ja kai se ero melko vähäpätönen kuitenkin on, et ois kovinkaan paljoo merkitystä.
 
Kookos, mulla avitettiin ovista pas:iin bemfolalla eli piikit parina päivänä (muistaakseni) ja irroituspiikkinä pregnyl 5000 yksikköä. Bemfolan annostusta en muista.
 
Mulla tehtiin puolilääkkeellinen pas niin, että ovista jarrutettiin pistämällä orgalutrania kahtena päivänä ja kolmantena pregnyl 10 000. Tällä saatiin siirto sovitettua niin, ettei ajoittunut vkonlopulle.

Koko päivän oon menkkoja odotellut, mutta ei alkanu kunnon vuoto vielä, vaikka vähän tiputteleekin jo..huomenna sitten hyvinkin todennäköisesti ja pe pistosten alottelua. Jännää kun ensin odottaa ja odottaa ja yhtäkkiä sitten mennäänkin jo..
 
Kiitos auringonkukka tiedosta :)

Minulla lääkkeellinen tehtiin niin, että synarelalla ensin sammuteltiin ja sitten zumenonilla heräteltiin. Ja se on hyvin pitkä kaava. Lääkäri sanoi, että on muitakin tapoja, mutta tehdään sillä mikä todistettavasti toimii minulla. Lisäksi lääkäri sanoi, että joidenkin lähteiden mukaan lääkkeellisessä PASsissa olisi paremmat mahdollisuudet. Tiedä häntä... Mutta minulla prosentit menee niin, että lääkkellisistä siirroista on lähtenyt 2/3 ja luonnollisista 0/2
 
Mulla lääkkeelliset pas:it 0/2, ja yks oli tuore alkio (pakastetusta munasolusta) lääkkeelliseen, negaa sekin. Luomukierrot 2/4.

Okei, tarviikin varmaan ehdottaa noita bemfola/orgalutran systeemejä jos näyttää siltä että oviksen ajotus pilais koko siirron.. ei ois oikein tällä ikää enää ajallisesti varaa moniin hutikiertoihin :/
vastavirrassa Oho, melkonen annos pregnyliä tarvinnu olla, onkohan se pelkän jarrun jälkeen aina 10 000 :o kun aattelee et irrotetaan vaan yks solu..
 
Kiitos kaikille taas tässä menetyksessä tukeneille. Ei tuonut odotettua tulosta tämäkään hoitokerta (4.s ICSI).

Eikai tässä muuta ku kohti uutta hoitoa. Kun pakasteessa ei oo mitään niin viides icsi on edessä. Mieli tekis heittää jo kirves kaivoon, mutta....

Mitäköhän vinkkejä seuraavaan hoitokierrokseen vois ehdottaa lääkärille?

Blastokystisiirto on vaatimus itellä ja sen lisäksi kaksi alkiota, jos on siirrettävänä...
Mutta oisko muita kikkakolmosia?

Maleen
 
Maleen pitkä on teidänkin tie.. :( En oikein osaa kikkoja jakaa kun en tiedä/muista teidän taustoja niin kovin tarkkaan. Itsekin ajattelin nyt vaatia että max. 2 pakastetaan kolme päiväsinä ja sitten jos enemmän saadaan niin viljellään blastoiksi.

Tänään siis tosiaan kp 1 ja huomenna aloitellaan toista ivf-hoitoa.
 
Iina
Itse olen ehdottanut kortisonihoitoa, mutta lääkärini oli sitä mieltä, ettei siitä ole tutkimusten valossa mitään selvää hyötyä. Myös alkioliimaa on ehdotettu, mutta tähänkin lääkärini sanoi että sen hyötyä ei ole pystytty toteamaan. Alkion kuoren avauksestakin on ollut puhetta, mutta labraihmisten mukaan meidän alkiot on ollut normaaleja, alkion avauksesta hyötyy silloin, jos alkion kuori on paksu.

Vastavirrassa: Meillä siis tilanne sellainen, että vika löytyy miehen simpoista. Minusta ei oo löydetty mitään vikaa. Ovulaation suhteen ei oo ollut ongelmia. Itse oon miettinyt, että josko sittenkin jotain ongelmaa on minussakin, koska alkiot ei kiinnity. Viimeisen vajaan kahden vuoden aikana on siirretty tuoresiirtona kolme kertaa alkio kerrallaan. Lisäksi kaksi pakastesiirtoa, toisella kertaa kaksi alkiota ja eka passissa yksi alkio. Yhtään raskautta ei oo saatu aikaan. :-(

Ovulaatioinduktiossa alkiota on saatu kohtuullisesti, viimeksi viisi, tällöin tuoresiirtoa ei tehty, kolme alkioista selviytyi pakkaseen ja siirtoon enää kaksi blastokystivaiheessa.

Sitä lähinnä mietin, että miten alkioita saataisiin huomattavasti enemmän niin, että niiden laatu ei kuitenkaan kärsisi?

Pitkällä kaavalla on tehty 2 ekaa hoitoa ja loput 3 lyhyellä kaavalla. Lyhyt kaava toimii itselläni paremmin.

Conaf on ollut yhdessä hoidossa lääkkeenä, Menopur havaittu toimivammaksi, kahdessa hoidossa ollut sen rinnalla Orgalutran.

Pregnyl piikki kaikissa hoidoissa 36h ennen punktiota.

Luget annoksella 200mg x 3 ja välillä 200mg x 2

Lisäksi gonapeptyl pistoksena 6pvä punktiosta kiinnittymisen tukena.

Mitenhän tuota lääkitystä kannattaisi muuttaa seuraavaan hoitoon, onko kellään vinkkejä, hyviä kokemuksia jostakin lääkkeestä? Kai noita muitakin induktiossa käytettäviä lääkkeitä on olemassa?

Maleen
 
Maleen, sepä se, kun ei voida tietää, mikä kenellekin auttaa. Toisaalta, jos yhtään raskautta ei ala, miksipä ei kokeilisi erilaisia konsteja. Sittenpä sen näkee - lääkärit ovat vaan hiton nihkeitä. Meillä on ollut aika paljon alkionkuoren aukaisua ja kahden alkion siirtoa... Omat munasolut/alkiot ei näillä keinoin tarttuneet. Sitten vaihdettiin luovuttajan munasoluihin, ja nuo edellä mainitut keinot eivät silti johtaneet tuloksiin. Vasta kortisoni toi muutoksen, ja saatiin heti raskaus alkamaan. Ikävä kyllä se oli kohdunulkoinen, mutta mielestäni alkanut raskaus on parempi kuin ei mitään toivoa milloinkaan.
 
Kiitos Katjusha vastauksestasi
Missä vaiheessa kiertoa/hoitoa ja millä annoksella kortisonia söit? Ajattelin josko vielä otan tuon kortisoniasian puheeksi tohtorin kanssa.
Maleen
 
Maleen, mulla oli Prednisolon 10 mg /pvä alkaen noin viikko ennen "ovista" eli sillä lailla, kun on suunnilleen varmistunut alkion siirtoaikataulu. Hoitoa jatkettiin ensimmäinen raskauskolmannes muistaakseni, ainakin rv 10 ja sitten hitaasti vähentäen.
 
Mulla oli myös prednisolon, ja raskaus alkoi. Mulla alkoi noin viikko (tai reilu) ennen siirtoa 20 mg/pv. Siirrosta tiputettiin 10 mg/pv. Kun plussa tuli, niin söin muistaakseni kolme pv 5 mg. Sitä ei saa nimittäin lopettaa isommasta annoksesta kuin seinään. Mulle lääkäri sanoi, et plussauksen jälkeen ei oo nähty hyötyä jatkaa.
 
Kyllä sitä kortisonia varmaan kannattais kokeilla ainakin, kun tuskin haittaakaan on.. ja vaikka vielä minidisperiiniä sen ohessa. En tiedä onko tästä viime mainitusta hyötyä jos ei oo mitään häikkää hyytymistekijöissä, mutta silti itekin tullu kokeiltua. Kortisoneina ollu prednisolon erilaisilla annoksilla ja dexametason jota ainakin siihen aikaan sai vielä ilman respetiä apteekistakin kyypakkauksina.
Useimmitenhan kai alkiot jää kiinnittymättä niissä itsessä olevien vikojen takia. Minkä laatusia ne teillä Maleen77 on ollu?
Itse haluan tästä lähin kaikki blastoviljelyyn, kun ei niistä varhemmin siirretyistä koskaan oo tullu ainutta kiinnittymisyritystäkään. Niissä myös selviää ne kaikkein potentiaalisimmat, enkä usko että omat maljalle tyssänneet ois kohdussa sen paremmin edenny. Mulla varmaankin endo pilaa jotenkin blastoo varhasempien mahdollisuudet ja niiden on parempikin olla maljalla sinne saakka että ois heti valmiita jo kiinnittyyn.
Oon nyt kesän ottanu jatkuvien monivitamiinien lisäks kuurit ubikinonia, gelee royalee, inositolia jossa myös foolihappoo ja dhea:ta. Juuri luin tutkimuksista että inositoli + melatoniini yhdistelmällä ois nimenomaan laatuun vaikutusta.. sen ajattelin alottaa vielä tänään vaikkei tässä nyt kauaa aikaa enää ookaan. 6. ivf siis tulossa... Mut pelkkä inositoli riitti esim. pco-potilailla saamaan enemmän kypsiä soluja.
Piikkilääkkeissä ehkä kannattas kokeilla pergoverista, vaikkapa jonkun toisen lääkkeen ohessa, mulla ainakin kun joskus aiemmin oli tätä gonalin ja puregonin lisänä, niin tuli enemmän hyviä soluja (ei koskaan missään hoidossa top-luokkaa), vaikkei niistä loppuun saakka kestänyttä raskautta tullukaan. Toisessa hoidossa tehtiin kuitenkin se virhe että na parhaat siirrettiin ihan liian nuorina.
Yleensä mulla ehkä 1-2 alkioo lukuunottamatta kaikki melko kuraa jotka tyssää jo maljalle tai on muuten roskiskamaa.
 
Muokattu viimeksi:
Maleen mulle otettiin nyt tähän toiseen hoitoon käyttöön Pergoveris, tulee siis Gonalin rinnalle, kun ensin pistän Gonalia muutaman päivän. Viime hoidossa punktioitiin 27 rakkulaa, soluista kypsiä oli 12 ja pakkaseen saatiin kaksi 3päiväistä alkiota, tuoresiirtoa ei hypeririskin vuoksi tehty. Nyt vaihdettiin lääkkeet ja pienennettiin annoksia, lääkärin mukaan tavoitteena erityisesti solujen parempi laatu. Itse luin tuosta Pergoveris että monella olisi käytetty "viimeisenä oljenkortena" kun on yritetty saada laadullisesti paras mahdollinen tulos aikaiseksi.

Tuo kortisoni voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen kuitenkin.. Oletteko yksityisellä hoidossa? Jos olette niin en ymmärrä, miksi lääkäri ei ole valmis kokeilemaan juuri esim kortisonia, jos se ei kuitenkaan vahingoita ketään tai mitään..
 
Kookos joo, aikamoinen annos yhtä solua varten. Itse ajattelin sen niin että lääkäri halusi sillä varmistaa solun todella irtoavan kun jarruakin pistettiin ennen sitä..
 
Mullekaan ei viimeksi sitä kortisonia kirjoutettu. Pitää ensin käydä vasta-aine verikokeessa. Jos ne on ok, niin siitä ei ole hyötyä. Mä nyt haluisin silti kokeilla kaikki mahdolliset ja mahdottomat.

Toki jos olis tosi tiukkana siitä niin vois lääkäri ehkä heltyä...
 
Takaisin
Top