IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa Ilpuri! Ensinnä tuo t4v pisti silmään... tuo arvo 16 on yleisestikin matala ja siellä vähintään puolella. Kilpirauhasen vajaatoiminta on vieläkin monille lääkärille hyvin vieras sairaus ja monet tuijottaa vain viitearvoja. Kannattaa tutustua kilpirauhasliiton sivuihin. Siellä on asiasta enemmän :)
Kelan maksukatto 600e sisältää kelan korvaamat lääkkeet. Ei muita. En ole laskenut paljonko yksi hoitokerta on maksanut meille... Se riippuu myös lääkkeistä tosin. Kaikki ei ole kela korvattavia, mm lugesteronit. Sit poliklinikka käynnit on 32e, niitäkin on vähintään 3 per hoitokerta. Anteeksi kun en tämän paremmin osaa vastata... Oisko joku muu laskenut? Kuitit on kyllä kaikki tallessa, mutta en ole ynnäillyt. Tulee vain paha mieli :D
 
Ilpuri, meillä ei miehelle varattu erikseen aikaa, mutta painotettiin kyllä että ekalla käynnillä on tärkeä molempien olla mukana. Kelan maksukattoon kuuluu vain kelakorvattavat lääkkeet. Yksi hoito on tainnut tulla maksamaan noin 1000€, jonkin verran riippuu siitä mitä lääkkeitä, miten isoilla annoksilla ja miten pitkällä kaavalla käytetään, sekä montako ultrakäyntiä tulee. Meillä tullut yhdestä hoitokierroksesta tuo kelan lääkekatto täyteen, lisäksi mulla ollut tukilääkkeenä lutinus, joka jnkv kalliimpi kuin jotkut muut eikä kuulu kelakorvattaviin. Lisäksi polimaksut tulee joka käynnistä. Pakastesiirtoihin sitten omat polikäynnit ja tukilääkkeet, ja enemmän tietysti lääkekustannuksia sitten, jos tehdään lääkkeelliseen kiertoon.
Tsemppiä sulle!

Edit. Meillä muuten pkl-maksu yli 40€... siinäkin näköjään sairaalakohtaisia eroja ja vaikuttaa sitten toki jnkv loppusummaan.
 
Thanks :joyful:

nennu, joo siis kyl tää kilpparijuttu on jo niin tuttu et tiiän jo aika paljon. Mut tuo t4v kans minua mietitytti ja sanoinkin hoitajalle siitä tänään. Se ei osannut mitään sanoa mutta toivon että sit se lapsettomuuslääkäri sanoo mitä tehdään, ei auta kuin odottaa.

Kaakao, mietin tuota hintaa just kun et pitääkö varata tonni, kaks vai kymmenen. Lähinnä just suunnilleen :grin Näin vähän ajattelinkin.

Sellainenkin tuli mieleen, kun siis ei tää oo rahasta kiinni, mua vain ärsyttä periaatteessa et vauvasta pitää "maksaa". Se tuntu jotenkin kovin kliiniseltä. Koko ajan puhutaan väestön syntyvyyden laskemisesta, jotenkin tuntuisi järkevältä että valtio maksaisi kaikille haluaville yhden vauvan. Luulisi että rahaa voisi tälläiseen käyttää kun sitä menee paljon turhenpaankin.
 
Ilpuri tervetuloa tänne puolelle. Vaikkei se nyt niin kiva juttu olekaan. Samaa olen minäkin miettinyt kun puhutaan väestön laskusta että hitto soikoon, lapsettomuus yleistynyt niin miksi siitä pitää maksaa itsensä kipeeksi. Me ei saada enää mitään kelalta takaisin ja yksityisellä käytävä niin ei ole halpaa lystiä.

Monella ei ole varaa edes julkisen puolen maksuihin. :sad001
 
Maleen mulle siirrettiin tammikuussa maanantaina 5 päiväinen blasto ja la oli plussa (haamu toki) testissä. Tsemppiä!! Niin ja luget meni mulla 200mg×3 (lääkkeellinen pas)

Onnea rannkisankkis!!! :Heartred Älä oikeesti luota noihin digien viikkoihin. Jollain on ollu raskaus ihan oikeassa paikassa ja hyvin kasvanu ja h 8 näyttäny vielä 1-2viikkoa. o_O

Inkseri meillä on pas siirtyny naikkarilla viikonlopun takia, eli siellä olivat ainakin tarkkoja.

Balanca pahoittelut!:sad001

Niin ja tervetuloa Ilpuri. Mä en oo laskenu tarkkaa summaa ettei tulis "paha mieli", mutta luulen kanssa, että yksi hoito oli about 1000e luokkaa.. ei ainakasn enempää. Mies tokas, että tän murun viikkorahat on jo käytetty! :p

Auringonkukka H 30+1
 
Muokattu viimeksi:
Bambi., mulla on blastot näkyny pp5, ovisliuskoissa aavistuksen tummempana ku normi nega ja r-testissä "roskishaamuina". Pp7 haamu tullu testiajan sisällä. Eli tällä teorialla voisko pp7 näkyä ekat merkit 3-päiväsellä..?

Ilpuri, aikoinaan julkisella käydessä exän kanssa, siltä ei tutkittu kun alussa siittiöt (yksityisellä) ja sen jälkeen se oli mukana vain punktioissa. Maksukattoon tosiaan vain kelakorvattavat, joihin mm. luget ja gonapeptyl (käytetään joskus kiinnittymistä tukemaan) ei kuulu. Helposti se katto ylittyy jo yhdestä hoidosta, varsinkin pitkällä kaavalla. Ultria oli yleensä sen 2 ennen punktioo eli polimaksut niiltä ja punktiopäivältä oli kalliimpi, yli 80e. Ja sitten taas siirrossa polimaksu.

Mun käsittääkseni kilpirauhasarvoista TSH on oleellisempi raskauden kannalta, eli mieluiten noin 1 tai ainakin alle 2.

Pääasiassa kai pas:eja ei tehdä jos siirto osuis viikonlopulle, mutta siellä yksityisellä missä käyn, ois yhdellä päivällä voitu venyttää ovulaatioo pregnylillä jos ois tarvinnu eli saatu siirto pois sunnuntailta, mutta jos ovisplussa ois tullu niin et siirto ois ollu la, niin koko kierto ois menny ohi.

Niin, ei mee ne kuuluisat nallekarkit tasan näissäkään,.. joillekin riittää hoidoks yks kerta julkisella, eikä yhtä piikitys-punktio-rumbaa enempää tarvi kärsiä ja kaikki sisaruksetkin tulee mukavasti pas-alkioista, ja toiset joutuu jatkaan vielä 3. hoidon jälkeenkin yksityiselle, surkeilla tai ei lainkaan kela-korvauksilla :(

Maleen, mulla viimeks oli lääkkeellisessä pas:issa 2x200mg aamuin illoin ja muistaakseni tuoresiirrossa saman verran. Luonnonkierto-pas:eissa vain 2x100mg. Aiemmista hoidoista en muista enää, tais olla julkisella hiukan pienemmät määrät, eli sen 600mg/vrk..
 
Muokattu viimeksi:
Ilpuri, tervetuloa mukaan :) meillä meni ekaan ivf:ään vajaa 1000€ lääkkeineen ja polimaksuineen. Kohta lähtee uus rumba käyntiin... just näin jossain blogissa miten joku oli tehnyt laskelman että mitä vauvan eka vuosi on maksanut ja laskelma alkoi "raskaustesti 7€". En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, meillä ja monella mulla alkuun tulisi ivf:t (2000€), vitamiinit (200€?), raskaustestit (50€?) jne

Ja kysyit että miksi miehellekin on varattu aika niin se on lainsäädännössä että molempien pitää olla suunnittelukäynnillä mukana. Siellä käydään prosessi läpi ja allekirjoitetaan paperit jne.

Tsemppiä! :)
 
Tänään kp 30/29. Eilen testi näytti tämmöstä
c241a48b1c5ecd404a3c6159c84ee81f


Tänä aamuna puhdas nega. On tämä kyllä. Tosin mietin että kun ehdin viikon käyttää estradot laastareita niin voisiko olla että mun kierto on alkanut vasta viikon myöhässä? Kun lopetin laastarit. Odotus jatkuu.
 
Maleen mä testasin kai ekan kerran pp10 (siirretty 3pv alkio) hailakan mutta selkeen plussan.

Blancalle pahoittelut!

Rankkisankkis onnittelut! Mä jätin noi digit kokonaan hommaamatta ja luotin vaan viivoihin just ettei tulis mitään paniikkia noiden viikkojen kans :)

Ilpurille tervetuloa ja tsemppiä hoitopolulle! En osaa sanoa hoidon hinnasta julkisella ku oltiin yksityisellä, mut lääkkeet mulla jäi just vähän alle ton lääkekaton. Tosin oli lyhyt kaava ja mulla riitti aika pieni annostus.

Täällä tänään menossa rv 20+2 ja aamulla oli rakenneultra. Siellä se meidän pieni poika heilui ja kaikki oli hyvin :)

Kaikille tsemppiä eri vaiheisiin, toivon niin kovasti plussia teille <3
 
Nennu, onpa ärsyttävää odotella
:(

Larissa, joo mäkin ajattelin just vain sitä hoito osuutta koska jos nyt alkaisin laskea kaikkien ovistikkujen ja r-tesrin ja vitamiinien ja muiden lääkkeiden hintaa viimeisen 3.5 v ajalta niin varmasti lähentelisi 1000 € :D
Hyvä tietää tuo mies-juttu niin saan sanoa sille. Se vaan ihmetteli just sitä et miks sille oma aika on kun kyllähän se jokatapauksessa sinne tulee, mut voi olla et joku ei tulis.

Tuhannet kiitokset vastauksista. Lisä kysymys :) miten te olette henkisellä tasolla käsitelleet että olette joutuneet /päässeet hoitoihin? Mitä ajatuksia se on herättänyt? Miten puoliso on siihen suhtautunut? Mulla jotenkin on kovin ristiriitaiset tunteet
 
Meillä oli siis tilanne se että selvisi että miehellä ei siittiöt tule ulos normaalia reittiä, eli ainut mahdollisuus oli icsi kiveksistä otetuilla siittiöillä. Meillä oli molemmille koko ajan selvää että kaikki keinot yritetään ja koettiin henkisesti yllättävän helpoksi hoitoihin lähtö ja hoidot. Mut ylätti että rankinta henkisesti oli plussan jälkeen ne ekat 12 viikkoa. Silloin oli jotenkin jatkuva pelko ja epävarmuus että voiko tää onnistua.
 
Ilpuri, meillähän meni niin että missään vaiheessa ei sanottu että miehen on PAKKO olla paikalla suunnittelukäynnillä, joten hän ei tullut kun oli töissä kokous. Mut passitettiin sitten kotiin ja varattiin uusi aika, jotta mieskin on paikalla. Annoin kyllä vähän palautetta että voisi sanoa selvästi että molempien on pakko tulla, sillä muilla käynneillä se ei ole ollut pakollista.

Me oltiin alun perin sitä mieltä että ei lähdetä hoitoihin. Sitten sain endo-diagnoosin ja kerrottiin että ei kannata odotella ja yrittää luomuna sillä endo leviää koko ajan. Siinä kohtaa muuttui molempien mielipide ja päätettiin lähteä ivf-jonoon. Siitäkin on jo 1,5 vuotta aikaa, 1 ivf ollut (joka meni monessa mielessä mönkään) josta 1 siirto, välillä endon hoitoa lääkkeillä ja leikkauksella ja nyt kohta vihdoin se 2. ivf. Eka ivf jännitti joka kohdassa ihan hirveästi, sillä pelotti omien munasolujen ja meidän alkioiden laatu, miten lääkkeet vaikuttaa muhun, miten sumplin työt ja poli-käynnit jne. Nyt on rennompi olo kaikissa asioissa tällä kierroksella :) mies on ollut viilipytty koko ajan :D hyvä vaan niin voi tukea mua ;)
 
En ihan tarkkaan ole kustannuksia laskenu, mut julkisella puolella, pitkällä kaavalla meni IVF:n noin 1000€. Ja ainakin Oulussa varataan miehelle oma aika just suunnittelu-/infokäynneille hoitojen alussa sekä aina, kun hänen pitää näyte antaa eli inssipäivinä ja punktiopäivinä. Näistä käynneistä tulee hänelle myös oma lasku.

Henkinen puoli.. IVF:n tuoresiirron epäonnistuneeseen tulokseen saakka jaksoin kohtuu hyvin.. Ainaki luulin niin. Lopullinen romahus tuli, kun pakastealkiot ei selvinneet sulatuksesta PAS:ia varten. Olin 1,5vkoa saikulla, ku meni unet ja itkin vaan koko ajan. Saikun loppupuolella tajusin, et oon vuoden ajan, ku ollaan hoidoissa oltu, siirtäny pahimmat tunteet taka-alalle ja sit ne purkautu kerralla.
Meidän polin kautta onneksi saa jutteluaikoja psyk.sh:lle ja niitä oon hyväksi käyttäny.

Nyt jo parempi fiilis ja odotan syksyä, luultavasti loka-marraskuussa 2. IVF alkaa. Tämä reitti katotaan loppuun, menisin enemmän rikki ja olis paljo rankempaa, jos jäis epätietoisuus et josko vielä jotain voisi tehdä ja sitä vaan pohtisin loppuelämäni.
 
Ihana kuulla auringonkukka, että teillä onnistui blastokystin siirto.
Oon aiemmin bongannutkin sinut täältä. Meille aloitettiin icsi-hoidot jo 12/2015 ja siitä jonkun ajan päästä löysin tämän ryhmän, mutta taukoillut lähes koko tän kevään, kun itellä venynyt nuo hoidot, niin jääny huomaamatta varmaan muidenkin raskautumisia. Onnea siis huimasti vielä loppumetreille sinulle ja Giselle1:lle myös!

Ilpurille Tervetuloa!

liljatar: Minä muistan viime keväältä kun meille olis pitänyt siirtää PAS ja kun klinikalta soittivat ja kertoivat, että tuo ainokainen Pakastealkio olikin hajonnut pakasteessa... se oli kova pala. Siitä meni aikaa päästä yli...

Tsempit ja voimahalit kaikille!

Maleen
 
Ilpurille tervetuloa!

nennulle tsemppejä myös!

Ja kaakaolle, Gisellelle sekä auringonkukalle kiitokset sanoistanne! Tämä alku on niin epävarmaa. Miten tätä pystyisi sietämään paremmin. Olen kuitenkin jo paremmalla mielellä kuin eilen. Päivä kerrallaan siis! :)
 
Ilpuri, tunnepuolella kovin ristiriitaisissa tunteissa se hoitoon meno kyllä meillä meni. Tietysti pettymys, että tarvitaan niinkin paljon apua ja toisaalta todella toiveikkaana. Olisin varmaan seonnut, ellen olisi ollut varsin avoin yritysaikana. Ei kai kukaan voisi pitää salaisuutta sisällään niinkin monta vuotta (hoidoissa 2008-2016). Puoliso sai kyllä kuulla tunnepurkaukseni pettymyksen tullen, meidän välille ei onneksi koskaan tullut säröä, vaikka rankkaa oli. Mitä näin jälkikäteen ajatellen oli hyvä, että oli harrastukset ja koiria jne. mihin sai uppoutua surua ja pettymystä purkamaan, ja hakemaan mielihyvää kaiken keskellä.
 
Meillä oli miehelle kovempi isku kun kävi ilmi että eläviä siittiöitä on niin vähän... Tai ei ollenkaan. Ekassa icsissä kaikki meni suht kevyesti siihen asti, kun soitin klinikalle tuoresiirron negasta ja mulle sanottiin että muut ei jaksaneet pakkaseen asti. Aloin pelkäämään seuraavaa icsiä kovasti että kuinka jaksan henkisesti jatkaa, jos näin käy uudestaan. 2. Icsissä onneksi saimme jotain pakkaseen. 2. Icsi oli meidän parisuhteelle rankin. Kumpikin taisi kunnolla vasta herätä tilanteeseen... Henkisesti tämä on ollut raskasta, mutta en voisi elää itseni kanssa jos tätä ei kokeilla loppuun asti.
 
Takaisin
Top