IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin on vissiin ollut aina yli sen 7 mm. Viimesimmät PAS-siirrot tehtiin aina lääkkeellisinä (progynova), koska oma ovis on epävarma, ja nyt viimeksi oli tuoresiirto luovuttajan munasoluista. Silloin piti täsmätä kierrot sopivaksi siirtoa varten.
Joo, progynova kyllä paksuntaa limiksen mutta sitä voi käyttää vain PASin tueksi (tai luovutetuista tuoresiirtoon) ja päälle keltarauhashormonit. Ovulaatio ei sillä kehity.
 
Greippimehua oon litkinytkin jo, mutta ei tunnu vaikuttavan. Ehkä lisään tuon öljyn vielä. Lisäksi oon käyttänyt DHEA -"nuoruushormonia" marraskuusta lähtien. Sen käytöstä ei ole tieteellistä näyttöä, mutta Jenkkilässä sitä käytetään paljon, erityisesti vanhemmilla naisilla. Saattaa parantaa munisten laatua. Nuoriin sillä ei kai ole samaa vaikutusta. Itse pyysin siihen reseptin, kun olin lukenut hyviä kokemuksia siitä. Haittavaikutuksia ei juurikaan ole ollut hiusten rasvoittumista ja muutamia finnejä lukuun ottamatta. Joillakin tulee univaikeuksia tai jopa rytmihäiriöitä tai aggressioita.

Tämä lääkäri sanoi myös, ettei se limis välttämättä kasva estrogeenillakaan, mutta yritetään nyt kuitenkin.

Eihän tästä tullut kuin 300km lenkki, kun pitää toisessa kaupungissa juosta. Mur. Mutta itsehän tähän on lähdetty.
 
Tervetuloa uusille!

Elsakoo ja Bambi tsemppiä piinailuihin, menköön aika nopeasti ja olkoon tulokset hyviä <3

Tonttumuori tiedän tunteen, me ei päästy ivf:n jälkeen tuoresiirtoon ja nyt meni pas myös sivusuun.. Mutta kyllä sen meidänkin ajan on vielä tultava!
 
Tonttumuori mulla ollu ongelmia liian ohuen limiksen kanssa ja mulla ainakin tuo vehnänalkioöljy on auttanu siihen. Kannattaa kokeilla.

Tonttumuori kyselit myös minkälainen mahdollisuus on kaksosiin jos siirretään kaksi alkiota kerrallaan. Meille on siirretty neljä kertaa kaks alkiota ja nyt viimeisimmästä kahden alkion siirrosta lähti raskaus. Ja yksi siellä nyt todennäköisesti on, mutta ei oo vielä kuultu/nähty sykettä, joten en oikeen uskalla luottaa vielä tähän raskauteen.
 
Heippa kaikki!

Oottepa ahkerasti kirjotelleet :)

Uusille tervetuloa mukaan, ainaki tonttumuori ja db, olikohan muitaki.. Tsemiä koitoksiin! Ja pikaisia plussia :)

Elsakoo ihana ku nyt oot saanu kyytiläisen, ja kiva että olo on hyvä! Kovasti tarrasukkia, samoin Bambi.. Plussatuulia teille <3 Taemiä piinapäiviin!

Juntturalla hienosti arvo nousussa! Mulla kans vielä usko koetuksella, mut onneksi enää pari päivää siihen ultraan!

Munafarmeille riittoisaa satoa, paseihin sulatusonnea ja paksuja limakalvoja :) ..vehnisöljy on kyllä best!

Mulla oli pari päivää selkä tosi kipiä, ja vähä säikäytti että tuleeko ulos. Samalla oli etenki iltasin isompia menkkajomoja. Selkäkipu oli iskiaksen kaltasta, ja säteili kovasti reisiin ja ihan polviinki saakka. Vieläki tuntuu jotenki veltolta tuo selkä. Soitin sitte eilen neuvolaan, ja se rauhoitteli että on tavallista. Hormoonit ne siellä veltostuttaa paikkoja ja myös voi kuulemma olla kasvukipuja. Vuotoja ei oo minkäänlaisia.. Toissayönä näin unta ku makasin verilammikossa. On tääki kyllä mahotonta aikaa! Jooga on kyllä mun pelastus, rentouttaa mieltä ja vahvistaa selkää ;)

Mun on täytyny töissä kertoa pomoille ku en pysty kaikissa toimipisteissä työskentelemään. Vaarana on röntgensäteet, infektiot ja anestesiakaasut.. Ja moni työkaverikin on jo arvannu ku täytyny kesken päivänki vaihella paikkoja. En olis halunnu ihan näin aikasessa vaiheessa vielä paljastella, mutta työkaveri sano hyvin että miksi sitä salailemaan, sattuu se keskenmeno yhtä paljon ku et ei ois kertonu ja salata seki vielä töissä ja siihen liittyvät tunteet. Ja ihanaa tukea ja kannustusta saa sieltäki <3

Mukavaa viikonloppua ihanaiset! Voimahalit kaikille!

Tipu 6+3.. Sillä on jo silmät ja korvat ja nenä.. Tosin ne vielä hakee oikeita paikkoja :).. ja kohta sillä on jo hajuaistiki.
 
Täällä kp1! Ei tarvitse pahoitella, tätä odotettiin jo :) Nyt sitten viikon päästä ultra ja toivottavasti päästään kasvatteluhommiin. Synarelaa mennyt nyt viikko eikä oireita ole pahemmin, toivotaan että jatkuu samana loppuun saakka :)

Oon miettinyt tuota että jos lääkäri ehdottaa kahden alkion siirtoa..Mies ei oikein ole sen kannalla, pelkää että entäs jos miulle käy jotain kun hän on ollut iso vauva ja on ollut erityisen iso pää, että jos siellä onkin sitten kaksi isopäätä:hilarious: Mitään estettä sille ei kuitenkaan ole, sitä kartoitettiin jo joulukuun siirron yhteydessä. Itse olen siihen valmis kyllä. Jos sattuisi sellainen onni kohdalle että tulee kaksoset niin bring it on. Rankkaa se varmasti olisi mutta sen arvoista:angelic:
 
Tervetuloa kaikki uudet ja onnea hoitoihin!

Yritän vähän aktivoitua täällä kun oma toinen ivf alkaa, jos vain aika riittää kirjoitteluun. Tänään siis kp1 ja huomenna pitäisi (kai) aloittaa Menopur. Onko teille ohjeistettu milloin kasvattelulääke olisi parasta pistää, aamulla vai illalla? En yhtään muista miten pistin ensimmäisellä kerralla. Pieni epävarmuus tässä myös sen suhteen, kun suunnitelmassa oli aloittaa hoito viikolla 10 alkavaan kiertoon, ja menkat alkoivatkin jo tänään... Päätin nyt joka tapauksessa aloittaa piikitykset huomenna ja maanantaina pirautan polille. Tuskin se parin päivän tarkkaa on?!
 
Ei se Kaakao varmasti ole parin päivän päälle :) Ei tietoa Menopurin ohjeista mutta viime hoidossa pistin aina ilta-aikaan Bemfolat..
 
Kaakao mulle mun mielestä suositeltiin iltaisin pistämistä, tosin käytössä puregon, mutta jotenkin ymmärsin että olisi ollut mahdollista pistää muuhunkin aikaan. Itse olen pistellyt klo 21 aikoihin.
 
Kaakao mä pistin menopurin aamulla, klinikalta ei sanottu mitään kumpi olis parempi ja jossain vaiheessa joku kysy pistänkö aamulla vai illalla kun laskettiin et montako pistosta vielä. Valitsin aamun että saan pistettyä aina varmasti samaan aikaan, välillä kun töissä teen tosi pitkää vuoroa..

Niin ja tsemppiä hoitokiertoon!
 
Kaakao mulle ohjeistettiin pistämään illalla. Riippumatta lääkkeestä. Pistelin 21 aikoihin, silloin aina viim. kotona.
 
Kiitos kaikille vastauksista! Muistelen, että pistin viimeksi lopulta sekä aamulla että illalla, mutten muista kumpi piikki oli kumpi (menopur vai orgalutran). Hyvä on muisti... Polin ohjeessakin tosiaan sanotaan vain että joka päivä samaan aikaan. Taidan pistää iltaisin, niin ei tarvi laittaa viikonloppuna herätyskelloa soimaan :) Töissä saatan olla mihin aikaan vaan, joten tarvittaessa vaan piikit mukaan.
 
Laitoin illalla 20-21 ku pitäis laittaa mahdollisimman samoihin aikoihin.

Samaan aikaan sekä Gonal-F että Orgalutran, eri puolille mahaa vaan.
 
Tonttumuori: olipa kyllä kurja juttu, ettei limis ollut riittävä, eikä lääkäri ollut sitä huomioinut. Vaihtuvat lääkärit on kyllä melko tylsää. Mulla kävi todella hyvä tuuri stimulaatiossa, kun sattui sama lääkäri olemaan molemmat uä:t, punktion ja tuoresiirron. Kahdessa PASissa onkin lääkärit sitten vaihtuneet tiuhaan.

Elsakoo: olen kans kokenut noita "Lutinus-heilahduksia". Ne oli todella epämiellyttäviä. Varsinkin sellaisissa tilanteessa, joista ei heti pystynyt lähtemään vessaan:arghh: Mun pomolla varmasti "rassaa" mun poissaolo, koska työni on melko spesiaalia. Sijaistajaa ei ole. Yksikössämme on 6 henkeä, joten yhden poissaololla on jo vaikutusta, varsinkin kun talvilomatkin on tässä tulollaan. Työskentelen siis "isossa sairaalassa", joten palvelun heikkeneminen on omalla tavallaan kriittistä.

Kyllähän tuo itelläkin vähä jo rassaa olla kotona :shifty: Tosin tänään on ollut jo melkoisen vahvasti etova olo. Vielä ei ole mennyt pöntön halailuksi, mutta ei se varmaan kaukana enää ole :hungover: Nälkä yllättää melko usein, jolloin myös huono olo herkästi voimistuu. Hieman huolettaa, onko alkio löytänyt kodin oikeasta paikasta ja onko siellä ylipäätään ketään?! Oon yrittänyt olla ajattelematta, ettei lähde ajatukset lapasesta...

Janel 4+4
 
Mulle ohjeistettiin iltaisin juurikin sen takia kun vasteultrassa annos voi muuttua.

Janel koitahan sää nauttia olostasi, kyllä ne siellä töissä pärjää, ainaki jotenki :)
 
Ihana kuulla Tipun kuulumisia :) Hyvä että kipuilulle löytyi selitys eikä vuotoja ole. Siellä se pikkuinen kasvaa :Heartpink

Rive ja kaakao Hurjasti tsemppiä hoitokierroksille! :) Minä pistelin kasvattelulääkkeen (Gonal-f) iltaisin. Jarrulääkkeenä oli Cetrotide ja se piti nimenomaan pistää heti aamulla.

Janel Tsemppiä kotipäiviin! :Heartred Kuulostaa tosiaan olevan jo kunnolla oireita siellä :)

Täällä fiilikset vaihtelee. Välillä on jotenkin mennyt usko koko hommaan ja tuntuu ihan oudolta, että tuolla kyydissä voisi joku olla. Välillä taas on toiveikkaampi olo. Oireitahan mulla on vaikka kuinka paljon muka ja eletään vasta pp3, että se niistä "oireista"! Onneksi huomenna pääsee töihin :)

Onko muilla muuten ollut lääkkeellisen passin jälkeen aina taukokierto? Meille sitä suositeltiin ja miehen mielestä se on tosi hyvä idea. Itse haluaisin heti seuraavaan hoitoon. Mietin onko siinä joku este että ei voi tehdä kahta lääkkeellistä passia peräkkäin? Hämmentävää kun ohjeessa oli, että jos testi on nega, voidaan tehdä uusi hoito heti seuraavaan kiertoon.

Toinen kysymys, mikä pp olette saaneet ohjeen lopettaa PAS-lääkkeet jos nega tulee? Mulle sanottiin että testata pp9-10 ja sit voikin lopettaa jos nega. Kuulostaa hurjan aikaiselta! En itse kyllä vielä silloin uskalla lopetella, ellei kunnon vuoto ala lääkkeiden läpi. Jos siellä kuitenkin jotain tapahtuisi niin ne lääkkeethän on ihan hirveän tärkeät ottaa.
 
Elsakoo, meille on tehty PASeja peräkkäisiin lääkkeellisiin kiertoihin. Lugesteronit on saanut lopettaa negatiivisen verikokeen jälkeen, mikäli vuoto ei ole jo puskenut voimalla läpi ja kotona on tullut nega (silti olen aina soittanut hoitajalle tilanteesta). Verikoepäivä on Helsingin Väestöliitolla ollut 2 viikkoa jälkeen siirron (siis noin 18 dpo). Eri klinikat suosittaa eri tavoin, että kotitesti on riittävä jne. Minun mielestä verikoe vasta on riittävän luotettava kun puhutaan kalliista tuhansien eurojen hoidoista, ettei vaan sössitä...
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top