IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pisama meillä PAS tehtiin lääkkeelliseen kiertoon, joten Progynova ja Lutinus jatkuvat normaalisti. Lisäksi tukena metformiini.
 
Pisama, nyt vaan hitsisti voimia teitin pikkuisille! <3

Junttura, aivan loistavan kuulosta!!! Ihanaa!!! <3

Elsakoo, nyt vaan villasukat jalkaan ja lepäilemään. <3 toivottavasti teidän pikkuinen tarttuu kunnolla kiinni <3

Tsemppiä kaikille piinailijoille ja munahautomoille! <3
 
Hurjasti stemppiä kaikille piinailijoille!

Kiva kuulla elsakoo että teillä lääkäri oli positiivinen, meilläkin siis ollaan kivesbiopsialla saaduilla siittiöillä liikeellä. Ainakin tähän mennessä meilläkin kyllä lääkäri on ollut todella positiivinen ja jotenkin tuntuu että lääkäri uskoo tosi vahvasti onnistumisen mahdollisuuksiin.
 
Jee, Bambi :) Piinaillaan tosiaan yhdessä. Onko sulla ilmaantunut vielä mitään "oireita"? Tsemppiä ❤️

Giselle1 mahtavaa että teilläkin on noin tsemppaava lääkäri! Voimia hoitokierrokselle ja toivotaan hyvää saalista :) Mielenkiintoista kuulla teidänkin tarinasta.
 
Enpä tosiaan tainnut koskaan enempää esitellä meidän tarinaa täällä. Mutta siis minä olen 32 ja mies 34. 2v yrityksen jälkeen hakeuduttiin tutkimuksiin jossa tuloksena miehellä 0 siittiötä. Onneksi niitä sitten kivesbiopsiassa löytyi ja kuulemma tuotanto on normaalia, eli syynä atzoospermiaan ilmeisesti tukos. Minusta ei ole mitään häikkää löydetty. Nyt siis pakkasessa 10 olkea siittiöitä joilla toivottavsti päästäisi hedelmöityshommiin ensi viikolla [emoji4] Multa löytyi tässä matkan varrella vielä sitten rinnasta hyvänlaatuinen radial scar muutos joka piti poistaa ennen kun päästiin aloittamaan, joten tätä hoidon aloitusta ehdittiin jo odotella useampia kuukausia.

Oliko teillä elsakoo niin että siittiöt otettiin pakkasesta punktion aikoihin vai tehtiinkö biopsia samaan aikaan ja käytettiin "tuoreita"? Tuntuu että tässä on vähän molempia käytäntöjä ja mietityttää selviääköhän ne sulatuksesta.
 
Meillä sama dg miehellä ja myös johtuu ilmeisesti tukoksesta, koska kudoksesta löytyi hyvin siittiöitä. Meillä käytettiin pakastettua kudosta ja selvisi hyvin sulatuksesta. Yksi olki riitti koko hoitoon, ja multa saatiin kuitenkin paljon munasoluja hedelmöitettäväksi. Pakkaseen jäi useita olkia ja todennäköisesti ei tarvitse uusia biopsiaa vaikka tulisikin se 3 icsi-kierrosta julkisella. En ollut edes osannut stressata siittiöiden sulamista muuten. Oho! :hilarious:

Onpa kivaa löytää kohtalotoveri ja teilläkin hoito hyvässä vauhdissa käynnissä :happy: :Heartpink
 
Pisama, oon Kuopiossa InOvalla hoidossa. Sain siellä lääkkeeksi Bemfolan, joka oli ihan uusi tuttavuus.

Epäonnistuneet inssit tehtiin Jyväskylässä Fertinovalla. Siitä paikasta mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa. Lääkäri oli todella vähäpuheinen, suorastaan juro, eikä juurikaan selittänyt tai perustellut ratkaisujaan. Kaikki inssit mentiin lähestulkoon samalla kaavalla (Menopur), viimeisimpään sain lääkereseptin ja pistosvälineet postissa. Ilman mitään perusteluja lääkkeen vaihdolle (Pergoveris) tai opastusta sen käyttöön. Taisi siinä kuoressa joku ohjelehtinen olla mukana. Olin todella pettynyt koko puljuun. Ennen tuota kokemusta kuvittelin, että yksityiseltä puolelta voisi olettaa saavansa kunnon hoitoa. Paskanmarjat.

Kävin myös Tampereen Ovumialla mutta sieltäkin tarjottiin vain letroja.
 
Moikka. Mä oon kirjoitellut aiemmin tuolla inssien puolella. Mulla on 3v esikoinen joka sai alkunsa inssillä, nyt toivotaan toista lasta. Tällä tokalla kierroksella toinen inssi tuotti raskauden, mutta se meni kesken rv9. Km jälkeen tehtiin vielä kolme inssiä, mutta kun ne ei toiminu jäätiin tauolle ja nyt ens viikolla kun menkat alkaa alotetaan piikitykset ekaan IVF:n. Mä oon 31 ja mies 33. Mulla on tosi matala AMH, 0,3, joten lääkäri suositteli hoidon aloitusta pikaisesti. Hyvillä mielin lähden hoitoon, inssien aikaan stressasin ja ahdistuin ajatuksesta että jäähään toista ilman. Nyt tuntuu että jos toinen tulee se on vaan plussaa, meidän esikoinen on niin mahtava =)
 
Tännepä oli tullut paljon uusia mukaan. Tervetuloa Babe, vauvaton, tonttumuori ja DB
Toivotan teille kaikkea voimia hoitoihinne ja plussatuulta!

Juntturalle Ihanasti nousee sulla hcg! Nyt vain kovasti hyperin selätystä!

Elsakoo Se luo toivoa todella paljon, kun lääkäri on optimistinen ja toiveikas! Toivotaan huurunenälle tarrasukkia ja sinulle stressitöntä piinailua!

Bambille myös hurjasti tsemppiä piinailuun

Olitte aiemmin puhuneet liikunnasta stimulaation ja punktion aikoihin. Liikuntaahan ei suositella sen vuoksi, että vaarana on munasarjan kuroutuminen ja kiertyminen. Mun ei tarvinnut liiemmin miettiä silloin, miten lääkäri ohjeisti, koska olo oli niin tukala, ettei tehnytkään mieli liikkua. Kaikki tärähdykset aiheuttivat inhottavan tunteen tai jopa kipua. Punktion jälkeen jopa kävelyaskelkin aiheutti ikävän kivun munasarjoissa. Saattoi tosin vaikuttaa, että olin aivan hyperin rajamailla.

Jos olen osannut oikein laskea, niin mulla on menossa nyt 4+3. Tuntuu edelleen hieman absurdilta ajatukselta, että olen raskaana. Melko monta testiä on pitänyt tehdä asian varmentamiseksi :hilarious: Mutta omalla tavallaan mulla on jännä sisäinen rauha, vaikka en tiedä minne pikkuinen on muuttanut asumaan ja kaikki on todella epävarmaa. Maanantaina palasin töihin parin viikon sairausloman jälkeen huonolla menestyksellä. Mitenkäpä se muutenkaan olisi mennyt, koska sama huono sisäilma siellä oli odottamassa. Migreeni alkoi hiipimään jo maanantaina ja tiistaina päivällä yskitti reilummin sekä ääni oli painoksissa. Tiistai iltana/yönä sain kunnon migreenikohtauksen, jonka vuoksi yöunet jäi vähän päälle viiteen tuntiin. Oli muuten aika kädetön olo, kun ei migreenilääkkeitä voi käyttää :inpain: Maanantaina työterveyslääkäri sanoi, että heti pitää ottaa yhteyttä, jos tilanne huononee. Keskiviikkona juttelin kyseisen lääkärin kanssa puhelimessa, jolloin kerroin tilanteen huonontuneen ja raskaudesta (en uskaltanut vielä maanantaina asiasta puhua mitään :oops:). Käski samantien ottamaan yhteyttä sairaanhoitajaan, koska lääkäriaikaa ei enää sille päivälle saanut. Torstaille sain ajan eri lääkärille ja hän ei juurikaan kysellyt, vaan kirjoitti suoraan sairausloman ensi viikon loppuun. Sanoi, että mun huono keuhkojen tilanne on nyt suuri riski: jos minä hapetun huonosti, myös alkio/sikiö hapettuu huonosti. Esimiehen kanssa olen sen verran jutellut, että olen kertonut hänelle tilanteen hankaluuden ja kerroin hänelle lääkärin terveiset: työhuone on vaihdettava. Katsoin parhaimmaksi kertoa pomolle jo nyt raskaudesta, että hän ymmärtää, ettei kyse ole vain minusta. Onneksi hän on toiminnan mies ja alkoi samantien järjestelemään asioita. Pääsen saikun jälkeen muuttamaan kokeeksi toiseen työtilaan ja todella toivon, että pääsisin takaisin työhön kiinni. Onhan tämä nyt sinänsä aika hölmö tilanne, että olen työkykyinen, mutta en enää työympäristössäni :sour: Mutta otetaan nyt hiihtoloman kannalta ja nautitaan raskausoireista :joyful:
 
Hurjasti tsemppiä piinailijoille! Toivottavasti kaikilla tärppää!

Tuossa tilanteessa Janel olisin itsekin kertonut pomolle tilanteesta. Hyvä että oli ymmärrystä esimiehellä ja alkoi toimia. =) Mä taas oon paniikissa välillä ettei vaan esimies saa tietää mun suunnitelmia, varsinkin kun pitää kikkailla noita uä aikoja ym hoitoon liittyviä.. onneks hoitopaikassa ollaan kyllä tosi joustavia.

Mulla nyt menkat menossa kp 4 ja tämä kk siis taukoa. Aion olla rennoin mielin, mutta kuitenkin tikutan ovista kun aika on. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka luomunakin tärppäisi. Nyt muuten 1. ivf:n jälkeen menkat alkoi heti lugejen lopetuksen jälkeen pikkuhiljaa ja sitten nyt vasta alkoi kunnolla. Luomukierroissa alkaa aina heti kunnolla. Tämä varmaan ihan normaalia..

Hyvää viikonloppua kaikille! :Heartred
 
Edellisessä raskaudessa kerroin pomolle seuraavana päivänä siitä ku sain tietää. Tämä siksi, että olin juuri aloittanut uudessa työpaikassa (olin siis ollut töissä noin 2 viikkoa kun tulin raskaaksi) ja olin selvitellyt, että mun työsuhteen päättäminen koeajalla on vaikeinta jos todistettavasti työnantaja on raskaudesta tietoinen. Mä olin ihan kauheen vaikeena että mulla ois sulle asiaa. Ja kun pomo (mies) sai kuulla ongelman, hän huokaisi huojentuneena, että hän ku luuli että mä irtisanoudun. :) Hänellä oli itselläänkin 2-vuotias lapsi ja kyseessä oli projektityö.

Suomalaiset työkaverit sai samalla tietää koska työskenneltiin samassa huoneessa. Ulkomaalaiset työkaverit sai siinä kohtaa tietää kun kerroin heille tulevani seuraavana päivänä myöhemmin töihin koska mulla on tarkastus. Kollegat oli tosi huolissaan enkä mä päässyt kiertelemällä enkä kaartelemalla irti tilanteesta, joten oli pakko kertoa että ihan neuvolaan olen menossa ku oon raskaana. :) Kaikki otti uutisen siis tosi hyvin töissä.

Tästä nyt ei tarvii pomolle erikseen kertoa kun pomo on lapsen isä. :woot: Toki kerroin jo mun sijaistamalle henkilölle että osaa varautua hakemaan lapselle hoitopaikkaa syksyllä. Tai siis nythän keväällä sitä jo pitää hakea.

Edellisessä työpaikassa meitä oli tyttöporukka jotka kaikki yritettiin raskautua, yksi jäikin sieltä äitiyslomalle ja raskausasioissa oikeastaan tutustuttiinkin häneen lähemmin. Yks raskautui mun työprojektin aikana ja yksi erosi, meillä ei tapahtunut oikein mitään. Esimiestason kollega joskus kyllä kyseli lapsijuttuja, mutta hänelle en ollut oikein valmis kertomaan yrityksistä joten totesin vain ettei oo ajankohtaista, vaikka siis jo yritettiin.
 
Onko teille kenellekään siirretty kahta alkiota kerralla? Meille suosittelivat sitä. Alkiot on 2-luokkaa (mitä sekin tarkoittaa?!). Mies pelkää kaksosia, koska auto ja talo jne. olis sitten liian pieniä. Ja plääh.

Suurin pelko mulla on se, että mahdolliset kaksoset menis kesken tai syntyisi/jouduttaisiin ottamaan ulos liian aikaisin, koska mulla oli edellisen raskauden lopussa istukan vajaatoimintaa ja synnytys piti käynnistää. Tosin vaan 10 pvää etuajassa. Mutta pelkään, että mun elimistö ei pystyisi elättämään kaksosia ja saisin koko ajan pelätä keskenmenoa tai ennenaikaista synnytystä. Ääh.

Tsäänssit siihen, että molemmat tarrais kiinni, on kai kuitenkin todella pienet?

Onpa muuten ällöjä käyttää nuo luget kun valuvat ulos koko ajan :-( Niille ei kai ole mitään vaihtoehtoja? Esim. suun kautta otettavia?
 
Muokattu viimeksi:
Yksi alkio sinne pakkaseen nyt saatiin. Sekin oli jo kasvanut 6 soluiseksi kun ihanne olis ollu 4. Onko muilla ollut kokemusta liian nopeista soluista? Hitailla ainakin moni onnistunut raskautumaan. Nyt muo sit pelottaa jo nyt miten selvii sulatuksesta. Plaah...

Tonttumuori ilmeisesti kun siirretään 2 saattaa niistä toinen kiinnittyä paremmin. En tiedä mihin perustuu. Tokihan se pelottaa, varsinkin jos sulla tuollainen tausta. Eikö lääkäri sanonut siiheen mitään? Meillä mies kanssa pelkäsi joskus aikoinaan kaksosia, sanoin siihen vaan että kumpi on pahempi, kaksoset vai ei lasta ollenkaan. Ei ole sen jälkeen siitä enää maininnut.

Löysin muuten aika mielenkiintoisen opinnäytetyön liittyen alkion ikään/jakautumiseen. Laitan liitteen jos löydän sen vielä.
 
Janel Onpa hienoa kuulla, että on noin tehokasta toimintaa työpaikalla! Toivottavasti muutokset auttavat ja pääset taas töihin. Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta :) Ja nyt voi tosiaan ottaa loman kannalta!

Tonttumuori kannattaa varmaan jos vaan mahdollista arvioida tilannetta yhdessä lääkärin kanssa. Ihanaa, että saitte kaksi alkiota :) Käsittääkseni yhdenkin alkion siirrosta voi kaksoset myös saada alkunsa. Itse olen kaksonen, mutta ajatus omista kaksosista tuntuu pelottavalta. Silti meillä on miehen kanssa periaatepäätös, että kun alkioita aletaan pareittain sulattamaan, olemme valmiita kahden alkion siirtoihin. Katsotaan nyt kuitenkin tämän PASsin tulos ensin :) Tsemppiä pohdintoihin!

Täällä nautiskellaan vapaapäivästä. Pp1 ja olo on tosi hyvä. Ei mitään kipuja tms ollut siirron yhteydessä :) Tänään vähän vasenta munasarjaa juilinut, mutta se on mulle aika tavallista muutoinkin. Ainoa muutos siirron jälkeen on se, että lutinusvuoto on runsastunut tosi paljon. Ennen siirtoa ei sotannut juuri yhtään ja nyt valuu ulos asti. Säikähdin kamalasti, kun eilen siirron jälkeen tunsin, että nyt jotain hulahtaa! Onneksi oli vain lutinusjämiä. Selvä muutos tässä, onko kellään muulla ollut vastaavaa? Epämiellyttäväähän tää vaan on - juuri kun ehdin huokaista että eipä tunnu nuo lutinukset missään.. :wtf:
 
Tonttumuori en osaa sanoa mikä on todennäköisyys kaksosille mitta olen ymmärtänyt ettei 2-luokan alkiot nyt ihan susia ole. Tai siis että 1-luokan alkioita ei läheskään aina saada. Mullekin siirrettiin mun käsityksen mukaan 2-luokan tyyppi, sille tosin ei olisi ollut kaveria siirrettäväksi samalla.

Elsakoo ei oo mitään oireita.. kovasti oon kuulostellut mutta ei kyllä mitään tavallisuudesta poikkeavaa!

DB tervetuloa. Mullakin on matala amh 0,8 ja ikä 33 ja mua ahdistaa kun lääkäri sanoi että on ko kiire. Lisäksi LH on matala ja ilmeisesti munasolut kypsyy siksi huonosti, tämä kävi ilmi nyt ekassa ivfssa.
 
Tonttumuori, mulle on laitettu 3-päiväisiä alkioita kaksittain monesti. Ei näkynyt kaksosia :) Meillä on vielä yhdet kaksoset oljessa, ja ne ovat 6 päivän blastokystejä. Hirvittää ajatus kaksosista, mutta näistäkin toinen on rupusempi. En tiiä kannattaako murehtia ennen kuin katotaan mikä selviää sulatuksesta. Meillä on seuraava alkionsiirto edessä aikaisintaan loka-marraskuussa, koska esikko on vasta 3 kk :)
Olen itse kaksonen, mutta jo pelottavan iäkäs moiseen rumbaan.
 
Kiitos vastauksista! Nyt selvisi sekin, että 2-luokan alkiot on toiseksi parhaita. Eli parempia kuin ikinä uskalsin toivoa.

Ei sitten päästykään siirtoon, kun limakalvo oli vaan 6,7 cm :-( Paljonko teillä muilla on ollut? Mulla on ollut 4 eri lääkäriä hoidon aikana, nyt oli se, jonka tapasin ekalla käynnillä ja johon luotan eniten.
Sitä vaan ihmeteltiin, miksei punktion tehnyt lääkäri määrännyt mulle tukilääkettä limikseen, kun se oli punktiopäivänäkin ollu vaan 6cm?! Olisko se pitänyt ymmärtää itse pyytää, siinä lääkepöllyssä?! Ärf, kun suututtaa.

Molemmat alkiot meni pakkaseen ja tehdään PAS, kunhan saadaan ensin vuoto ja kasvatellaan limistä Zumenonilla. Kaksosten todennäköisyys mun ikäisellä on 1-2%, raskauden todennäköisyys ylipäänsä 10%. Keskenmenoriski yli 50%, koska munasoluista jo suurin osa on viallisia.

Pisama, mä oon kans lukenut tuota Tilkasalon tutkimusta :)

Sorry tämä omanapaisuus, mutta oon aika pettynyt :-( Mutta jospa se PAS sitten...
 
Muokattu viimeksi:
Tonttumuori mulla on aina ongelma kanssa limiksen kanssa. Siirto on tehty vaikka paksuus ollu 7mm. Se on vissiin ohuin mihin se tehdään. Ihmetyttää vaan kun olen lääkäriltä siihen tukea kysynyt sanoo vaan aina ettei siihen oikein lääkkeitä ole. Silti monelle sellaisia määrätään. Saankin sen sitten paksummaksi vehnänalkioöljyllä ja greipillä/greippimehulla.

Voi olla että se punktion tehnyt lääkäri olisi siirron tehnyt tuohon paksuuteen. Ärsyttävä hukkareissu kyllä.
 
Takaisin
Top