IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä Giselle1 punktioon! Voinnin mukaan mä ainakin olin ennen ja jälkeen. Ennen punktiota tuntui kun olisi isompikin munakori kannattavana. Ei tehnyt mieli hyppiä. Jälkeen oli turvotusta mutta ei kipuja. Tukalaa oloa joka helpottui runsaalla juomisella ja levolla.

Juttelin tänään lääkärin kanssa. Nyt maaliskuu taukoa ja sitten jos menkat alkaa ennen maaliskuun vikaa päivää niin sitten ehtii huhtikuussa 2.icsi yritys. Jos menee yli niin pääsiäinen sotkee. Mutta se olisi kp32 niin toivon että tämä ei ole pitkä kierto.
Lääkäri ehdotti että Puregon vaihdettaisiin Menopuriin. Onko kellään kokemusta tästä?
Meillä siis viime kerralla hyvin tuli munia 15kpl ja 7 kypsää ja 5 hedelmöittyi, mutta siirtopäivänä 1 jäljellä. Limiskin oli hyvä. Että mikähän on mennyt pieleen... Lääkäri puhui jotain että menopurilla voisi saada parempi laatuisia munia..?
 
Giselle mä unohdin kanssa kysyä silloin tosta liikunnasta, mut muistelin aiemmasta et kasvatuspiikkien aikaan ei kauheesti suositella. Menisin omien tuntemusten mukaan. Mun lääkärin mielestä mä liikun ylipäätään liikaa ja se suositteli nyt siirron jälkeen etten edelleenkään urheile enne r-testiä. Musta vähän ylivarjelua mut mennään näin nyt..

Blanca mulla oli menopur, saatiin 12 munasolua joista 5 hedelmöttyi ja vain 1 siirtokelpoinen alkio. Mut mun perusongelma on huonot munasolut et varmasti vaikuttaa. Muuten helppo pistää eikä tullut haittoja.
 
Blanca, miulle määrättiin kanssa Menopur 2.icsiin! Tavoitteena saada mahdollisimman paljon kypsiä kun ekasta kierroksesta 3/9 oli vaan kypsiä. Ei ole juurikaan löytynyt haittavaikutuksia tms. netin syövereistä eli eiköhän ole hyvä mömmöt kyseessä:hilarious:
 
Bambi mulla lääkäri sanonu ihan samaa että siirron ja r-testin välillä ei mitään rankkaa urheilua. Mulla ollj kahdeksan siirtoa viimeisen vuoden aikana niin on ollu aika rikkonaista urheilua ja kunto on tullu niin alas.
 
Okei Rive ja Bambi! Kuulostaa siis hyvältä!
Rive onko sulla siis nyt tulossa 2.icsi myös vai oliko jo? Muistelin että teilläkin taisi olla simpoista kiinni asiat... Niinkun meilläkin. Toivotaan että molempia( ja kaikkia täällä!) onni potkaisee pian! ❤
 
Tulossa kohta Blanca, viime lauantaina aloitin sumuttelut ja viikon päästä perjantaina piikitykset sitten :) Todellakin, toivotaan että onnistutaan :)
 
Blanca mulla viime ivfässä vaihdettiin puregonista menopuriin ja saalis laski ja oli myös surkein hedelmöittyminen. Mulle tuli myös siitä enemmän oireita. Siksi halusin nyt takaisin puregonin. Puregon näyttäis taas toimivan ja follimäärä tulee olemaan ihan ok. Mulla rupeaa ilmeisesti jo iän puolesta munasolut olemaan huonolaatuisia jonka takia mitään ei saada pakkaseen, siirtoon on aina päästy ja kerran saatiin jopa blasto aikaiseksi.

On kyllä niin ihmisestä kiinni mikä lääke toimii kenelläkin.

Liikunnasta olitte puhuneet niin tosiaan olojen mukaan. Loppuvaiheessa kasvattelua ei ehkä kannata vatsalihaksia tehdä eikä äkkiliikkeitä tai kiertäviä liikkeitä. Luulen että siinä vaiheessa jos on tarvetta liikuntaa välttää lääkäri siitä kyllä varmaan mainitsee.

Täällä nyt huomenna punktio ja pe siirto jos hyvä olo eikä hyperivaaraa. Ekaa kertaa siirretään 2päiväinen alkio, aiemmin aina ollut 3 tai 5 päiväisiä. En ehkä noin tuoretta olisi halunnut siirrettävän mutta vkl sotkee niin pahasti.
 
Lääkkeistä jos puhutaan, mulla oli käytössä Puregon ja joka kerta tuli ihan hyvä sato muniksia (10-15 muistaakseni), vaikka olin jo vähän vanhempi potilas (36-38 vuotta). Kahdella ekalla kerralla munasolut hedelmöittyi odotetun hyvin, mutta viimeisellä kerralla ei sit lainkaan.
 
Taidanpa minkin tulla tänne lueskelemaan. Meillä esikoinen toiveissa ja yksi inseminaatio takana joka ei toivottua tulosta tuonut. Joten nyt ollaan suunnittelemassa ivf-hoitoa.
 
Punktio ohi ja 9munasolua. Muutama oli päässyt jo karkuun. Aamun kivuista päätellen vähän sitä pelkäsinkin. Oli kyllä tiedossa että näin saattaa käydä kun yritettiin mahdollisimman paljon saada kypsiä muniksia ja kun siellä aina on muutama aiemmin valmiimpi yksilö. Oli kyllä kivuliain ja vaikein punktio. Oikea munasarja oli mennyt kohdun taakse ja sitä jouduttiin sieltä painelemaan, ja koska muutama oli jo irronnut ja kivut muutenkin kovat ei tuntunut kauheen kivalle. Mutta siitäkin selvittiin ja nyt loppuviikko lepoa.

Samoin päätin myös että tuoresiirtoa ei nyt tehdä koska olot ollut hieman huonot ja turvotusta ollut iltaisin enemmän mitä yleensä samassa vaiheessa hoitoa. En halua taas hyperiä tai muuten huonoa oloa. Alkiot pakastetaan ja katsotaan pystytäänkö siirto tekemään jo heti seuraavaan kiertoon.
 
Moikka kaikille! Mahtuuko vielä mukaan?
Hetken aikaa oon sivusta seuraillu ja nyt ajattelin liittyä mukaan kun siirrytään seuraavaan vaiheeseen ja kohti ivf hoitoja.

Täälä kirjottelee 29-vuotias nainen ja meillä yritystä takana reilu 3 vuotta. Hoidot alotettiin viime syksynä ja 3 kertaa päästiin inseminaatioon asti, mutta tulosta ei syntynyt. Mulla todettu endometrioosi ja se etten ovuloi, miehen simpat vähän hitaanlaisia.

Nyt kun selvis ettei viimenenkään inssi tuottanu tulosta ni siirrytään ivf:ään ja eilen kun klinikalle asiasta soittelin ni aika tuli jo tänään ja viikolla 13 ois sit se suunnittelukäynti.
Eniten jännittää ehkä punktio koska mulle se aukiolotutkimuskin oli niin kivulias että jouduttiin humauttaan.
 
Vauvaton tervetuloa. Punktio on yleensä kivuton, siihen saa hyvät lääkkeet. Mulla ainakin aukiolotutkimus sattui enemmän ja kipu oli hyvin erilaista mitä esim nyt tänään punktiossa tunsin. Mulla oli irronneista muniksista johtuen kohdun suu niin hellänä että pelkkä ultrakapula sinne osuessaan teki kipeetä. Tää oli nyt 5 ivf ja ensimmäinen kivulias. Ei kannata pelätä, muistan kyllä oman ensimmäisen ja olin myös kauhusta kankea.
 
Varasin meille juuri ensi viikolle ivf-hoidon suunnittelu käynnin. Mitäköhän tuolla käynnillä on tarkoitus puhua tai tehdä?
 
Babe, tervetuloa mukaan! Meillä ensimmäinen icsi juuri käynnissä ja tuo suunnittelukäynti oli viime viikon maanantaina. Meillä siellä katsottiin ultralla että kaikki kunnossa hoidon aloitusta varten ja käytiin läpi mitä tämän prosessin aikana tapahtuu. Sitten sain lääkereseptit ja ohjeet aloittaa pistokset toisena kiertopäivänä sekä kehoituksen soittaa kierron ensimmäisenä päivänä ja varata aika ekaan seurantaultraan. Tämän jälkeen käytiin vielä hoitajan kautta pistosopastuksessa. Meillä siis mennään lyhyellä kaavalla ja ollaan yksityisellä, eli en osaa sanoa miten muissa tapauksissa menee.
 
Babe, tervetuloa mukaan! Meillä ensimmäinen icsi juuri käynnissä ja tuo suunnittelukäynti oli viime viikon maanantaina. Meillä siellä katsottiin ultralla että kaikki kunnossa hoidon aloitusta varten ja käytiin läpi mitä tämän prosessin aikana tapahtuu. Sitten sain lääkereseptit ja ohjeet aloittaa pistokset toisena kiertopäivänä sekä kehoituksen soittaa kierron ensimmäisenä päivänä ja varata aika ekaan seurantaultraan. Tämän jälkeen käytiin vielä hoitajan kautta pistosopastuksessa. Meillä siis mennään lyhyellä kaavalla ja ollaan yksityisellä, eli en osaa sanoa miten muissa tapauksissa menee.

Kiitos! Nii tota mä just kans vähän mieteinkin et ois vissiin pitänyt toi suunnittelu käynti saada sovittua ennen kierron alkua kun noi piikit pitää just pistää siinä kierron alussa. Mulla on kp 7 tai 8 todennäköisesti sillon kun meillä on se aika. Käydään kans yksityisellä ja sinne on hirveen vaikea saada aikoja jotka työssä käyville ihmisille sopis. No kai se ivf sit siirtyy taas seuraavaan kiertoon :(
 
Toisaalta Babe hyvillä kp :llä menet koska nyt näkyy uä:ssä, että mikä follien tilanne ja miten kasvaa normaalisti. Mulla oli suunnitelukäynti kp 10 ja lääkäri piti sitä hyvänä just sen takia, että voi mahdollisesti nähdä ovuloinko siinä kierrossa. Uskon, että suunnittelukäyntikierrolla ei koskaan aloiteta pistoksia, vaan vasta seuraavalla, jos on kyse 1. ivf. Voin toki olla väärässä.
Lisäksi meidän tuli ottaa aika läjä labroja ennen hoidon aloitusta. Mutta siis meillä ei ollut yhtään inssiä takana, joten jos teillä kaikki nuo tehty jo inssien aikana niin sitten ei tietenkään tarvitse.
 
Takaisin
Top