IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sheserazade.. Meniköhä oikein :) Mulla ikää 34 ja huonosti vastaa munasarjat stimulaatioon. Tähän 3. Hoitoon vaihettiin menopur, jossa fsh lisäksi lutenisoivaa hormoonia. Mulle kerrottiin että yleensä käytetään "iäkkäämmille", ja sillä kai yritetään saada munasolujen laatua paremmaksi ja kai määrääkin. Meillä ei määrä lisääntyny (paitsi ku oik ms ei onnistuttu punktoimaan ku se karkas ja vähäkö harmittaa!), mutta ensimmäistä kertaa meidän solu (ainut joka oli kypsä) jaksoi hedelmöittymisen jälkeen jakaantua ajallaan ku aikasemmin olleet hitaita. Ja limakalvo oli kuulemma ku nuorella tytöllä :) Mutta siis oikein paljon tsemppiä ainokaiselle! Täällä peukut pystyssä!

Hei mitä punktiokuulumisia Junttura, Vastavirta ja Diabolicat!! Ihan mahtavaa! Nyt jakaantumisonnea sinne labraan kaikille "rakkuloille" ja huomenna kyytiin niille kenen vointi sallii! Pikaista paranemista punktiosta!

Ihanaa elsakoo <3 Kohta sitte eka huurunenä kyytiin! Tsemiä odotteluun!

Pisamalle tsemiä uuteen hoitokiertoon ja rutkasti onnea matkaan!

Kattikalle onnea ja tsemiä! Jospa se pieni todistais sun olevan väärässä ja kehittyisi ja kiinnittyisi! :) Nyt positiivisia ajatuksia ja rentoa mieltä <3 ..tiedän että paremmin sanottu ku tehty.. Millon se siirto sulla nyt olikaan?

Täällä jännä maku suusta, johtuneekoha lutinuksesta? Ja vähä etonu tänä aamuna.. Muuten aika samat olot ja mieli vetää vuoristorataa! Illalla meinasin vähä masistella, mut nyt taas virtaa täynnä ja rakkautta rinnassa :) Tipu dpo 6 <3
 
Tipulle tuloksekkaita piinapäiviä! Lupaavia oireita jo

Diabolicatilla myös hyvä saalis. Mulla kanssa punktioitiin toinen puoli kahdesti, kun huomattiin vielä pari lisää. Siinähän se meni samalla ;).

Kattika: Ikävää, ettei mennyt jatkoviljelyt toivomallasi tavalla. Toivottavasti kaikki kuitenkin menisi parhain päin.

Tajuttomat saaliit vastavirralla ja juntturalla! Elsakoolle onnittelut hyvästä pakkassaaliista - se ois sitten vauva ja kuusi sisarusta ;)

Shehe tervetuloa. Mun tuttava kävi hoidoissa yli 40-vuotiaana. Voin illalla katsoa jos ois vanhoja meilejä tallella kun käytiin kirjeenvaihtoa hänen lääkkeistään ja vaiheistaan. Peukut hedelmöittymiselle ja siirtoon pääsylle!

Muurahainen: Jos raskausaika tuntuu menevän nopeasti, niin odotas kun lapsi syntyy!

Rive: Tosi nopeesti pääsette eteenpäin. Jes!

Mulla oli eilen se folliultra ja olin ihan alakuloinen, kun mitään "ovisoloja" ei oo ollu. Lääkäri sitten mittasi limakalvon ja se oli kasvanut hyvin. Sen jälkeen ultrasi oikeelta, jossa torstaina oli se 12 mm folli ja sepäs olikin sitten 12,5 mm nyt! Meinasin jo saada jonkinnäkösen hermoromahduksen kunnes paljastu, että vasemmalta olikin yksi torstaina alle 10 mm:stä folleista sitten kasvanut sopivaksi, joten eilen illalla oli irrotus Ovitrellellä. Lauantaina alkaa Ovitrelle -pistokset uudelleen ja maanantaina 13. päivä on siirto. Itsestä tuntuu ihan käsittämättömältä, että Ovitrellen "jämillä" saadaan tukihoito hoidettua, mutta uskottava se kait on :D. Nyt aika tuntuu vaan ihan käsittämättömän pitkältä. IVF:ssä hedelmöittymis- ja alkiotiedot oli jännittäviä välietappeja, mutta nyt ei oo oikeen mitään ooteltavaa :D. Ei ollu ees puhetta, ettei siirtoon päästäisi eli kait se on sitten epätodennäköstä, ettei mikään kolmesta blastosta selviäisi sulatuksesta. Toivon kyllä, ettei pakastin ihan tyhjenis!
 
Rive, ihan mahtavaa, ettei tarvinnut kauaa odottaa seuraavaa kertaa! :)

Nuuskamuikku, täytyy vaan nauttia jokaisesta hetkestä ettei ne karkaa käsistä. :) pidetään peukkuja, että siellä kaikki menee hyvin! <3
 
Elsakoo hienon saaliin saitte pakkaseen! :) <3

Diabolicat hienosti oot toipunut ja toivottavasti saat tänään hyviä uutisia klinikalta!

Junttura aikamoisen saaliin sait säkin! Toivottavasti pääsette tuoresiirtoon myös! Musta tuntuu, että mun kohdalla asiaa ei juuri edes tarkasteltu vaan automaattisesti iso määrä oli syy siihen, ettei tuoresiirtoa tehdä.

Tipu sun tekstejä on kyllä ihana lukea kun oot niin positiivinen aina! :) Jospa tuo mielen vuoristorata lupaisi hyvää.. ;)

Murkun tarinaa oon mäkin seurannut aktiivisesti ja vähemmän aktiivisesti ja niin ihanaa on, että teidänkin kaikki kuumeilut ja yritykset on vihdoin palkittu. Nauti tosiaan raskaudesta, sitä tulee ikävä nopesti vaikka aivan joka hetki uskoisikaan! :)

Rive ihan mieletöntä, että pääsette näin pian jatkamaan! Jes!

Nuuskamuikku säkin pääset pian piinailemaan kunnolla!

Toiveikas tsemppiä siirtoon!

Onpas täällä tosiaan paljon piinailijoita pian! Selkeästi tilausta kunnon plussa-aallolle..! ;)

Mä jäin miettiin tota, että kun soluja tuli niinkin paljon (27) ja jos niistä jopa 10-12 hedelmöittyis niin moneenko siirtoon niiden avulla päästäis? Juuri tuo kun elsakoollakin oli pakastettu neljässä erässä, eikös silloin pidä ottaa useampi sulamaan jos ovat ns samassa oljessa?
 
Muokattu viimeksi:
Moikka!

Oon kovasti ootellu millon pääse teille jakamaan meihän hoidosta, joitten siis piti alkaa nyt. Sain äsken puhelun että tsh arvo oli liian korkea 4.17. Ja Prolaktiini arvo myös, joten hoidot siirtyvät. Enkä tiedä edes vielä minne. Kylläpä ottaakin koville kun henkisesti jo valmistautunu hoitoihin.
 
Aida-leena pahoittelut hoitojen siirtymisestä! Varmasti harmittaa, kun on asiaa jo odotellut.. Jos ajatellaan positiivisesti niin nuo on molemmat sellasia, mitkä saa yleensä helposti lääkkeillä kuriin. Mulla oli ennen esikoista prolaktiinit koholla ja ne saatiin kuukaudessa kuntoon lääkityksellä. Onko sulla nyt millanen jatkosuunnitelma?
 
Käyn nyt kunhan menkat alkavat verikokeita ja sitten selviää parin viikon päästä siitä uudet tulokset. Tyksiin en oo vielä voinu soittaa joten en tiedä miten kauaksi hoito siirtyy. Ei kyllä pettymyksen määrää voi sanoin kuvailla. Ja huolta siitä mikä tuota arvoa on voinu nostaa. Ei mulla nimittäin oo mitään oireita maidon tuloa tms. Prolaktiiniin liittyvää. No epäsäännöllinen kierto kyllä.
 
Aida-leena ei ollut mullakaan silloin ja oli jopa säännöllinen kiertokin. Mulle sanottiin silloin että stressi voi nostaa tuota arvoa ja huomasin sen itsekin, että oli korkeampi joskus kun olin stressannut esimerkiksi työasioista enemmän. Kun alettiin tätä toista yrittämään, niin ajattelin, että taas ovat korkealla ja siksi en tule raskaaksi. Nyt ne ovat kuitenkin olleet ihan normaalit. Millasia arvoja sulla oli? Omista arvoistani muistan vain jonkin, joka oli ~800.
 
Juu kävinkin jo meditoimassa, nyt lounaalla ja töihin. Ei kipuja, ei särkylääkettä. Soitin heti aamulla klinikalle, 2 oli epäkypsää eli ei voitu käyttää mutta vain yksi ei hedelmöittynyt eli 12 kaveria siellä nyt odottelee että ketä onni potkaisee. Käsittääkseni aika hyvä onnistumis% vaikka toki vielä voi kavereita pudota matkasta.

Harmittaa että lapsen luistelukoulu jäi eilen väliin ton takia. Koen että oisin voinu mennä luistelemaan jos oisin saanu ajaa autoa. Se on siis yhteinen luistelukoulu ku hän ei vielä luistele ilman (henkistä) tukea.

Mä odotin että punktio olis sattunu enemmän ja kavereiden puheen pohjalta pelkäsin, olenko punktion jälkeen kykenevä jäämään lapsen kanssa kotiin mut hyvåvointisuus oli positiivinen yllätys.
 
Muokattu viimeksi:
Vastavirrassa se hoitaja sanonu sitä prolaktiini arvoa, joten sitä en tiiä.
En muista kävinkö edellisenä päivänä juoksemassa joten jäin miettii että oisko se vaikuttanu. On nimittäin vaikeeta määritellä että mikä on raskasta liikuntaa. Ehkä en tällä kertaa liiku ollenkaa
 
Onpas tullut hurjasti viestejä! :wideyed:

Sheherazade ja Aida-leena tervetuloa ❤️❤️❤️

Rive alkaa jo jännittää, uusi hoitohan alkaa ihan kohta!

Tipulla oli tosi lupaavia oireita! Voi että, niiiin paljon onnea ja tsemppiä mukaan piinapäiviin! Olet ajatuksissa ❤️

Nuuskamuikkukin pääsee ihan pian siirtoon :) Jee!

Diabolicatilla superhienosti hedelmöittyneet pikkuiset ❤️

Toiveikas onnea siirtoon! ❤️

Vastavirrassa meiltä ei kysytty asiasta vaan pakastettiin 2+2+2+1. Ilmeisesti käytäntöjä on monia, me ollaan julkisella yliopistosairaalassa. Olen yrittänyt lueskella noista pakastetuista alkioista ja ilmeisesti sulatettu voidaan pakastaa ja sulattaa uudelleen ainakin joissain tapauksissa, mikäli on kaksi hyvää samassa oljessa, eli voi ehkä olla useampikin siirto? Oon tyytyväinen että yksi pariton pakastettiin yksittäin ❤️ Olen kyllä sitä mieltä, että yhtäkään siirtokelpoista alkiota ei saa hukata, ja tuo tilanne juuri mietityttää jos molemmat selviävät hyvin.

Mites muuten normaalisti, otetaanko alkiot sulamaan yleisemmin siirtopäivänä vai päivää ennen? Meillähän viljely venyi viikonlopun yli kolmeen päivään ja parhaat ovat 8-9-soluisia, mietin vieläköhän niitä viljellään lisää ennen siirtoa. Varmaan pitää vielä hoitajilta kysellä.
 
Meillä on otettu solut sulamaan siirtoa edeltävä päivänä, ovat olleet 1 X 8-soluinen ja 1 X 7-soluinen. Kumpikin jatkoi kasvuaan ja olivat siirtohetkellä 10-soluisia. Alkioita voidaan pakastaa uudelleen jos selviävät täysin sulatuksesta ja jatkavat kehittymistä :)

Joo, kyllä tässä alkaa jänskättää jo pikkuhiljaa:woot: Hoidellaan nyt ensin tämä välikierto alta pois.. Nyt voi muuten olla ajankohtaista siirtää kaksikin alkiota kerralla. Siitä oli jo ennen joulua puhetta että estettä sille ei ole.
 
Rive hienoa että noin pian pääsette PAS:iin.

Tipu, millon sulla on testipäivä?

Nuuskamuikku hienoja uutisia, ens maanantaina sit pallero kyytiin ;)

Vastavirrassa onpa jännä ettei edes yritetä tuoresiirtoa... Mulla ne katsoi ettei näy nestettä vatsaontelossa ja että munasarjat on kuitenkin aika maltillisen kokoset (muistaakseni 6,2cm ja 6,5cm). Mikä sulla on olo nyt? Mulla vielä jomottelee vähän, en mihinkään lenkille kyllä lähtis, mutta kotihommia oon tehny rauhalliseen tahtiin :)

Vastavirrassa kysyit myös moneenko siirtoon riittää esim. 10-12 alkiota. Me saatiin tokasta ivf:stä 10 alkiota. Yks siirretiin tuoreeltaan ja 9 pakastettiin. Osa pakastetuista oli vähän heikompia ja ne laitettiin neljään olkeen sillä tavalla että tuo yksinäinen oli paras alkio ja muissa oli huonompia mukana (1+2+3+3). Neljä siirtoa niistä sit saatiin, ekassa pas:issa siirrettiin yksi ja muissa kaksi. Vain kaksi alkiota ei selvinnyt sulatuksesta. Kerran viljeltiin pidempäänkin (sillon otettiin sulamaan tuo toiseksi viimeinen kolmen setti) ja näistä kaksi kehittyi viidenteen päivään asti, toinen oli tuolloin morula ja toinen varhainen blastokysti.
 
Hienosti diabolicat toipunu! Ja mikä määrä hedelmöittyny, jee!

Ikävä ku Aida-leenan hoidot siirtyy, mutta sittempä entistä ehompana hoitoihin!

Kiitos elsa-koo ja muutki tsempparit! Ihana ku tää ketju on olemassa <3

Junttura mietin et jo pe testais et tulisko hailuroita.. Virallinen testipäivä siis viikonpäästä pe.

Ihanaa kevättä ilmassa! ..tässä menossa kampaajalle hemmoteltavaksi ;)
 
Junttura mietin ihan samaa, mutta ei tosiaan sanottu mitään että nestettä olisi vatsassa.. Hoitaja sanoi, että munasarjat ovat solujen määrän vuoksi isot ja ettei kovaa urheilua saisi harrastaa nyt pariin viikkoon. Olo on ihan hyvä, ei oo juurikaan mitään tuntemuksia enää enkä oo särkylääkettä ottanut kuin eilen iltapäivällä viimeksi. Oon yrittänyt juoda tosi paljon, tälle päivälle on nyt 1,5 litraa jo juotuna. Vatsa on kyllä selkeesti turvoksissa, mutta tässä hoikassa varressa se kyllä näkyykin samantien.. :D
 
Mä olin siinä uskossa että alkioita siirretään vain yksi kerrallaan mut ilmeisesti niitä voidaan siirtää useampikin kerrallaan?
Olen ymmärtänyt, että Suomessa kaksi siirretään, jos alkiot eivät ole "priimaa" tai jos naisella on syy sille, etteivät alkiot kiinnity helposti. Monissa muissa maissa kaksi ja jopa useampi alkio siirretään lähes vakiona. Esim. Yhdysvalloissa 41 % IVF-synnytyksistä oli monikkosynnytyksiä, eli kaksi tai useampi lasta (vuoden 2013 tilasto). Hurja luku!
 
Mulla siirrettiin viimeksi kaksi alkiota koska toinen oli heikompi, sitä ei kannattanut pakastaa enään ja se myös tuki sitä parempaa kiinnittymisessä.
 
Takaisin
Top