IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
5 tai 6 päivän viljelyllä karsitaan "jyvät akanoista" eli valmistetaan kypsempiä alkioita, jotka luonnollisestikin olisivat "kohtuun laskeutumiskunnossa". Tällä vältytään lukemattomilta turhilta alkionsiirroilta (ja pettymyksiltä), jos hedelmöittyneiden munasolujen saalis on runsas eli vain vahvimpia yksilöitä siirretään. Blastokysteillä on suurempi mahdollisuus aloittaa raskaus, mutta riskinä on, että labrassa ei selviä niin moni yksilö ... Joillakin klinikoilla tätä suositaan paljonkin, mutta esim. Väestöliitossa mielellään siirtelevät niitä 3-päiväisiä. Mullekin niitä on laitettu vuosien saatossa ehkä 20 kpl.

Voi kiitos kaikki ihanat tuestanne ja ymmärryksestä!! :Heartblue Tänään on ollut jo paljon parempi päivä.. Onneks tietää, et näitä oloja voi syyttää Synarelasta, ettei oikeesti oo mitää kamalaa. :shy: Huh!

Murkku: Mulla oli keväällä 2-päiväisen siirto torstaina ja sunnuntai-maanantai se kiinnittyi, koska silloin oli maailmanluokan närästys ja yrjöilin. Närästely jatkui pari viikkoa. Närästystä ei mulla oo muulloin koskaan ollu. Erikoista, et se oli mulla just alkuraskauden ihan eka oire. Siitä ainakin jälkikäteen huomas, et tarras kii. Kunpa siellä sun kohdussakin ois nyt tarttumiset menossa!! :joyful:

Kaakao: Olen pahoillani negasta!! :sad001:Heartred

Salmiakki: Huh, sullakin tullu Synarelasta aikamoiset oireet.. Kunpa nyt toi tasainen fiilis jatkuis ja ne menkat tulis sieltä! :woot:

Jännä miten toisille tulee Synarelasta kunnon sivuoireet, kurjaa :/ Mulle ei tullut juuri mitään, tai ainakaan mitään kovin häiritsevää muistaakseni. Toisaalta, mulla Synarela vei kaikki endo-kivut pois ja olin siitä niin iloinen että en ehkä häiriintynyt muista sivuoireista :D

Katjusha, itse ajattelin pyytää että kaikki alkiot tai edes puolet niistä viljeltäisiin 5-päiväisiksi seuraavalla kierroksella (jos tulee enemmän munasoluja). :)

Meillä hoidot/lapsettomuus on vaikuttanut parisuhteeseen rakentavasti ja jopa positiivisesti. Ollaan uskallettu puhua vaikeista asioista ja suhde on syventynyt. Mentiin jopa alkuvuodesta kihloihin :) Me ei muutenkaan riidellä (ei vaan osata). Miehelle tämä ei selkeästikään ole ollut henkisesti (eikä tietty fyysisesti) niin raskasta kuin mulle, mutta hän on kyllä osannut tukea koko ajan paremmin mua pettymysten kohdalla. Koko ajan on käynyt meille selvemmäksi, että ei me yhdessä olla (vain) mahdollisten tulevien lapsien takia vaan toistemme takia <3

Larissa, hyvä idea! Meillä päästiin pitkään viljelyyn vaikka saatiin "vain" 8 munasolua, sillä lääkärit olivat luottavaisia, että alle 25-vuotiaan luovuttajan munasolut ovat sitkeitä kestääkseen tämän. Kolme munasolua kehittyi blastokystiksi, joista priima kasvaa nyt masussa :)

Meillä piti alunperin siirtää 3pv alkio, mut biologi ei osannut silloin vielä valita parasta, joten alkioita haluttiin seurata vielä ylimääräinen päivä. Yksikään ei ollut huippuluokkaa. Niinpä neljästä hedelmöittyneestä kaksi kuukahti, kun viljelyä jatkettiin. Yksi 4pv siirrettiin ja toinen meni pakkaseen. Oon ymmärtänyt, ettei tätä välimallia käytetä läheskään niin paljon kuin lyhyttä tai pitkää viljelyä. Meillä se kuitenkin toimi. :)

Kaakao, oon niin pahoillani, jos se tosiaan negaksi jää. Voimia.

Onnea Paljon Dansku <3 Oon very happy sun puolesta :) Ja onnea kovasti jatkoon! Samoin muillekki plussanneille!

Murkku Onnea sun pikkuiselle! Jospa se tarraisi lujasti!

Ja taas myös ikäviä uutisia! Oon niin pahoillaan negoista, en kestä! Tsemiä kovasti jatkoon <3

Tervetuloa kaikki uudet! Kiva kun liityitte!

Nyt oli tullu niin monta sivullista viestejä etten ehdi kunnolla paneutua. Itse on nyt vasta löytäny uutta draivia ja alkaa elämä normalisoitumaan toisen icsin jäljiltä. Nennuko se kyseli niistä miten alkiot on kehittyny (voin muistaa väärinki).. No mut meillä on niin että soluja saatu vähän ja alkiot kehittyny todella hitaasti. Viimeksi siirrettiin 3päiväinen ja vain 3 soluinen, eka kerralla oli 2pv ja 3 soluinen! ..ei olis yksityisellä varmaan siirretty? Itekki miettiny et tuleeko meijän alkiot ikinä kehittymäänkään pidemmälle. Ja tosiaan pakkaseen ei kummallakaan kerralla mittään.

Ja sitte oli parisuhteita puhe. Meillä kans hyvä parisuhde. Vähän ehkä mies kyseenalaistaa mun ruokavaliovouhotusta, mutta kiitettävästi mua tukee ja ittekki toteuttaa.. Mitä nyt vähä lipsuu välillä herkuttelemaan. Mut kaikenkaikkiaan yllättävän hyvin vetelee kasvisruokaa nassuun ja monesti jopa kehuuki kovasti :) Muutoin pystytään puhumaan asiasta ku asiasta. Huumoria löytyy myös ja sen avulla selvitään mun skitsoiluists hoitojen aikana. Vaihtamalla ei parane vaikkei lasta tuliskaan. Sitten täytetään elämä jollain muulla, vaikka surullista se alkuun olis.. Kai senkin kanssa oppii sitte elämään, niinku silloin ku jonkun menettää.

Nii ja Junttura, ihana ku sullaki kohta siirto!

Kaikkea hyvää ihan kaikille ja onnea paljon eri vaiheisiin!

Tipu hoitojonosta, 3 icsi ehkä joskus tammikuussa..

Nega testattu. Nyt ei auta muuta kuin lähteä uuteen kasvatteluun, kun edellisestä ei jäänyt pakkaseenkaan mitään.

Kaneli :Heartbigred.

Ei tää kyllä hirveesti uskoa luo kun niin moni saa pettyä.

Täällä pp5 ja sekavin tuntein. "Oireet ja koko kierto ollut niin erilainen aikasempiin verrattuna. Pp2 alkoi turvotus mikä siis ihan erilaista kuin aiemmin. Repäisykipuja päivittäin,lähinnä kyllä muniksien seudulla. Ei ole aiemmin ollu. Pissalla saa käydä joka yö. Nää vois mennä lugejen piikkiin mutta kun ei ole aiemmin niistä mitään tullut. Punktiosta jo yli viikko joten en usko että johtuu siitäkään. Saas nähdä, pettymystä pelätessä.

Olikos plussanneilla mitä oireita? Ootte varmaan kertoneetkin mutta en muista.

Pisama, melkein samaa täälläkin. Ihmettelin äsken oikein ääneen kun vessassa saa rampata kokoajan jopa yölläkin... tänä aamuna käynyt jo neljä kertaa... tosin en kyllä epäile näitä vielä the oireiksi, kun eihän meidän pikkuinen ole vielä edes tarttunut. :D
Luget ei ainakaan viimeksi tälläistä aiheuttanut. Tosin nythän mulla on reilusti suurempi annostus kuin viimeksi kun käytin. Koskas meinasit testailla? :)

Sivusta huutelen alkioiden siirtoiästä.
(Olen seurannut tätä ketjua mutta en ole viitsinyt kommentoida kun löysin tämän vasta raskauden alettua. Mulla siis icsi-raskaus loppusuoralla.)

Meille selitettiin, että yleensä siirretään 3- tai 5-päiväisiä, koska niistä näkee parhaiten laadun. Nelipäiväinen on yleensä sellaisessa kehitysvaiheessa, että laatua on vaikea arvioida. Toki alkioiden kehitysnopeus vaihtelee. Esim. ei ole harvinaista, että alkio kehittyy blastokystiksi vasta kuuden päivän ikäisenä.

Pisama, olisipa THE oireita!! :)

Murkku, mulla joissakin kierroissa luget aiheutti, että sai pissillä rampata jatkuvasti. Vissiin keltarauhashormoni tekee sitäkin..? Ja siksi se on myös raskausoire.

Beisla, kiva kuulla sustakin :) Joko jännittää synnytys ja uusi arki sen jälkeen? :)

Takaisin