IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Hei mahtavaa @Trieste että uusi kierto käynnistyi! Toivottavasti sulla on muutenkin ollut hyvä reissu :Smiling Face With Smiling Eyes: Mä oon clearbluen lilojen testien fani. Ne on kivan selkeitä, ja tykkään siitä että ne näyttää usein useamman päivän ikkunaa, milloin alkaa ovis lähestyä. Kalliitahan ne toki on...

Ja on teillä tosiaan ollut matka @Enkelinsiipi :Broken Heart: Ei yhtään ihmetytä, miksi IVF ei enää innosta. Täällä on kaikki sormet ja varpaat ristissä, että nyt olisi teillä myötätuulia :folded:

Täällä on melko oireetonta, mutta vähän on vasemmalla puolella alkanut olla tuntemusta. Huominen ultra jännittää!

Onkos teillä muuten mitään vinkkejä tai kikkakolmosia, kuinka parantaa vointia stimulaation aikana? Muistan että joku joskus sanoi että lääkkeet aiheuttaa ummetusta, niin mä aloin tänään syödä kuivattuja luumuja jos ne vähän ehkäisisi sellaista :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja sitten oon alkanut juomaan jo ennakkoon elektrolyyttejä, mietin jos ne auttaisi ehkäisemään hyperiä.
Luumut voi saada vatsan toimimaan paremmin. Vatsan toimintaan ja turvotukseen voi auttaa myös kävely. Samaten kannattaa juoda paljon. Ei pelkkää vettä, vaan esimerkiksi mehuja ja smoothieita tai elektrolyyttijuomaa. Syödä mitä tahansa tekee mieli ja menee alas. Itselläni oli parissa hoidossa voimakasta pahoinvointia ja ainoa mitä sain syötyä oli pakastepizzat ja linssijuustonaksut. Lääkäri totesi, että sen verran lyhyt aika, että syö vaan mitä ikinä saat syötyä.

Muokattu viimeksi:
@Trieste kannattaa maksaa niistä Clearbluen ovistesteistä. Tays ei hyväksynyt muita (toki ei mitään mahdollisuutta valvoa mitä kukakin käyttää). Kokeilin liuskoja (Pregcheck) rinnalla ja en olisi niiden viivoista osannut varmasti tulkita milloin testi on oikeasti positiivinen. Olisi todennäköisesti mennyt aikaa hukkaan niiden kanssa tihrustaessa. Mutta toki on mahdollista, että sinulle ne toimii hyvin.

@Trieste se clearbluen pinkki oviksen testailuun, antaa vaan sen yhen hymynaaman. Ei sitä dual hormone tms joka vilkuttaa ja mittaa kahta eri hormonia. Mullakin kesti se yks paketti kaks, melkeen kolme kiertoa kun tulee 10 mittatikkua ja sillä testas vaan sen ns huipun tarkasti ja halpisliuskoilla eka.

Täällä on melko oireetonta, mutta vähän on vasemmalla puolella alkanut olla tuntemusta. Huominen ultra jännittää!
Mulla kans huomenna ultra! Meillähän on tää ICSI-synkka :D

Jotenkin hyvä fiilis päästä näytille, meen samalle lääkärille jota oon nähny helmikuusta asti, ajattelin ensin että en rupea kiintymään, no nyt oon aivan kiintyny siihen. Näin sen viimeks kun se hellästi asetteli alkion mun kohtuun ja mietin että nähdäänköhän me enää - ja mitä jos ei toimikaan saako jatkaa pian ICSiin? No, tässä sitä ollaan, takasin hänen luo. Saan varmaan AFC luvut! Illalla varmaan aloitan jarrut? Ne on jo jääkaapissa.
Tuun sit raportoimaan tänne miten ultrassa meni!

Muokattu viimeksi:
Moikka! Mahtuisinkohan vielä mukaan tähän keskusteluun :)

Olen 32v (ihan piakkoin 33v) ja mieheni on 40v. Meistä kummallakaan ei ole aikaisempia lapsia, ja alettiin yrittämään n. 2 vuotta sitten. Mitään ei kuitenkaan tämän kahden vuoden aikana ole tapahtunut, joten päätettiin lähteä hakemaan apua ja tietoa, ja päädyimme yksityiselle mehiläiseen.

Tutkimukset on ihan vasta aloitettu, ekalla käynnillä käytiin 27.5, tuolloin juteltiin ja miulle tehtiin gynetutkimus, kaikki ok. Seuraavana päivänä kävin itse verikokeissa, joissa katsottiin kaikki lääkärin mielestä tarpeellinen ja kaikki olikin ok, punasolut vähän heitteli sinnetänne (mahtaako johtua kenties kasvissyönnistä, stressistä?) mutta kaiken kaikki ok. Mies vei myö siemennestenäytteen, tulokset tulivat maanantaina ja sieltähän se syy meidän lapsettomuuteen löytyi, siittiöiden määrä on erittäin alhainen ja mahdollisuus "luomuraskauteen" erittäinerittäin epätodennäköinen.

Lääkäri soittelee miulle tämän päivän aikana ja keskustellaan millä tavalla lähdetään etenemään. Jännittää kovasti! Muiden kokemusten lueskelu helpottaa oloa paljon, vaikken vielä oikein mistään paljoa ymmärräkkään. :)

@Bessem tervetuloa mukaan! 🤗 Onpa hienoa että olette tutkimusten kautta löytäneet viimein syyn lapsettomuudelle. Jänniä aikoja varmasti että miten ja milloin hoidot alkaa. Kuulostaa kuitenkin tosi hyvältä että kun syy on tiedossa niin sitä voidaan kiertää hoidoilla 🌈☀️ kaikkea hyvää teille hoitopolun aloitukseen!

@Bessem tervetuloa mukaan. Teillä varmaan myös tiedossa sitten ICSI-hoidot, kuten meilläkin. Toki me mennään nyt neljättä kierrosta aloitellen. Toivon teille mahdollisimman helppoa matkaa hoitojen parissa. Mehiläisen Felicitaksessa ollaan me.

Moi ryhmäläisille! Olen esikoisen saanut muutamaa päivää vaille vuosi sitten ensimmäisellä ICSI tuoresiirrolla. Kolme alkiota jäi pakkaseen odottamaa. Ensiviikolla soitan lapsettomuuspolille ja varailen aikaa suunnittelukäynnille. Ikää on jo 39v, joten auta jäädä odottelemaan, jos toiselle kieroiselle joutuu julkisella. Jännittää ihan hirveästi tämä toinen kierros, kun tietää mitä on edessä. Meillä lapsettomuuden syy tuntematon, mutta minulla on adenomyoosikohtu. Kävin runsastuneiden kuukautisten vuoksi gynellä ja sektiosta jäänyt arpi ei ole ilmeisesti ihan normi, mutta hän ei osanut sanoa vaikuttaako raskautumiseen. Saan tiedon siitä kyllä lapsettomuuspuolelta aikanaan. Muutenkin huolettaa miten sektio vaikuttaa tällä kertaa. Käytössä on nyt minipillerit ja vuodot jäänyt pois. Sain synnytyksen jälkeen rautainfuusion ja ferritiinit on pysyneet kohtuu korkealla sen jälkeen. Ei auta kuin mennä eteenpäin.

Hurjasti tsemppiä teille muille hoitoihin. Lueskelen täällä sivusta ja saatan välillä kommentoidakin.

@Pikkuviikuna Ihan mahtavaa, että teillä noin upea tulos!! 😍

@Trieste Tosi hyvä, että kierto vihdoin alkoi!! Kun vielä saisitte vöistettyä juhannuksen 🤞🏻 Mä oon testaillut apteekin normaaleilla viivatesteillä ekat päivät ja vaihtanut clear bluen vaaleanpunaisiin sitten, kun oman kierron mukainen ovulaatioaika lähestyy. Mä tunnistan myös oireista oviksen tosi herkästi, niin en oo siksi tuhlannut kalliita testejä jos tiedän et siihen on vielä aikaa 😄

Tervetuloa mukaan @Bessem. Onneksi lapsettomuudelle on löytynyt syy, jota voidaan hoitaa, vaikka tietenkin harmi, että teidänkin kohdalle osui arpa. Tsemppiä ja lempeyttä tälle matkalle 🤍

@Marsipaani87 Ihana kuulla, että teillä on vielä useampi alkio pakkasessa, niin on hyvät mahdollisuudet ettei tarvitsisi lähteä kokonaan uudelle kierrokselle. Toivotaan parasta 🙏🏻

Huhhelihuu! Olipahan työhaastattelu. Olosuhteisiin nähden meni hyvin, ja onneksi oli sen verran adrenaliinia kehossa että olin virkeänä. Muutenhan tässä on väsyttänyt jonkun verran, ajoittain paljonkin. Tavallaan oli ihan kivakin, että oli muuta jännitettävää hoitojen aikana kuin alkioiden määrät, mutta toisaalta vähän jäi harmittamaan muutamat omat vastaukset (olisi pitänyt vastata pidemmin). Että olisiko sittenkin mennyt paremmin hormoneista selväpäisenä. Tänään pistettävä menopur-annos vähän pienenee, ja lauantaina sitten irrotuspiikkiä ( ja poikkeuksellisesti aamulle ylimääräinen jarru, kun tulee niin pitkä stimu). Loppusuora häämöttää.

Jäi myös itselle jotenkin sellainen olo, että jos tulisinkin raskaaksi syksyllä, niin tässä työpaikassa se ei olisi ongelma (vaikkei nyt ilonaihe suoranaan olisikaan). Mutta katsellaan nyt ensin tulokset, viikon sisällä oon viisaampi. Yritän nyt nauttia mahdollisista tulevista muutoksista elämästä, mutta on se jännä kun ihmismieli murehtii isojakin ilonaiheita jo etukäteen vaikka mistään ei ole vielä mitään takeita (kuten raskaaksi tulemista tai uutta työpaikkaa-tai näiden yhdistelmää!)

Tervetuloa mukaan @Bessem :red-heart: Haluun vinkata, että tuolla salaisella puolella on oma ketju miehestä johtuvaan lapsettomuuteen. Se oli mulle hurjan arvokas erityisesti tuossa kun uutiset huonosta siemennesteen laadusta tuli, ja alkoi siihen liittyvät tutkimukset ja hoitopohdinnat. Me käytiin kans viime vuoden elokuussa Felicitaksella ensikäynnillä, ja kuulostaa hyvin samalta tilanne kuin teillä. Päädyttiin sitten jatkamaan tutkimuksia ja hoitoa HUS:lla, koska näytti siltä että yksityisellä olisi kättelyssä pitänyt laittaa lähemmäs 10 000 e tiskiin, kun arvokkaat kromosomiverikokeet, muut tutkimukset ja suoraan ICSI. Nyt ollaan julkkarin ekalla ICSI-kierroksella. Niin paljon tsemppiä tulevaan :red-heart::red-heart:

Ja hei ihan mahtavaa @Enkelinsiipi että tyohaastattelu on selätetty! Tosi hyvä, että rohkeasti vaan edistät muitakin tavotteita tässä hoitojen lomassa :Smiling Face With Smiling Eyes:

Tottahan toki mahtuu mukaan @Bessem ! :) Musta on ihanaa päivittää täällä sivua ja seurailla miten muiden tarinat jatkuu, varsinkin sillon kun kärvistelen ite jotain odotteluajanjaksoja läpi ja en saa omasta tilanteesta uutta tietoa. Toivottavasti teiän lääkärinpuhelu on sujunut/sujuu hyvin! :) Muista keräillä kysymyksiä johonkin paperille ylös vaikka, tuossa on alkuun aika paljon opeteltavaa ja uutta orientoitumista.

@Enkelinsiipi työhaastattelu pidentyneen keräyskierron keskellä on kyl kans supersankarihommaa. Viitta selkään! Tai viltti. :-)

@Marsipaani87 Kiva kuulla sustakin! :) Vaikka kirjoittelut jäisi vähemmälle. Kyllä täällä on varmasti useita enemmän tai vähemmän tai kokonaan hiljaisia keskuudessamme. Tosi paljon tsemppiä ja onnea matkaan sullekin tällä matkalla!

Omanapahommia:

Olin tänään ultrassa, kirjotin siitä pidemmät pätkät tuonne salaiselle puolelle, vaikka ei se kovin salatieteellistä ollut, hyvä AFC vaikkakin matalampi kun viimeksi - mutta niin kuulemma oli tavoitekin, haettiin jotain ¨parempaa selektiivisyyttä¨. Nyt jännästi kävi niin että heti ultrapuikon muhun ujutettuaan lääkäri rupesikin miettimään lähettäisikö hän minut hoitajan vastaanotolle kun on ultraus valmis, että heti vaan jarrua mahaan. Huh huh! Ilmeisesti oikealla puolella on jokin johtofollikkeli lähtenyt oikein laukalle ja sen ei soisi sieltä kosahtavan.

Oikeasta munasarjasta myös semmonen, että se on mennyt taas kohdun taakse mutkalle kököttämään. Onko pakko! Viime keräyskuussa oli sama, se näkyi siellä takana, ja lääkäri väläytteli kohdun lävistämisen mahdollisuutta sen keräämiseks. En mitenkään haluis kohtuläväriä - viimeks se tosin oikeni stimulaation edetessä, kun kasvoi kokoa ja kaiketi jotenkin muljahti sivuun. Mä myös nukuin joka yö oikeella kyljellä ja toivoin että painovoima houkuttelis sen sieltä ulos. Toivotaan että se tekee taas saman lötkähdyksen sieltä, lääkäri nimittäin puhui lyhyen anestesian olevan myös mahdollinen, ja en mä mitään nukutusta haluis... Tietenkin kyllä tuun sanomaan kaikkeen joo mihin vaan pitää suostua, ei auta itku markkinoilla.

Joo, päivän erikoisin oli ehkä tää että ensin pistetään jarrut ja myöhemmin illalla stimuloivat. Oon ajatellu että noi laitetaan aina samaan aikaan, mutta ilmeisesti tämäkin on yksi tapa kikkailla noiden kokojen ja ajoitusten kanssa.

Maanantaina uusiks ultraan, ja mun punktiopäivä ois kenties ens viikon keskiviikko, mutta mene ja tiedä voi se olla joku muukin päivä kuulemma.

Niin jännittävää @punktiopikkarit ! Toivotaan, että munasarja sieltä muljahtaisi paikalleen :Upside Down Face: Mikä fiilis sulla on tuosta punktiosta, keskiviikko kuulostaa ehkä vähän pitkältäkin ajalta, jos nyt jo jarrutellaan? Vai mikä sun kokemus on? Mähän oon ihan ummikko ja en tiedä yhtään, mutuilen vaan! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! :)

Tänään se lääkärimme tosiaan soitteli, ja käytiin vähän tämän hetkistä tilannetta läpi. Yksityisellä tosiaan ollaan mehiläisen felicitaksella, ja todettu tuo miehen alhainen siittiöiden määrä. Haluavat että mies kävisi joissain verikokeissa sekä kivesten jonkinlaisessa kuvauksessa, ja hoidot voisivat näiden jälkeen alkaa elokuun puolella, sillä heinäkuussa heillä on sulku.

Minähän en toki osaa yhtään kyseenalaistaa mitkä testit ja toimenpiteet ovat välttämättömiä ja mitkä eivät, hirvittää jollakin tapaa rahan meno, vaikka en halua sen päällimmäisenä tässä olevan avainasemassa, mutta jokatapauksessa..

Elokuuhun olisi joka tapauksessa nyt odoteltava jotta päästäisiin eteenpäin!

@Bessem raha on tärkee juttu, sehän määrittää pitkälti elämän sisältöä ja tulevaisuutta ja mahdollisuutta päästä lapsettomuushoitoihin tai pysyä niissä kunnes onnistaa. Ja musta tuo ajatus siitä, että mitkähän toimenpiteet on tarpeellisia, on yks ekoista loogisista mieleenjuolahtavista jutuista, niitä me varmaan moni muukin ollaan pohdittu. Ja silleen koko kenttä pysyy turvallisena että asiakkaat/potilaat saa tietoa toimenpiteistä ja niiden tarpeellisuudesta... Luulen ettei ne oikein kovin turhia uskaltais määrätä, sehän ois iso mainehaitta, kun leviäis juttu blogeissa ja foorumeilla.

Kun on huomattu että lapsettomuuden juurisyyt on spermassa niin sillon yleisesti ottaen on tosi asiallista että jatkotutkimukset kohdistuu häneen.

Niin jännittävää @punktiopikkarit ! Toivotaan, että munasarja sieltä muljahtaisi paikalleen :Upside Down Face: Mikä fiilis sulla on tuosta punktiosta, keskiviikko kuulostaa ehkä vähän pitkältäkin ajalta, jos nyt jo jarrutellaan? Vai mikä sun kokemus on? Mähän oon ihan ummikko ja en tiedä yhtään, mutuilen vaan! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Mulla oli viimeks viisi jarrupäivää, ja sitten se irroituspiikkipäivä, jolloin sain aivan minimaalisen minihyppysellisen irrotuspiikkiä (yks irrotuspiikki on siis yksi annos, siis semmonen kynä pitäs laittaa kokonaan kerralla, se on saman näkönen kun gonal f kynä joka on sulla varmaan käyny jo tutuks, mut siinä ei oo naksuteltavia numeroita :D kun se on yksiannos.. mut hoitaja opetti jaottelemaan sitä silti). Ja irrotuspiikkipäivänä sain vielä kaksi jarrua :D Eli oikeesti 6 jarrupäivää + 36 tauko kaikista piikeistä.
Punktiota edeltää siis ¨pitkä¨ tauko piikeistä (ei oikeesti yhtään pitkä, mutta tuntuu pitkältä kun on tottunu päivittäisiin pistoksiin.).
Kai ne jarrut sit vaan alkaa kun yksikin follikkeli rupeaa näyttämään siltä, että on saanut idean ruveta johtofollikkeliks.. Silleenhän se keho luomusti toimis et yks johtais, ei niin että kaikista tulis ovulaatio ja kaikkia tasataan samaan rytmiin.
Vielä ei tunnu missään mut muistan vikat päivät ennen viime punktioo, oli kyllä aika kovaa ¨käsijarru pohjassa ylämäkeen moottoritiellä ohituskaistalla ajamista¨

Tänään se lääkärimme tosiaan soitteli, ja käytiin vähän tämän hetkistä tilannetta läpi. Yksityisellä tosiaan ollaan mehiläisen felicitaksella, ja todettu tuo miehen alhainen siittiöiden määrä. Haluavat että mies kävisi joissain verikokeissa sekä kivesten jonkinlaisessa kuvauksessa, ja hoidot voisivat näiden jälkeen alkaa elokuun puolella, sillä heinäkuussa heillä on sulku.

Minähän en toki osaa yhtään kyseenalaistaa mitkä testit ja toimenpiteet ovat välttämättömiä ja mitkä eivät, hirvittää jollakin tapaa rahan meno, vaikka en halua sen päällimmäisenä tässä olevan avainasemassa, mutta jokatapauksessa..

Oon tosi pahoillani että ootte tälle polulle joutunut :Broken Heart: Noi verikokeet ja tutkimukset kuulostaa hyvin samoilta, mitä meillä oli kans, ja mitä oon ymmärtänyt että tosi usein tehdään miehelle, kun siittiömäärät on tosi alhaisia. Eli kivesultra, sekä hormoni ja kromosomiverikokeet. Ja näistä se kromosomiverikoe erityisesti on yksityisellä se kallis. Silloin kun meille näistä ekan kerran Felillä kerrottiin, niin oli tosi helpottavaa, että se lääkäri kertoi, että nää on ihan samat tutkimukset, mitä ne julkisellakin tekisi ekana. Ja niin se kävikin, että Tilkassa sitten laittoivat täsmälleen samat kokeet. Eli luottavaisin mielin voitte varmasti olla, että kokeet on tarpeellisia, edistätte niitä sitten yksityisellä tai julkkarilla.

Meillä kanssa lähti hoito mehiläisen felicitaksella ja mun ymmärtääkseni kannattaa laittaa lähete samalla myös hus:lle jo nyt.
Voitte alkuun tehdä hoitoja yksityisellä mutta aika pian ne lähetteen elokuussa myös hyväksyy Hus:lla. Onnea kovasti hoitoihin.

Takaisin