IVF/ICSI-HOIDOT 2026

@punktiopikkarit mä ootin että tänään saisit tehä testin ja voi vitsi, että mua harmittaa, että sun tulos tulikin jo aiemmin😭 oon tosi pahoillani. Oliks sulla cycloista millanen annostus? Just niinkun tuolla sanottiinkin, niin jos tulee läpi, pitäs sen olla isompi. Onneks pääsette heti pistelyihin ja jotain tapahtuu, mutta olis silti toivonut teille plussaa😞

kiitos kaikki kun ootte ihania, vastaan jotain järkevää tässä joskus, oon just tullu kotiin apteekin kautta, NYT se maksukatto on tavoitettu. Pakastelokeron lukko hajonnu nii se on pissiny kaikkiin eväisiin jotka on homehtunu nii siivoon ällöä jääkaappiani että saan lääkkeet sinne, ja sit tästä uuteen nousuun vissiinkin... en oo ikinä vuotanu niin paljon verta kun nyt, huh huh, joo-o

Pitkään lueskellut tätä palstaa, mutta ei ole ollut oikeen kirjoitettavaa kun odotellut omia hoitoja eli lähinnä seuraillut muiden matkaa.

Tiistaina hypättiin ekaan IVF:n ja ollut kyllä jännää tehdä näitä kaikkia asioita ihan ekaa kertaa (pistokset yms) ja pää pyörällä kun asiat etenee niin nopeasti 😅 Perjantain ultrassa löytyi 10 follikkelia. Määrä ei ole huima, mutta ikä ja alhainen AMH huomioiden osasinkin odottaa, että ei suurempia määriä näkyisi.

Hei tervetuloa mukaan @Tiana ! Tosi kiva kun täällä on muitakin ensikertalaisia, joilla on stimulaatio meneillään :Hugging Face: Onko sulla punktio tulossa ensi viikolla?

Meillä on tänään toinen pistos takana, ja se oli eka minkä itse pistin, kun eilen pisti mies. Se meni kans tosi hyvin, oon niin iloinen siitä että mulle nää ekat stimulaatiopiikit ei oo olleet laisinkaan kipeitä, että se jännitys on vaan isompi tekijä siinä :folded:

Äh mikä päivä siellä @punktiopikkarit :red-heart: Mutta se on hyvä, jos tästä eteenpäin lääkkeet ois huomattavan edullisia sitten.

Joko te kuulitte uutisia @Pikkuviikuna ?

Onkos teillä muuten mitään vinkkejä tai kikkakolmosia, kuinka parantaa vointia stimulaation aikana? Muistan että joku joskus sanoi että lääkkeet aiheuttaa ummetusta, niin mä aloin tänään syödä kuivattuja luumuja jos ne vähän ehkäisisi sellaista :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja sitten oon alkanut juomaan jo ennakkoon elektrolyyttejä, mietin jos ne auttaisi ehkäisemään hyperiä.

@*Ninni* Mulla autto kevyt liikkuminen esim. kävely ja rauhallinen pyöräily. Siis kevyttäkin kevyempi. Hyppiminen ja juokseminen oli joka tapauksessa kielletty, eikä olis käynyt edes mielessä olon takia. Oli aika turvonnut ja sellainen raskas olo loppumetreillä. Varsinkin pari viimeistä päivää en varmaan olisi saanut nukuttua ilman pientä kävelyä iltaisin. Mulla lääkäri mietti riskejä ja päädyttiin pakastamaan kaikki mun pyynnöstä. Nyt kun katsoo mitä sit lopulta saatiin kerättyä, niin riski todennäköisesti olisi ollut mun kohdalla tosi pieni.

Elektrolyytit tuskin auttaa etukäteen, koska hyperi tulee niistä hormoneista. Oireisiin se voi auttaa. Onneksi se on myös harvinaista. Näin olen ymmärtänyt sen perusteella, mitä polilla olen asiasta kysellyt.

Onnea matkaan! :Sparkles:

Voi @punktiopikkarit , mä oon tosi pahoillani että että ekä ivf-kierros ei tuonut toivottua tulosta :Broken Heart: Omasta puolestani oon "iloinen", että mennään sun kanssa nyt lähes päivälleen samaa matkaa, kun mulla alkaa pistelyt tänään, meillä on ultra ensi viikolla samana päivänä, ja molemmille tulee ICSI. Vähän kun oisin mentorin saanut :Grinning Face With Smiling Eyes::folded: Mutta tietenkin oikeasti toivoisin, että sun ei tälle kierrokselle olisi tarvinnut enää tulla... :red-heart:
Mun täytyy sanoo, Ninni, että mulle tuli siis niiiiin hyvä fiilis kun luin tän sun viestin eilen! Kunnon valopilkku siinä rämpimisessä.
Mennään ¨samaa matkaa¨! :)
Oliks sulla kp2 kun alotit? Mietin kun alotit päivän aiemmin, onks meil kuitenkin sama kp, mä alotin ekan kierroksen tokana päivänä (mikä on kai yleisintä), nyt lääkäri sano että mulle vois tulla ¨parempi selektiivisyys¨ tai jotain niiden follikkelien kaa kolmospäivästä. Pistin eilen ekan stimulaatiopiikin, ja tuli semmonen lohdullisen tuttu olo siitä, että ainiin näinhän tää tehdään, tuttu homma tuttu haju. (mul on sitä säilöntäaineen hajusta Gonal F:ää)

Joo ne todellakin ummettaa! Toi oli se yks juttu jonka päätin viime kierrolla et jos tarvii tehä tää ruljanssi uusiks, haen vaikka jotku laksatiivilääkkeet jos ei luumut auta. Siinä on se, että ne munasarjat on siellä pakkautuneiden suolten seassa 😅 niin ne voi ¨jäädä liian ylös¨ jos ne on jonkun suolen mutkan takana, sit kun ne kattoo sitä asentoa ultralla toimenpidepäivänä. Että mieluummin jotenkin omassa rauhassa ennakkoon koitetaan voisko pitää elimistön iha pakkautumatta.. en tiiä onko se täysin mahollista.
Mulla kans stimulointi vähens ruokahalua. Järkeilin et jos syö vähemmän nii sit ainakin on tärkeetä et siel on jotain kunnon ravintoa joukossa eikä pelkkää höttöä. Ja nesteitä nesteitä nesteitä! Veikkaan et elektrolyytit ei silleen ¨varastoidu¨ kehoon, niin kuin vitamiineissa on tärkeetä että syö pitkällä aikajänteellä niitä eikä vaan edellisenä päivänä, voi olla et ne huuhtoutuu ulos, mutta pidä keho nesteytettynä ja tyytyväisenä. :)

Mulla ainakin meni melkein viikko ettei ollu ¨oikein mitään¨ oireita, mut sit kun ne tulee, niin ne aika kiihtyvällä tahdilla pinoutuu :D eka on ihan ok olo, ja googlailet ¨vaikuttaaks nää varmasti jos ei tunnu miltään¨ sit heräät puhisevana mursuna :D

Tiedätkö jo mitkä jarrut alotat tohon rinnalle? Jos ganirelixii nii siitä on ollu toimitusvaikeuksii, kato ajoissa lääkehaku.fi mistä sitä saa. Ja alkuperäsen valmistajan pakkauksessa (gedeon richter) on vähiten ikävät neulat! Oletan et muissa jarruissa sama, kuulemma rinnakkaisvalmisteissa (esim orion pharma) ne on pakannu uusiks halvempien neulojen kanssa että saa parilla eurolla halvemman pakkauksen myyntiin, kyllä niilläkin varmasti voi pistellä, mutta jarruissa on vähän ikävämmät piikit kun stimuloivissa, nii kannattaa olla apteekkiprinsessa jos mahollista ja pyytää alkuperäsen valmistajan pakkauksissa ne.

Hyvä Ninni! Ja Ninninmies joka pisti kans! Nii ja pese paljon käsiä ettet saa mitää flunssaa tohon rinnalle riesaks kun elimistöllä on muutenkin tekemistä tossa! :) Jos sulla rupee meneen ruokahalu/vessakäyttäytyminen solmuun niin ei huolta punktion tuolla puolen tulee sit se päivä kun menee tuttuun tapaan ruokaa sisään ja ulos elimistöstä ja siinä kohtaa on nöyrä ja helpottunut olo, sit lempiruokaa miehen kaa tai buffettiin johonkin!

Mun toka ultra on 8.6. jossa varmaan sit säädetään irrotuspiikin ja punktion ajankohta, mulla punktio oli viime keräyksessä kp13 ja tässä kuussa kp13 ois 10.6. joka on just keskiviikko, tuntuu lohdulliselta jos arvioitu aika osuis viikon puoliväliin, siitä voi puskee kumpaan vaan suuntaan ilman että viikonloppu heti hyökkää päälle

Muokattu viimeksi:
Tulee yhtäkkiä muistoja siitä miltä superovulaatio tuntui :D No, se on sitten edessä uudelleen.... jaahas. Muistan että jotenkin hihitytti ja mun keho jotenkin oudosti tuoksui tosi hyvältä mun mielestä? Jollain selittämättömällä tavalla? Ja kaikki kyl näytti huomattavan kuumilta!
Siis tuli semmonen ¨Ritva 50v Ruotsinristeilyllä¨ -olo, kun yhtäaikaa tuntu että oon varmasti tosi viehättävä ja vapautunut, mutta kuitenkin elimistö oli jotenkin silleen ¨rötkähtänyt¨, oikeen eteenpäintyöntyvä maha suolet paakussa, takki ei mahu rintojen kohalta kiinni, parit rinta- ja viiksikarvatkin siinä kasvo stimulaation tuoksinassa, ai että. Vaikee kuvailla sitä ulkoisen ällöttävyyden ja sisäisen viehättävyyden kontrastia :D Onpahan elämänkokemus.

Olin miettiny ennakkoon et käykö niin että superovulaatio on jotain niin hurjaa että tavallinen pikku yhen follikkelin luomuovulaatio ei tunnu enää missään, no ei käyny niin, toi lääketieteellinen maksimi on kyllä enemmän kun tarpeeks, ihan nöyränä menin sinne vikaan ultraan ennen punktioo että voisko joku asiantuntija kattoo mitä tälle keholle pitäs tehä. Oli tukalaa mut jotain höpsöä siinä oli myös.

Tai ehkä siinä ei edes ollu mitää höpsöä vaan mulla vaan nous modernin lääketieteen lisääntymishuurut päähän

Muokattu viimeksi:
@*Ninni* kaikki vatsan toimintaa helpottava voi olla kyllä hyvä veto. Ja ite järkeilin että säännöllinen kevyt liike auttaa kaikkeen, erityisesti mielen jännitykseen ☀️

Ja ei oo vielä kuulunut labrasta! Nyt päivä 6, luulis että tänään selviää miten kävi alkioiden kanssa 🤞 hassua kun kulkee sen rakennuksen ohi ja tietää että tuolla on meidän soluja kasvamassa, ehkä jopa oma tuleva lapsi. Nuoret itsenäistyy nykyään niin varhain.. 😅

@punktiopikkarit rötkähtänyt on kyl just oikee sana stimulaatioturvotukselle! 👌 Ja hei loistavaa että mahdollinen punktio menee noin keskelle viikkoa ja on sitä säätövaraa! Meillä oli vaan yks ultra mun omaan kiertoon nähden (mun mielestä) tosi myöhään, siellä olikin jo suurimmat follikkelit 18-20mm ja eka mahdollinen punktio 4 päivän päästä.. 🫠 Pikkasen jännitti et meneekö liian pitkäksi mutta onneksi saatiin hyvät solut kerättyä. Menestystä uuteen kierrokseen! Toi stimulaation aloitusajankohta ja selektiivisyys kuulostaa sairaan mielenkiintoiselta, toivottavasti se ja icsi tekee tehtävänsä! Haluaisin käynneillä aina jonkun ääninauhan sinne lääkärin päähän tai luennon mitä kaikkia vaikuttavia tekijöitä ja keinoja ja valintoja näissä on! 🤓 Punktiossakin kurkin uteliaana labraan että miltä siellä näyttää. Mut ymmärrettävästi heillä ei oo aikaa pitää miniluentoja ja kiertokävelyitä uteliaille potilaille 😄

Hei ihanaa, kiitos paljon viesteistä ja vinkeistä @Ananana ja @punktiopikkarit :folded: :Sparkles: Ja kiva kuulla jos mun viesti ilahdutti pikkarit! Yhä vaan oon vahvasti samaa mieltä :Two-hearts:

Mä itseasiassa aloitin pistelyt kp 3. Jos sulle on puhuttu tuosta selektiivisyydestä, niin voiskohan se mullakin johtua PMOS:sta? Tää edellinen kierto oli 46 päiväinen, ja ovulaatio on mulla aina aikaisintaan kp 20. Mutta kakkosultra samana päivänä kans kun sulla:smiling face with heart-eyes:

Hyvä pointti että elektrolyytit ei ehkä etukäteen auta varsinaisesti... Mutta toisaalta ei varmasti haittaakaan ole, että on hyvin nesteytetty :Smiling Face With Smiling Eyes: Kunhan vaan ei iske kyllästyminen, että malttaa punktion jälkeen sitten urakalla juoda!

Ja just eilen illalla sängyssä ekaa kertaa googlasin, että onkohan tästä annoksesta mihinkään, kun ei oo vieläkään mitään tuntemuksia :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mulla on vähän pieni annos, mutta se varmasti just liittyy PMOS:ään kanssa, eli kaiketi aivan ok.

Hei hyvä kun sanoit tuosta jarrusta! Pitääkin ehkä metsästää sitä etukäteen. Mulla on Cetrotide. Ei kai ne ultrassa valmistetta enää vaihda, että ei haittaa jos ostaa ennen seuraavaa ultraa jo odottamaan sen? Mä oon toistaiseksi ostanut vaan yhden Gonal kynän..

@Pikkuviikuna Joo siis toi uteliaisuus!! Mä oon kans koittanu vitkutella joka ovella ja luukulla, että näkis just vilauksen tankeista joissa on OIKEITA IHMISALKIOITA (mitää!!!) ja venytän joka lääkäriajan loppupuolta sellasilla ¨oota mä katon oliks mulla vielä joku kysymys.. mä tein tämmösen listan...¨. Oispa niillä aikaa miniluennoille! Tai jokin kiertokävely klinikan tiloissa kaikille uusille jotka on aloittamassa (eikö sairaaloissakin ole kiertokävelyitä tuleville synnyttäjille että ne näkee mihin on tulossa?). Toisaalta tosi hyvä et ne pitää kaikki labrat ja muut niin visusti jemmattuna, niissähän on kaikkien soluja ja alkioita, joista huoli on kova meillä kaikilla.
Se on tosi hurjaa mennä sen rakennuksen ohi edes missä se on! Mieti, siellä ne on kaikki suuressa ¨korttelissa¨, maailman pikkiriikkisimpinä naapureina! Mua jotenkin lohdutti ajatus tankkinaapurustosta kun meidän alkio oli siellä jäissä, että ainakin siellä on ¨muita samassa elämäntilanteessa¨. Osa niistä pääsee syntymään eikä koskaan tiedä kenen kanssa oli jäissä! Muutenhan ne vois pitää jonkun luokkakokouksen...

@*Ninni* joo, hei kenties sulla on tuo selektiivisyysjuttu sama kun mulla - mä siis viimeks turvotin yli 30 follikkelia, mutta he puhkoi kai 21. Lääkäri sanoi että jos aloitellaan päivää myöhemmin niin ne mitkä reagoi lääkkeisiin valikoituu paremmin - kenties meillä joilla ei oo rakkuloiden määrästä pulaa tulee vastaan tämä, että mitkä niistä voi kehittyä sopivaan kuntoon. Mielenkiintoista!
Montakohan päivää mulla meni viimeks että tunsin jotain... musta mä pistin stimuloivia aika monta päivää, eka minkä tunsin, oli kun käänsin kylkeä ja sitten tunsin oikealta (ylemmältä) alavatsalta ¨muljahduksen¨. Sen jälkeen joitakin päiviä ne munasarjat muljahteli kunnes oli niin isot ettei kai enää mahtunu liikkumaan (tai sit ne pakkautuneet suolet tunki ne aloilleen :D). Silloin @Trieste ja minä taidettiin muljua aika samaan tahtiin täällä.

Mukavaa kuulla susta @Tiana ! :) Mitä fiiliksiä tulevasta punktiosta, jännittääkö?

@*Ninni* Oot rohkea kun oot pistänyt itse! Toistaseksi en oo pistänny ite, mutta eiköhän toi pakon edestä menis. Tiistaina on toinen ultra ja perjantaina lääkäri arveli punktion olevan torstaina tai perjantaina eli jo kp 11/12. Toivon ettei veny pidemmälle.

Punktio ei ihan kauheesti vielä jännitä @punktiopikkarit, koska lukenut niin paljon hyviä kokemuksia ja kaikki jännitys pakkaantuu nyt noihin ultriin ja mitä niistä saa kuulla😅. Kyseisenä päivänä varmana jännitys iskee ja mulla vielä taaksepäin kääntynyt kohtu jonka takia esim kierukan laitto ei monista yrityksistä huolimatta koskaan onnistunut niin jänskättää aina vähän kaikki toimenpiteet onnistuuko ne.

Eilen oli eka jarrupiikki mitä jännitin kovasti kun siitä oli kirjoteltu että ei meinaa mennä ihosta läpi, mutta ihan yhtä kivuton oli kun Menopur, joten turhaa stressasin! Mulla Ganirelix Gedeon Richter jossa kaiketi parempi neula kuten @punktiopikkarit kirjoittelikin.

@Tiana elikkä hyvin pian sulla se! :) Sähän voit siinä tiistain ultrassa vielä kysyä, missä asennossa sulla on siellä munasarjat/anatomia punktioo ajatellen? Koska tässä toimenpiteessä ei tarvi mennä kohdunkaulasta tai muutenkaan kohdun puolelle lainkaan.
Mulla oli viimeks vähän säikähdys kun aluksi oikean puolen munasarja oli kohdun takana, ja väläyteltiin mahdollisuutta lävistää kohtu että yletytään siihen ja saadaan kerättyä - mutta se oli oiennu sieltä sivulle, ja ne hoitajat on myös kovia mylläämään lääkepöhnästen ihmisten mahoja että oikenee sisuskalut :D
Jotenkin luulis että munasarjojen asento voi olla tosi erilainenkin kun kohdun. Mulla on kans nihee kierukkakokemus mut eri syistä.

Joo en tiedä miten paljon ¨tylpempiä¨ ne toiset neulat on kun gedeon richterillä oon vaa pistelly...

Mä kävin nyt @punktiopikkarit suosituksesta hakemassa jo varastoon tuota jarrua, kun siinä on tosiaan niin huono saatavuus. Yhden annoksen onnistuin saada, ja loput tilattiin sitten odottelemaan, että voin viikolla hakea. Tosi hyvä että tuli puheeksi, kun muuten voisi helposti käydä niin että pitäisi pistää mutta ei olisi lääkettä... Jännä miten voikaan olla näin huono lääkesaatavuus osassa, ja vielä Helsingissä :Face Without Mouth:

Mä kävin nyt @punktiopikkarit suosituksesta hakemassa jo varastoon tuota jarrua, kun siinä on tosiaan niin huono saatavuus. Yhden annoksen onnistuin saada, ja loput tilattiin sitten odottelemaan, että voin viikolla hakea. Tosi hyvä että tuli puheeksi, kun muuten voisi helposti käydä niin että pitäisi pistää mutta ei olisi lääkettä... Jännä miten voikaan olla näin huono lääkesaatavuus osassa, ja vielä Helsingissä :Face Without Mouth:
Oho! Okei! Hyvä kun kävit.

Takaisin