IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Kiitos tsempeistä! Toivotaan että siltä hyperiltä vältytään, aika varma tuo ultraaja oli että ei tarvi stressata 🙏🏻
Meillä apteekit jakaa siitä gonapeptylin 7kpl paketista noita piikkejä että sai ostettua vain kaksi, eikö näin ole muuallakin?

Ja hyvä tarkennus tuosta määrästä, täällä jo yksi lapsi löytyy mutta hällä diagnosoidun harvinaisen perinnöllisen sairauden takia tässä polulla ollaan itse 🙏🏻
Meillä puolisolla on harvinainen sairaus, esikoinen on meillä taas terve.

Meillä Kuopiossa piti ostaa koko paketti Gonapeptyliä, ja apteekkari kyllä tarkisti onko mitään muita vaihtoehtoja. Ehkä joissain apteekeissa on tosiaan joustoa, mutta meillä ei ollut.

Hei kaikki 🤍

Ajattelin kirjoittaa tänne, koska pää on nyt aika pyörällä.

Meillä on takana lapsettomuusmatka miehen testosteronihoidon vuoksi (siittiöntuotanto käytännössä nolla). Onneksi olimme ennakoineet tilanteen ja pakastaneet siittiöitä. Inseminaatiot eivät tuottaneet tulosta, joten siirryttiin IVF/ICSI-hoitoon.

Ensimmäisessä hoidossa saatiin lopulta neljö blastokystiä – yksi tuoresiirtoon ja kolme pakkaseen. Tuoresiirto tehtiin 26.2.

Pp10 ja pp 11 Clearblue Ultra Early digi 10mlu → raskaana, viikkodigi nega.
Mutta tänään pp12 myös viikkodigi 25mlu 1–2
Eli raskaus on ainakin alkanut.

Mutta samaan aikaan on alkanut vuotoa. Se alkoi ruskeana tiputteluna ja tänään on tullut myös kirkkaampaa verta ja menkkamaisia kipuja. Kävin tänään hCG-verikokeessa ja odotan tulosta.

Yritän pysyä rauhallisena, koska tiedän että varhaisessa raskaudessa vuoto voi olla myös normaalia (esim. limakalvon vuoto tai hematooma), mutta pelottaa silti tosi tosi paljon.

Jos täällä on muita joilla on ollut alkuraskaudessa vuotoa ja raskaus silti jatkunut, kuulisin mielelläni kokemuksia 🤍

Nyt vain odotellaan verikoetulosta ja yritetään hengittää. Itkettää.

Muokattu viimeksi:
Oliko täällä joku joka on Pergovista tai vastaavaa käyttänyt? Miten ootte tehneet niissä, missä lääkettä jää esim. 150IU kynään, mutta annostus on 250IU. Käytättekö kynän loppuun ja otatte uudesta kynästä 100IU, vai otatteko täysiä annostuksia?
Minä olen käyttänyt kaikissa lääkkeissä kynät aina ihan loppuun saakka. On tarkoittanut joissain tapauksissa, että yhtenä iltana pitää pistää kahdesta eri kynästä. Tuolla olen kuitenkin säästynyt hankkimasta lisäkyniä. Esimerkiksi yhdessä hoidossa käytin kaikki kynät ihan loppuun ja vikaksi illaksi jäi 275, kun annos olisi pitänyt olla 300. Lääkäri sanoi, että voin käyttää kynän loppuun, eikä tarvitse hankkia uutta. Vaikka lääkekatto täynnä, niin olen tuolla tavalla yrittänyt vähentää lääkejätteen määrää ja apteekkireissuja.

Muokattu viimeksi:
En ole hetkeen tänne kirjoitellut, lueskellut kyllä joka päivä 😊. Taisin viimeksi kirjoittaa, kun olimme juureet käyneet punktiossa tyksissä. No punktion saalis 9 kpl, normaalisti hedelmöittyneiden lukumäärä 5. Mutta vain 2 pakkaseen ja yksi tuoresiirtoon. En tiedä mitä tapahtui 2 muulle, ehkä kehitys loppunut? Meidän alkio joka siirrettiin tuoresiirtona luokiteltiin kai 4BA alkiona, jos se jollekkin jotain kertoo, itselle ei niinkään mitään.

Mutta nyt piinapäivä 6, viime keskiviikkona oli tuoresiirto. Outoja tuntemuksia oli heti piinapäivä 2 ja alavatsa pisteli, mutta toki voi olla myös cyclogestin sivuvaikutuksia… koska edelleen vähän menkkamaiset kivut jatkuu päivittäin. Tein tänään malttamattomana testin (en toki aamusta heti) ja negaa näytti🥺. Ehkä jotenkin veti mielen alas, mutta toki voihan se kai siitä vielä muuttua? Nyt on 11dpo, niin vähän huolettaa. Ensimmäinen hoitokerta hoidoilla takana, aijemmin ollut vaan ”kevyitä” hoitoja. Jotenkin olin niin toiveikas, että nyt saataisiin 3 vuoden jälkeen ensimmäinen plussa.

Meille tehtiin tosiaan kaikille munasoluille icsi, en tiedä miksi eikä kukaan lääkäri edes sitä avannut tai kertonut, luin vain omapolusta asian.

Meille tehtiin tosiaan kaikille munasoluille icsi, en tiedä miksi eikä kukaan lääkäri edes sitä avannut tai kertonut, luin vain omapolusta asian.
Toivottavasti kääntyy vielä plussaksi! Icsi tehdään, jos miehen näyte näyttää sitä vaativan. Voi käsittääkseni johtua siittiöiden määrästä tai laadusta ja siitä kuinka hyvin näyte kestänyt käsittelyä. Jos aiemmin tehty maljahedelmöitys ja siinä heikot tulokset, niin sitten seuraavaksi kokeillaan mikrohedelmöityksellä eli icsillä. Saatte todennäköisesti lisätietoa asiasta kysymällä klinikalta.

Muokattu viimeksi:
Toivottavasti kääntyy vielä plussaksi! Icsi tehdään, jos miehen näyte näyttää sitä vaativan. Voi käsittääkseni johtua siittiöiden määrästä tai laadusta ja siitä kuinka hyvin näyte kestänyt käsittelyä. Jos aiemmin tehty maljahedelmöitys ja siinä heikot tulokset, niin sitten seuraavaksi kokeillaan mikrohedelmöityksellä eli icsillä. Saatte todennäköisesti lisätietoa asiasta kysymällä klinikalta.
Ei ole tehty koskaan maljahedelmöitystä, oma lääkärini paikkakunnalla missä asutaan sanoi että puolet voitaisiin tehdä maljahedelmöityksellä ja puolet icsillä, mutta tyks päätti tehdä icsillä, pitääpä kysellä tyksistä 😊. He ei maininneet näytteestäkään mitään. Aijemmin miehellä otettu näyte ollut ihan normaali ja hyviä siittiöitä, toki ainahan tilanne voi muuttua. Oma lääkärimme ehdotti puolet ja puolet systeemiä, koska diagnoosimme on määrittelemätön naisen hedelmättömyys, ainakin hän näin sen sanoi. Mutta itse olin vain ehkä huojentunut, että icsi tehtiin

Yh, ensimmäinen Ganirelix-piikki pistetty ja olipas epämukavaa! Pistin jotenkin hellästi nii neula jäi ihokerrokseen kiinni ja se pistää toisen kerran syvemmälle. Lääke kirveli hyvin paljon, ja nyt pistoskohtaan nousi nokkosihottumaa ja kohta kutisee ja punoittaa. Rekovellesta ei ole tullut kuin mustelmia.

@Sinertävää hyh ei kuulosta kivalle🥲 lauantaita ootellessa kun saa ite tota pistää🤮🤮

Hei missä kohtaa teillä on alkanu turvottelee lääkkeet? Nyt illalla huomasin jo että turvottaa ja eilen alotettu piikitys🫣 jos tätä tahtia jatkuu, niin aikamoinen ilmapallo mustakin tulee😅

@Sinertävää hyh ei kuulosta kivalle🥲 lauantaita ootellessa kun saa ite tota pistää🤮🤮
Pelkäsin jarrun pistämistä täällä olleiden kommenttien perusteella, mutta ei ollut paha. Olen pitänyt vatsalla ennen pistämistä kylmäpussia, joka kivasti turruttaa ihoa. Joku vinkkasi myös pitäneensä lämpöpussia.

Lääke kirvelee ja kutittaa hiukan ja ihoon saattaa jäädä punainen jälki. Nuo menee onneksi ohi nopeasti ja reaktion voimakkuus voi vaihdella. Nämä ehkä kuulostaa pahoilta asioilta, mutta tuostakin selviää ja itse ainakin totesin jännittäneeni turhaan. Jarrua onneksi pistetään vain noin viitenä päivänä.

Pistämisestä: Suosittelen edelleen että pistää pienellä käden heilautuksella kaikki nuo vähän paksummat neulat (gonapeptyl, fyremadel tms.) Menopur ja Pergoveriksella teen vähän samalla tavalla, koska jos osuu hermoon niin se sattuu kun hitaasti työntää. Suosittelen myös että itse pistät, viimeksi hoitaja pisti mulle gonapeptylin ja tuli kauhean kipeäksi ja mustelma,itse en ole kauheasti saanut näitä.

Omanapa: Vuoto alkoi 2,5 päivää lääkkeiden lopettamisesta, eli suht nopeasti. Vielä eilen tuli selkeästi punaista verta vaikka perjantaina alkoi emnkat, eli ehkä vuoto on päivän pari pidempi. Hyvä että näin nopeasti tuli, ja nyt jännittelen onko seuraava kierto normaalipituinen koska huhtikuussa pitäisi olla yksi viikko bonuspojan kuntoutuksessa eikä se viikko oikein onnistuisi punktiolla helposti. Mies sanoi että jotain pitää keksiä jos näin menee mutta se ei ole ideaalinen. Eli periaatteessa toivon että tämä kierto ois vaikka päivän lyhyempi. Mutta voihan se olla että lääkärillä on kokonaan eri ajatusjatkosta? 2,5 vkon päästä meillä suunnittelukäynti taas.

Menin myös perjantaina lääkäriin koska epäilin vahvasti vti:tä tämän kaiken lisäksi ja sieltähän se tuomio tuli. Sain IVF sallittua antibioottia ja pitää viikon verran nyt tätä sitten ottaa, eli pääsi eroon toisita pillereistä ja sitten pitää ottaa antibiootteja. (Välikierto on nyt paras hetki saada tämä tuomio niin saa sen kunnolla pois.) Sitten googlasin että miten voin vältellä tätä tulevaisuudessa vti ongelmia (koska siellä alhaalla sörkitään niin paljon että tämä ongelma on aika normaali jopa) ja löysin perinteisen karpalotabletin mutta se sisältää myös d-mannoosia (joku sokerilaji?) joka ei kuulemma imeydy normaalisti ja poistuu virtsan kanssa ja jos siellä on bakteereja se sitoo niitä itseensä ja huuhtelee niitä ulos virtsan kanssa ennen kuin ne takertuu virtsatien seinille ja ärsyttää rakkoa. Karpalo toki pitää vielä se ympäristö tarpeeksi hapan ettei bakteerit tykkää siitä mutta olen yrittänyt kaikenlaisia keinoja ja joka vuosi tulee vti silti, niin tämä olisi mun pelastus (ehkä?).

Nyt mulla on kuitenkin pari viikkoa jolloin en välttämättä tarvitse tällaista ajatella kokoajan, koitetaan siis nauttia jostain muusta tässä välissä :Person Raising Both Hands:

Mullakin vinkki jarrulääkkeen pistämiseen. Se kannattaa pistää 45 asteen kulmassa ihoon nähden. Menee nätimmin sisään. Mulla pari kertaa piti etsiä uusi kohta, ja sit menikin taas nätisti. Oon käynyt läpi nyt kolme stimulaatiota, eikä mulle ole tullut yhtäkään mustelmaa. En tiedä mikä siinä on syynä, joillekin ei kai vaan tuu. Mutta paras tyyli on kuten @StellaMom itse, reippaasti ja kikkailee vähän niiden kulmien kanssa. Tsemppiä pistelyihin!

Pistämisestä: Suosittelen edelleen että pistää pienellä käden heilautuksella kaikki nuo vähän paksummat neulat (gonapeptyl, fyremadel tms.) Menopur ja Pergoveriksella teen vähän samalla tavalla, koska jos osuu hermoon niin se sattuu kun hitaasti työntää. Suosittelen myös että itse pistät, viimeksi hoitaja pisti mulle gonapeptylin ja tuli kauhean kipeäksi ja mustelma,itse en ole kauheasti saanut näitä.

Omanapa: Vuoto alkoi 2,5 päivää lääkkeiden lopettamisesta, eli suht nopeasti. Vielä eilen tuli selkeästi punaista verta vaikka perjantaina alkoi emnkat, eli ehkä vuoto on päivän pari pidempi. Hyvä että näin nopeasti tuli, ja nyt jännittelen onko seuraava kierto normaalipituinen koska huhtikuussa pitäisi olla yksi viikko bonuspojan kuntoutuksessa eikä se viikko oikein onnistuisi punktiolla helposti. Mies sanoi että jotain pitää keksiä jos näin menee mutta se ei ole ideaalinen. Eli periaatteessa toivon että tämä kierto ois vaikka päivän lyhyempi. Mutta voihan se olla että lääkärillä on kokonaan eri ajatusjatkosta? 2,5 vkon päästä meillä suunnittelukäynti taas.

Menin myös perjantaina lääkäriin koska epäilin vahvasti vti:tä tämän kaiken lisäksi ja sieltähän se tuomio tuli. Sain IVF sallittua antibioottia ja pitää viikon verran nyt tätä sitten ottaa, eli pääsi eroon toisita pillereistä ja sitten pitää ottaa antibiootteja. (Välikierto on nyt paras hetki saada tämä tuomio niin saa sen kunnolla pois.) Sitten googlasin että miten voin vältellä tätä tulevaisuudessa vti ongelmia (koska siellä alhaalla sörkitään niin paljon että tämä ongelma on aika normaali jopa) ja löysin perinteisen karpalotabletin mutta se sisältää myös d-mannoosia (joku sokerilaji?) joka ei kuulemma imeydy normaalisti ja poistuu virtsan kanssa ja jos siellä on bakteereja se sitoo niitä itseensä ja huuhtelee niitä ulos virtsan kanssa ennen kuin ne takertuu virtsatien seinille ja ärsyttää rakkoa. Karpalo toki pitää vielä se ympäristö tarpeeksi hapan ettei bakteerit tykkää siitä mutta olen yrittänyt kaikenlaisia keinoja ja joka vuosi tulee vti silti, niin tämä olisi mun pelastus (ehkä?).

Nyt mulla on kuitenkin pari viikkoa jolloin en välttämättä tarvitse tällaista ajatella kokoajan, koitetaan siis nauttia jostain muusta tässä välissä :Person Raising Both Hands:
Mä olen syönyt näitä karpalotabletteja, joskus säännöllisesti, nykyään satunnaisesti(jos tuntuu vti-oiretta). Ja mulla todellakin auttaa, mulla oli todella usein ennen vti ja tuli herkästi, mutta näiden myötä ei oo vuosiin ollut ja nappaan aina muutamat, jos alkaa tuntua edes pientä oloa vti oireista. Paljon vettä myös päälle monta kertaa. Mulla on aina kaapissa näitä varulta

Mä olen syönyt näitä karpalotabletteja, joskus säännöllisesti, nykyään satunnaisesti(jos tuntuu vti-oiretta). Ja mulla todellakin auttaa, mulla oli todella usein ennen vti ja tuli herkästi, mutta näiden myötä ei oo vuosiin ollut ja nappaan aina muutamat, jos alkaa tuntua edes pientä oloa vti oireista. Paljon vettä myös päälle monta kertaa. Mulla on aina kaapissa näitä varulta
Hyvä kuulla että ne ovat auttaneet! Nyt viimeaikoina on ollut useammin vti, ainakin kerran vuodessa. Viime vuonna oli toukokuussa ja heinäkuussa, niin lääkäri sanoi että jos tulee uudestaan samana vuonna niin mene tutkimaan asiaa. Vaikka ei ollut sama vuosi niin menin silti ja hyvä niin, sain tujual''kett' joka kuitenkin ei pitäisi häiritä foolihapoa tms IVF asioita! Tämän kuurin jälkeen otan kyllä tuo pilleri vakiokalusteisiin :Person Raising Both Hands:

Hei missä kohtaa teillä on alkanu turvottelee lääkkeet? Nyt illalla huomasin jo että turvottaa ja eilen alotettu piikitys🫣 jos tätä tahtia jatkuu, niin aikamoinen ilmapallo mustakin tulee😅
Kyllä minulla alkoi kanssa suht pian turvotus. Oon huomannut, että ihan sama mikä lisähormoni on, niin siitä tulee ainakin mulle heti jonkinlainen turvotus. Mutta sellainen oikeasti vähän epämukavampi olo ja lievät kivut alkoi vasta jonkun 5 pistospäivän jälkeen.

Täällä illalla irrotuspiikit, loppusuora häämöttää! Illalla lemmikki hoitoon, huomenna lapsi hoitoon ja matka alkaa kohti Tilkkaa ja romanttista (not) hotelliyötä.

Onko teille muille 35+v kerrottu todennäköisyyksiä? Itsellä takana 1. Ivf josta kolme alkionsiirtoa negana ja lääkäri yksityisellä totesi että ihan normaalia kun vaatinee yli 10 (hyvää) blastoa että saa elävän lapsen syliin. Että luultavasti tulee vielä useampi ivf keräys minulle.

Tätä ei esimerkiksi Tilkassa ole sanottu vaan aina toitotettu sitä 30% pas onnistumismahdollisuutta.

No kuitenkin. Olen aloittamassa 2. ivf:n vähän eri lääkkeillä huhtikuussa. Toivottavasti tulee tulosta ja tärppäisikin.

Takaisin