IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Hei, en ole aikaisemmin tänne kirjoitellut. Lukenut kommentteja ainoastaan koska olen hakenut täältä vertaistukea.
Maanantaina oli eka ivf ja punktio. Itsellä ikää 34 ja amh 0.73 eli matala. Punktiossa saatiin 5 solua ja torstaina piti olla tuoresiirto. Eilen soittivat pari tuntia ennen aikaa, ettei tarvitse tulla. Munasolut eivät olleet jotenkaan kehittyneet normaalisti. Yhtä vielä seurataan maanantaihin mutta en nyt henkeä pidettäisi sen suhteen. Tuntui valtavan raskaalta. Tuntee menevät toivosta epätoivoon. Tuntuu pahalta, että oma ponnistelu valui hukkaan. Täytyy yrittää taas nousta tästä olotilasta.

Hei, en ole aikaisemmin tänne kirjoitellut. Lukenut kommentteja ainoastaan koska olen hakenut täältä vertaistukea.
Maanantaina oli eka ivf ja punktio. Itsellä ikää 34 ja amh 0.73 eli matala. Punktiossa saatiin 5 solua ja torstaina piti olla tuoresiirto. Eilen soittivat pari tuntia ennen aikaa, ettei tarvitse tulla. Munasolut eivät olleet jotenkaan kehittyneet normaalisti. Yhtä vielä seurataan maanantaihin mutta en nyt henkeä pidettäisi sen suhteen. Tuntui valtavan raskaalta. Tuntee menevät toivosta epätoivoon. Tuntuu pahalta, että oma ponnistelu valui hukkaan. Täytyy yrittää taas nousta tästä olotilasta.
Pahoittelut ja jaksamista. Meillä hiukan vastaava kokemus, mutta huonot uutiset tulivat heti punktion jälkeisenä päivänä.

Onkohan munasolujen laatua mahdollista yrittää parantaa esimerkiksi lisäravinteilla? Tai vaihtaa stimulaatiolääke? Viisi munasolua on melko pieni otanta ja kun meillä oli viime syksynä vastaava määrä, niin lääkäri sanoi, että voi olla ihan sattumaa, eikä taustalla välttämättä mitään varsinaista syytä. Kannattaa kysyä saisitko soittoajan klinikan biologeille, jos he osaisivat kertoa tapahtuneesta tarkemmin.

Paljon jaksamista raskaiden uutisten käsittelyyn!

Hei kaikki! 👋 Olen keskiviikosta alkaen lukaissut tämän ketjun alusta loppuun ja nyt sitten ajattelin jakaa teille meidän tarinaa vertaistueksi

Olen siis 35 nainen ja mies on 37, tänä vuonna 36 ja 38. Meillä on takana kahdeksan vuoden lapsettomuus miehestä johtuvan syyn takia. Pitkään toivoimme että raskaus olisi luonnollisesti lähtenyt käyntiin vaikka epäiltiin jo ennen aloitusta että voi olla että ei saada luonnollisesti lapsia. Miehellä oli lapsena laskeutumattomat kivekset jotka leikattiin vatsaontelosta vasta hänen ollessa 2,5-vuotias. Nykyään tiedetään että operaatio pitää tehdä ennen puolen vuoden ikää että vaurioilta vältytään.

Yritimme hyvin pitkään luonnollisesti ja kirjoittelinkin tänne foorumille toiveissa vuoden 2019-2020 lapsi, en muista enää millä nimimerkillä. Kun raskautta ei tullut, jätin foorumit sikseen.

Hoitoon hakeuduimme lopulta vasta melkein seitsemän vuoden yrityksen jälkeen ja ensikäynti oli vuoden 2024 kesällä. Selvisi että miehen siittiöt eivät osaa uida suoraan ja määrä oli huomattavan alentunut. Onneksi minulla ei löytynyt mitään vaivaa sen lisäksi. Meille tarjottiin suoraan ICSI-hoidot ainoana vaihtoehtona, mutta ennen sitä miehen tuli käydä kivesten laskimoiden tukkimis-operaatiossa sillä löytyi rakenteellinen vika jonka takia hänen kiveslaskimoista puuttuivat verta ohjaavat läpät, eli kivekset kivekset kuumenivat verenkierrosta aivan liikaa.

Koska ollaan julkisella, käyntejä tuli paljon, yksi aika saatiin aina yhden tai usean kuukauden päähän sekä miehen piti odottaa 3 kuukautta operaation jälkeen että päästään alottamaan, oltiin me valmiita ekalle kierrokselle vasta viime vuoden lopulla. Mutta koska aloitus ei kelakorvausten takia ollut järkevää loppuvuodesta niin ensimmäinen stimulaatiohoito päästiin aloittamaan 22.2.2026.

Tehtiin lyhyellä kaavalla stimulaatio 9 päivää Rekovelle + Ganirelix. Punktio oli viime perjantaina 6.3. Kerättiin kahdeksan munasolua joista kaikki olivat kypsiä. 7 hedelmöittyi joista yksi siirrettiin nyt keskiviikkona ja 5 kpl meni pakkaseen. Pistin eilen vielä Gonapeptylin ja käytän Cyclogestiä tukena aamuin illoin.

Alkiodiagnostiikkaa ei ole tehty että nyt jännitetään onko meidän alkiot lopulta hyviä vai ei vaikka silmämääräisesti näyttää hyvältä.

Jännät päivät käynnissä siis! 😊 Yhtään positiivista raskaustestiä en ole vielä tehnyt, josko tää nyt sitten ois vihdoin se hetki! 🙏💖

@StellaMom Kivaa välikierron yrittämistä sinne! 😍 Voi tehdä pääkopalle tosiaan hyvää, kun osaa olla "oikeanlaisella" asenteella.

@Pikkupandanen Hyvä, että on toipuminen lähtenyt kuitenkin käyntiin, kuulosti aika hurjalta tilanne. Soittelitko johonkin neuvoja kysyäksesi? Tosi hyvä prosentti alkioita, pidetään paljon toivoa että kehittyvät eteenpäin kaikki! 🙏🌈

@Sinertävää No mutta onhan tuo hyvä määrä! Ja kyllähän sieltä vielä voi tosiaankin pienemmätkin ehtiä mukaan. 🙏 Pidetään paljon peukkuja maanantaille! 🌈

@Enkelinsiipi Hienoa, että punktio meni hyvin! Ja tosi hyvä saalis! 👌 Varmasti on jännittävää ja pitkää odotusta, mutta kyllä tosiaan noista määristä ajattelisi pääsevän siirtoon. 🙏 Ja tosiaan toivotaan, että toipuminen sujuu hyvin! 🌈

@Mami91~ Ihanaa, onnea sinulle odotukseen! 😍 Toivotaan, että täältä tulisi paljon vielä tyyppejä mukaan odottajiin. 💓

@langankierto Voi, varmasti kamala pettymys. 😢 Voimia tilanteen käsittelyyn. ❤️ Täällä oli hyvä idea kysyä biologilta lisätietoa tapahtuneesta, jos siitä saisi suuntaviivoja jatkoon.

@Tiukuna Hienoa, että lopulta olette päässeet tähän pisteeseen ja erinomainen alkiomäärä munasoluihin verrattuna! Toivottavasti saat ensimmäisen plussan heti pian, toki onneksi on hyvin varastoakin. 🙏❤️

Täällä kolme pistosta takana, vielä ei ole tuntunut paljon missään. Rinnat on vähän kihelmöivät. Ja iltaisin nukahdan sohvalle, mutta sitä nyt on muutenkin ollut ilmassa.. 🤭 Kiva kun on viikonloppu ja maanantaina ultraan. 🤩 Saa nähdä, kuinka sitä saa itse nukuttua edeltävänä yönä. 😌

Toivotaan hyvää follimäärää! Tsemppiä ultraan 😇

Minä täällä toivun hitaasti punktiosta, mutta parempaan suuntaan kuitenkin menossa. 16 follia tyhjättiin ja kaikissa niissä oli munasolu. Harmillisesti vain 9 oli kypsiä. Niistä onneksi 7 hedelmöittyi. Kaikki tarkoitus viljellä blastoiksi ja maanantaina olisi sitten tuoresiirto. Nyt vaan viikonloppu hirveää jännittämistä, kun ei tiedä miten monta alkiota selviää sinne asti 😬

@StellaMom me ei olla enää aikoihin yritetty luomuna. Mua alkoi ahdistaa se niin paljon, ettei vain pystynyt. Juteltiin paljon asiasta miehen kanssa ja hän oli ihana, kun ymmärsi mua. Mua oli ronkittu jo niin monta vuotta ja oltiin itseksemme yritetty väen vängällä, että halusin olla pidemmän aikaa täysin ilman seksiä. Nyt toki söin ennen tätä hoitoa pillereitä viime kesästä saakka, joten luomuna ei voitu edes yrittää. Sekin oli ihanaa ja vei seksistä täysin pois pienenkin ajatuksen raskautumisesta. Olen itse monesti miettinyt, että mahdankohan tarvita jotain seksuaaliterapiaa näiden hoitojen jälkeen, kun mulla on joku mentaaliblokki päällä.
Tuo on muuten hyvä pointti! Meillä seksi alkoi maistuu puulta tai mulle ehkä enemmän kuin hänelle. Se jatkuva tikuttaminen, ensin ovis ja sitten raskautta oli aika raastavaa. Mä annoin periksi luomuraskaudesta jo joskus cpovidin aikana kun ajattelin että tämä ei ole niin simppeliä enää. 2024 kuitenkin päätettiin että nyt riitti omat yritykset saada mun painoa alas ja se olikin prio yksi tutkimuksissa. Onneksi saatiin hyvää apua siihen! Sen lääkkeen aikana ei saanut raskautua koska ei ollut tietoa miten se vaikuttaisi. Tutkimuksia oli tehty hiirillä vain, ja vaikka isoja ongelmia ei ollut niin esim hiirilapsen koko oli paljon pienempi lääkkeen kanssa. Tämän aikana oli ehkä just tämä stressi poissa mutta en oikein mun kahden km jälkeen enää oikeasti uskonut raskauteen luomuna. Ajattelin itse että pitää varmasti päästä takaisin siihen mielentilaan että se ei ole vain lisääntymistarkoitus vaan nautinto ja rakkaudenosoitus ja läheisyys!
Laitan nyt tänne että eilen varhaisultrassa näkyi täysin viikkoja vastaava alkio rv 6+2 ja sydän löi jo niin että sen erotti itsekin ruudulta 😍 myös ultran dopplerin kautta näkyi eri väreinä kun sydän löi ❤️
Minulle iski niin kova pahoinvointi että sain siihen lääkkeen ja sairaslomaa ekaan neuvolaan asti. Nyt tuo lääke alkoi auttamaan ja tänään eka päivä kun vielä ei ole pahoinvointia ollut ollenkaan 🤞🏻
Kiitos teille kaikesta tuesta tämän matkan aikana, toivon niin kovasti että jokainen teistä saa toivotun lopputuloksen mahdollisimman pian! 💖
Mun varmaan on aika nyt poistua tästä ketjusta, toivottavasti en joudu palaamaan takaisin vaan kaikki menisi tällä kertaa kuten pitää. Tsemppiä ja voimia kaikille teille teidän poluille! 🫶🏻
Onneksi olkoon ❤️ Ihanaa luulla. Tulet toki kertomaan viimeistään uutiset kun ihmeesi on saapunut maailmaan 🤞🏻

Olen pahoillani että jouduit kokemaan tuon! 🩷 Mun eka kierros oli samanlainen, ei tullut yhtään siirtoon tai pakkaseen. Voi olla että lääkkeitä vaihdetaan ja tehdään se vähän eri tavalla että saadaan sieltä kypsytettyä niitä paremmin, tokalla kierroksella tuli kaksi blastoa joten toivoa on teillä kyllä! 💪🏻mulla amh on noin 0.9 eli aika samoissa, amh voi myös vaihdella hieman (näin tarinan tästä) ja amh ei aina kerro totuutta mitä laatua sieltä tulee. Menopur ja synarela antoi mulle tuon ekan 'huonon' vasteen, clomifen ja pergoveris + fyremadel kypsytti mulla tasaisemmin folleja jotka jaksoivat blastoiksi asti. Kolmas stimulaatio on meillä edessä kun mun kaksi PAS eivät onnistuneet tällä kertaa.

@langankierto olen todella pahoillani! Meille kävi edellisellä kierroksella samalla tavalla. Neljästä alkioista yksikään ei jatkanut kehittymistä. Lääkäri oli sitä mieltä, että näin pienellä määrällä kyse voi olla vain sattumasta. Itse en silloin tajunnut kysellä biologin kantaa asiaa. Jos se kerran on mahdollista, niin hyödynnä ihmeessä! Paljon voimia vaikean asian läpikäyntiin ❤️

@Sinertävää ja @Enkelinsiipi molemmilla mahtavat määrät soluja! 👏

@StellaMom juuri tuo, että saisi mielentilan pois tuosta lisääntymispaineesta. Vielä itse teen töitä sen eteen. Onneksi on kärsivällinen ja ihana puoliso 😅

Mä taas valvoin yöllä kivuissa. En ole soitellut vielä minnekään, koska paino on alkanut laskea jo lähelle normaalia. En usko hyperiin. Mutta hitto että etenkin öisin sattuu, ihan kuin bussin alle olisi jäänyt, eikä panadolkaan oikein auta. Päivisin olo ihan ok. Eilen kävin kävelemässä 1,5km, mutta se oli selvästi vielä liikaa. Turvotus on edelleen järkyttävä. En tiedä voiko joulukuun endoleikkaus vielä vaikuttaa, että kudokset jotenkin herkillä tmv...

Ja hei tuosta amh:sta tuli mieleen. Mulla amh tosi hyvä, mutta vaste jotenkin ollut aina huono ja soluja saatu arvoon nähden vähän. Lääkäri sanoi viimeksi, että mulla endo saattaa nostaa amh-arvoa, eikä se näin ollen kerro oikeaa totuutta. Eli ei tosiaan liikaa kannata sitä tuijottaa, vaikka jotain viitteitä se antaisikin 😊

Ja hei tuosta amh:sta tuli mieleen. Mulla amh tosi hyvä, mutta vaste jotenkin ollut aina huono ja soluja saatu arvoon nähden vähän. Lääkäri sanoi viimeksi, että mulla endo saattaa nostaa amh-arvoa, eikä se näin ollen kerro oikeaa totuutta. Eli ei tosiaan liikaa kannata sitä tuijottaa, vaikka jotain viitteitä se antaisikin 😊
Mielenkiintoista!

Itse aina mietin että onko näyte käsitelty oikein. Todennäköisesti on, mutta AMH:lle vaaditaan kylmäkäsittelyä ja mitä jos joku on hutiloinut eikä vaikka heti ole tajunnut laittaa kylmään. Myös hemolyysi (punasolujen hajoaminen näytteenotossa, sekoittelun unohtaminen) ja lipemia (korkeat rasva-arvot) häiritsevät mittausta, ja mietin että jos hemolyysi/lipemia ovat juuri siinä hyväksyttävällä rajalla että näyte on voitu hyväksyä, ja sitten kuitenkin on tullut virheellinen tulos. Ollaan työpaikalla huomattu että toi vaihtelee, miten paljon hemolyysikin häiritsee. Joskus tulee ihan ok kalium-tuloksia hemolyyttisistäkin näytteistä (me verrataan potilaan edellisiin tuloksiin), joskus sitten kalium on pompannut rajusti ja ollaan haettu uusi näyte, joka kuitenkin sitten on samaa tasoa kuin edelliset.

Sitten tietenkin on mahdollista että laite on hutiloinut tai reagenssista on sattunut jokin pohjalle jäänyt tippa. Yleensä kyllä virheet sattuvat siellä näytteenotossa ja käsittelyssä. Mutta toikin kuulostaa loogiselta, että endo sotkee arvoa.

Meikä omanapailemassa täällä taas 🙋🏼‍♀️

Mulle tehtiin tuoresiirto ja viime sunnuntaina teinkin positiivisen testin. Alkoi tuhruvuoto joka muuttui väriseksi. Kävin tosiaan tiistaina sekä torstaina verikokeissa (19,3->11,6) ja kemialliseksihan tämä nyt jäi 😭❤️‍🩹 Ihan kuin matto olis vetästy jalkojen alta.

Tulevana keskiviikkona olisi sitten puhelinaika lekurin kanssa miten jatketaan. Meillä pakkasessa kolme d6 alkiota.

Toivoisin todella että päästäisiin tekemään pas siirto heti tähän kiertoon.
Olo on niin turhautunut.

Mielenkiintoista!

Itse aina mietin että onko näyte käsitelty oikein. Todennäköisesti on, mutta AMH:lle vaaditaan kylmäkäsittelyä ja mitä jos joku on hutiloinut eikä vaikka heti ole tajunnut laittaa kylmään. Myös hemolyysi (punasolujen hajoaminen näytteenotossa, sekoittelun unohtaminen) ja lipemia (korkeat rasva-arvot) häiritsevät mittausta, ja mietin että jos hemolyysi/lipemia ovat juuri siinä hyväksyttävällä rajalla että näyte on voitu hyväksyä, ja sitten kuitenkin on tullut virheellinen tulos. Ollaan työpaikalla huomattu että toi vaihtelee, miten paljon hemolyysikin häiritsee. Joskus tulee ihan ok kalium-tuloksia hemolyyttisistäkin näytteistä (me verrataan potilaan edellisiin tuloksiin), joskus sitten kalium on pompannut rajusti ja ollaan haettu uusi näyte, joka kuitenkin sitten on samaa tasoa kuin edelliset.

Sitten tietenkin on mahdollista että laite on hutiloinut tai reagenssista on sattunut jokin pohjalle jäänyt tippa. Yleensä kyllä virheet sattuvat siellä näytteenotossa ja käsittelyssä. Mutta toikin kuulostaa loogiselta, että endo sotkee arvoa.
Labravirheet toki varmasti mahdollisia, mutta multa on mitattu arvo kolmesti eri vuosina. Se olisi sitten jo melkoista tunarointia, jos kaikissa olisi sattunut virhe 🤣

@Katkulinos vitsi miten kurjaa🙁 toi on ihan hirvee pettymys. Toivotaan, että pääsisitte heti siirtoon🤞🏻

Mä tuun samaan syssyyn kanssa kyselemään, että onko kelleen/tiiättekö että olis jollekkin käynyt niin, että ovuloisitte ennen ekaa ultraa? Okei jarru alkaa mullakin tänään, mutta koska ovislimaa alkanut vähän jo tulemaan, niin pelkään että ekassa ultrassa ei enää soluja ookkaan🫣
Ja toisena, että ootteko minuutin tarkkoja tyyliin näistä pistoksista? Eilen ite unohin ottaa lääkkeen lämpenemään ajoissa ja jouduin pistämään 30 min myöhemmin gonalin, niin olin aika varma, että pilasin kaiken sillä🫠

@Katkulinos vitsi miten kurjaa🙁 toi on ihan hirvee pettymys. Toivotaan, että pääsisitte heti siirtoon🤞🏻

Mä tuun samaan syssyyn kanssa kyselemään, että onko kelleen/tiiättekö että olis jollekkin käynyt niin, että ovuloisitte ennen ekaa ultraa? Okei jarru alkaa mullakin tänään, mutta koska ovislimaa alkanut vähän jo tulemaan, niin pelkään että ekassa ultrassa ei enää soluja ookkaan🫣
Ja toisena, että ootteko minuutin tarkkoja tyyliin näistä pistoksista? Eilen ite unohin ottaa lääkkeen lämpenemään ajoissa ja jouduin pistämään 30 min myöhemmin gonalin, niin olin aika varma, että pilasin kaiken sillä🫠
Mullakin tuli aika paljon limoja ennen folliultraa. Ne vähenivät kun aloitin jarrun. Olen käsittänyt, että tämä on yleistä ja limaisuus on lähinnä vain hyvä asia.

En usko että 30min heitto on vielä millään tapaa liikaa. Mulla pistosaika vaihteli 5-25min ja ihan hyvä tuli. Mulla jäi yhtenä päivänä annos vajaaksi kun olin laskenut lääkkeet väärin, eikä sekään maailmaa näyttänyt kaatavan. Annos oli kuitenkin siis sellainen, jota käytin 6v sitten edellisessä ivf-hoidoissa eli ihan oikean annoksen kokoinen.

@Enkelinsiipi kiitos💗 ehkä pystyy jo hengittämään, että kaikki voi mennä hyvin🤞🏻

Tää on ihan hirveetä, kun kaiken haluaa tehdä oikein jotta ei jäis mistään omista teoista kiinni, vaikka todellisuudessa pitäs vähemmän stressata just näistä omista teoista🫣

@Heipsy
Mulle sanottiin että heitto voi olla tunninkin, toki meillä eri lääke. Ja tosiaan mulla limoja tuli ihan järkyttäviä määriä jopa jarrun aloituksen jälkeen. Yksikään munasolu ei ollut kuitenkaan karannut ultrassa, ja siellä sanottiin että limat liittyvät korkeisiin hormonitasoihin. Limakalvokin oli 14 mm, ja mulla yleensä on kierron loppuvaiheessa limis ollut jtn 10 mm joten taas hormonit syynä. Libido on nollissa ollut koko stimulaation.

Useampi lääkäri sanonut, että mikään arvo ei itsessään kerro juuri mitään. Esim. amh katsotaan aina yhdessä afc-määrän kanssa. Itselläni amh ollut melko matala 1,2-1,3, mutta follikkelimäärä parikymmentä. Nytkin sanottiin, ettei amh tarvitse mitata, koska aiempien hoitojen tulokset ja kehittymässä olevien follikkeleiden määrä kertoo jo oleellisen.

On harmillista, ettei klinikoilla ohjeisteta, että stimulaation noin viidentenä päivänä alkava ovulaatiolima kuuluu asiaan. Itse säikähdin tuota ekassa hoidossa.

Päivässä on aika paljon minuutteja ja 30 minuuttia on päivästä todella pieni osuus. Monelle varmasti käynyt tuo sama, että eka kynä loppunut ja seuraava paketti vielä jääkaapissa. Jos lääkkeen otto olisi minuutilleen, niin kyllä sitä toitotettaisiin sekä lääkärikäynneillä että lääkepakkauksen ohjeissa. Ottoajassa tulee helposti jo vartti eroa sen mukaan saako koko määrän pistettyä yhdestä kynästä vai tarviiko kaksi ja pitääkö siihen toiseen tehdä kuinka paljon alkutoimenpiteitä.

Muokattu viimeksi:
@Sinertävää huojentava kuulla, että kaikki siellä matkassa oli ollut! Meille ei joo ohjattu muuta kun että suunnilleen samoihin aikoihin lääke ja musta 30 min on jo iso heitto🫣 ehkä siks pieni paniikki iski. Täällä kanssa libido aivan nollissa, ja ajatuskin läheisyydestä jopa vähän epämiellyttävä, kun pistokohat ilmottaa itestään😅 millanen olo sulla noin muuten?☺️

@Kirppuliini no niimpä! Toki meillä lääkäri myös puhu niin hiljaa, etten ihmettelis jos joku asia ois menny ohi🫣

Takaisin