IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Mulla olis kysymys oireista punktion jälkeen. Tänään tyhjennettiin 16 follia, joissa kaikissa oli munasolu. Nyt iltaa kohti turvotus on pahentunut entisestään, mun vatsa ei ole koskaan ollut näin iso. Näytän siltä, että olisin viimeisilläni raskaana. Kipu on aika kovaa, lämpöpussi kyllä auttaa. Lienee kuitenkin normaalia näinkin paha turvotus? Vai soittelisitteko klinikalle 🤔

Mulla olis kysymys oireista punktion jälkeen. Tänään tyhjennettiin 16 follia, joissa kaikissa oli munasolu. Nyt iltaa kohti turvotus on pahentunut entisestään, mun vatsa ei ole koskaan ollut näin iso. Näytän siltä, että olisin viimeisilläni raskaana. Kipu on aika kovaa, lämpöpussi kyllä auttaa. Lienee kuitenkin normaalia näinkin paha turvotus? Vai soittelisitteko klinikalle 🤔
Oletko ottanut särkylääkettä? Mulla ei ole koskaan tullut kovin pahaa turvotusta stimulaation aikana tai punktion jälkeen. Vuosi sitten oli niin kovat kivut viikko punktion jälkeen, että kävin kahtena päivänä naistenklinikan päivystyksessä. Siellä joutuu odottamaan vuoroaan, mutta tutkivat huolella. Puhelimessa ensin kyselevät oireista ja antavat arvion kannattaako päivystykseen mennä.

Punktiossa munarakkulat tyhjennetään ja ne täyttyy pikkuhiljaa uudelleen, mikä voi aiheuttaa kipuja ja turvotusta. Käsittääkseni se ei kuitenkaan noin nopeasti tapahdu.

Näetkö omista tiedoista mitä punktiosta kirjattu? Oliko nestettä tai muuta "hälyttävää"?

Oletko ottanut särkylääkettä? Mulla ei ole koskaan tullut kovin pahaa turvotusta stimulaation aikana tai punktion jälkeen. Vuosi sitten oli niin kovat kivut viikko punktion jälkeen, että kävin kahtena päivänä naistenklinikan päivystyksessä. Siellä joutuu odottamaan vuoroaan, mutta tutkivat huolella. Puhelimessa ensin kyselevät oireista ja antavat arvion kannattaako päivystykseen mennä.

Punktiossa munarakkulat tyhjennetään ja ne täyttyy pikkuhiljaa uudelleen, mikä voi aiheuttaa kipuja ja turvotusta. Käsittääkseni se ei kuitenkaan noin nopeasti tapahdu.

Näetkö omista tiedoista mitä punktiosta kirjattu? Oliko nestettä tai muuta "hälyttävää"?
Oon joo ottanut panadolia sen mitä operaation jälkeen on saanut ottaa. Muistelen olleeni aika kipeä aiemminkin punktioiden jälkeen, mutta tämä on kyllä ihan uusi taso 😅 Punktio meni normaalisti, eikä mitään hälyttävää ollut. Noh, ehkä tää menee ohi parissa päivässä. Mittasin äsken, että 4kg on enemmän painoa tullut koko hoitokierroksen aikana, kaippa sekin on normaalia

@Pikkupandanen yleensä jos miettii onko joku normaalia, on jo siinä pisteessä että kannattaa soittaa naistenpäivystykseen tai mikä numero teillä onkaan. Sieltä annetaan oman kokemuksen mukaan suht selkeät ohjeet. Heille jää myös merkintä siitä, että soitit. Eli jos tilanne meniskin huonompaan niin heillä on jo tieto että soittelit aiemmin.

Jos oot pk-seudulla ja asioit Naistenklinikan kanssa, niin oma kokemus on että tekevät kaikkensa ettei sinne tule enempää ihmisiä. Eli jos vaisto sanoo, että nyt on asiat huonosti, vänkää itsesi päivystykseen.

Jos tulee lähtö päivystykseen niin pakkaa matkalaturi ja pientä evästä, eikä se hammasharjakaan ikinä kaduta.

Oon molemmista punktioista päässyt päivystykseen. Hyperiltä tuo tilanteesi mahdollisesti kuulostaa. Jos olo muuttuu tosi tukalaksi, soittaisin rohkeasti. Luultavasti pärjäät ihan vaan kotona. Siinä soitossa menee 5min ja saa mielenrauhaa paljon.

Takaisin