IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sain Tilkasta (Helsinki) vastauksen, että emme pääse hoitoihin huhtikuussa. Ei mikään yllätys, koska pääsiäissulku tulossa. Vastasivat, etteivät tee keräyksiä lainkaan viikoilla 16 ja 17. Monella jää sen vuoksi tämä kuukausi välistä.

Vastauksessa oli onneksi tieto, että pääsemme aloittamaan toisen yrityksen toukokuussa. Innostaa ja hirvittää samaan aikaan.

Meillä oli hoidot Husilla ja alkiodiagnostiikan takia ei tuoresiirto ollut vaihtoehtona. Ei tullut mihinkään väliaikatietoa, vaan biologi soitti viikon päästä punktiosta sovittuna päivänä ja kertoi miten alkiot olivat kehittyneet ja kuinka monta meni pakkaseen. Meillä toki oli alunperinkin tiedossa että pakastetaan blastoina, joten en tiedä saisiko kuulla jotain aikaisemmin jos pakastetaan 2-3 -päiväisiä. Joka päivä siinä välissä kävin omapolkua ja Maisaa päivittelemässä jos jostain löytyisi tietoa, mutta ei 😅
No voihan, meillä on sitten varmaan sama juttu! Kiitos kun jaoit. Meille ei mainittu mitään kuinka pitkälle viljellään, mut oletan että joko tänään tai huomenna (eli neljä tai viisipäiväisinä) pakastetaan. Jotenkin olettaisin että se pakkaseen menevä saalis kuitattaisiin johonkin!

No ehkä tieto tosiaan tulee vasta torstaina, kun pakastimeen ovat joka tapauksessa menossa. Oon kans päivittänyt omapolkua ja maisaa ihan hullun lailla tänään 😆

@Teijukka oon todella järkyttynyt ja pahoillani sun kokemuksesta. On todella ikävää että nämä toimenpiteet ovat jokaiselle todella erilaisia ja joskus traumaattisia😥

Omanapa:
Näin vain tuli se päivä että tuoresiirto tehty ja kotiin lähdetty kyytiläisen kanssa. Ja asiaan kai kuului käydä Mäkkärissä?

9 munasolua saatiin, 5 hedelmöittyi ja 3 jatkoi elämää blastoiksi. Kaksi blastoa jäi vielä pakkaseen. Olen kaiken kaikkiaan tyytyväinen tähän ensimmäiseen IVF-kierrokseen. Keho (ja pää) kesti hyvin kaikki lääkkeet ja toimenpiteet. Tuntuu vähän tyhmältä sanoa, että itse en edes tajunnut että se katetri meni kohtuun. Tajusin sen siitä kun lääkäri sanoi sen englanniksi opiskelijalle😅

Toivottavasti meille tulee iloinen yllätys pääsiäisenä munasta🐣

@Rafi meillä myös samanlailla kuin @Snowwie :lla, soitolla vasta tuli viikon päästä tiedot, toki meilläkin viljely blastoiksi ja alkiodiagnostiikka, mutta luulisin, ettei välikirjauksia ehkä tulisi ilman sitäkään?

@Kirppuliini harmi, että ette päässeet nyt hoitoihin, mutta mahtavaa, että on jo tieto, että toukokuussa se on edessä💗

Mulla oli tänään virallinen testipäivä ja tasavahvat viivat tuli, joten ainakin nyt on kaikki oikein hyvin ja ainut alkio tarrasi matkaan💛 ohjeeksi tuli varata omaan lähisairaalaan aika varhaisultraan, täytyy siis sinne seuraavaksi soitella. Toki vaikka kaikki siinä olisi kunnossa, jännittää pitää pidempäänkin, koska alkiodiagnostiikka ei takaa aivan täysin virheetöntä testausta ja täytyy käydä vielä sikiödiagnostiikka eli istukkabiopsia tai lapsivesipunktio läpi😔

Tähän päivään asti oli cyclogestit käytössä, ilmeisesti ne nyt sitten kuuluu lopettaa, kun mitään ei niiden suhteen viestissä ohjeistettu?

Digihoitopolulta vastattiin ja meidän kolmas IVF-kierros alkaa 17. toukokuuta tienoilla ja pitkällä kaavalla mennään. Ohjeet tulleet ja on sama tuttu lääkitys, joten kaksi ultraääntä tulossa kesäkuun alkuun. Onneksi keretään tekemään tämä kolmas pois alta ennen kesäkeskeytystä. Nyt on taas mitä odottaa 😄
@Kirppuliini mikä kaava ja mitkä lääkkeet teille on määrätty?

Kiitos vastauksista liittyen cyclogestiin, ilmeisesti siis ei jatkoa sille ole tulossa, koska ei siitä mitään mainittu eikä ole uutta reseptiä. Kysäisen silti vielä omapolulla varmistuksen siitä.

Hei! Olen täällä taustalla jännitellyt kaikkien matkassa mukana🫶🏻❤️, kun omissa hoidossa ollut taukoa.

Olen joskus aikaisemmin tänne kirjoitellutkin, mutta olen siis 27.v ja entuudestaan meillä miehen kanssa jo yksi icsi alkuinen lapsi, joka syntyi alkuvuodesta 2023 ja nyt ollaan yli vuosi yritetty saada hänelle sisarusta.

Ollaan siis käytetty kaikki esikoisesta jääneet alkiot ja lisäksi menty yksi tulokseton icsi kierros läpi ja nyt olisi vielä 2 hoitokertaa jäljellä julkisella. Suunnittelu käynti on meillä tällä viikolla.

Aijon jakaa hoidoista myös aktiivisesti omassa instagramissani (@jenniinasiniranta) ja mielelläni seuraisin siellä myös muita, jos siellä kukaan päivittelee aiheesta?

Muuten ihana jatkaa teidän seurailua täällä ja päästä itsekkin mukaan, kun hoidot taas etenee ❤️

Isot tsempit vielä kaikille omiin vaiheisiin!

Minä kysyin muuten tuosta tukilääkkestä tänään lääkäriltä. Kysyi että onko mulla ollut keskenmenoja. Yhdenkin perusteella "sain" luvan jatkaa mahdolliseen varhaisultraan, kuulemma siitä ei mitään haittaa ole! Ja julkisen puolen lääkäri kyseessä. Pisti vielä lisää reseptiä cyclogestiin👍
Onpa kiva kuulla, sillä tätä mäkin oon miettinyt, että vaikuttiko tukilääkkeen pienentäminen ja lopetus keskenmenoon ja ajattelin ehdottaa että saisin seuraavalla kerralla jatkaa pidempään. Lähinnä kyllä toivoin että 12vko asti, mutta varhaisultraankin asti olis jo parannus.

@Kirppuliini harmi, että ette päässeet nyt hoitoihin, mutta mahtavaa, että on jo tieto, että toukokuussa se on edessä💗

Mulla oli tänään virallinen testipäivä ja tasavahvat viivat tuli, joten ainakin nyt on kaikki oikein hyvin ja ainut alkio tarrasi matkaan💛 ohjeeksi tuli varata omaan lähisairaalaan aika varhaisultraan, täytyy siis sinne seuraavaksi soitella. Toki vaikka kaikki siinä olisi kunnossa, jännittää pitää pidempäänkin, koska alkiodiagnostiikka ei takaa aivan täysin virheetöntä testausta ja täytyy käydä vielä sikiödiagnostiikka eli istukkabiopsia tai lapsivesipunktio läpi😔

Tähän päivään asti oli cyclogestit käytössä, ilmeisesti ne nyt sitten kuuluu lopettaa, kun mitään ei niiden suhteen viestissä ohjeistettu?
Paljon onnea @Lillanna 💖🥹

@Teijukka

Kuulostaa kamalalta. Mulle on joskus laitettu kuparikierukka neljäksi vuodeksi ja otettu pois ja kipu oli aivan helvetillistä kummallakin kerralla. Joten osaan nyt varautua että PAS tulee kans olemaan hirveä. Pyydän kohteliaasti kohdunkaulanpuudutetta sitten ja reilusti!
Mulla se katetrin läpivienti ei sinänsä tuntuisi missään, mutta sektioarpeen muodostunut arpikudos ja ilmeisesti siihen kasvanut nyt myös kysta, hankaloittaa asioita. Katetria ei meinaa saada turvallisesti siitä ohi ja siksi joutuu vääntään ja kääntään kohdunkaulaa niin hitosti. Eli normaaliolosuhteissa ei varmaan tarttis mullekaan tuota puudutetta, mutta pyydä se itsellesi ihmeessä jos sattuu liikaa! Missäs sä olitkaan taas hoidossa? Anteeksi en muista yhtään kuka missäkin oli!:No Evil Monkey:OYSissä ainakin lääkäri Sari Pelkonen tuntuu olevan aika ymmärtäväinen tämmöisen suhteen :red-heart: oli koko ajan semmoinen olo että voin sanoa jos en kestä enää ja minusta pidetään huolta, kaiken kauheuden keskelläkin.

Mulle on määrätty Cyclogestit viikolle 8 asti jos testi on positiivinen...:Face Without Mouth: Miten onkin niin eri käytäntöjä joka paikassa. Ja siis julkisella ollaan, OYS. Ehkä sinuna kysyisin vielä hoitavalta taholta että onko tosiaan lopetettava.
Ja oikein paljon onnea plussasta!!:Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Mulle on määrätty Cyclogestit viikolle 8 asti jos testi on positiivinen...:Face Without Mouth: Miten onkin niin eri käytäntöjä joka paikassa. Ja siis julkisella ollaan, OYS. Ehkä sinuna kysyisin vielä hoitavalta taholta että onko tosiaan lopetettava.
Ja oikein paljon onnea plussasta!!:Smiling Face With Heart Shaped Eyes:
Joo, musta lopetus positiiviseen testiin erityisesti endometrioosin kohdalla on jotenkin typerää, kun monet asiantuntijat puhuvat, että endometrioosi on myös progesteroni-resistenssi tila, jatkuvan tulehdustilan lisäksi, eli elimistö ei reagoi normaaliin määrään progesteronia (keltarauhashormonia). Tällöin luulis olevan itsestään selvää, että tukihoito jatkuu vähintään vko8 asti tai jopa vko12 asti, jolloin toivottavasti istukka tuottaa jo niin paljon progesteronia, ettei tuen tarvetta välttämättä enää ole. Tyhmintä tässä on se, ettei cyclogest edes ole korvattavien piirissä, joten ei voi edes olla kyse valtion rahojen säästämisestä.

Apua, meillä on kahden päivän päästä soittoaika alkiodiagnostiikan tuloksista, jonka jälkeen pitäisi saada ilmoittautua PAS:iin seuraavista alkavista kuukautisista, mutta nyt vähän näyttääkin siltä että kuukautiset alkaa jo tänään. Kuulemma olisi tarkoitus syödä letrosolia kolmannesta kiertopäivästä eteenpäin, eli periaatteessa siihen kerkeäisi kuitenkin tässäkin kierrossa, jos uutiset on hyviä torstaina. Onko kellään kokemusta siitä, ollaanko julkisella tosi tarkkoja siitä että kuukautisten pitää alkaa tieten vaiheen jälkeen vai voisiko mennä niin hyvin että nyt päästäisi jo tässä kierrossa siirtoon? Tiedän ettei se tietenkään ole mikään katastrofi odotella kuukautta lisää, mutta tuntuu että tässä on ollut niin paljon odottelua joka välissä, ettei millään enää malttaisi.

Kysyin omapolulla tuosta cyclogestista ja sain vastauksen, ettei suositella jatkettavan positiivisen testin jälkeen.. eipä mulla siihen enää reseptiä ole, joten lopetettavahan se on. Mutta onpa erilaisia ohjeistuksia sen suhteen!

@Kirppuliini mikä kaava ja mitkä lääkkeet teille on määrätty?
Meillä tehtiin ensimmäinen hoito pitkällä kaavalla. Nyt kokeillaan lyhyttä, hedelmöitystapa vaihtuu icsiin ja Ovitrelle heti alusta saakka enimmäisannoksella. Sitä käytettiin viimeksi alkuun hiukan pienemmällä annoksella, muistaakseni 250, ja nostettiin vikoiksi päiviksi annos kolmeen sataan. Ovitrellesta tiedän selviäväni ihan hyvin sekä pistelystä että oireista, mutta mietityttään Fyremadel, joka lukemani perusteella vaikeampi pistettävä. Olen lukenut myös, että osalla se ohjeistettu pistämään reiteen ja toisilla vatsaan, joten pitää sekin vielä varmistaa.

Apua, meillä on kahden päivän päästä soittoaika alkiodiagnostiikan tuloksista, jonka jälkeen pitäisi saada ilmoittautua PAS:iin seuraavista alkavista kuukautisista, mutta nyt vähän näyttääkin siltä että kuukautiset alkaa jo tänään. Kuulemma olisi tarkoitus syödä letrosolia kolmannesta kiertopäivästä eteenpäin, eli periaatteessa siihen kerkeäisi kuitenkin tässäkin kierrossa, jos uutiset on hyviä torstaina. Onko kellään kokemusta siitä, ollaanko julkisella tosi tarkkoja siitä että kuukautisten pitää alkaa tieten vaiheen jälkeen vai voisiko mennä niin hyvin että nyt päästäisi jo tässä kierrossa siirtoon? Tiedän ettei se tietenkään ole mikään katastrofi odotella kuukautta lisää, mutta tuntuu että tässä on ollut niin paljon odottelua joka välissä, ettei millään enää malttaisi.
Ihan tällaisesta ei ole kokemusta, mutta ainakin minä ilmoittauduin hoitoon, vaikka kilpirauhastulokset eivät olleet vielä tulleet. Tulokset tuli sitten muutamassa päivässä ja ottivat hoitoihin, vaikka luki ohjeissa luki, että ilmoittautuminen mahdollista vasta, kun kilpparitulokset ok. Eli kyllä pieni jousto ja järjen käyttö on mahdollista, mutta ei taattua, kun riippuu hoitopaikasta ja kuka ammattilainen sattuu kohdalle.

Huhtikuun hoidoissa ja siirroissa haasteena, että pääsiäinen osuu keskelle kuuta ja kahdelle eri viikolle. Sekin voi hankaloittaa aikatauluttamista.

Kysyin omapolulla tuosta cyclogestista ja sain vastauksen, ettei suositella jatkettavan positiivisen testin jälkeen.. eipä mulla siihen enää reseptiä ole, joten lopetettavahan se on. Mutta onpa erilaisia ohjeistuksia sen suhteen!
No nyt on kyllä outoa....ei mullakaan ole mitään erityistä syytä miksi keltarauhastuki jatkuis pidemmälle, ei siis endoa tms mutta silti viikolle 8 jatkuu. Voiko ikä vaikuttaa tähän? Mulla sitä on mittarissa jo 39 vuotta.
Jos olisin sinä niin varmistaisin tämän homman vielä jostain muualtakin, laittaisin ehkä yksityiselle puolelle tästä jotain chatti viestiä tai jotain :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: but that´s just me. Toivottavasti kyytiläinen pysyy matkassa oli sitä tukea tai ei! :red-heart:

Kirjoita tähän...
Takaisin