IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tänään puhelinaika yksityiselle ja ei jäänyt mikään innokas olo itselle. Lääkäri oli aluksi vähän pihalla ja siksi heti lähti vähän huonoille fiiliksille. Sitten ei voinut sanoa juuta tai jaata kela-korvauksien paluuseen vaan kertoi, että niin ne piti tammikuussakin tulla ja ei tulleetkaan ja mistään ehdoista eivät niiden osalta tiedä vielä mitään ja jopa sanoi, että voihan rajaus tulla vaikka niin että hoidon on pitänyt alkaa toukokuun puolella. Tätä nyt sitten arvon, että onko järkeä aloittaa esim Synarelan huhtikuun puolella, jos sekoittaakin koko korvaussysteemin. Toisaalta olen malttamaton, tietty! Mietin jopa että voisin sitten hätätapauksessa lopettaa Synarelan, jos selviäisikin, että Kela-korvauksien raja olisikin hoidon alun päivämäärä. Toki aika tympeää olisi keskeyttää... Mutta isot rahat kyseessä.

Lääkäri myös oli taipuvainen alkiodiagnostiikan puoleen. Alkiodiagnostiikassa pitää vissiin viljellä blastoiksi saakka ja sen takia olisi sitten pitkäkaava, että punktio voi olla loppuviikosta, että alkiot saadaan viljeltyä. Siitäkin tuli hohhoijaa fiilis, että eikö ees yksityisellä viljely onnistu joka päivä vaan pitää valita ns. kaava, jota ei muuten valittaisi. Sai myös kuulla monta kertaa iästäni... Ja kurjaa lukea täältä ja muualta että ne alkiodiagnostiikalla terveiksi luokitellutkana alkiot eivät tarraa matkaan😞😞

@Kaihonkukka meidän lääkäri sanoi kans tosta että punktio pitää olla tiettyyn aikaan jos halutaan alkiodiagnostiikka kun olikohan siinä se että tiettyinä päivinä pitää lähettää ne näytteet, ei liittynyt viljelyyn vaan siihen lähettämiseen ja jos me oltais siihen päädytty niin oltaisiin käytetty loppukierrosta estrogeenia että sit ois kierron alku osunut oikein, ei siis tehty pitkää kaavaa suoranaisesti.

@Kaihonkukka @Sarsabutt @Enkelinsiipi
Mullakin tää sekundaarinen lapsettomuus on repinyt lapsettomuuden tuskan niin isosti auki. Kai sitä jotenkin kuvitteli, että kun esikoinen tuli hoidoilla nopeasti niin toinenkin tärppäisi.

Ja @Brave tapaan en minäkään haluaisi olla triggeri, vaikka ymmärrän että monelle se että yhden lapsen jo saaneena koen olevani nyt syvissä vesissä voi tuntua jopa loukkaavalta. Ja ymmärrän sen kyllä.
Vertaistuki on just nyt vaan jotenkin todella tarpeen. (Edit: ja siis vaikka näin sanonkin olen loputtoman kiitollinen tuosta yhdestä lottovoitosta. Ja tiedostan että ilman häntä vesien syvyys olisi jotain aivan muuta, eikä tätä tilannetta voi edes verrata tilanteeseen jossa ensimmäistä lasta toivotaan niin kovasti että sattuu. Minulla(meillä) on kuitenkin hänet.)

@Kaihonkukka meillä sit taas lisäyllärinä tuli, että meidän lääkärin mukaan kela rajaa korvattavien hoitojen määrän kolmeen - eli kelakorvauksetkaan ei koske meitä. Ja lisäksi hän oli merkinnyt lääkereseptin muun syyn alle (koska kuulema myös lääkkeiden tukea rajataan kolmeen hoitoon), eli ei ainakaan hänellä saada tästä nyt alkavaan kierroksesta tai mahdollisista seuraavasta kelakorvauksia edes lääkkeistä.
Jotenkin tuntuu käsittämättömältä kun eihän just nyt edes ole mitään hoitojen korvauksia voimassa, enkä sit taas kelan sivuilta ole löytänyt tietoa, että lääketieteellinen syy lakkaa jossain kohtaa olemassa voimasta - sitä reseptiä ajatellen siis. Mutta kai ne on sit noi 1.5 voimaan tulevien hoitojen ehdot jotka hänen mukaansa taas koskee jo. Tuntuu jotenkin älyttömältä tämäkin

Muokattu viimeksi:
@Pumpulipilvi meille lääkäri sanoi jo ennakoiden tästä (kun toki olin huolissani tullaanko kuulumaan korvauksen piiriin) että edellisen kerran kun ollut voimassa niin silloin on korvattu kolme hoitoa ja sitten lääkäreiden perusteella enemmän. Meillä esim jäi eka hoito kesken niin hän totesi että sitä hän ei sitten laskisi vaan lähtee perustelemaan tarvittaessa neljättä. Toki toivotaan että nyt tuo kolmas riittäisi.

@Kaihonkukka @Sarsabutt @Enkelinsiipi
Mullakin tää sekundaarinen lapsettomuus on repinyt lapsettomuuden tuskan niin isosti auki. Kai sitä jotenkin kuvitteli, että kun esikoinen tuli hoidoilla nopeasti niin toinenkin tärppäisi.

Ja @Brave tapaan en minäkään haluaisi olla triggeri, vaikka ymmärrän että monelle se että yhden lapsen jo saaneena koen olevani nyt syvissä vesissä voi tuntua jopa loukkaavalta. Ja ymmärrän sen kyllä.
Vertaistuki on just nyt vaan jotenkin todella tarpeen.

@Kaihonkukka meillä sit taas lisäyllärinä tuli, että meidän lääkärin mukaan kela rajaa korvattavien hoitojen määrän kolmeen - eli kelakorvauksetkaan ei koske meitä. Ja lisäksi hän oli merkinnyt lääkereseptin muun syyn alle (koska kuulema myös lääkkeiden tukea rajataan kolmeen hoitoon), eli ei ainakaan hänellä saada tästä nyt alkavaan kierroksesta tai mahdollisista seuraavasta kelakorvauksia edes lääkkeistä.
Jotenkin tuntuu käsittämättömältä kun eihän just nyt edes ole mitään hoitojen korvauksia voimassa, enkä sit taas kelan sivuilta ole löytänyt tietoa, että lääketieteellinen syy lakkaa jossain kohtaa olemassa voimasta - sitä reseptiä ajatellen siis. Mutta kai ne on sit noi 1.5 voimaan tulevien hoitojen ehdot jotka hänen mukaansa taas koskee jo. Tuntuu jotenkin älyttömältä tämäkin
Oho kiinnostavaa. Ja sekavaa... Oishan toi nyt tosi outoa, jos lääkkeistäkään ei saisi Kela-korvauksia... Ja miten kolme hoitoa laskettaisiin? Yhteensä koskaan ikinä kolme? Vai yhtä lasta kohden kolme? Huomioidaanko julkisen hoitoja? Me ehdittiin hyödyntää 2022 vanhoja Kela-korvauksia, silloin ei puhuttu rajoituksista, mutta toki vain yksi kierroskin. Mun täytyy nyt vielä kerran istua alas ja laskeskella todennäköisyyksiä hoitoon pääsylle julkisella ennen kesätaukoa, jos huhtikuussa Synarelojen aloitus tekee hommasta kela-korvauksieen näinkin epävarmaa... Huoh

Ps. Ai että kuinka vihasinkaan sanaa sekundäärinen lapsettomuus, kun toivoimme edes sitä ainokaista. Mulla ei todellakaan riittänyt ymmärrys ollenkaan asiaan. Nyt toki sitten ymmärrän, mutta edelleen koen tämän helpompana kuin ensimmäisen yrittämisen. Toki tilanne voi muuttua, mutta olen vain niin kiitollinen esikoisesta, että toistaiseksi se kantaa, vaikka toista toivonkin.

@Kaihonkukka Oon farmaseutti, niin voin tohon lääkkeiden Kela-korvaukseen ottaa kantaa. Tähän oikeastaan vaikuttaa ainoastaan lääkärin merkintä, juurikin onko merkintä reseptissä sairaudenhoito vai ei. Meillä esim. Diagnoosina sosiaalinen lapsettomuus, koska ollaan naispari. Lääkkeet korvataan, koska lääkäri laittaa merkinnän sairauden hoitoon reseptiin. Eli lääkkeissä ei tuo rajoitus (3 kierrosta) päde.

@Kaihonkukka Oon farmaseutti, niin voin tohon lääkkeiden Kela-korvaukseen ottaa kantaa. Tähän oikeastaan vaikuttaa ainoastaan lääkärin merkintä, juurikin onko merkintä reseptissä sairaudenhoito vai ei. Meillä esim. Diagnoosina sosiaalinen lapsettomuus, koska ollaan naispari. Lääkkeet korvataan, koska lääkäri laittaa merkinnän sairauden hoitoon reseptiin. Eli lääkkeissä ei tuo rajoitus (3 kierrosta) päde.

Kiitos @Ananas88 vitsit kun tuntuu ettei tästä oikein voi tuon oman lääkärin kanssa vääntää. Mutta näin mäkin olen asiaa ajatellut. Varmaan menee lääkäri jossain kohtaa vaihtoon jos hoidot jatkuu.

Ja olen tiedostanut, että tilanne voi itsellisille ja naispareille olla epäreilu juurikin sen takia miten lääkäri sen merkitsee.

@Kaihonkukka olettaisin, että korvauksen saa kahteen lapseen. Kun julkisellakin oikeus hoidoilla on kahteen lapseen.

Jos julkisella tehdään kolme ivf, ei mun mielestä korvausta pitäisi yksityiseltä saada, kun julkisen hoidothan on vielä vahvemmin tuettuja. Mutta varmaan tässä lääkärikohtaisia eroja, miten katsovat tilanteen. Tää toki asettaa ihmiset vielä entistä eriarvoisempaan asemaan, jos osa saa kolmen kierroksen jälkeenkin korvauksia, mutta osa ei. Tai jos julkisen kierrosten jälkeen yksityisellä saa kolme korvattua lisää, mitta suoraan yksityisellä ollessa (jolloin oikeasti vähentää julkisen jonoja) korvauksia saa vain kolmesta. Sen ymmärrän jos kokonaan tuloksetonta kierrosta ei välttämättä lasketa

Muokattu viimeksi:
@Pumpulipilvi Joo! Lääkäristä se sit on kiinni. Ja tietysti jos pääsee lääkekattoa hyödyntämään uusiin kierroksiin niin siinäkin säästää tuhansia. Mutta lääkäristä tosiaan kiinni laittaako merkintää vai ei.

Taloudellinen painekin on kuormittavaa! Meillä esim. Nyt pari inssiä, lääkkeet ja IVF-kierros ilman siirtoja hiukan vajaa 10 000€.

Onks muilla kokemusta hoitohenkilökunnan ikävistä kommenteista? Oon siis muutamat itkut saanut hoitajien toimesta. Yksityisetkin mainostaa, että lämminhenkistä palvelua jne. Mutta esim. Punktiosta, kun pölähtäneenä lähdin niin totes, että: ”Se on kyllä semmonen juttu, että näissä ei oo mitään takeita, että rahalle saa vastinetta”. Siis ois esim. Toivottanut toipumista tai muuta.. mutta ei😂 ehkä noita laskuja maksaneena tiedän sen jo.

Ja sekundaarinen lapsettomuus on tietenkin yhtälailla riipivää ja oikeutettua.

Onko kellään kokemusta akupunktiosta siirtopäivänä ja siirron jälkeen? Meille suositeltiin.

On kyllä niin väärin, miten eriarvoiseen asemaan hoitojen korvaus ihmiset asettaa! Mun mielestä sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä mistä syystä se lasten teko ei onnistu, mut kaikille pitäisi olla kolme hoitoa mahdollista julkisella puolella. Lisäksi jotenkin todella epäreilua, jos toisille naispareille merkataan lääkkeet sairauden hoitoon ja toisille ei.

Ei oo kokemusta akupunktiosta, en tiedä onko missään muualla hedelmällisyysakupunktioon erikoistunutta lääkäriä kuin helsingissä, joten ei käytännössä oo mahdollinen. Olisin kyllä varmaan kokeillut sitä jo, jos Turussa löytyisi joku spesialisti.

Mulla on kierto ollut sekaisin keskenmenon jälkeen, ylläri, ja Natural Cycles appikin on ollut vähän helisemässä ovulaation löytämisen kanssa. LH plussa tuli jo 27.3., järkyttävään alavatsakipuun heräsin 31.3.-1.4. välisenä yönä ja lämmöt nousi 2.4. Oletan siis että LH plussa ei vaan meinannut tehota ja elimistö tarvitsi isomman LH-piikin onnistuakseen ovuloimisessa. Nyt vaan vähän jänskättää, että mitä jos ensi kuussa käy samoin, kun pitäisi tehdä PAS. Apin mukaan seuraava ovulaatio osuisi vapunpäivälle, jolloin PAS tehtäisiin todennäköisesti 5.-6.5. Sit jos se siirto ei onnistu, niin pelkään että tyksissä alkaa kesätauko juhannuksena, jolloin kolmatta siirtoa ei enää ehdittäisi tehdä ennen taukoa. Vitsi miten paljon sitä toivoisi, että raskautuminen nyt onnistuisi ja kaikki tää vatvominen vapautuisi muiden asioiden miettimiseen... Lisäksi koko kevät on ollut nyt nii paljon lantionseudun kipuja, että alkanut jo haaveilla endoleikkauksesta ennen kesää, ettei koko aikaa tarvitsisi kärsiä. Tai edes pillerit/lääkitys kesäksi, jolla saataisiin endo lepotilaan, niin ehkä syksyllä olis sitten paremmat mahdollisuudet tärpätä.

Voi ei @Ananas88! Meille on kyllä sattunut pelkkiä mainostettuja lämminhenkisiä kohtaamisia meidän yksityisellä klinikalla ja todella koskettaviakin hetkiä kun eräskin hoitaja avasi omaa taustaansa ja todella tiesi mitä kävimme läpi.

Taloudellinen paine on kyllä kammottava mikä tätä prosessia varjostaa. Minä olen käyttänyt itsellisenä hoitoihin noin 8000€ ilman lopputulosta, yhteiset hoidot maksoi noin 13.000€ josta esikoinen lopputuloksena. Katkeruus välillä nostaa päätään kun ei meillä ole omistusasuntoa, ei autoa, ei säästöjä. Toisaalta ei ole toistaiseksi velkaakaan hoidoista, joten kiitollinenkin saa olla. Nähtäväksi jää mitä toinen lapsi tulee maksamaan tai tuleeko maksamisesta huolimatta mitään toista lasta. Niinhän se on ettei takeita ole ja tosiaan siitä on riipivän tietoinen kyllä joka kerta korttia vinguttaessaan. Tarpeeton huomautus hoitajalta 🙄

Niin ja muistaakseni sain tuolloin 2018 itsellisenä ivf lääkkeisiin sen sairauden osoittavan merkinnän alentuneen AMH arvon johdosta mutta muistan lääkärin sitä epäröineen ja rivien välistä ymmärsin että vähän harmaalla alueella oltiin saisiko hän sitä kirjata vai ei. Yhteisiin hoitoihin vuonna 2020 ei saatu tuota koskaan eikä mitään korvauksia eikä nyt alkaneisiin hoitoihin. Farmaseutit vaikuttaa välillä aidosti kauhistuneilta kun hakee lääkkeitä ja varmistelevat tiskillä tiesinkö lääkkeiden hintaa ja että valitettavasti tästä ei nyt tule kela korvausta ikään kuin pahoitellen asiaa...

Muokattu viimeksi:
@Sarsabutt juurikin näin! Ja toki valittiin yksityinen, jotta ei tarvii ajallisesti odottaa, kun olen jo 36v. Noi aikataulut ja kesätauot ja pyhät on kyllä stressaavia. Toivottavasti raskautuminen onnistuu🙏🏼

Ja ilmeisesti akupunktio ei mahdollinen monessa paikassa. Oon käynyt syksystä asti. Jotenkin siinä pääsee myös rentoutumaan prosessin aikana.

@Brave onneksi teille on sattunut hyviä kohtaamisia😊 ja toivottavasti nyt onnistuis. Jotenkin aattelen, että kaikki tulis olee sen rahan arvoista. Mutta paljon erilaisia stressitekijöitä kyllä.

Kiitos! Mulla usein lukenut paketissa, että lääke on lapsettomuuteen, vaikka niitä diagnoosejakin löytyisi. Olen kyllä tähän mennessä aina saanut kela-korvaukset niistä, mistä on voinut saada. Pitäisikö minun itse nyt osata ottaa jotain huomioon, että jatkossakin saan korvaukset lääkkeistä?🤔

Onko kellään kokemusta akupunktiosta siirtopäivänä ja siirron jälkeen? Meille suositeltiin.
On kokemusta. Oma akupunktiohoitaja ei tee siirtopäivänä, vaan sitä seuraavana päivänä, koska kiinnittyminen ei tapahdu siirtopäivänä. Uskon, että hän on saanut minussa ihmeitä aikaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: esikoisen siirron yhteydessä kävin, sen jälkeen oli monta tuloksetonta siirtoa, jolloin en aikataulusyistä käynyt. Viimeisin siirron yhteydessä kävin taas ja raskaus alkoi.

Kiitos! Mulla usein lukenut paketissa, että lääke on lapsettomuuteen, vaikka niitä diagnoosejakin löytyisi. Olen kyllä tähän mennessä aina saanut kela-korvaukset niistä, mistä on voinut saada. Pitäisikö minun itse nyt osata ottaa jotain huomioon, että jatkossakin saan korvaukset lääkkeistä?🤔

Lääkkeiden kelakorvattavuuden määrittää siis suoraan lääkärin reseptille valitsema lääketieteellinen syy tai muu syy merkintä. Tämähän ei lääkkeiden ostajalle edes näy vaan meillekin se selvisi kun farmaseutti jälkikäteen reseptin tarkisti. Sinänsä diagnoosikoodilla ei kai väliä (meillähän se on miehestä johtuva naisen lapsettomuus virallisesti ja jatkossa sit varmaan siitäkin se muun syyn koodi - jolla korvauksia ei tipu).

Ja varmistaa sen voi kysymällä lääkäriltä, että onko reseptissä merkitty lääketieteellinen syy vai muu syy.

Joo ei se lääkäri soittanut vaikka sanoi, että soittaa jos tulos on huono. Minusta yksi alkio on huono tulos. No ei sitten vissiin ollut 😀 Huomasin, että omakantaan on laitettu jo viikko sitten pitkän IVF:än lääkkeet; synarela ja gonal f eli kolmas hoitokierros kutsuu. Samalla tavalla mennään ku viime syys-lokakuun ekassa hoidossa. Tuttua hommaa siis. Laitoin digihoitopolulle viestiä ja varmistin vielä asian ja kyllä näin on. Laskevat nyt milloin seuraava kierros on ja ilmoittavat minulle. Aion kysyä leikkauksen mahdollisuudesta jo ennen seuraavaa hoitoa, koska nyt ollut endokipuja jo puolitoista viikkoa :/ Selvästi triggeröi tuo hoito sitä. Pitkään ollut jo rauhallinen tilanne endon suhteen. Samat tutut oireet hallitsee nyt päivää aamusta iltaan...

@Saaruski tehdäänkö tuon yhden alkion siirto kuitenkin ja sitten jos ei se tärppää, niin uuteen kierrokseen? Vai mikä on suunnitelma?
Meillähän saatiin vain se yksi alkiodiagnostiikan läpäissyt alkio, maanantaina on virallinen testipäivä, 14 päivää siirrosta, mutta olen jo testannut ja toistaiseksi ainakin vaikuttaa siltä, että tämä yksi alkio riitti💛

@Lillanna voi että ihana kuulla 💕 Tosiaan se yksi voi riittää, silloin ei ainakaan tarvitse stressata mitä lopuille alkioille käy, jos niitä jää yli sitten lapsiluvun ollessa täynnä. Sekin on aika haastava tilanne; antaako ne muille, antaako ne lääketieteelliseen tutkimuskäyttöön vai onko ne edes sellaisia, joita saa antaa muille käyttöön.

En yhtään tiedä miten meidän hoidot jatkuu; niin monta vaihtoehtoa. Siksi olisin toivonut soittoa lääkäriltä vaikka tosiaan ensisijainen yhteydenotto tapahtuu aina digihoitopolulla.

Meille ei ole sanottu mitään eikä digihoitopolulle ole tullut viestiä PAS:iin ilmoittautumisesta. Tehdäänköhän se vain sitten itse ilmoittamalla ovulaationpäivämäärä; se "laatikko" ainakin on auki siellä, että voi ilmoittaa ovispäivän. Mutta toisaalta miksi olisi sitten jo lääkkeet määrätty seuraavaan hoitoon.

Samaistun täällä täysin käytyyn keskusteluun sekundaarisen lapsettomuuden tuskasta. Alkaa kohta olla kisaväsymystä täälläkin päin. Vielä kun tuo keskeytetty keskenmeno käy mielessä välillä ja miettii miksi meille ei synny kaksosia 23.7. Olisi nyt 5 kuukautta mennyt ja 4 jäljellä eli yli puolessa välissä oltaisiin.

Mutta toki kaiken pitää mennä vaikeimman kautta; ensin ajattelin hoitojen alussa optimisesti, että se eka IVF syyskuussa tuottaisi tarvittavan määrän alkioita ja nyt olen taas varautunut, että mennään kaikki 3 kierrosta, yhteen väliin keskenmeno, leikkaus ja varmaan kuivatus siihen päälle ja sitten PAS:eja varmaan kuinka monta ja ehkä jopa joudutaan yksityiselle. Ja sitten tietty letrot ja cyclot matkaan kanssa. Että kerätään nyt sitten koko sarja näitä lapsettomuuden kokemuksia niin onpahan omakohtaista kokemusta sitten kaikenlaisesta lapsettomuuteen liittyvästä. Tästä tulee mun elämän joku punainen lanka ja päädyn vielä joksikin kokemusasiantuntijaksi... just tuossa miehelle sanoinkin kun näin uudet respat omakannassa, että me ollaan kohta jo ihan ammattilaisia tässä 😀

Pähkäilen ilmoitanko kuukautisten alkaneen pe vai la, mutta alkupäivästä riippumatta taitaa tulla kielteinen vastaus, koska pääsiäinen tulossa.

Mitä olette ilmoittaneet kierron alkupäiväksi, jos kuukautiset alkaneet illalla? Tilkassa mielestäni puhuttu vain alkupäivästä, ei mitään tarkempaa ohjetta. Eikös lyhyessä kaavassa lääkitys pitäisi aloittaa kolmantena päivänä? Jos ilmoitan kierron alkaneeksi perjantai-iltana, niin silloinhan lääkitys pitäisi aloittaa su, mutta he näkevät viestini viikonloppusulun takia vasta maanantaina. Taidan tuosta johtuen ilmoittaa alkupäiväksi lauantain, jolla kierron 14.päivä olisi pääsiäistä edeltävä torstai, niin tuskin ottavat mukaan.

Kirjoita tähän...
Takaisin