IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No nyt on kyllä outoa....ei mullakaan ole mitään erityistä syytä miksi keltarauhastuki jatkuis pidemmälle, ei siis endoa tms mutta silti viikolle 8 jatkuu. Voiko ikä vaikuttaa tähän? Mulla sitä on mittarissa jo 39 vuotta.
Jos olisin sinä niin varmistaisin tämän homman vielä jostain muualtakin, laittaisin ehkä yksityiselle puolelle tästä jotain chatti viestiä tai jotain :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: but that´s just me. Toivottavasti kyytiläinen pysyy matkassa oli sitä tukea tai ei! :red-heart:
Mä täytän syksyllä 39v. joten ei ole ikäkään syynä, mutta eri paikoissa on erilaisia käytäntöjä.

Toisaalta, voin sen verran rauhoitella niitä kenellä tukihoitoa ei ole, ettei tutkimukset täysin vielä tue tätä. Tutkimuksia on tehty asiasta vielä kovin vähän, joten näyttö sen osalta ei ole vielä pitävää.

Mä voin tulla tähän huutelemaan, et oon kanssa 39 ja mun käskettiin lopettaa cyclogest positiiviseen testiin. Ja vielä näyttää hyvältä 😊

@Lillanna julkidella taidetaan useimmiten mennä käypä hoito ohjeiden mukaan, ja jotta niihin jotain lisätään pitäö sen kai olla aika varmaa. Lääkäreissä silti voi varmasti olle eroja sielläkin. Kuitenkin mökin lopetin esikoisesta yksityisellä plussaan (okei käytin paketin loppuun 1 päivässä ehkä viikon vielä testipäivästä), ja kaikki meni hyvin. Harvemmin keltarauhastuki on ratkaisevassa asemassa.

@Rafi julkisella ja yksityisellä on mun mielestä molemmissa sama, ettei noista alkioista oikein saa väliaikatietoa (paitsi ehkä tuoresiirrossa. Ja toki felicitaksen päivittyy hoitopolulle heti pakastuspäivänä että niitä on pakastettu. Julkisella oon ymmärtänyt että se on juurikin viikko punktiopäivästä - eli kun tiedetään kaikkien alkioiden tilanne. Odottaminen on kyllä tuskasta

Ja sit @Kisumamma90 sanoin se omanapa: uusi kierros alkaa lähestyä. Oon jotenki varma että vikassa PAS siirtoajankohta oli liian myöhäinen, mutta koitan ajatella ettei se ollut ratkaiseva asia. Tuoresiirrossa kaikki on jotenki niin simppeliä (ja kun esikoinenkin tuli sellaisesta). Pistelyt alkaa varmaan pääsiäisen tienoilla jos kuukautiset pysyy vielä suunnitellusti hetken poissa (siirrettiin primolutilla jota syön siis nyt vielä lauantaihin saakka). Otin lisäravinteisiin mukaan NAC:n vaikken kauaa sitä ehdikään syödä, lisäksi oon nyt syöny sideralia, mutta se paketti on just loppu enkö tiedä raaskinko ostaa lisää. Pitäis varmaan mitata ferritiini uusiksi jotta tietäis onko mitään tapahtunut 🫣 pääsispä joskus jättämään lääkkeiden aikataulutukset ja lääkärillä juoksemiset lopullisesti taakse

Lueskelin useampia ulkomaalaisia tutkimuksia tuosta cyclogestin käytöstä ja niiden lukemisen pohjalta voin ihan hyvillä mielin lopettaa nyt tuon cyclogestin, tutkimusnäytön perusteella ei vaikuttaisi raskauden jatkumisen kannalta merkittävältä se, onko sitä käytetty noin kaksi viikkoa vai pidempi aika👍🏻

Lueskelin useampia ulkomaalaisia tutkimuksia tuosta cyclogestin käytöstä ja niiden lukemisen pohjalta voin ihan hyvillä mielin lopettaa nyt tuon cyclogestin, tutkimusnäytön perusteella ei vaikuttaisi raskauden jatkumisen kannalta merkittävältä se, onko sitä käytetty noin kaksi viikkoa vai pidempi aika👍🏻
Silloin jos on todettu progesteronivaje niin silloin cyclogest/ muu progetuki on elintärkeä raskauden jatkumiselle. Ei siis ole kaikille välttämätön ja osalla onkin turvallista lopettaa aiemmin kuin toisilla. Toiset tarvitsevat sitä enemmänkin kiinnittymisen tueksi pelkästään ja toiset siihen asti kunnes istukka on tarpeeksi iso ja pystyy hoitaa tehtävänsä.

@Rafi julkisella ja yksityisellä on mun mielestä molemmissa sama, ettei noista alkioista oikein saa väliaikatietoa (paitsi ehkä tuoresiirrossa. Ja toki felicitaksen päivittyy hoitopolulle heti pakastuspäivänä että niitä on pakastettu. Julkisella oon ymmärtänyt että se on juurikin viikko punktiopäivästä - eli kun tiedetään kaikkien alkioiden tilanne. Odottaminen on kyllä tuskasta
Ovumialta soittivat punktion ja tuoresiirron välissä joka päivä alkioiden tilanteen tai ainakin useampana päivänä, ensin hedelmöittyneistä ja sitten tilannepäivityksiä jakautumisesta. PAS:issa toki vain siirtopäivän aamuna sulatuksen tilanne.

Minkä verran tota progesteroniarvoa verikokeella tsekataan onko arvo ok vai ei? Itselle tuli uutena just tähän hoitoon tuo verikoe siirtopäivänä, aiemmissa hoidoissa ei koskaan mitattu tuota. Ovumialla ovat kuulemma alkaneet sitä herkemmin testaamaan. Mulla cyclot menee joka tapauksessa rv10 asti koska lääkkeellinen kierto mutta tuohon olisi lisäksi tullut progynova tarvittaessa. 42 arvolla ei sitä sitten määrätty kuitenkaan ja se jäi itseä arveluttamaan onko tuo nyt niin hyvä arvo.

@Brave julkisella harvemmin, yksityisellä enemmän. Mulla esim on aina testattu raskauksissa kun on tullut ruskeaa pyyhintävuotoa (koska se voi olla merkki liian matalasta progearvosta) ja aina on jouduttukkin tukilääkemäärää kasvattamaan ja myös vuoto on loppunut siihen.

Täällä kanssa kovasti pohdituttaa keltarauhastuen riittävyys, joka on ohjeistettu lopettamaan testipäivänä. Täytyy vain yrittää luottaa lääkärin tietotaitoon. Aion kyllä kysyä tuosta mahdollisissa seuraavissa kierroksissa. Se vaikuttaa ainakin omaan mielenrauhaan jos ei muuta vaikutusta ole 🙈

Maanantaina siirrettiin 4 päiväinen varhainen blasto kyytiin 🥹 Tänään on dpo6/pp2. Milloinkohan sitä voisi alkaa testailla jos ei halua odottaa testipäivään?! Miten te muut olette testailleet?

Cyclogestista myös sen verran huikkaan, että lopetin ohjeistuksen mukaan plussaukseen n. 1,5 vkoa sitten ja testit on vahvistuneet yms ainakin kaikki vaikuttaa hyvältä :) tosin itsellä ei ollut mitään tietoa omista progesteroniarvoista, kun missään vaiheessa hoitoja ei niitä ole voitu tsekata (julkisella ollaan).. mutta nähtävästi kaikki itsellä hyvin sen suhteen.

Kaverille tuli luomuylläriplussa, luuli että ei ole mahdollista raskautua, mutta tosiaan kovia vatsakipuja ja verenvuotoa alkuraskaudessa ja julkisen puolen lääkäri oli ollut tylynä "voi voi, menee kesken jos menee, ei voida vaikuttaa alkaneeseen keskenmenoon". Kaveri varasi sitten yksityiselle gynelle ajan, joka määräsi progesteronia ja kas vain, raskaus jatkui normaalisti ja terve lapsi tuli. Eli kyse ei ollut mistään alkaneesta keskenmenosta vaan progesteronivajeesta. Jos siis vuoto alkaa, niin kannattaa ottaa yksityiselle gynelle käynti jos ei muuten saa progetukea mistään..

Toivottavasti minäkin pääsen seuraavan hoidon jälkeen siirtoihin saakka. Laskin, että jos keräys on toukokuun puolivälissä, niin ehdin syödä sitä ennen isompaa ubikinonannosta reilut kolme kuukautta, mutta NAC-valmistetta vain kuutisen viikkoa. Oletteko jatkaneet noiden syömistä ihan keräykseen saakka? Viimeksi luin, että osa lisäravinteista olisi hyvä lopettaa kaksi viikkoa ennen keräystä, mutta nyt taidan syödä pidempään.

Noiden lisäksi olen syönyt mamamonivitamiinia, rautaa, d-vitamiinia, omegaa ja melatoniinia.

Muokattu viimeksi:
Meillä ja vissiin monella muullakin Tilkassa mennyt niin että punktiosta seuraavana päivänä tullut tieto hedelmöittyneiden määrästä Omapolulle ja sitten vasta viikon päästä tieto, moniko päätyi pakkaseen. Meille ei sanottu kauanko viljellään, vaan oletusarvoisesti blastoksi saakka.

Omanapa. Mulla oli puhelinaika yksityiselle ja suunniteltiin seuraava ivf. Sumuttelut pitäisi alkaa lauantaina, mutta kerrankin hannasin ja päätin, että ei sittenkään... Sairastuin kolme viikkoa sitten influenssaan rokotuksesta huolimatta ja voimat edelleen ihan pois, eikä mikään huvita. Siinä yksi syy, mutta toisena se, että eivät voineet sanoa varmaksi, saako Kela-korvauksia ollenkaan huhtikuussa alkaneista hoidoista, vaikka punktio yms osuisikin toukokuun puolelle. Ehkä vaan liian iso raha hukattavaksi, jos ei saakkaan, joten kai se on järkevämpi kuitenkin odottaa, että noi korvaukset ovat selvät... Sitten tuleekin taas se julkisen suunnitteluaika kuun lopussa, joten kävisikö kuitenkin siellä... Meillä siis jahkailu vaan jatkuu ja jatkuu😁

Biologilta varattiin aika ilmaiseen käyntiin, jossa kertoo alkiodiagnostiikasta, mikä olisi ajatuksena, jos yksityiselle mennään. Eilen erittäin pitkästä aikaa harrastettiin seksiä ja oli todennäköisesti ovulaatio (en jaksanut tehdä testejä). Meille joskus sanottiin vähän sillee, että turha kotona yrittää, että kyllä se on ivf niin olisipa absurdia, jos nyt tulisikin raskaaksi🤭 No enpä usko tällä taustalla.

Meillä oli maanantaina hoidon suunnittelukäynti. Toukokuussa saadaan ilmoittautua mutta toki ei ole varmuutta että mahdutaanko, jos ei, niin sitten kesäkuussa uusi yritys ja sitten vaan toivotaan ettei menisi liian lähelle kesäsulun alkua, koska muuten koko homma menee sitten syksyn puolelle.

Lyhyt kaava ja lääkkeenä Gonal F, mikä on mulla ollut paljonkin käytössä OI-hoidoissa. Hyvin toiminut, joten oon ihan tyytyväinen ettei lääkettä ainakaan tässä kohtaa vaihdeta. Annokseksi tulee 150 IU, ja jarruksi Ganirelix. Mulla on PCOS ja maanantaina ultrassa näkyi pikku folleja taas aika reippaasti, vasemmalla 18 ja oikealla 21. Mielenkiinnolla siis odotan että millaista tulosta saadaan, ja vältynkö OHSS:lta vai enkö. PCOS:sta riippumatta OI-hoitoja on mulla silti tehty 75 IU annoksella, eli vaikka mulla reserviä on, niin minimiannoksella ei ole saatu kypsyteltyä edes yhtä kerrallaan. Tuolla 75 päiväannoksella on kypsä folli yleensä ollut kp 16-17 paikkeilla. Luomuna on ovisplussa pisimmässä kierrossa tullut kp 38.

Keltarauhastuesta: mulla onnistuneessa raskaudessa jatkettiin tukilääkitystä (2 x 200mg Lugesteron) melkein raskauden puoliväliin asti, ja seurailtiin progesteroniarvoa. Tämä Dextrassa. Nyt kun ollaan taas HUS:lla ja jos raskaus tästä alkaisi, ilmoitin jo tuolla käynnillä että aion jatkaa tukilääkettä pidempään enkä lopeta plussaan. Yllättäen suhtautuminen oli ymmärtäväistä ja lääkäri kyllä perusteli ihan hyvin että miksi heiltä ei voida tuota ehdottaa/suositella, mutta myös sanoi että ymmärtää mikäli niin haluan tehdä ja että ei siitä ole haittaakaan. Eivät suutu vaikka niin tekisinkin. Tietty sitten jos lääkkeet loppuu niin en tiedä saanko heiltä uutta reseptiä, mutta haen sen sitten Dextrasta tarvittaessa.

Harmittaa kyllä vähän että lääkäri meni kysymättä poistamaan multa viime kesäisen Lugesteron-reseptin, minkä Dextrasta sain. Siinä reseptissä oli vielä muistaakseni 8 pakettia jäljellä. Kuulemma näytti sekavalta lääkelista kun siellä oli kaikenlaista, niin poisti mielestään turhat. Nyt siis luteaalitueksi tulee Cyclogest. Mutta ehkä vetoan tuohon tekoon sitten jos tukilääkkeet loppuu ja haluan niitä jatkaa, siis JOS raskaus jossain kohtaa alkaisi. Niin ehkäpä sitten viitsisivät kirjoittaa niitä vähän lisää vielä. 😅

Toivottavasti minäkin pääsen seuraavan hoidon jälkeen siirtoihin saakka. Laskin, että jos keräys on toukokuun puolivälissä, niin ehdin syödä sitä ennen isompaa ubikinonannosta reilut kolme kuukautta, mutta NAC-valmistetta vain kuutisen viikkoa. Oletteko jatkaneet noiden syömistä ihan keräykseen saakka? Viimeksi luin, että osa lisäravinteista olisi hyvä lopettaa kaksi viikkoa ennen keräystä, mutta nyt taidan syödä pidempään.

Noiden lisäksi olen syönyt mamamonivitamiinia, d-vitamiinia, omegaa ja melatoniinia.
Näiden perusteella mä jatkaisin kaikkia läpi keräysten, siirtojen ja raskauden. Tai siis niin olen tehnytkin, paitsi että NAC loppui jossain kohtaa ja kesti aikansa ennen kuin muistin tilata lisää.

Mikä onkaan Tilkan kesäsulun ajankohta? Muistan sen täällä keskustelussa nähneeni, mutta klinikalta ei ole tullut vielä tietoa asiasta.

Jos aloitetaan hoidot toukokuussa ja päästään siirtoihin asti, niin tuossa ehtisi joko tuoresiirron tai pakastesiirron ennen kesätaukoa.

Cyclogestista myös sen verran huikkaan, että lopetin ohjeistuksen mukaan plussaukseen n. 1,5 vkoa sitten ja testit on vahvistuneet yms ainakin kaikki vaikuttaa hyvältä :) tosin itsellä ei ollut mitään tietoa omista progesteroniarvoista, kun missään vaiheessa hoitoja ei niitä ole voitu tsekata (julkisella ollaan).. mutta nähtävästi kaikki itsellä hyvin sen suhteen.

Kaverille tuli luomuylläriplussa, luuli että ei ole mahdollista raskautua, mutta tosiaan kovia vatsakipuja ja verenvuotoa alkuraskaudessa ja julkisen puolen lääkäri oli ollut tylynä "voi voi, menee kesken jos menee, ei voida vaikuttaa alkaneeseen keskenmenoon". Kaveri varasi sitten yksityiselle gynelle ajan, joka määräsi progesteronia ja kas vain, raskaus jatkui normaalisti ja terve lapsi tuli. Eli kyse ei ollut mistään alkaneesta keskenmenosta vaan progesteronivajeesta. Jos siis vuoto alkaa, niin kannattaa ottaa yksityiselle gynelle käynti jos ei muuten saa progetukea mistään..
Tähän mun on pakko kommentoida, että progetuki on toki voinut olla ratkaisevassa asemassa, mutta alkuraskaudessa voi olla muistakin syistä tiputtelua ja joskus isompiakin vuotoja.

Kaikkia faktoja tietämättä on siis ehkä liian rohkeaa sanoa, että vain progetuen asioista raskaus jatkui, erityisesti jos progea ei mitattu/vajetta todettu.
Ei ole siis tarkoitus vähätellä tätä kokemusta, vaan tuode perspektiiviä.

Mutta kuten aiemmin on todettu niin joissain tilanteissa (esim endon aiheuttama progeresistenssi) progetuen jatkaminen pidempään voi olla tarpeen.

@Brave oho! No siellä saa väliaikatietoa tiuhaan. Oliko teillä embryoskooppiviljely - se taitaa olla vähän kalliimpi, mutta alkioiden kehitystä voidaan seurata paremmin ja useammin. Tai niin oon ymmärtänyt.

@Sarsabutt kiitos tuosta tutkimisesta. Ehkä mökin uskallan syödä NACia ja jatkaa myös ubikinonia nyt hieman pidempään. Yleensä oon lopettanut punktioon.

Muuten mulla käytössä rauta, C, D ja folaatti. Ubikinonissa ivestoin joku aika sitten siihen Pharma Nordin ubikinoniim.

Minkämerkkistä NAC:ia olette syöneet ja millä annostuksella? Pitäisikin varmaan aloittaa se, nyt kun on IVF-jonossa, mutta tuli valinnanvaikeus kun tutki vaihtoehtoja.

Mikä onkaan Tilkan kesäsulun ajankohta? Muistan sen täällä keskustelussa nähneeni, mutta klinikalta ei ole tullut vielä tietoa asiasta.

Jos aloitetaan hoidot toukokuussa ja päästään siirtoihin asti, niin tuossa ehtisi joko tuoresiirron tai pakastesiirron ennen kesätaukoa.

Muistelen vahvasti että se on 14.7. alkaen muutama viikko. Loppumispäivämäärästä siis en ole ihan varma. Myös maanantaina varmistin Tilkassa että oliko kesätauko heinäkuun puolestavälistä alkaen ja vastasivat myöntävästi.

Kirjoita tähän...
Takaisin