IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Misa Minua kiinnostaa että miksi tukilääke lopetetaan plussaan, mutta en ruvennut kyselemään lääkäriltä. Niin minkä takia HUS ei voi suositella tukilääkkeen jatkamista plussan jälkeen, muistako mitä he sanoivat syyksi? Olisi kiva tietää, kun on näköjään eroa HUSin ja OYSin ohjeissa 😄

Itse poikkesin hieman ohjeesta, käytin cyclogest paketin loppuun plussan jälkeen, viitenä päivänä laitoin yhden

@Misa mulla joku luontaistuotekaupasta ostettu Life Extension NAC kapseli, en uskaltanut ottaa NAC + seleeni kun en tiedä mitä vaikutuksia seleenillä on 😅 ja ISWTE:ssä taidetaan puhua pelkästä NAC:sta. Siellä sanoivatkin että kapseli ei niin pahalle haise kuin tabletti

@Misa mulla joku luontaistuotekaupasta ostettu Life Extension NAC kapseli, en uskaltanut ottaa NAC + seleeni kun en tiedä mitä vaikutuksia seleenillä on 😅 ja ISWTE:ssä taidetaan puhua pelkästä NAC:sta. Siellä sanoivatkin että kapseli ei niin pahalle haise kuin tabletti
Minäkin mietin olisiko pelkkä NAC vai seleenillä täydennetty parempi. Katsoin, että seleeniä on tuossa sen verran pieni määrä (8,5 mikrogrammaa) ja googlettelin asiaa ja vaikutti hyvältä. Seleeniä on myös mamamonivitamiinissa (50 mikrogrammaa), joten tsekkasin, ettei yhteismäärä mene liian isoksi.

Tässä muutama lainaus seleenistä:

"Lastly, selenium is a crucial part of reproductive health in both females and males. In all women, selenium's antioxidant powers can support uterine health, and in pregnancies, it can maintain the growth and gene expression of the foetus, the development of the mammary glands and the growth of the placenta."

"Selenium may support ovulation and improve egg health, promoting the development of ovarian follicles. It may also support sexual hormone production, ensuring the necessary development of the female hormones estrogen and progesterone."

Muokattu viimeksi:
Satuitteko muuten kukaan kuuntelemaan Eero Varilan luentoa Simpukan Youtubesta? Löytyy sieltä ainakin vielä, vaikka sen piti kai poistua eilen. Tänään on ilmeisesti uusi luento vähän eri näkökulmasta.

Mua jäi mietityttämään, miten hän esitteli pitkän ivf-kaavan. Siitä ei sanottu mitään positiivista, vaan kerrotut asiat lähinnä vahvistivat pelkojani sivuoireista ja hyperstimulaatiosta.

Olen itse kipuillut asian kanssa pitkin alkuvuotta, semminkin kun lääkäri sanoi, että mulle olisi voinut sopia kumpi vain. Mutta taitaa olla niin, että HUS ei yleensä ensimmäisenä hoitona tee lyhyttä kuin poikkeustapauksissa? Myös jos jollain on positiivisia kokemuksia nimenomaan pitkästä kaavasta, olisi ihana kuulla.

Satuitteko muuten kukaan kuuntelemaan Eero Varilan luentoa Simpukan Youtubesta? Löytyy sieltä ainakin vielä, vaikka sen piti kai poistua eilen. Tänään on ilmeisesti uusi luento vähän eri näkökulmasta.

Mua jäi mietityttämään, miten hän esitteli pitkän ivf-kaavan. Siitä ei sanottu mitään positiivista, vaan kerrotut asiat lähinnä vahvistivat pelkojani sivuoireista ja hyperstimulaatiosta.

Olen itse kipuillut asian kanssa pitkin alkuvuotta, semminkin kun lääkäri sanoi, että mulle olisi voinut sopia kumpi vain. Mutta taitaa olla niin, että HUS ei yleensä ensimmäisenä hoitona tee lyhyttä kuin poikkeustapauksissa? Myös jos jollain on positiivisia kokemuksia nimenomaan pitkästä kaavasta, olisi ihana kuulla.
Kiitos vinkistä, mutta valitettavasti en nähnyt pätkää enää heidän kanavallaan.

Meille sanottiin julkisella puolella, että todennäköisesti lyhyt ja pitkä kaava meille yhtä hyviä ja selviää vain kokeilemalla. Ei ihan selvinnyt miksi lääkäri kuitenkin suositteli pitkää, ilmeisesti sen takia, että follit kasvaisivat tasaisemmin. Itselleni ei tullut pitkästä kaavasta juurikaan oireita ja hoito meni mielestäni kaikkinensa ihan hyvin. Folleja kerättiin muistaakseni 18, joista kahdeksassa oli munasolu. Ongelmaksi muodostui, ettei yksikään munasolu hedelmöittynyt, mutta siinä syynä hedelmöitystapa.

Lääkäri ehdotti, että seuraava hoito tehtäisiin lyhyellä kaavalla, mikä herättää epäilyksiä. Pitkä ei ollut niin kuormittava kuin olin pelännyt ja itse asiassa valitsisin nyt itse mieluummin sen, kun on tuttu ja toimivaksi itselläni havaittu.

@Misa Minua kiinnostaa että miksi tukilääke lopetetaan plussaan, mutta en ruvennut kyselemään lääkäriltä. Niin minkä takia HUS ei voi suositella tukilääkkeen jatkamista plussan jälkeen, muistako mitä he sanoivat syyksi? Olisi kiva tietää, kun on näköjään eroa HUSin ja OYSin ohjeissa 😄

Itse poikkesin hieman ohjeesta, käytin cyclogest paketin loppuun plussan jälkeen, viitenä päivänä laitoin yhden
Sen vuoksi, että HUS:lla noudattavat tiukasti sovittuja hoitosuosituksia, ja koska keltarauhastuen hyödyistä on niin ristiriitaista tutkimustulosta, eivät voi ns. lääkitä varmuuden vuoksi (tai mahdollisesti turhaan). Osassa tutkimuksista hyötyä on löydetty, mutta osassa ei.
Sehän on niin, että suurin osa ei lisätukea tarvitse, mutta on olemassa pieni joukko joille lisätuki on kriittinen raskauden jatkumisen kannalta. Sitä vaan ei voi päältäpäin nähdä, jos ei progesteronitasoja mitata tai muutenkaan mitään tutkita, ja HUS:lla (tai muuallakaan julkisella puolella varmaan) ei mitään tutkita ellei ole pakko 😅

Mulla on myös Bioteekin NAC650mg + seleeni käytössä. Nyt just pitääkin tilata lisää, ja varmaan tilaan tuota samaa ja ehkä lisäksi jotain, missä ei ole seleeniä yhtään. Niin voin ottaa kaksi päivässä, yhden molempia. Joku tänne oli linkkaillut jossain kohtaa jotain tutkimuksia NACista ja miten isolla määrällä sitä voi syödä, jotta saa parhaimmat hyödyt.

Kiitos vinkistä, mutta valitettavasti en nähnyt pätkää enää heidän kanavallaan.

Meille sanottiin julkisella puolella, että todennäköisesti lyhyt ja pitkä kaava meille yhtä hyviä ja selviää vain kokeilemalla. Ei ihan selvinnyt miksi lääkäri kuitenkin suositteli pitkää, ilmeisesti sen takia, että follit kasvaisivat tasaisemmin. Itselleni ei tullut pitkästä kaavasta juurikaan oireita ja hoito meni mielestäni kaikkinensa ihan hyvin. Folleja kerättiin muistaakseni 18, joista kahdeksassa oli munasolu. Ongelmaksi muodostui, ettei yksikään munasolu hedelmöittynyt, mutta siinä syynä hedelmöitystapa.

Lääkäri ehdotti, että seuraava hoito tehtäisiin lyhyellä kaavalla, mikä herättää epäilyksiä. Pitkä ei ollut niin kuormittava kuin olin pelännyt ja itse asiassa valitsisin nyt itse mieluummin sen, kun on tuttu ja toimivaksi itselläni havaittu.

Ah harmi, oli sitten varmaan poistunut juuri. 🫤 Musta vaikutti, että siinä oli valtaosin tuttua asiaa esim. täältä palstalta. Tän illan luennosta tulee näköjään myös tallenne, ja uskoisin, että aiheet ovat osin päällekkäisiä.

Noiden kaavojen suhteen on vaikea päätellä, kuinka paljon on kyse yksityisen ja julkisen puolen intressieroista, ts. puolustetaan omaa tonttia. Toivon pääseväni omasta ahdistuksestani ohi siinä vaiheessa, jos selviän Synarela-pätkästä toimintakykyisenä ja jos ultrissa vaikuttaa, etten ole mitään kymmeniä folleja kasvattelemassa. Varovaisuus saattaa liittyä osin siihen, että reagoin Letroihin ilmeisesti poikkeuksellisen voimakkaasti (folleja kasvattamalla, ei tullut mitään sivuoireita), mutta lääkäri oli siitä kyllä tietoinen.

Pitkän kaavan osalta tuossa hätkähdytti, että 15-20 % kierroksista keskeytyisi siksi, ettei tilanne ole turvallinen. Olen luullut, että se on päinvastoin varmempi hoito, kun solut eivät pääse karkaamaan omia aikojaan. Varila myös mainitsi, että hoitojen keskeyttäminen on pitkän kaavan jälkeen yleisempää.

Se jäi luennosta mieleen, että samalla parilla voi kaksi hoitoa antaa ihan erilaisen tuloksen, vaikkei mitään muuttuisi välissä, hoidossa tai elintavoissa. Silloin ilmeisesti kyse ihan vaan sattumasta.

@Teijukka Joo mun hoidot on OYS:issä. Viime keräyksen teki Sari Pelkonen ja toimenpide oli kivuton:) Edellisellä kerralla oli eräs muu niin sattui ihan sikana. Ihana kun on joku lääkäri joka ymmärtää nämä ja antaa avun:)

@Kirppuliini
Joo mulla oli kans nyt lyhyt kaava. Mulla oli ohjeena laittaa fyremadel reiteen. Ei se ollut paha, pelkäsin sitä ihan sikana koska paksumpi neula, mutta hyvin se sujahtaa eikä sinänsä satu laittaa. Ja olen käyttänyt NAC:tä ja ubikinonia keräykseen asti ja sen jälkeenkin.

@Ehtoo
Mulla meni pitkä kaava ihan hyvin ja saatiin siitä enemmän alkioita.

Muokattu viimeksi:
Ah harmi, oli sitten varmaan poistunut juuri. 🫤 Musta vaikutti, että siinä oli valtaosin tuttua asiaa esim. täältä palstalta. Tän illan luennosta tulee näköjään myös tallenne, ja uskoisin, että aiheet ovat osin päällekkäisiä.
Löysin Simpukka ry:n sivuilta tämän illan verkkoluennon linkin: https://simpukkary.fi/blogi/toistuvat-tuloksettomat-hoidot/
Kyseinen lääkäri työskennellyt pitkään Dextrassa lapsettomuuslääkärinä.

Itselleni pitkä kaava vaikutti etukäteen todella pelottavalta ja kuormittavalta, mutta nyt kun yksi takana, niin lähtisin uudelleen paljon kevyeimmin mielin. Lääkkeet todettu jo itselläni toimiviksi ja oireet siedettäviä (itkuisuutta ja välillä unettomuutta). Enemmän epäilyttää lyhyen kaavan toimivuus.

Muokattu viimeksi:
@Ehtoo
Huomasin myös tänään vasta tuon tallenteen ja aamupäivällä sen kuuntelin mutta nyt oli poistunut. Meillä myös jo kaksi pitkää kaavaa takana ja 3. alkamassa parin viikon päästä. Itse olen sietänyt hyvin mutta minullekin tuli yllätyksenä miten vähän tai ollenkaan hyvää sanottavaa pitkästä kaavasta oli.

Olin ajatellut kuunnella se luennon lopun uudestaan(mutta se nyt ehti hävitä) kun siinä oli juuri puhetta tuosta FSH+LH lääkkeen käytöstä joissain tapauksissa. Minulle on määrätty juuri seuraavaksi lääkkeeksi tuo Pergoveris.

Pitääkin nyt muistaa tuo Simpukan tämän päivän luento. 17.30-> en kuitenkaan pysty kuuntelemaan, mutta ehkä jonkun työpäivän lomassa tai viikonloppuna hyvässä välissä sen nauhoituksen.

Teema toistuvista tuloksettomista hoidoista tässä kohtaa hoitopolkua luonnollisesti kiinnostaa.

Onnea @lillana 🩷
Ja @Kisumamma90 toivotaan suloista pääsiäisyllätystä 🥹

Tervetuloa @Haaveena ja kiva myös seurailla instan puolella ☺️ toivotaan että teidän hoidot pääsee pian taas vauhtiin.

@Kirppuliini Fyremadel ei ollut niin paha pistettävä mitä pelkäsin, mutta itsellä ainakin poltteli kunnolla sen jälkeen, jolloin jääpussin pito ennen ja jälkeen oli kannattavaa 💪 meillä ohjeistettiin vatsaan.

@Anisiina jeii toivotaan että tyyppi pysyy matkassa mukana tiukasti 🫶

@Kaihonkukka pidetään peukut pystyssä että tulisikin positiivinen yllätys ☺️

Me aloitettiin nyt letrot ja ens viikolla ultra. Kohti ekaa PAS:ia 👍 Jännittää että päästäänkö sinne asti ja sujuuko sulatukset ja tekeekö kohtu yhteistyötä. Tällä hetkellä on ainakin käynnissä elämäni kivuliaimmat kuukautiset keräilyn jälkeen. Joku näistä onkin myös puhunut, mutta en ihan tajunnut kuinka kamalat voi olla 😅

@Rafi julkisella ja yksityisellä on mun mielestä molemmissa sama, ettei noista alkioista oikein saa väliaikatietoa (paitsi ehkä tuoresiirrossa. Ja toki felicitaksen päivittyy hoitopolulle heti pakastuspäivänä että niitä on pakastettu. Julkisella oon ymmärtänyt että se on juurikin viikko punktiopäivästä - eli kun tiedetään kaikkien alkioiden tilanne. Odottaminen on kyllä tuskasta
Tähän muuten päivitettävä jos joku muukin malttamaton tietoa etsii: meille tuli tänään biologin kirjaus pakastettujen alkioiden määrästä ❤️ Huomenna vasta lääkärin soittoaika. Ihan huippua saada väliaikatieto siinä vaiheessa kun pakastus on tehty! Husilla tosiaan näin 😊

Mä olen saanut Tilkastakin vastauksen, että kesätauko on 14.7.-10.8.

Jännä että pitkä kaava jotenkin epäsuosittu. Tuntuu että sitä on paljon. Itselläni kokemus molemmista, eroa lähinnä pituudessa, jos miettii omaa kokemusta ja sitä kautta lyhyt oli kevyempi. Synarela maistui pahalta, mutta mulle ei tullut oireita. Nyt olisi yksityisellä ainakin edessä taas pitkä kaava, jotta voidaan ajoittaa keräys alkiodiagnostiikkaa varten.

@Rafi minkälaisen saaliin saitte pakkaseen?

Noista hoitokaavoista vielä, kun Eeron luennolla puhuttiin myös luteaalistimulaatiosta ja siihen törmää kyllä tosi vähän. Mun hyperitaustalla meillä kokeillaan sitä seuraavaan kiertoon mutta kun yritin huudella asiasta vertaistukea niin eipä juurikaan löytynyt.

@Rafi minkälaisen saaliin saitte pakkaseen?

Noista hoitokaavoista vielä, kun Eeron luennolla puhuttiin myös luteaalistimulaatiosta ja siihen törmää kyllä tosi vähän. Mun hyperitaustalla meillä kokeillaan sitä seuraavaan kiertoon mutta kun yritin huudella asiasta vertaistukea niin eipä juurikaan löytynyt.
Saatiin tosi hyvä saalis, 13kpl 6-päiväistä alkiota pakkaseen ❄️❤️ Mulle tuli hyperstimulaatio, eli 31 kerätystä solusta lähdettiin liikkeelle. Aika tukala olo hyperin takia, mut sydän pakahtuu tuosta luvusta pakkasessa ❤️

@Rafi onnwa erinomaisesta saaliista 🧡 Miten hyperistä toipuminen etenee?
Kiitos ❤️ Tänään on jo parempi olo, vaikka edelleen oon TODELLA turvoksissa. Nyt ei ole enää tuntunut palleassa ja kyljissä ja yölläkin pystyi nukkumaan oikealla kyljellä, vasen puoli ei vielä kestä 😅 Vatsakivutkin jo hellittämässä. Paino on myös kutakuinkin palautunut normaaliin, eli voiton puolella! 💪🏻 Miten sulla @Kuuttituutti meni hyperistä toipuminen?

Kirjoita tähän...
Takaisin