Kuuttituutti
Sanavalmis juttuseppä
@Kirppuliini mulla on alkanut lyhyissä kaavoissa lääkkeet aina kp 2. Mun mielestä myös ohjeistuksena on että jos vuoto alkaa kunnolla ennen klo 18 niin se on kp 1.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tuohon toisen päivän aloitukseen en ehtisi millään merkkaisinpa alkuajaksi perjantain tai lauantain, koska klinikka auki seuraavan kerran maanantaina. Sinne pitää ilmoittautua ja saada vastaus, että mahtuu mukaan.@Kirppuliini mulla on alkanut lyhyissä kaavoissa lääkkeet aina kp 2. Mun mielestä myös ohjeistuksena on että jos vuoto alkaa kunnolla ennen klo 18 niin se on kp 1.
Itselläni oli sellainen tilanne, että kuukautiset saattoivat alkaa viikonloppuna, mutta oltiin vielä epävamoja, lähdetäänkö tekemään keräystä kyseisessä kierrossa. Sain ohjeeksi aloittaa stimulaation kp 2 jos kuukautiset alkavat, sillä 1-2 päivän pistämisestä ei olisi haittaa, jos hoito päädyttäisiinkin keskeyttämään.Tuohon toisen päivän aloitukseen en ehtisi millään merkkaisinpa alkuajaksi perjantain tai lauantain, koska klinikka auki seuraavan kerran maanantaina. Sinne pitää ilmoittautua ja saada vastaus, että mahtuu mukaan.
Moi kaikki!
Oon lukenut teidän tarinoita ja niistä on saanut tosi hyvää vertaistukea. Tehnyt hyvää tietää ettei ole yksinEn ole koskaan kirjoitellut mihinkään, mutta päätin nyt rohkaistua.
Olen 33v ja yrityksen aloitimme 23, tutkimuksiin yksityiselle kesällä 24, kaikki kunnossa. Meille jopa vähän ikävästi sanottiin aukiolotutkimuksen jälkeen, että etteköhän te nyt kesällä tule raskaaksi. Ei tultu, vaan eka inssi syksyllä. Reagoin lääkkeisiin hyvin munarakkuloiden kannalta, mutta sain pahoja masennusoireita, nähtävästi terolutista. Pidimme taukoa ja tammikuussa 25 toinen inssi. Ei tulosta kummastakaan. Maaliskuussa aloitimme ivf:n.
Alunperin ajatus kauhistutti, mutta kuukaudet ennen tätä aloin innostumaan, kyllä, innostumaan ajatuksesta. Saisin ekaa kertaa lisätietoa mun hedelmällisyydestä, tapahtuuko tuolla oikeesti mitään. Tunnen ovulaation niin hyvin mutta sen jälkeen ei mitään, joten se on aina mietityttänyt.
Ivf numeroina:
7+10 follikkelia
15 munasolua
14 kypsää
2 hedelmöittyi ja 2 näkyi merkkejä
2 blastoa
Ivf oli kokonaisuutena helpompaa mitä odotin inseminaatioiden perusteella. En reagoinut pahasti lääkkeisiin ja sain pysyä kaukana terolutista. Emme päässeet tuoresiirtoon, mutta olemme niin kiitollisia noista kahdesta blastosta pakastimessaBiologi puhelimessa pohti että munasolut eivät ehkä kuitenkaan olleet ihan kypsiä jolloin hedelmöittyminen on mahdotonta. Itse ennen punktioon menoa pelkäsin samaa, koska olo oli oikein hyvä ja olisin odottanut olevan enemmän painetta. Mutta en ihan ymmärrä miten 14 sitten oli kypsiä kuitenkin... Paljon kysymyksiä.
Ensi viikolla lääkäriaika jatkosuunnitelmasta, en malttaisi odottaa.
Oletteko te muuten avoimia perheen ja ystävien kesken kaikesta?
Itse kerroin vain kahdelle parhaalle ystävälle kun aloimme yrittämään ja nyt tilanne on se että molemmat ovat raskaana. Toinen vielä ekasta kierrosta. Tietysti olen onnellinen heidän puolestaan, mutta välimme ovat nyt hankalat ja hekään eivät tiedä että aloitimme ivf:n.
Myös mieheni lapset edellisestä liitosta pidämme pimennossa, koska en halua että he joutuvat stressaamaan tätä, mahdollisesti vielä vuosia + ex vaimo ja minä emme tule toimeen yhtään, joten en halua antaa hänelle ammuksia (tietysti heillä lapset syntyivät ekoista kierroista).
Kaikki on siten hyvin salamyhkäistä ja esim. irrotuspiikin kanssa saimme todella olla luovia (pyysin mieheni auttamaan minua silmätippojen laiton kanssa vessaan kesken elokuvan).
Anteeksi tästä tuli hyvin pitkä ja sekava sepostus, mutta tosiaan kun ei puhu kenenkään kanssa niin on vähän patoumia
P. S miten handlaatte keskittymisen muuhun elämään? Työt, sosiaaliset suhteet, harrastukset? Koen tämän itse tosi vaikeana, mieli harhailee koko ajan ja ei ole motivaatiota oikein mihinkään.
Kiitos tiedosta! En voi aloittaa lääkitystä itsenäisesti, kun en ole saanut tuollaista ohjetta ja keräysajankohta osuisi todennäköisesti pääsiäiseen, jolloin klinikka kiinni torstai-maanantai. Keräyksen voisi ehkä ehtiä tehdä päivä ennen sulkua, mutta en usko, että suostuvat tuollaiseen aikatauluun, jossa ei yhtään pelivaraa.Itselläni oli sellainen tilanne, että kuukautiset saattoivat alkaa viikonloppuna, mutta oltiin vielä epävamoja, lähdetäänkö tekemään keräystä kyseisessä kierrossa. Sain ohjeeksi aloittaa stimulaation kp 2 jos kuukautiset alkavat, sillä 1-2 päivän pistämisestä ei olisi haittaa, jos hoito päädyttäisiinkin keskeyttämään.
Kiitos tiedosta! En voi aloittaa lääkitystä itsenäisesti, kun en ole saanut tuollaista ohjetta ja keräysajankohta osuisi todennäköisesti pääsiäiseen, jolloin klinikka kiinni torstai-maanantai. Keräyksen voisi ehkä ehtiä tehdä päivä ennen sulkua, mutta en usko, että suostuvat tuollaiseen aikatauluun, jossa ei yhtään pelivaraa.
Kyllä yritettiin. Ohjeissa lukee, että jos tärppää, niin lääkitys vaan lopetetaan.Oletteko pitkäkaavalaiset muuten yrittäneet kotona vielä siitä kierrosta, jossa Synarelan käyttö alkaa? Klinikalta sitä ei kielletty, mutta Synarelan pakkausselosteesta lukemani perusteella mietityttää. Harkitsen komboa yritys tosissaan + hcg:n mittaus verikokeena, jotta mahdollinen (varmasti tosi marginaalinen mahdollisuus) raskaus selviäisi nopeasti.
Ei vaadi taukokiertoa, sillä meillä tehtiin pitkällä kaavalla sekä tuoresiirto, että PAS heti seuraavaan kiertoon. Me ollaan yritetty joka muusta kierrosta, paitsi synarela kierrosta. Ei haluttu ottaa riskiä.Jos laskin oikein, mulla olisi viime kierrossa aloitetulla pitkällä kaavalla ehkä osunut punktion ajoituskäynti pääsiäistä edeltävälle maanantaille, ja ivf-aloitus ei sen vuoksi silloin onnistunut. Vaikuttaa siis siltä, että pääsiäinen estää jotenkin aika isolla liikkumavaralla hoitoja.Ankea kuvio.
Nyt tässä kierrossa päästiin mukaan, ja alkaa Synarelan käyttö kiirastorstaista.
Onko muuten kenelläkään tehty pitkän kaavan jälkeen pakastesiirtoa heti seuraavaan kiertoon? Vai vaatiiko väistämättä taukokierron väliin? Yritän ennakoida, ehditäänkö mitään siirtoa tehdä ennen syyskuuta, jos tuoresiirto jää toukokuussa väliin.
Oletteko pitkäkaavalaiset muuten yrittäneet kotona vielä siitä kierrosta, jossa Synarelan käyttö alkaa? Klinikalta sitä ei kielletty, mutta Synarelan pakkausselosteesta lukemani perusteella mietityttää. Harkitsen komboa yritys tosissaan + hcg:n mittaus verikokeena, jotta mahdollinen (varmasti tosi marginaalinen mahdollisuus) raskaus selviäisi nopeasti.
Mulla oli aika vastaava tilanne ja menkat alko perjantai-iltana. Olin osannut tätä vähän ennakoidakin ja kysynyt neuvoa etukäteen. Mulle sanottiin että jos alkaa illalla, niin vasta seuraava päivä on se virallinen eka kiertopäivä ja että sitten on ihan ok jos alkaa pistelemään vasta maanantai-iltana jos ja kun saa siihen ohjeet. Mulla oli Gonal-f, 200 annoksena ja hoidot toimi tosi hyvin noinkin. Toivottavasti tekin pääsette maanantaina aloittamaan!Kiitos tiedosta! En voi aloittaa lääkitystä itsenäisesti, kun en ole saanut tuollaista ohjetta ja keräysajankohta osuisi todennäköisesti pääsiäiseen, jolloin klinikka kiinni torstai-maanantai. Keräyksen voisi ehkä ehtiä tehdä päivä ennen sulkua, mutta en usko, että suostuvat tuollaiseen aikatauluun, jossa ei yhtään pelivaraa.
P. S miten handlaatte keskittymisen muuhun elämään? Työt, sosiaaliset suhteet, harrastukset? Koen tämän itse tosi vaikeana, mieli harhailee koko ajan ja ei ole motivaatiota oikein mihinkään.
Meillä oli hoidot Husilla ja alkiodiagnostiikan takia ei tuoresiirto ollut vaihtoehtona. Ei tullut mihinkään väliaikatietoa, vaan biologi soitti viikon päästä punktiosta sovittuna päivänä ja kertoi miten alkiot olivat kehittyneet ja kuinka monta meni pakkaseen. Meillä toki oli alunperinkin tiedossa että pakastetaan blastoina, joten en tiedä saisiko kuulla jotain aikaisemmin jos pakastetaan 2-3 -päiväisiä. Joka päivä siinä välissä kävin omapolkua ja Maisaa päivittelemässä jos jostain löytyisi tietoa, mutta eiTe muut jotka olette husin hoidoissa ja tuoresiirtoa ei tehdä, milloin ootte saaneet kuulla alkioiden kehityksestä? Meille tuli punktiopäivän jälkeen tieto hedelmöittyneiden alkioiden määrästä, mutta kuumeisesti odottelen tietoa jatkosta (moniko alkio selvisi viikonlopun yli, ovatko normaalisti jakaantuneet, mitä ovat laadultaan jne). Meillä on vasta loppuviikosta sovittu lääkärin soittoaika ja joudun kesken työpäivän yrittää vastata. Onko teillä tullut esim. biologin kirjausta pakastukseen saakka selvitteistä alkioista?
Ja @Taneli, mulla tää on ainakin mennyt aalloittain. Oon suhtautunut lapsettomuuden aiheuttamaan suruun vähän samoin, kuin mitä voisi ajatella masennuksen hoidosta: tee asioita jotka normaalisti tuottavat sinulle hyvää mieltä
Oon karsinut kaiken ylimääräsen ja keskittynyt siihen mikä tuo mulle hyvää oloa: muutaman läheinen ystävän, puolison ja perheen kanssa ajan viettäminen, kynttilät, kotispa, kodin sisustaminen, rauhallinen ulkoilu jne. Oon ihan suosiolla skippaillut sellaiset sosiaaliset menot, jotka ottavat enemmän kuin antavat. Töissä oon tehnyt kaiken pakollisen, mutta oon ollut tosi tarkka siitä etten kasaa mitään extrahommia. Oon keskittynyt pitämään itsestäni oikein erityisen hyvin huolta![]()