IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei! Kyselisin vain, että miten IVF ja ICSI hoitojen aikana olette kokeneet työkykynne? Toki pari päiväähän tulee vapaata toimenpiteen aikana, mutta miten muuten esim munasolujen kasvatuksen sekä punktion ynm jälkeen. Olen päiväkodissa töissä ja mietin vähän olisiko syytä ottaa lomaa noina aikoina 🥲? Mahdollisesti touko/ kesäkuun aikana edessä hoidot
Mä olin ihan järkyttävän väsynyt yhtenä päivänä kun oli neljä päivää Gonal-F -piikkejä takana ja sillon mietin että miten ihmeessä pärjään työkykyisenä punktioon saakka, mut sit se jostain syystä helpottikin, eikä väsymys iskenyt muuta kuin iltaisin. Olin tosi turvonnut paljon etukäteen ja nyt viikko punktion jälkeen oon edelleen, mut en koe että se on vaikuttanut työkykyyn, kun ei ole ollut mitään pahempia kipuja ennen tai jälkeen punktion (ainakaan vielä). Oon itse toki toimistotyössä, joten sulla on varmasti fyysisesti raskaampaa. Tää kai vaihtelee tosi paljon jokaisella.

Hei! Kyselisin vain, että miten IVF ja ICSI hoitojen aikana olette kokeneet työkykynne? Toki pari päiväähän tulee vapaata toimenpiteen aikana, mutta miten muuten esim munasolujen kasvatuksen sekä punktion ynm jälkeen. Olen päiväkodissa töissä ja mietin vähän olisiko syytä ottaa lomaa noina aikoina 🥲? Mahdollisesti touko/ kesäkuun aikana edessä hoidot
Oletko julkisella vai yksityisellä? On hankalaa, kun kaikkea ei voi aikatauluttaa, mutta kuitenkin yrittää miettiä ja ennakoida parhaansa mukaan. Olen itse todennut kaikissa hoidon vaiheissa, että vaikka yritän ennakoida ja aikatauluttaa, niin aina ne menee uusiksi. Kierron kesto ja siten hoidon ajankohta voi muuttua, eikä hoitoihin pääse välttämättä haluamassaan kuussa. Klinikka voi olla kiinni juuri huonoon aikaan tai hoidon kesto voi muuttua päivillä tai jopa viikoilla, jos lääkevaste ei ole toivottu.

Olen itse ajatellut, että en halua ottaa vapaapäiviä ja lomia tätä varten, vaan otan mielummin sairaslomapäiviä, jos olen sitten oikein kipeä. Itselläni oli tukala olo vasta pari-kolme päivää ennen punktiota ja kipuja noin neljä päivää jälkeen. Toki olen toimistotyössä, jossa en joudu liikkumaan tai nostelemaan asioita.

Muokattu viimeksi:
Tsemppiä paljon tuleviin ivf/icsi hoitoihin. Toimistotöissä olevana oon pystynyt tekemään töitä jopa punktiopäivänä. Päiväkodissa työ tietysti ihan erilaista - ootko isojen vai pienten puolella? Toki on myös tosi yksilöllistä millainen vointi ennen ja jälkeen punktion on.

Komppaisin @Kirppuliini siinä, etten itsekään haluaisi lomia käyttää hoitoihin. Päiviä on vaikea ennakoida (vaikka useampi hoitokierros takana) ja ne voi muuttua lyhyellä varoitusajalla. Ottaisin itse myös tarpeen mukaan saikkua, tai olisin pari päivää omalla ilmoituksella pois, jos se on mahdollista.

Lähin vertailukohta mitä voin antaa on se, että meillä on kotona (hoidoilla saatu) esikoinen (yksi taapero on tietysti täysin eri kuin tilanne päiväkodissa), mutta hänen kanssaan touhuilusta (ulkoilut, jumpat, syöttötuolin nostelut yms) olen selvinnyt sekä ennen että jälkeen punktion. Vaikka juokseminen yms onkin tuntunut siltä että haluaa välttää niin tarvittaessa on pystynyt jopa ottamaan ne muutamat juoksuaskeleet jos toinen koittaa lähteä karkuun jossain.

Heippa kaikki 😊 tiedustelisin tilkan viuhkassa punktiossa käyneiltä että kuinka kauan alkioita viljeltiin? Milloin sait tiedon omapolulle? Meillä ensimmäinen icsi, punktio viime perjantaina ja miehestä johtuva syy. Kypsiä munasoluja kerättiin 12 ja hedelmöittyneitä vaan 6 😑 pas hypeririskin vuoksi. asia pyörii mielessä ihan jatkuvasti ja lääkärin soittoaika vasta perjantaina. Jotenkin sitä ajattelee että hiljaisuus on huonon lopputuleman merkki mutta mitenköhän mahtaa olla 😅

Heippa kaikki 😊 tiedustelisin tilkan viuhkassa punktiossa käyneiltä että kuinka kauan alkioita viljeltiin? Milloin sait tiedon omapolulle? Meillä ensimmäinen icsi, punktio viime perjantaina ja miehestä johtuva syy. Kypsiä munasoluja kerättiin 12 ja hedelmöittyneitä vaan 6 😑 pas hypeririskin vuoksi. asia pyörii mielessä ihan jatkuvasti ja lääkärin soittoaika vasta perjantaina. Jotenkin sitä ajattelee että hiljaisuus on huonon lopputuleman merkki mutta mitenköhän mahtaa olla 😅

Heippa, en ole tilkassa hoidoissa, mutta keskusteluja seuranneena tiedän, että viikon päästä punktiosta pitäisi tulla tieto pakastetuista alkioista, jos tarkoituksena on viljellä alkiot blastokysteiksi. Tilkka (ja felicitas) seuraa alkioita tarvittaessa 6 päiväiseksi saakka, eli ne pakastetaan 5 tai 6 päiväisinä kun saavuttavat blastovaiheen. Väliaikatietona saa hedelmöittyneiden määrään ja sen jälkeen tuoresiirrossa voi saada päivityksen (tää sama on ainakin oman kokemuksen mukaan myös yksityisellä). Edit: eli on siis täysin normaalia ettei klinikalta kuulu mitään tuossa välissä.

Tsemppiä perjantain odotteluun!

Muokattu viimeksi:
Oman kokemukseni mukaan hiljaisuus on hyvä merkki. Minulle soitettiin heti, kun oli ongelmia.

Ymmärrän, että odottaminen on tuskallista ja aika kuluu hitaasti. Tässä on niin monta vaihetta. Jos odottaminen käy ihan mahdottomaksi, niin voithan koittaa soittaa Tilkkaan tai laittaa viestin. Kyllä niiden pitäisi jo ennen perjantaita tietää tilanne, eri asia sitten kehottavatko vaan odottamaan puhelua vai suostuvatko antamaan edes jotain tietoa.

Muokattu viimeksi:
Vasta viikon päästä tuli tieto Tilkassa blastoista.

Hei muuten Hesarin SDP-jutussa sanottiin, että Kela-korvaukset olisi eilen päätetty palauttaa heteropareille, mutta tuolta pöytäkirjasta en edelleenkään löytänyt tietoa.

@Snowwie mulla tuli kans väsymystä Gonal F:stä. Nyt tässä IVF:ssä on menopur eikä tää oo väsyttänyt ollenkaan samalla tavalla.

Maanantaina ultrassa näkyi 19 follia 👍🤩 ja eilen tiistaina oli vika menopur, tänä aamuna vika fyremadel ja nyt illalla sit klo 23:00 laitetaan ovitrelle. Sit on piikittelyt tehty.
Perjantai punktio 9:45 eli lähdemme vähän ennen seitsemää ajelemaan OYS:iin. Niin toivon 💕 että saataisiin nyt kunnolla saalista ettei tarvitsisi mennä kolmanteen IVF:ään.

Toivon pitkää viljelyä ja nyt niitä blastoja 💕

Meillä oli punktio Tilkassa viime torstaina ja huomiselle olisi biologin soittoaika, jolloin ymmärtääkseni kuullaan tilanne, eli sama ajoitus kuin teillä mutta päivää edellä. Oon myös ite käynyt jatkuvasti katsomassa omapolulta josko sinne olisi tullut jotain, mutta ei. Kuten muutkin tässä on kirjoittanut, taitaa olla ihan normaalia, että mitään ei kuulu etukäteen jos kaikki menee niin kuin pitää.

Kärsivällisyys on kyllä koetuksella näissä väleissä. Meillä jatkuu odotus tämänkin jälkeen kun odotellaan sitten vielä seuraavat kolme viikkoa alkiodiagnostiikan tuloksia 🥲

Toivottavasti teille tulee perjantaina hyviä uutisia!

Tsemppiä paljon tuleviin ivf/icsi hoitoihin. Toimistotöissä olevana oon pystynyt tekemään töitä jopa punktiopäivänä. Päiväkodissa työ tietysti ihan erilaista - ootko isojen vai pienten puolella? Toki on myös tosi yksilöllistä millainen vointi ennen ja jälkeen punktion on.

Komppaisin @Kirppuliini siinä, etten itsekään haluaisi lomia käyttää hoitoihin. Päiviä on vaikea ennakoida (vaikka useampi hoitokierros takana) ja ne voi muuttua lyhyellä varoitusajalla. Ottaisin itse myös tarpeen mukaan saikkua, tai olisin pari päivää omalla ilmoituksella pois, jos se on mahdollista.

Lähin vertailukohta mitä voin antaa on se, että meillä on kotona (hoidoilla saatu) esikoinen (yksi taapero on tietysti täysin eri kuin tilanne päiväkodissa), mutta hänen kanssaan touhuilusta (ulkoilut, jumpat, syöttötuolin nostelut yms) olen selvinnyt sekä ennen että jälkeen punktion. Vaikka juokseminen yms onkin tuntunut siltä että haluaa välttää niin tarvittaessa on pystynyt jopa ottamaan ne muutamat juoksuaskeleet jos toinen koittaa lähteä karkuun jossain.
Kiitos paljon vastauksesta ! Kuullostaa järkevältä vinkit. Nyt niitä lomia sovitaan niin olisi kyllä vaikea ajoittaa oikeille päiville. Oon 3-5 -vuotiaiden ryhmässä. Eiköhän siitä selviä 🥲.

Oletko julkisella vai yksityisellä? On hankalaa, kun kaikkea ei voi aikatauluttaa, mutta kuitenkin yrittää miettiä ja ennakoida parhaansa mukaan. Olen itse todennut kaikissa hoidon vaiheissa, että vaikka yritän ennakoida ja aikatauluttaa, niin aina ne menee uusiksi. Kierron kesto ja siten hoidon ajankohta voi muuttua, eikä hoitoihin pääse välttämättä haluamassaan kuussa. Klinikka voi olla kiinni juuri huonoon aikaan tai hoidon kesto voi muuttua päivillä tai jopa viikoilla, jos lääkevaste ei ole toivottu.

Olen itse ajatellut, että en halua ottaa vapaapäiviä ja lomia tätä varten, vaan otan mielummin sairaslomapäiviä, jos olen sitten oikein kipeä. Itselläni oli tukala olo vasta pari-kolme päivää ennen punktiota ja kipuja noin neljä päivää jälkeen. Toki olen toimistotyössä, jossa en joudu liikkumaan tai nostelemaan asioita.
Kiitos paljon vastauksesta ! Julkisella puolella olen eli Tilkan Viuhka. Joo se aikataulutus on se hankala juttu ja nyt pitäisi jo ne lomat miltein tietää, joten hätätilanteessa saikkua.

Heippa, en ole tilkassa hoidoissa, mutta keskusteluja seuranneena tiedän, että viikon päästä punktiosta pitäisi tulla tieto pakastetuista alkioista, jos tarkoituksena on viljellä alkiot blastokysteiksi. Tilkka (ja felicitas) seuraa alkioita tarvittaessa 6 päiväiseksi saakka, eli ne pakastetaan 5 tai 6 päiväisinä kun saavuttavat blastovaiheen. Väliaikatietona saa hedelmöittyneiden määrään ja sen jälkeen tuoresiirrossa voi saada päivityksen (tää sama on ainakin oman kokemuksen mukaan myös yksityisellä). Edit: eli on siis täysin normaalia ettei klinikalta kuulu mitään tuossa välissä.

Tsemppiä perjantain odotteluun!
Oman kokemukseni mukaan hiljaisuus on hyvä merkki. Minulle soitettiin heti, kun oli ongelmia.

Ymmärrän, että odottaminen on tuskallista ja aika kuluu hitaasti. Tässä on niin monta vaihetta. Jos odottaminen käy ihan mahdottomaksi, niin voithan koittaa soittaa Tilkkaan tai laittaa viestin. Kyllä niiden pitäisi jo ennen perjantaita tietää tilanne, eri asia sitten kehottavatko vaan odottamaan puhelua vai suostuvatko antamaan edes jotain tietoa.
Vasta viikon päästä tuli tieto Tilkassa blastoista.

Hei muuten Hesarin SDP-jutussa sanottiin, että Kela-korvaukset olisi eilen päätetty palauttaa heteropareille, mutta tuolta pöytäkirjasta en edelleenkään löytänyt tietoa.
Meillä oli punktio Tilkassa viime torstaina ja huomiselle olisi biologin soittoaika, jolloin ymmärtääkseni kuullaan tilanne, eli sama ajoitus kuin teillä mutta päivää edellä. Oon myös ite käynyt jatkuvasti katsomassa omapolulta josko sinne olisi tullut jotain, mutta ei. Kuten muutkin tässä on kirjoittanut, taitaa olla ihan normaalia, että mitään ei kuulu etukäteen jos kaikki menee niin kuin pitää.

Kärsivällisyys on kyllä koetuksella näissä väleissä. Meillä jatkuu odotus tämänkin jälkeen kun odotellaan sitten vielä seuraavat kolme viikkoa alkiodiagnostiikan tuloksia 🥲

Toivottavasti teille tulee perjantaina hyviä uutisia!
Kiitoksia vastauksista ja tsempeistä ihanat <3 Keskusteluja täällä olenkin jo parin vuoden ajan seuraillut (3 vuotta yritystä takana), ja viestejänne lukiessa tunne että on ihan yksin koko hommassa lievittyy.

@Snowwie toivon teille kovasti hyviä uutisia ja pidän peukkuja pystyssä!

Varmaankin aktivoidun nyt tällä palstalla kun kynnys viestin lähetykseen on ylitetty :D

Kävin itse juuri läpi ekan ICSI -hoitokierroksen, viikko sitten oli punktio ja tuoresiirtoa ei tehty hyperin/sen riskin vuoksi. Itselläni alkoi 3. pistospäivänä erinäiset oireet, pahoinvointi, väsymys vatsan turvotus, ripuli, lievä hengenahdistus. Oireet ei olleet koko aikaa päällä vaan aaltoilivat, itse jäin 6. pistospäivästä eteenpäin kuitenkin sairaslomalle vaikka olen toimistotyössä ja etänäkin pystyi tekemään. Väsymys oli kuitenkin lähes koko ajan läsnä. Alunperin suunnittelin etten puhu töissä tästä mutta oireiden ilmaantuessa ajattelin että eipähän tarvi stressata sitten, esimies otti hyvin vastaan ja sanoikin että huikkaat vaan kun tarvii olla pois. Punktion jälkeen kipuja ja sellaista kiristystä vatsalla oli nelisen päivää, sitten hetkeksi helpotti kunnes alkoikin kuukautiset 😄 ne olikin sitten vähän kivuliaammat kuin normaalisti ja olo oli edelleen melko turpea. Tänään jo vähän vaikuttaa että turvotus olisi hieman maltillisempaa jo kuin mitä nyt viimeiset pari viikkoa ollut.

Eli omalle elimistölle tämä on ollut melko raskasta lopulta. Tällä viikolla olen jaksanut olla töissä koska oon pystynyt tekemään etänä löysissä housuissa ja välillä oikaisemaan vatupassiin. Itse kyllä tiedostan että oon välillä tosi herkkä erinäisille jutuille, olen astmaatikko, allergikko sekä mulla on myös lievä perinnöllinen nestekierron häiriö jaloissa joten näillä voi olla vaikutusta tuohon mun oireiluun. Mutta tosiaan niin kuin muutkin on sanoneet niin voi olla vaikea etukäteen suunnitella kaikkea, ja ihmiset reagoi yksilöllisesti pistoksiin. Muista kuitenkin pitää nesteytyksestä huolta, eli juo reilusti 😊

Onpa mahtavaa jos nuo Kela-korvauksen todella nyt palaavat, edes aiemman tapaan sairausperusteisena. Tietysti sitä toivoo, ettei niitä tarvitsisi enää hyödyntää.

PP2 - mieli on ihan mahdoton ja päivisin on lähes mahdotonta miettiä muuta. Luulen, että progetuki tekee pientä ”oireen” tuntua, kun eihän tässä vaiheessa oikeasti voi mitään oiretta vielä olla. Toiveet on myös niin korkealla, ja jotenkin toivoisi ettei kroppaa tarvitsisi enää ”kiusata” uuden kierroksen hormonimäärillä.

Ajattelen aina ennen siirtoa, että nyt tosin pitämään veren sokerin mahd tasaisena, syömään terveellisesti, nukkumaan hyvin (no okei siihen en useinkaan voi ihan kokonaan vaikuttaa itse) ymsyms. Mutta heti sit lipsun niistä

Onko muuten jollain kokemusta siitä miten pelkkä terolut tai pelkkä cyclogest/lugesteron vs molemmat yhdessä aiheuttaa oireita?

Jaahas, tähän päivään on tultu että eka IVF alkaisi illalla pistelyiden saralla. Lääkkeenä Ovaleap. Tästä lääkkeestä ei ole ollut erityisemmin mainintoja missään keskustelussa, mutta ainakin kynä vaikuttti helppokäyttöiseltä.

Pitkään tätä ketjua lukeneena en uskalla asettaa oikein minkäänlaisia odotuksia, varsinkaan tälle ensimmäiselle kierrokselle. Ekan AMH arvon sain ja se oli 1,59. Lääkärin mukaan normaali. Toki kaikki mitatut jutut olleet normaaleja aina mutta silti kolme vuotta mennyt ja syli on edelleen tyhjä.

Tsemppiä kaikille pistelyihin, piinailuihin, pettymyksiin ja muihin pohdintoihin hoitojen saralla🫶

Jaahas, tähän päivään on tultu että eka IVF alkaisi illalla pistelyiden saralla. Lääkkeenä Ovaleap. Tästä lääkkeestä ei ole ollut erityisemmin mainintoja missään keskustelussa, mutta ainakin kynä vaikuttti helppokäyttöiseltä.

Pitkään tätä ketjua lukeneena en uskalla asettaa oikein minkäänlaisia odotuksia, varsinkaan tälle ensimmäiselle kierrokselle. Ekan AMH arvon sain ja se oli 1,59. Lääkärin mukaan normaali. Toki kaikki mitatut jutut olleet normaaleja aina mutta silti kolme vuotta mennyt ja syli on edelleen tyhjä.

Tsemppiä kaikille pistelyihin, piinailuihin, pettymyksiin ja muihin pohdintoihin hoitojen saralla🫶
Onnea matkaan! Itse jännitin etukäteen pistämistä, mutta meni yllättävän helposti. Jälkikäteen oli jopa voittajaolo, että minä olenkin aika rohkea ja sitkeä tyyppi. Tapauksesi kuulostaa samantyyppiseltä kuin omani, sillä amh samoissa lukemissa ja kolmen vuoden ajan joka vaiheessa sanottu, että kaikki näyttää tosi hienolta ja silti aina joutunut pettymään. Toivottavasti ensimmäinen hoito tuo sinulle toivotun tuloksen!

Tänään siirrettiin 4AB alkio, ajattelin yrittää olla testailematta ennen varsinaista testipäivää 🙈 Vielä on ainaki aika neutraalit fiilikset, saattaa piinailu alkaa sit myöhemmin, kun pitäisi kuukautisten alkaa 😄 toiveita tietenkin on, mutta ei uskalla liikaa toivoa hyvää lopputulosta

Onnea matkaan! Itse jännitin etukäteen pistämistä, mutta meni yllättävän helposti. Jälkikäteen oli jopa voittajaolo, että minä olenkin aika rohkea ja sitkeä tyyppi. Tapauksesi kuulostaa samantyyppiseltä kuin omani, sillä amh samoissa lukemissa ja kolmen vuoden ajan joka vaiheessa sanottu, että kaikki näyttää tosi hienolta ja silti aina joutunut pettymään. Toivottavasti ensimmäinen hoito tuo sinulle toivotun tuloksen!
Pistäminen sujui oikein hyvin! Neula ei tuntunut oikeastaan miltään, lääke kirveli hiukan mennessään mutta muuten hyvin kivuton toimenpide. Eniten pääkopassa tuntuu tämä tilanne, toki tähänkin varmasti tottuu edes jollakin tasolla.

Hoksattiin miehen kanssa että hänellä olisi rymyreissu työkavereiden kanssa puktioviikkoa edeltävänä viikonloppuna. Ei varmaan lisää hedelmöityksen mahdollisuuksia, jos on vetänyt alkoholia parina päivänä. Muutenhan ei oikeastaan käytetä alkoholia, mutta tottakai tämmönen osuu samaan syssyyn🥲 Saapahan miettiä asiaa nyt jonkin aikaa.

Kirjoita tähän...
Takaisin