IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tietääkö joku onko Tilkassa tauko vapun yli? Oletan että vappupäivän on kiinni ainakin? Meillä olisi reissu suunnitteilla, mutta on olemassa pienoinen mahdollisuus että PAS ajoittuisi sinne lähettyville, jos siihen saakka päästään. Toisaalta jos klinikka on kiinni, niin eipä se onnistuisi muutenkaan. Elämän suunnittelu on kyllä haastavaa tällä hetkellä 🥲

Pitäis muuten olla ihan normisti auki mun mielestä, 1.5. on kiinni

@Kuuttituutti olemme OYSissa.

Sen verran meille on tehty, että BeReady tehtiin kun oli ollut 6 siirtoa takana ja aikaikkunaa on muutettu sen mukaisesti. Tämäkin on kuitenkin tehty luonnon kiertoon mistä ainakin täällä palstalla olen saanut infoa että ei ole kovin järkevää luonnon kiertoon. Tämä kuitenkin näytti olevan OYSissa aivan pätevä toimintatapa minun kohdallani.

Vähän pää pyörällä, kun olishan se hyvä uskoa enemmän lääkäreitä eikä palstan vastauksia, mutta nyt vähän luottamus alkaa horjua 😅

@Kuuttituutti olemme OYSissa.

Sen verran meille on tehty, että BeReady tehtiin kun oli ollut 6 siirtoa takana ja aikaikkunaa on muutettu sen mukaisesti. Tämäkin on kuitenkin tehty luonnon kiertoon mistä ainakin täällä palstalla olen saanut infoa että ei ole kovin järkevää luonnon kiertoon. Tämä kuitenkin näytti olevan OYSissa aivan pätevä toimintatapa minun kohdallani.

Vähän pää pyörällä, kun olishan se hyvä uskoa enemmän lääkäreitä eikä palstan vastauksia, mutta nyt vähän luottamus alkaa horjua 😅
Tiedän et esim jossain sairaanhoitopiireissä on saatu kohdunlimakalvon tutkimuksia monen epäonnistuneen siirron jälkeen. Ei siis pelkästään be ready vaan sellainen repro tyyppinen. Oon myös kuullut yhdestä jolla toistuvien siirtojen epäonnistumisen takana selvisi yksityisellä että hänen kehonsa tuottaa vasta-ainetta miehen kudokselle. Sekin on hoidettavissa mutta ilman tutkimusta ei olisi löytynyt.

Mulla tulikin jo tänään kp12 hymynaama ovulaatiotestiin, aiemmin, mitä yleensä. Ilmoitin sen omapolulle ja samalla laitoin viestiä, missä kyselin, että mitähän kannattaisi tehdä, kun toinen sairaala neuvoo tekemään toisella tavalla ja toisen mielestä ei estettä siirrolle ole🙈
Mietin, että jos kävisin yksityisellä ultrassa ennen mahdollista siirtoa, etten turhaan Helsinkiin matkusta, jos tilanne ei olekaan hyvä siirtoa ajatellen. Jos niitä alkioita olisi enemmän kuin yksi pakkasessa, olisin innolla menossa kokeilemaan siirtoa, mutta nyt täytyy tarkkaan miettiä.
Jos kävisit yksityisellä ultrassa niin saisit ainakin selvempiä vastauksia, eikä tarttisi arvailla niin paljoa? Onhan se varmasti kallista, mutta mietin että itse varmaan tulisin hulluksi kun spekuloisin itekseni. Ymmärrän että tuntuu että on nyt yhdessä siirrossa paljon kiinni, kun muuten alkaa alusta. Tsemppiä! ❤️

Tiedän et esim jossain sairaanhoitopiireissä on saatu kohdunlimakalvon tutkimuksia monen epäonnistuneen siirron jälkeen. Ei siis pelkästään be ready vaan sellainen repro tyyppinen. Oon myös kuullut yhdestä jolla toistuvien siirtojen epäonnistumisen takana selvisi yksityisellä että hänen kehonsa tuottaa vasta-ainetta miehen kudokselle. Sekin on hoidettavissa mutta ilman tutkimusta ei olisi löytynyt.
Aivan, jotain tuollaista itsekin toivoisin ja olisin siitä valmis maksamaan. Mä olen nyt pyytänyt, että kävisivät tätä meidän tilannetta läpi, mutta veikkaan, että eivät tule antamaan mitään muutoksia tai käsittele asiaa ennen kun pakkanen tyhjä. Nyt kun kaksi IVF takana ja näin paljon siirtoja, eli nyt menossa siirto 11 ja 1 blasto pakkasessa jäljellä, niin epäilen että onko meillä edes mahdollisuutta kolmanteen IVF:ään. Olin jo tehnyt päätöksen, että kolmatta ei tule, kunnes keksin että mikäli kolmas tulee siirretään kerätyt alkiot siirtoa varten yksityiselle jos näin vain on mahdollista toimia. Mitään tarkempaa tietoa tästä mahdollisuudesta tai kuluista ei näytä missään olevan enkä halua kysellä tässä vaiheessa asiasta ettei niillä mene mun kanssa kuppi nurin 😅 Todella epävarma olo kuitenkin tästäkin koska en vain jaksaisi enää tätä touhua ja se IVF on mulle aivan järkyttävää kaikkine ongelmineen.

Tänään nyt kyydissä oleva alkio on 11 päivän ikäinen ja erittäin herkkä testi nega, virallinen testipäivä perjantaina. Eli eipä tässä kauheasti ole toivoa tämänkään suhteen.

Kiitos teille kaikille jotka olette avanneet erilaisia mahdollisuuksia ❤️ Mulla on vähä jo voimat loppuneet kaikenmaailman sivustojen lukemiseen ja hedelmöityslääketieteen opiskeluun niin täältä saa arvokasta apua 🙂

@Cha-cha mulla on käsitys, ettei lääkkeellinen kierto olisi sen parempi kuin oma kierto PAS ajatellen, erityisesti jos limakalvon & ovulaation kanssa ei ole ongelmia. Toki jos siirtoja on taustalla useita, niin kuin teillä, ymmärrän hyvin halun kokeilla jotain muuta.

Netistä löysin seuraavan: A 2023 study found that natural cycle (NC) might be superior to medicated FET cycles, particularly for ovulatory women undergoing their first FET… …A 2018 study found similarly that after accounting for factors like ovulatory dysfunction, natural cycle single euploid frozen embryo transfers led to significantly higher ongoing pregnancy rates compared to medicated transfers (62.9% vs. 42.9%). Mutta sitten taas Alankomaissa tehdyssä tutkimuksessa vaikka ovulatoriseen kiertoon tehdyissä siirroissa oli korkeampi onnistumisprosentti, ei ero ollut tilastollisesti merkittävä.

Valtavasti voimia sinne piinapäiviin ja toivottavasti hoitava taho kunnolla tuota miettisi, ja arvioisi kunnolla voisiko jostain tutkimuksesta tai muutoksesta olla hyötyä.

Mitä tulee omiin kuulumisiin, niin täällä on nyt tänään haettu kyytiin 5 päiväinen alkio, ja nyt taas piinaillaan. Tarkoituksena olisi olla testaamatta testipäivään saakka, viimeksi siinä onnistuin ja se oli tavallaan aika helpottavaa pettyä vain kerran. Mutta katsotaan miten nyt käy!

Ja aiemmin joku kyseli tilannetta niiden Kela-korvausten osalta. Tänään on eduskunnan täysistunnot käsittelylostalla 8. tuo kelakorvausten muutos hedelmöityshoitojen osalta. Ehdotus taitaa olla että tulisivat 1.5 voimaan.

Huh kun täällä palstalla aina tapahtuu niin maar paljon että mahdoton pysyä tahdissa😁😍

Ja oi vau jos ne Kela-korvaukset tulisivat takaisin! Kertokaa sit kun huomaatte, onko päätöksiä tehty. Ainakaan siis ennen vappua ei kannata yksityiselle siirtyä. Kysäisen vielä Dextrasta, milloin viimeistään ivf pitäisi aloittaa, että ehtii ennen kesätaukoa. Ilmeisesti sellainen Dextrassa on pitkä (tyyliin juhannuksesta elokuuhun), vaikkakin siirtoja sinä aikana tehdään, mutta ei ivf. En tosin ymmärrä tämän logiikkaa, kun lääkäreitä siirtoihinkin tarvitaan.

Ja hei luulin että alkioiden siirtäminen julkiselta yksityiselle olisi erityisen kallista, mutta ilmeisesti maksaakin vain pari sataa, uuu! Toki meillä niitä tulee aina vähän, viimeksi yksi niin eipä siinä niin paljon sit väliä...

Ps. Tässä just työkaverit puhuvat lapsen saamisen aikatauluttamisesta. "Monihan ei halua että lapsi syntyy heinäkuussa kun sitten neuvolat yms ovat aina kiinni kun vuosia tulee täyteen". Jännä että tota aspektia en olekaan muistanut huomioida🤣🙄🙈

Ps. Tässä just työkaverit puhuvat lapsen saamisen aikatauluttamisesta. "Monihan ei halua että lapsi syntyy heinäkuussa kun sitten neuvolat yms ovat aina kiinni kun vuosia tulee täyteen". Jännä että tota aspektia en olekaan muistanut huomioida🤣🙄🙈
Mullakin kaveri puhui pari viikkoa sitten kuinka ajoittivat lapsen syntymän kätevästi kesään. Teki mieli kommentoida, että tässä yritetty kolme vuotta aikatauluttaa lasta maailmaan, eikä vieläkään näy eikä kuulu. Että kaikilla ei onnistu ihan sormia napsauttamalla. Itsellänikin oli alkuun ajatus, että lapsi tulee helpolla ja kun aloitettiin yrittämään niin ajattelin, että onpas hyvä vuodenaika, niin lapsi syntyy sitten keväällä. No nyt menossa jo kolmas kevät ja näyttää siltä, että tuskin tänä vuonnakaan saadaan lasta, aikaisintaan ensi vuoden alussa, jos kaikki menee putkeen.

Lähetin vielä oman kaupungin klinikalle viestiä, koska siellä tuo pitkä kaava markkinoitiin meille sillä, että se mahdollistaa aikataulun säädön. Sanottiin, että Synarelaa voi jatkaa jopa viikon ekstraa. Olisin itse toivonut lyhyttä kaavaa osin nopeamman aikataulun, osin vähemmän lääkemäärän vuoksi.

Mutta kylläpä harmitti, kun oli kerännyt rohkeuden ilmoittautumiseen ja sitten tuli tuollainen este. 😥 Jonotilanne syynä ei olisi harmittanut, koska sitten olisin ajatellut, että on pidempään odottaneita meidän edellä.
Saitko vastauksen onko todellakin niin, että hoidot ei nyt ala, koska huhtikuussa muutama pyhäpäivä? Naureskelin jo itekseni, että onkohan Tilkassa blokattu kaikki huhtikuun hoidot ja siellä vaan pyöritellään peukaloita, koska varmuudeksi torpattu kaikki hoidot, jotka voisi osua pääsiäisen tienoille. Senkin takia mälsää, että sitten jono ei lyhene.

Hei mahtavaa jos se siirto ei niin paljoa maksakaan! Ottaakohan sen parinsadan euron kulun siis julkinen vai yksityinen puoli?

Ai kamala tuo lapsensaannin aikatauluttaminen 🤣 tuollainen ihminen ei kyllä ymmärrä kuinka onnekas on, ja parempi vaihtaa puheenaihetta suosiolla niin ei itselle tule paha mieli.

Minusta tuntuu, että tässä tekovaiheessa on niin paljon aikatauluttamista, että jätän sen saantivaiheen suosiolla aikatauluttamatta.

Oh my, miten kaukana jotkut todellisuudesta, vaikka ehkä tossa oli jotain huumoria mukana.. Vaikket kärsis lapsettomuudesta, niin harva pystyy tuolleen ajoittamaan milloin tärppää🙄

Joo, ei kyllä ihan hirveesti heru sympatiapisteitä näistä aikataulutuskeskusteluista. Lähinnä alan salaa toivomaan, että heillä aikataulutukset menee pahasti pieleen, niin saavat maistaa pienen palan lapsettomuuden tuskasta. :Smirking Face: Sama kun joku tekee videoita instaan siitä et milloin on paras aika hankkia lapsi, että saa kropan kesäkuntoon tms. Jotenkin niin ajattelematonta...

Joo ja mä olen vieläpä kertonut töissä avoimesti meidän hoidoista (kertoessani esikoisen raskaudesta), joten tokaisinpa heille että hirveen kiva kun jollain aikataulutus onnistuu ja lähdin pois keskustelusta. No jatkoivat aiheesta tajuamatta tökeryyttään.

Mut hei äitini heitti joskus, että "lapsettomuushoidoillahan on helppo aikatauluttaa lapsen synttärit." Ymmärrys tätä tasoa, vaikka hän itse kärsinyt lapsettomuudesta ja kaikki lapsenlapsetkin koeputkista....

Mullakin kaveri puhui pari viikkoa sitten kuinka ajoittivat lapsen syntymän kätevästi kesään. Teki mieli kommentoida, että tässä yritetty kolme vuotta aikatauluttaa lasta maailmaan, eikä vieläkään näy eikä kuulu. Että kaikilla ei onnistu ihan sormia napsauttamalla. Itsellänikin oli alkuun ajatus, että lapsi tulee helpolla ja kun aloitettiin yrittämään niin ajattelin, että onpas hyvä vuodenaika, niin lapsi syntyy sitten keväällä. No nyt menossa jo kolmas kevät ja näyttää siltä, että tuskin tänä vuonnakaan saadaan lasta, aikaisintaan ensi vuoden alussa, jos kaikki menee putkeen.
Mut hei, onhan se alkuvuoden lapsi paljon parempi kuin loppuvuoden!🤭

Muokattu viimeksi:
Saitko vastauksen onko todellakin niin, että hoidot ei nyt ala, koska huhtikuussa muutama pyhäpäivä? Naureskelin jo itekseni, että onkohan Tilkassa blokattu kaikki huhtikuun hoidot ja siellä vaan pyöritellään peukaloita, koska varmuudeksi torpattu kaikki hoidot, jotka voisi osua pääsiäisen tienoille. Senkin takia mälsää, että sitten jono ei lyhene.

Ilmeisesti meidän kohdalla ei ollut tuolle pääsiäispulmalle mitään tehtävissä (Synarelalla säätämisestä kysyin muttei siihen tartuttu), joten käytiin elämämme ensimmäisessä inseminaatiossa yksityisellä viiveen aiheuttamaa harmia lievittämässä. Uusi yritys sitten kierron vaihtuessa, ellei inseminaatio poikisi jotain (en oikein usko).

Toivottavasti teillä ei osuisi pääsiäinen väliin. 🙏

Mulle kävi niin, että juuri samalla viikolla, jolla oltiin aloitettu lapsettomuusasioidemme selvittely, vuoden itseäni vanhempi työkaveri kertoi kokouksessa omasta raskaudestaan (en ollut etukäteen arvannut mitään, tuli ihan puskista) ja sanoi olleensa siitä itsekin häkeltynyt, sillä se tapahtui HETI. Vieläpä sen saman kokouksen aikana kilahti oma AMH-tulos sähköpostiin. 🙈 Meni vähän pasmat sekaisin, vaikka toki olin onnellinen hänen puolestaan.

Yritin löytää tietoa tämän päiväisestä eduskunnan täysistunnosta, että mitä siellä on päätetty Kela-korvausten palauttamisesta ja jos yhtään ymmärsin oikein niin ei mitään... Ilmeisesti taisteltu siitä, pitäisikö korvausten koskea myös itsellisiä naisia ja naispareja ja asian käsittely keskeytetty... Virallinen pöytäkirja ilmeisesti julkaistaan vasta huomenna, mutta jos joku haluaa tästä iltasaduksi lukea niin laitan linkin. Toivottavasti tulkitsin väärin tai että mahis korvausten palautuksiin tänä keväänä yhä olisi...

Yritin löytää tietoa tämän päiväisestä eduskunnan täysistunnosta, että mitä siellä on päätetty Kela-korvausten palauttamisesta ja jos yhtään ymmärsin oikein niin ei mitään... Ilmeisesti taisteltu siitä, pitäisikö korvausten koskea myös itsellisiä naisia ja naispareja ja asian käsittely keskeytetty... Virallinen pöytäkirja ilmeisesti julkaistaan vasta huomenna, mutta jos joku haluaa tästä iltasaduksi lukea niin laitan linkin. Toivottavasti tulkitsin väärin tai että mahis korvausten palautuksiin tänä keväänä yhä olisi...

Sitä käsiteltiin myös jo viime viikolla. Pitkään oli vaiheessa kaksi ja viime viikolla vaiheessa 5 ja nyt jo vaiheessa 6. YhteenÄ vaiheita on kahdeksan. Siitä tosiaan äänestettiin viime viikolla tuleeko koskemaan itsellisiä ja samaa sukupuolta olevia ja se ei mennyt musta läpi. Meidän oma lääkäri Dextralla totesi että on tulossa samankaltaisilla ehdoilla läpi niin kuin oli aiemminkin.

Sitä käsiteltiin myös jo viime viikolla. Pitkään oli vaiheessa kaksi ja viime viikolla vaiheessa 5 ja nyt jo vaiheessa 6. YhteenÄ vaiheita on kahdeksan. Siitä tosiaan äänestettiin viime viikolla tuleeko koskemaan itsellisiä ja samaa sukupuolta olevia ja se ei mennyt musta läpi. Meidän oma lääkäri Dextralla totesi että on tulossa samankaltaisilla ehdoilla läpi niin kuin oli aiemminkin.
Okei! Enpäs ollenkaan tiennyt miten toi käsittely etenee ja että vaiheita on tuolla tavalla, eli äänestetäänkö sitten 8. vaiheen jälkeen siitä että tuleeko itse muutos voimaan? Täysistunnon pöytäkirjoissa lukee kuitenkin että on toinen käsittely kyseessä, mutta se varmaan tarkoittaa sitä kun oli käsittelyissä myös silloin ennen joulua.

Ja edelleenkään ne vastalauseet liittyy juurikin siihen tasavertaisuuteen.

No ivf hoidoissa se arvioitu korvauksen suuruus ei nyt tule kuitenkaan olemaan mikään ihan valtava, ja kun ilman hintakattoa hinnat yleensä nousee aika samassa tahdissa korvausten noustessa niin en kuitenkaan pidätä hengitystä sen suhteen että olisi kauhean iso vaikutus maksettaviin kustannuksiin.

Vaikka tässä vaiheessa kun rahaa on mennyt valtavasti ja hoitoja halutaan jatkaa, jos ei tämä PAS onnistu niin olisihan se kiva jos jatkossa hoidot ei olisi ihan näin kalliita.

Tänään siis PP1, äsken pistin gonapeptylin. Eilen oli onneksi tosi ihana ilta, niin tätä asiaa ei oikeastaan ehtinyt edes ajatella. Mietityttää meniköhän siirron ajoitus nyt optimaalisesti, kun ovisplussa tuli illalla, vaikka kuten lääkäri ohjeisti, ajoitettiin siirtoaika sitten seuraavasta aamusta. Testipäivä on maanantai pp13, siihen tuntuu olevan ikuisuus. Miten tässä pysyy järjissään tämän(kään) ajan.

Mieltä helpottaa hieman, kun on suunnitelma valmiina myös sen varalta ettei tämä siirto onnistu. Lääkäri oli kuitenkin myös sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa vielä jatkaa, ja että usein sinnikkyys myös palkitaan.

Hei! Kyselisin vain, että miten IVF ja ICSI hoitojen aikana olette kokeneet työkykynne? Toki pari päiväähän tulee vapaata toimenpiteen aikana, mutta miten muuten esim munasolujen kasvatuksen sekä punktion ynm jälkeen. Olen päiväkodissa töissä ja mietin vähän olisiko syytä ottaa lomaa noina aikoina 🥲? Mahdollisesti touko/ kesäkuun aikana edessä hoidot

Kirjoita tähän...
Takaisin