IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei minulla on nyt vähän erilainen kysymys. Mitä puolisonne on kertoneet punktiopäivän simppanäytteenotosta? Miten ovat kokeneet tilanteen? Minkälainen huone on ollut? Puoliso vähän jännittää että miten ikinä hän onnistuu tulemaan osasto-olosuhteissa ja kun olisi pakko tulla 😬 Onhan tuo ajatuksena aika epäeroottinen tilanne. Varmaan aika monella ollut samankaltaisia ajatuksia?
Kannattaa kysyä onko mahdollista antaa näyte kotona. Sitä varten saa näytepurkin ja ohjeet näytteenottoon ja kuljetukseen.

Puolison pitänyt antaa näyte aina aikaisin aamulla, mikä sekin vaikeaa, enkä usko, että olisi onnistunut klinikalla. Siksi tehty kotona ja kuljetettu klinikalle.

@Anisiina Mä jännitin simppanäytteen jättöä varmasti enemmän kuin puoliso. Kauhukuvissani hänet laitettiin johkin vessaan hoitamaan homma eikä siitä tulisi mitään. Meillä siis vasta annettu 1 näyte Tilkassa, mutta olosuhteet olivat kuulemma ”erittäin hyvät” ja ”mukava mennä uudelleenkin” 😅 Muistaisin, että kehui ”sisustusta” ja joku padikin siellä kai oli tarjolla 😄 Kaikenpuolin puolison mielestä positiivinen kokemus, kunhan ei ylianalysoi tilannetta mielessä. Ehkä vastamelukuulokkeet auttaa sulkemaan muun maailman ympäriltä?
Meilläkin on vasta 1 näyte annettuna, ja se otettiin kotona. Olin siinä myös ”apuna”. Sekin oli jo vähän erikoinen tilanne ja siitä jäi tunne että toivottavasti ei tarvitse vähään aikaan uusintaa. Tällä punktiokäynnillä ei kotinäyte ole mahdollinen kun matkaa klinikalle on sen verran paljon. Olen yrittänyt selittää että kaikki on varmaankin järjestetty mahdollisimman paineettomaksi ja kiireettömäksi ja tuskin se on ihan kliininen huonekaan ja materiaaliakin on varmaan saatavilla, mutta kun ei ole aiempaa kokemusta niin se jännittää 🙈 Ja ymmärrän puolison tuskan täysin. Siinä kasautuu paljon paineita yhteen hetkeen. Samalla ajattelen että voi kun ite pääsis tästä kierroksesta yhdellä orkulla 😅

Olen käyttänyt jo pidempään mama-monivitamiinia, ubikinonia, d-vitamiinia ja öljyjä sekä kapseleina että pullossa. Muistelen, että täällä useampi kirjoittanut käyttäneensä myös NAC. Onko kenellekään lääkäri suositellut tuota vai mistä tieto hyödyllisyydestä? Mietin pitäisikö lisätä omaan koktailiin. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Googlailin ja löysin ihan pätevän kuuloisen kirjoituksen aiheesta: https://www.taramd.com/post/nac-supplements-for-pcos-fertility-and-more. Tuon mukaan voisi auttaa myös selittämättömässä lapsettomuudessa ja viittaus tutkimukseen, jossa otettu 600 mg päivässä.
Mulla oli jonkin aikaa taukoa NACista, käytin sitä ainakin puolivuotta ennen keräystä. Nyt otin käyttöön vahvalla 3x 600mg päivässä kesken menon jälkeen.
Täällä on useampi tutkimustulos NACista:
Ja tässä tutkimuksia NACista ja endometrioosista:

Oletteko käyny IVF-hoitojen välillä jonottaessa missään tarkemmissa tutkimuksissa esim. yksityisellä? Mietin nyt toiseen IVF-hoitoon jonottaessa että voisiko tässä välissä tehdä jotain muutakin kuin vain odottaa..🙈

Täällä oli puhetta simppanäytteistä ja kuinka mies sen kokenut. Meillä mies antanut näytteen kolmesti ja aina mennyt hyvin eikä ole jännittänyt. Huoneena on ollut ihan tavallinen vessa vain, jossa on tuoli. Ei mitään materiaalejakaan 🙈 joka kerta näyte ollut erinomainen. Että meillä tämä asia on sujunut oikein mallikkaasti 😃

Hei minulla on nyt vähän erilainen kysymys. Mitä puolisonne on kertoneet punktiopäivän simppanäytteenotosta? Miten ovat kokeneet tilanteen? Minkälainen huone on ollut? Puoliso vähän jännittää että miten ikinä hän onnistuu tulemaan osasto-olosuhteissa ja kun olisi pakko tulla 😬 Onhan tuo ajatuksena aika epäeroottinen tilanne. Varmaan aika monella ollut samankaltaisia ajatuksia?

Meillä mies koki inseminaatoissa näytteet hankaliksi, vaikka sai hoitaa hommat kotonakin halutessaan. Sairaalalla vaihtoehtona oli tavallinen vessa. Näytteet piti lisäksi toimittaa niin aikaisin ja hän ei todellakaan ole aamuihminen 😅 Yhdellä kerralla sanoi, että tiesi heti itse, että näyte oli surkea ja niin se sitten olikin.

Joten vähän oli jännitystä sitten tämän suhteen ja mietintää just tiloista ja muista. Mutta Taysissä kuulemman todella rennot tilat (näin itsekin kuvia - näytti melko kotoisalta olohuoneelta) ja näytekin oli sitten erinomainen. Joten täällä kokemus taisi olla niin 10/10, kun nyt voi tuossa tilanteessa olla 😄

Täällä mies ei ole hirveän tarkkaan tiloista kertonut, mutta näytteet tosiaan aina Taysissa annettu ongelmitta ja siellä nähtävästi hyvät tilat onkin ylläolevan tiedon mukaan :D

Me ollaan käyty TYKS:ssä ja sielläkin kuulemma ihan ok tilat ja materiaaleja tarjolla. Vähän kuulemma hymyilytti nojatuoli, kun oli mietiskellyt kuinka moni muu on tässä samoissa hommissa ollut.
Mun miestä jotenkin helpotti, kun hoidot alkoi ja usein käytävillä näkee muita pareja ja insissä ja punktiossa näytettä antamassa muita. Sitä ennen hän koki hoidot jotenkin nolona ja tunsi olevansa tosi epäonnistunut, vaikka meissäkään ei kummastakaan syytä löytynyt.
Nyt näin 1,5 vuoden hoitojen jälkeen, voidaan välillä jo yhdessä vitsaillakin asiasta.

Aloin vielä miettimään että miksi aloitinkaan NACin 3x 600mg annoksella, kun pikaetsinnällä en löytänyt tutkimuksista siihen viittaavaa, mutta nyt löysin. Tässä oli tosi hyvä meta-analyysi endometrioosista ja lisäravinteista:
Ja tässä itse tutkimus NAC:sta, endometrioosista ja hedelmällisyydestä:

Tää oli musta ainakin todella ilahduttava luku:
Fifty-two patients (43.3%) had a pregnancy desire, and twenty-three patients (19.1%) reported a history of infertility. Among the fifty-two patients with reproductive desire, thirty-nine (75%) had a spontaneous pregnancy within 6 months (p = 0.001), while six (11.5%) successfully achieved pregnancy through ART, four through intracytoplasmic sperm injection (ICSI) and two through in vitro fertilization (IVF).

Eli 52:sta raskautta toivoneista (joista 23:lla aiempia hedelmällisyysongelmia), 75% raskautui spontaanisti 6kk aikana ja 6 hedelmällisyyshoitojen avulla, eli 86,5% kaikista raskautta toivoneista raskautui 6kk aikana.

Meillä myös käydään tyksissä hoidoissa ja mies sanoi että tilat oli ok ja koki ennemmin että on kiva että hänkin "pääsi" tekemään jotain, ettei mun tarvitse yksin käydä kaikkea läpi. Sanoi että huone oli melko simppeli ja outoahan se oli, mutta ei ollut ongelmia asian suhteen.

Huh miten helpottavaa on lukea teidän simppanäytekokemuksia 😄❤️ Tays on juuri se paikka missä meidän pitäisi toimittaa tämä aamulypsy, ja ihana kuulla että siellä on panostettu tiloihin. Tää nyt tuntuu olevan koko projektin eniten kysymysmerkkejä herättävä aihe tällä hetkellä 😆 Toivotaan että se menee hyvin.

Täällä on kolmas pistelypäivä menossa. Pistäminen on sujunut aika kivasti sen jälkeen kun sai sen ensimmäisen piikin pistettyä 🙈 Silloin kyllä tuntui että pyörryn hetkenä minä hyvänsä. Ehkä unohdin hengittää 😅

Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiinne 😊

Moikka, me siirryttiin nyt myös ivf hoitoihin. Ollaan yksityisen kautta ja vähän mietityttää koko homma ja mitä kaikkea siihen kuuluu. Meillä oli viime viikolla suunnitteluaika ja huomenna tapaaminen biologin kanssa. Onko muilla ollut tämmöisiä tapaamisia? Mitä sen biologin kanssa jutellaan?

Moikka, me siirryttiin nyt myös ivf hoitoihin. Ollaan yksityisen kautta ja vähän mietityttää koko homma ja mitä kaikkea siihen kuuluu. Meillä oli viime viikolla suunnitteluaika ja huomenna tapaaminen biologin kanssa. Onko muilla ollut tämmöisiä tapaamisia? Mitä sen biologin kanssa jutellaan?
Onko teillä tarkoitus tehdä alkiodiagnostiikkaa? Mun mielestä siinä tapauksessa on biologin kanssa tapaaminen joka selittää miten toimii, miten tehdään ja mitä saadaan selville. Meillä ei oo tulossa alkiodiagnostiikkaa joten ei oo ollut biologin tapaamista. Ollaan myös yksityisellä hoidossa.

No siis ilmeisesti joo on alkiodiagnostiikka mukana. Meillä km taustalla sekä PCOS niin varmaan siksi laitettiin myös se mukaan.

Mulla on pää niin pyörällä koko hommasta niin en ihan ole sisäistänyt kaikkea.

Meillä oli yksityisellä biologin kanssa etäpalaveri ja hän kävi läpi perus asioita (esim. miten mun kantama sairaus periytyy, miten alkio kehittyy ensimmäisinä päivinä, mikä virhemarginaali testissä...). Korosti että kaikki alkiot voivat olla viallisia ja näytepaketti voi hukkua postissa (toki näin ei ole ikinä heillä käynyt). Lisäksi kertoi tuosta testausprosessista. Meillä näytteet lähetettiin Britteihin. Hyvä hetki saada lisätietoa sekä kysyä kysymyksiä 😊 Suosittelen kirjaamaan kysymyksiä/epäselviä asioita ylös paperille ennen palaveria sekä kirjaamaan vastauksia ylös!

Noh, perjantaina ultrassa näkyi kysta joka oli tänään edelleen kaverina mukana. Sen suhteen ei mitään ihmeellistä tehdä. Follikkeleita näkyi yhteensä vain kuusi🙃 Eli ei varmaan kannata kauheita odotuksia laskea tälle kierrokselle. Ovealeapin annostakin nostettiin 250, mutta tuskin se nyt määrää enää kasvattaa.

Löäkärin kommentti oli että AMH arvoon nähden maltillinen määrä follikkeleita😅

Mulla oli jonkin aikaa taukoa NACista, käytin sitä ainakin puolivuotta ennen keräystä. Nyt otin käyttöön vahvalla 3x 600mg päivässä kesken menon jälkeen.
Täällä on useampi tutkimustulos NACista:
Ja tässä tutkimuksia NACista ja endometrioosista:
Ihan mielenkiintoisia tuloksia NAC-lisän hyödyistä. Itse en kärsi munasarjojen monirakkulaisuudesta tai endometrioosista, joihin tuolla viitataan. Voisin silti harkita käyttämistä, kun kaikki apu tarpeen.

Mäkin taidan lisätä tuota NAC -annosta suuremmaksi, nyt syönyt yhden päivässä (300 mg) mutta tänään aloitin ottamalla 2. Voisi lisätä kuuteen huomenna. Kuulostaa niin lupaavalta nuo tulokset 👍😊 Lisään kans ubikinoni määrää 400 mg:aan, tähän asti ottanut sen yhden kapselin eli 100 mg.

Pp6 ja puhdas nega. En siis pystynyt olla testaamatta. Elättelen vielä toiveita että ois johtunut vaan pidätysajasta (4,5h), mutta kyllä se todellisuudessa tais olla tässä. Ei oikeastaan tunnu miltään, mut ehkä se romahdus tulee kunnolla sit testipäivänä. Nyt aion antaa olla ja testata seuraavaks sit sillon

No ainakin otan nyt taas ubikinonia valmisteluna seuraavaa kierrosta varten. Testipäivään viikko ja jos sillon on nega, niin olis tarkotus siirtää primolutilla kuukautisia, ja sit ajoittaa seuraava kierros niin ettei pääsiäinen haittaa. Vähän nyt kyllä pelottaa että menkat alkaa sit liian aikasin.

Vaihdoin raudan myös sideraliin, ja toivon että se olisi toimiva.

Kirjoita tähän...
Takaisin