IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on alkamassa ensimmäiset ivf-hoidot ensi kuussa! 🙂 Onko teillä pcos:n takia ollut vain pakastesiirtoja ja onkohan siinä kuinka pitkä tauko ennen kuin siirron voi tehdä? 🤔 Laskeskelin, että punktio menee varmaankin toukokuun alkuun niin jännään ehtiikö siirto ennen kesätaukoa vai meneekö syksylle. Kohtahan se toki selviää, mutta ei malttais odottaa 😅

@Kisumamma90 Meillä on myös menossa eka IVF-kierros ja lääkkeenä Ovaleap. Jännitin pistämisiä etukäteen, mutta hyvin on mennyt ja tänään oli jo 5. pistospäivä. Mitään kummempia sivuvaikutuksia ei ole ollut, yhtenä päivänä oli kova päänsärky, mutta se saattoi johtua jostain muustakin. Nyt kun pistämiset sujuu niin oon alkanut jännittää punktiota ja sitä kuinka tässä lopulta käy.

Meillä on alkamassa ensimmäiset ivf-hoidot ensi kuussa! 🙂 Onko teillä pcos:n takia ollut vain pakastesiirtoja ja onkohan siinä kuinka pitkä tauko ennen kuin siirron voi tehdä? 🤔 Laskeskelin, että punktio menee varmaankin toukokuun alkuun niin jännään ehtiikö siirto ennen kesätaukoa vai meneekö syksylle. Kohtahan se toki selviää, mutta ei malttais odottaa 😅
Meillä pakastettiin ohss riskin takia, ei siis muita syitä. Folleja tyhjennettiin 40 kappaletta.
Huh tiedän niin tunteen! Tänään vihdoin lekurilta puhelua munasolukeräyksen jälkeen. Kävin jo vilkuilemassa omapolulta että pakkaseen on saatu 3 6 päiväistä. Millään ei malttaisi odottaa että mikä on laatutuomio ja mitä tapahtuu seuraavaksi 😅

Olen käyttänyt jo pidempään mama-monivitamiinia, ubikinonia, d-vitamiinia ja öljyjä sekä kapseleina että pullossa. Muistelen, että täällä useampi kirjoittanut käyttäneensä myös NAC. Onko kenellekään lääkäri suositellut tuota vai mistä tieto hyödyllisyydestä? Mietin pitäisikö lisätä omaan koktailiin. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Googlailin ja löysin ihan pätevän kuuloisen kirjoituksen aiheesta: https://www.taramd.com/post/nac-supplements-for-pcos-fertility-and-more. Tuon mukaan voisi auttaa myös selittämättömässä lapsettomuudessa ja viittaus tutkimukseen, jossa otettu 600 mg päivässä.

Kurja kuulla ja ymmärrän pettymyksen. Muistanko oikein, että ultrassa näkyi 19 follia? Oliko niin iso määrä tyhjiä? Toivotaan, että molemmat hedelmöittyy ja kehittyy normaalisti. Kaksikin voi riittää.
Joo 19 oli maanantaina ultrassa. Ei tyhjentänyt kaikkia koska moni folli näytti pieneltä. En tarkkaan tiedä montako follia tyhjensi. Ehkä maksimissaan 8...

Yleensä puolet munasoluista vaan selviää pakkaseen asti...joten odotukset eivät ole järin korkella..

Toki munasolun laatu on tärkein tekijä...

Onpa mahtavaa jos nuo Kela-korvauksen todella nyt palaavat, edes aiemman tapaan sairausperusteisena. Tietysti sitä toivoo, ettei niitä tarvitsisi enää hyödyntää.

PP2 - mieli on ihan mahdoton ja päivisin on lähes mahdotonta miettiä muuta. Luulen, että progetuki tekee pientä ”oireen” tuntua, kun eihän tässä vaiheessa oikeasti voi mitään oiretta vielä olla. Toiveet on myös niin korkealla, ja jotenkin toivoisi ettei kroppaa tarvitsisi enää ”kiusata” uuden kierroksen hormonimäärillä.

Ajattelen aina ennen siirtoa, että nyt tosin pitämään veren sokerin mahd tasaisena, syömään terveellisesti, nukkumaan hyvin (no okei siihen en useinkaan voi ihan kokonaan vaikuttaa itse) ymsyms. Mutta heti sit lipsun niistä

Onko muuten jollain kokemusta siitä miten pelkkä terolut tai pelkkä cyclogest/lugesteron vs molemmat yhdessä aiheuttaa oireita?
On kokemusta. Eli olen 3krt käyttänyt pelkkää lugesteronia (3 pas:ia) ja kaksi kertaa terolut+lugesteron (inseminaatiot). Tuplalääkityksellä olo oli parempi. Jotenkin nurinkurisesti tuntui, että Terolut lievensi oireita, joita lugesteron teki. Mielestäni jopa niitä valeraskausoireita oli vähemmän. Ehkä terolut pitää sen hormonitasapainon jotenkin tasaisempana.

Kärsin siis itse melko voimakkaasta ahdistuksesta melkein heti ovulaation jälkeen aina menkkoihin asti. Siksi minulle tämä keltarauhashormoni on melkeinpä positiivinen juttu. Minulla siis siirryttiin tuplalääkitykseen kun menkat puskivat alkionsiirron jälkeen lävitse ja siihen juuri tuo terolut lugen kaverina auttoi.

Tänään siirrettiin 4AB alkio, ajattelin yrittää olla testailematta ennen varsinaista testipäivää 🙈 Vielä on ainaki aika neutraalit fiilikset, saattaa piinailu alkaa sit myöhemmin, kun pitäisi kuukautisten alkaa 😄 toiveita tietenkin on, mutta ei uskalla liikaa toivoa hyvää lopputulosta

Piinaillaan siis molemmat lähes samassa tahdissa. Onko sulla testipäivä kaksi viikkoa siirrosta vai jo aiemmin (en muista olitko yksityisellä vai julkisella)?

Nyt yritetään molemmat ”pysyä tiukkoina” ja odottaa testien kanssa sinne testipäivään. Mä oon tänään jo miettinyt että sunnuntaina olis jo pp5 ja huomaan että tekisi mieli testata (no oon aina odottanut PP6 saakka, mutta silti). En kuitenkaan haluaisi pettyä montaa kertaa 🙈

Ja jos on hyviä vinkkejä siitä miten pitää ”asia poissa mielestä”, niin saa vinkata!

Mulla on tosi vahvasti sellainen olo, että miksi tämäkään onnistuisi. Mutta sit toisaalta toiveet on aika korkealla

Muokattu viimeksi:
Ihanaa vertaistukea täällä :red-heart:

Minut laitettiin joulukuussa lomasulun ajaksi kemiallisiin vaihdevuosiin pariksi kuukaudeksi. Tämä endon takia, mistä edelleen saan ristiriitaiset vastaukset, kun kysyn, mikä on endon tilanne tai vakavuus. Noh, tammikuun lopussa käynnistettiin taas kierto Gonal-F:llä. Ovis ei meinannut tulla niin käytettiin irrotuspiikkiä. Helmikuussa siirrettiin 4-päiväinen alkio. Cyclogest tukilääkkeenä 2 x päivässä. Tuo kierto ei valitettavasti tuottanut tulosta.

Keskiviikkona siirrettiin 5 päiväinen blasto ja samat tukilääkkeet mukaan. Pakkaseen jäi yksi blasto, toivottavasti sitä ei pidä siirtää. Eli nyt piinapäivät ovat alkaneet. Ensi viikolla (jo!!) testeihin. Tällä hetkellä optimistiset fiilikset mutta saa nähdä, mitkä fiilikset ensi viikolla ennen testiä.

Tsemppiä jokaiselle kaikkiin vaiheisiin! :Flexed Biceps:

Minä olen lueskellut koko ketjun läpi kun mekin siirryttiin nyt ivf-jonoon kahden inseminaation jälkeen. Ensi kuussa vasta info käynti. Vähän toivoin että hoidot olisi ehditty aloittaa ennen kesäsulkuja, mutta mitä olen täältä ketjusta lueskellut, niin vähän vaikuttaa ettei taida onnistua. 😕 Hoidot tehdään tilkassa, itse asumme eri paikkakunnalla.

@Saaruski ❤️ voi mikä pettymys, teillä oli niin paljon folleja 😓 Näistä ei voi kyllä yhtään tietää miten käy, ja se on niiin raastavaa 💔

Oliko teillä puhetta, että tehdäänkö teille vielä se 3s IVF putkeen ennen siirtoja?

@Pumpulipilvi Jep, melko samaa aikaa piinailaan! Julkisella ollaan ja testipäivä 2vk siirrosta. 😊 Mietin samoja juttuja, tekis mieli testailla aikaisemmin, mutta kun ei haluisi pettyä montaa kertaa.

Toivottavasti lääkkeet/pää ei ala tuottamaan raskausoireita tässä piinailun aikana, luulen että siinä vaiheessa omat toiveet nousee pilviin ja jos testi onkin nega, niin pettymys tulee olemaan aikamoinen 😅

@Saaruski ❤️ voi mikä pettymys, teillä oli niin paljon folleja 😓 Näistä ei voi kyllä yhtään tietää miten käy, ja se on niiin raastavaa 💔

Oliko teillä puhetta, että tehdäänkö teille vielä se 3s IVF putkeen ennen siirtoja?
Sanoi, että ens viikolla tulee tieto omakantaan ja sen perusteella suunnitellaan jatkoa. Eli kaikki on avoinna. Ei mitään tietoa tulevasta. Kysyin soittaako lääkäri niinku viimeksi niin sanoi, että vain jos tulos on nolla.

Epävarmuudessa eletään. Onko seuraavaksi PAS, leikkaus ja sitten PAS, kolmas IVF... kerkeekö kesätauko tulla..

Alkaa olla jo fiilikset että ehkä tässä kannattaa jo haudata nämä haaveet ja alkaa keskittyä muuhun. Valitettavasti:(

@Saaruski tosi ikävä kuulla 😞 vaikutti niin lupaavalta se rakkulatilanne. Tsemppejä sinne kovasti, toivottavasti pystyt edes vähän keskittymään muuhunkin seuraavia tietoja odotellessa ❤️

Kävin itse tänään ultrassa, kun yhdessä aiemmassa ultrassa näytti niinkuin olisi ollut kohdussa polyyppi joka olisi pitänyt poistaa ennen alkionsiirtoa. Tänään ei sitä näkynyt joten pystyttiin se poissulkemaan. Meillä tosiaan oli se tilanne että rakkuloita näkyi ultrissa tosi hyvä määrä mutta sitten punktion aikana osa rakkuloista hävisi silmissä ja paljon pienempi määrä lopulta saatiin talteen. Lääkärikin sanoi että harmittaa niin älyttömästi kun tuo kato kävi, totesi että mulle irrotuspiikki pitäisi laittaa vähän lyhyemmällä aikaikkunalla kuin yleensä, mutta näitä kun ei voi ikinä tietää etukäteen ja on todella harvinainen tilanne. Lääkärilläkin käynyt aiemmin vain kerran pitkän uransa aikana. Meillä nyt se 2 alkiota sielä odottelee, joudun ensin tekemään vähän hammaskaluston hoitoa joten alkionsiirto on paras tehdä vasta sen jälkeen, joten joutuu hieman odottelemaan. Kerkesin kysellä jo mahdollisesta uudesta hoidosta, että muuttuisiko lääkitykset jotenkin kun mulla epämiellyttäviä sivuoireita oli sen verran, mm. lievä hengenahdistus aaltoilevana oireena. Hänellä oli siihen jo alustavia ajatuksia heittää ja muutoksia lääkkeisiin tulisi, mm jarrupistokset voitaisiin vaihtaa tablettimuotoiseen valmisteeseen. Tämänkin osalta olen kuulemma harvinainen tapaus, sillä tämmösellä oirekuvalla ei tapauksia oo hänellä tullut vastaan. Mutta sanoi että mennäänpä askel kerrallaan kun pari alkiota on kuitenkin pakkasessa, mutta minähän tietenkään en osaa kuin henkisesti valmistautua jo seuraavaan hoitokierrokseen kun alkioiden määrä jäi niin vähäiseksi 🫣

@Saaruski harmi, että tulos oli tuollainen, mutta toisaalta ei se määrä vaan laatu, jospa ne kaksi olisivat riittävät💗
Mulla on maanantaina siirto, toivottavasti on nyt oikeasti optimaalinen aika siirrolle. Ainakin ovulaatiotesteillä tuli oikeaoppisesti kahtena päivänä hymynaama ja sitten vaihtui negatiiviseen. Hieman kummittelee mielessä se oman sairaalan lääkärin kommentti, että ei tuhlaisi ainutta alkiota tähän kiertoon, mutta asiaa Tilkasta kyselin useampaan otteeseen ja heidän lääkärin vastaus oli, että kaikki vaikuttaa heidän mielestään oikealta siirtoa ajatellen. Tuskin he "turhaa" siirtoa huonossa tilanteessa lähtisivät tekemään, koska enemmänhän uusi ivf-kierros heitä työllistää kuin se, että tämä olisi ollut välikierto.

Jaahas, tähän päivään on tultu että eka IVF alkaisi illalla pistelyiden saralla. Lääkkeenä Ovaleap. Tästä lääkkeestä ei ole ollut erityisemmin mainintoja missään keskustelussa, mutta ainakin kynä vaikuttti helppokäyttöiseltä.

Pitkään tätä ketjua lukeneena en uskalla asettaa oikein minkäänlaisia odotuksia, varsinkaan tälle ensimmäiselle kierrokselle. Ekan AMH arvon sain ja se oli 1,59. Lääkärin mukaan normaali. Toki kaikki mitatut jutut olleet normaaleja aina mutta silti kolme vuotta mennyt ja syli on edelleen tyhjä.

Tsemppiä kaikille pistelyihin, piinailuihin, pettymyksiin ja muihin pohdintoihin hoitojen saralla🫶
Meillä oli myös ensimmäisellä kierroksella 4/2024 Ovaleap käytössä. AMH 3.23. Saatiin 8 munasolua mutta meillä suurimmat haasteet hedelmöittymisessä. Silloin 8:sta munasolusta ainoastaan 1 hedelmöittyi IVF:llä.

Ovaleapista ei ainakaan minulla ollut mitään suurempia sivuoireita ja pistelyt menivät hyvin. Tsemppiä hoitoihin!

Hei minulla on nyt vähän erilainen kysymys. Mitä puolisonne on kertoneet punktiopäivän simppanäytteenotosta? Miten ovat kokeneet tilanteen? Minkälainen huone on ollut? Puoliso vähän jännittää että miten ikinä hän onnistuu tulemaan osasto-olosuhteissa ja kun olisi pakko tulla 😬 Onhan tuo ajatuksena aika epäeroottinen tilanne. Varmaan aika monella ollut samankaltaisia ajatuksia?

@Anisiina Mä jännitin simppanäytteen jättöä varmasti enemmän kuin puoliso. Kauhukuvissani hänet laitettiin johkin vessaan hoitamaan homma eikä siitä tulisi mitään. Meillä siis vasta annettu 1 näyte Tilkassa, mutta olosuhteet olivat kuulemma ”erittäin hyvät” ja ”mukava mennä uudelleenkin” 😅 Muistaisin, että kehui ”sisustusta” ja joku padikin siellä kai oli tarjolla 😄 Kaikenpuolin puolison mielestä positiivinen kokemus, kunhan ei ylianalysoi tilannetta mielessä. Ehkä vastamelukuulokkeet auttaa sulkemaan muun maailman ympäriltä?

Kirjoita tähän...
Takaisin