IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä suunnittelukäynti takana Tilkassa. Lähdetään liikkeelle lyhyellä kaavalla (antagonisti), tehdään myös ”estrogen priming”. Mulla ongelmana alhainen AMH (0,38), mielenkiinnolla odotan miten tämä toimii. Toukokuussa pitäisi saada ilmoittautua hoitoon, ja sitten jännitetään mahtuuko sinne. Onko kellään kokemuksia alhaisesta AMH:sta ja lyhyen kaavan hoidoista? Tai esimerkiksi tuosta estrogen primingistä? ☺️

Täällä suunnittelukäynti takana Tilkassa. Lähdetään liikkeelle lyhyellä kaavalla (antagonisti), tehdään myös ”estrogen priming”. Mulla ongelmana alhainen AMH (0,38), mielenkiinnolla odotan miten tämä toimii. Toukokuussa pitäisi saada ilmoittautua hoitoon, ja sitten jännitetään mahtuuko sinne. Onko kellään kokemuksia alhaisesta AMH:sta ja lyhyen kaavan hoidoista? Tai esimerkiksi tuosta estrogen primingistä? ☺️
Moikka!
Miten tuo estrogen priming toteutetaan?
Tai osaatko kertoa siitä enempää?
Mulla myös matala amh arvo (0,22)
Ja juuri epäonnistui Tilkassa ivf lyhyellä kaavalla :(
Saatiin vain yksi folli kasvamaan ja ivf muutettiin sitten inssiksi.
Saanko kysyä millaiset lääkkeet ja annostukset sulle laitettiin lyhyeen kaavaan?
Voisin mahdollisesti itsekin kysellä olisiko tuosta estrogen primingistä minun tapauksessa hyötyä.
Mulle määrättiin menopur 375 annostuksella, fyremadel jarruksi ja ovitrelle irroitukseen.
Cyklogest tukilääkkeeksi ja se nyt käytössä perjantain testipäivään saakka ainakin.
Muuten lääkkeistä ei oikein oireita. Väsymystä juu ja sitten toi oli vähän ikävä pistettävä toi jarrulääke!

Ikävä kuulla ensimmäisen IVF epäonnistumisesta sekä siitä, että kuulut alhaisen AMH omaaviin. 😔 Sopiiko kysyä millaisia AFC määriä sinulla on ollut? Mulla kuukausi sitten 3+3, nyt 1+3 mutta epäili alentumisen johtuvan pian tapahtuvasta ovulaatiosta, joka painaa pikkufollit sivulle eikä niitä ole enää helppo nähdä/laskea…

Estrogen priming tuli itselle ihan uutena konseptina, vaikka luulin jo googlanneeni kaiken 😄 Se aloitetaan edellisen kierron luteaalivaiheessa, lääkkeenä Progynova. Tavoitteena estää johtofollin valikoituminen, joka tapahtuu jo edellisen kuukautiskierron lopulla. Tätä kautta kai toive saada tasaisempaa tulosta/laatu follikkelien kanssa.

Muista lääkkeistä en kauheasti tiedä. Gonal F 300, Fyremadel, Ovitrelle ja Cyclogest on listauksessa.

Kun kyselin miksi juuri tämä hoito, niin lääkäri sanoi sen olevan kevyempi minulle ja pitäisi toimia hyvin. Kysyi kuitenkin, olisinko mielummin halunnut pitkän kaavan ja sanoi, että kokeilemme sitten muuta jos tämä ei toimi. Tuli toiveikas olo, ettei nyt ihan liukuhihnaa olisi vaikkei yksityisellä olla.

@Harrets & @tove90
Mulla on ollut estrogen priming käytössä ja sillä on saatu munasoluja paremmin kasvamaan. Mulla tosin amh ei ole (tai ei ollut mitatessa) alhainen, vaan ihan kohtalaisella tasolla (~1,5). Mutta kun muuten saatiin odottamatta huono vaste niin kokeiltiin ensin primingiä e-pillereillä ja sen jälkeen tosiaan estrogeenillä (mulla ollut zumenon). Se pitäisi toimia juuri kuten @Harrets sanoi. Eli tasaa follien kasvua, jolloin toivottavasti saadaan mahdollisimman monia munasoluja. Onnistumista ei ole vielä saatu, mutta alkioita ja munasoluja aiempaa paremmin.
Lisäksi mulla on ollut jarruna synarela, piikkiin sijaan.

@Kyfi1985 ja @Lillanna onpa hyvä tietää! Oon lukenut joitain klinikoiden jopa 65% onnistumisasteita, mutta ulkomailla ymmärtääkseni tapahtuu enemmän mm asiakkaiden valintaa yms joka saattaa klinikoiden ilmoittamiin prosentteihin vaikuttaa.

Samoin viime aikoina oon törmännyt paljon videoihin miksi lapsettomuuslääkörit/embryologit ei suosittele luokitusten tuijottelua. Itse en oo koskaan tarkempia luokituksia kysellytkään, mutta monia ne kiinnostaa / saattavat niitä stressata.

@Sarsabutt me ollaan tosiaan tehty tässä noin vuoden sisällä neljä kierrosta yksityisellä. Ja juurikaan siitä syystä ei julkinen meitä enää ota.

Meidän lääkärin mukaan todennäköisyydet onnistua on edelleen kuitenki hyvät. Todellisuudessa en varmaan tässäkään vaiheessa olis valmis julkisen odotteluun (ja oon kiitollinen että voidaan yksityisellä olla), mutta ottaahan se päähän, että jos ensin maksaa itse - ei julkisella enää hoitoa sitten saa.

@Harrets & @tove90
Mulla on ollut estrogen priming käytössä ja sillä on saatu munasoluja paremmin kasvamaan. Mulla tosin amh ei ole (tai ei ollut mitatessa) alhainen, vaan ihan kohtalaisella tasolla (~1,5). Mutta kun muuten saatiin odottamatta huono vaste niin kokeiltiin ensin primingiä e-pillereillä ja sen jälkeen tosiaan estrogeenillä (mulla ollut zumenon). Se pitäisi toimia juuri kuten @Harrets sanoi. Eli tasaa follien kasvua, jolloin toivottavasti saadaan mahdollisimman monia munasoluja. Onnistumista ei ole vielä saatu, mutta alkioita ja munasoluja aiempaa paremmin.
Lisäksi mulla on ollut jarruna synarela, piikkiin sijaan.
Kuulostaa hyvältä, että tuolla tavalla saadaan ehkä tasakokoisempia (ja tasalaatuisempia?) munasoluja. Herää kysymys miksi tuota ei käytetä laajemmin. Itselleni pitkää kaavaa perusteltiin sillä, että kasvu olisi tasaisempaa, mutta ilmeisesti tuo tekee samaa.

Mitähän @Harrets lääkäri tarkoittanut, että olisi potilaalle kevyempi? Onko tuo lyhyempi kuin pitkä kaava tai onko tuossa vähemmän hormonitason vaihtelua?

@Kirppuliini Lyhyen kaavan ”keveydellä” tarkoitti kai vain hoidon sivuvaikutuksia joista mainitsi yli puolen kärsivän. Tässä kaavassa kun ei tehdä niitä kemiallisia vaihdevuosia nenäsumutteella? En ole kyllä nyt mikään ekspertti, mutta ymmärtääkseni näin :) Taitaa olla myös ajallisesti lyhyempi!

@Harrets @Kirppuliini just noin mäkin tulkitsen sen kevyemmyyden. Ja joo, lyhyt kaava primingilläkin on lyhyempi kuin pitkä. Veikkaisin että
Ehkä vähän lääkärikohtaisia eroja siinä mitä aina lähdetään kokeilemaan (pitkä/lyhyt/priming yms). Musta tuntuu että ainakin tää synarelan käyttö jarruna lyhyessä on aika harvinaista.

Ja @Kyfi1985 oon niin pahoillani negasta. Testattulla alkiolla toiveet ja odotukset saattaa varmasti olla vielä isommat (tai niin voisin kuvitella, kokemusta kun ei ole).

Täällä myös tänään nega ja siis kohti uutta hoitokierrosta, TAAS. Tuntuu jotenkin raskaalta just nyt, mutta siitä huolimatta oon iloinen että suunnitelma on tehty niin ettei pääsiäisen pitäisi haitata tai lykätä uutta stimulaatiota.

@Pumpulipilvi ikävää että tuli nega, tsempit sinne! Onneksi pääsiäinen ei teidän kohdalla haittaa.
Hieman olen kummastellut, kun niin monen kohdalla pääsiäinen lykkää hoitoja, saattaa olla vaan julkisen puolen juttuja.
Ja onpa oikeesti erikoista ja epäreilua, jos julkiselle ei pääse tekemään hoitoja, jos on käynyt yksityisellä ensin.

Testipäivä olis torstaina, mutta teen testin huomenna, kun torstaina pitäisi olla skarppina, on testi sitten negatiivinen tai positiivinen, niin olisi vaikea pitää ajatusta kasassa.
Fiilikset on kuin vuoristoradassa, ahdistusta ja intoa, vaikka olen koittanut olla ajattelematta testipäivää. Nyt on ollut useamman päivän ajoittaista pientä kipuilua ja nipistelyä alavatsassa, kokoajan jännittää kun kipuilu alkaa, että onko alkavaa menkkakipua. Toki saatta olla alkuoireita raskaudesta, tai johtua lääkkeistä tai sitten kroppa keksii taas oireita 😅 Eilen olisi pitänyt alkaa menkat, mutta punktion jälkeiset kaksi kiertoa ovat muutenkin olleet epätavallisen mittaisia, joten en vielä sen perusteella odota liikoja.

Minä kuulun niihin, joilla pääsiäinen todennäköisesti estää huhtikuun hoidot, jos kierto on yhtään normaalin pituinen. Kuukautisten pitäisi alkaa tämän viikon aikana. Jos alkaisivat jo lähipäivinä, niin hoidon ehtisi tehdä juuri ennen pääsiäissulkua. Tai sitten jos vaihtoehtoisesti kierto olisi useamman päivän normaalia pidempi ja kuukautiset alkaisi vasta ensi viikolla, niin munasolukeräys olisi heti pääsiäissulun jälkeen. Saas nähdä. Toki sekin jännitysmomentti, että jos kierto osuisi sopivaan kohtaan, niin ilmoittaisivatko taas, että jonossa liikaa porukkaa, emmekä mahdu mukaan. Viimeksi odotukset oli korkealla, nyt olen asennoitunut siihen, että huhtikuu menee ohi ja äksön alkaa sitten toukokuussa.

Heippa taas kaikille! Täällä ollaan ivfssä nyt siinä vaiheessa että tällä viikolla on punktio. Mitään huippusaalista ei ole odotettavissa, kun on alle 10 follikkelia, mutta toivon että laatu on kohdillaan ja saataisiin edes pari alkiota aikaiseksi 🙏🏼
Kuinka monta tuntia teillä muilla on mennyt kaikenkaikkiaan punktiokäyntiin? Oletteko varautuneet jotenkin? Ottaneet eväitä tms? Tai onko antaa muita hyviä vinkkejä käyntiä ajatellen? 😊 Onko puolisot ehtineet mukaan itse punktioon, vai ovatko olleet samaan aikaan omaa osuutta suorittamassa?

Heippa taas kaikille! Täällä ollaan ivfssä nyt siinä vaiheessa että tällä viikolla on punktio. Mitään huippusaalista ei ole odotettavissa, kun on alle 10 follikkelia, mutta toivon että laatu on kohdillaan ja saataisiin edes pari alkiota aikaiseksi 🙏🏼
Kuinka monta tuntia teillä muilla on mennyt kaikenkaikkiaan punktiokäyntiin? Oletteko varautuneet jotenkin? Ottaneet eväitä tms? Tai onko antaa muita hyviä vinkkejä käyntiä ajatellen? 😊 Onko puolisot ehtineet mukaan itse punktioon, vai ovatko olleet samaan aikaan omaa osuutta suorittamassa?
Meillä kaikki eteni tosi nopeasti klinikalle saapumisen jälkeen, mikä oli varmaan hyvä, niin en ehtinyt kasata enempää jännitystä. Puoliso antoi näytteen kotona, vei purkin labraan ja heti sen jälkeen alkoikin toimenpide. Toivuin sen jälkeen useamman tunnin viltin alla makoillen ja eväitä syöden. Koomista oli, että olin tehnyt meille molemmille eväät, mutta puoliso oli unohtanut omansa kotiin ja jaoin hänelle sitten omista eväistäni. Muistaakseni puoli tuntia piti odottaa ennen kuin sai syödä, mutta kyllä minä makoilin sen jälkeen vielä useamman tunnin ja sain lisää kipulääkettä. Operaation jälkeen oli iso apu kuumalla vedellä täytetyistä pusseista, joita pidin alavatsan päällä. Meitä oli sinä aamuna keräyksessä kolme, joista yksi lähti selkeästi minua aiemmin ja mielestäni toinen jäi vielä toipumaan, kun itse lähdin. Aika vapaasti sai mielestäni lähteä, kun ilmoitti olon olevan tarpeeksi hyvä. Huolehtivat vielä, että saattaja oli paikalla, eikä yksin saanut poistua.

Ennen poistumista hoitaja kävi läpi saaliin ja jatkohoito-ohjeet. Niiden kuuntelu tuntui hankalalta ja meni täysin ohi, kun olin tokkurassa ja pettynyt saaliiseen. Silloin surin, että vain kahdeksan munasolua, vaikka seuraavana päivänä tuli shokkitieto, ettei yksikään ollut hedelmöittynyt.

@Anisiina Pidetään peukkuja että saatte mahdollisimman monta hyvää alkiota pakkaseen 🤗

Puoliso käy ensin antamassa näytteen, jos ei ole sitä kotona tehnyt. Puoliso pääsee kyllä punktioon mukaan. Ja eväät kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan ja lämpöiset vaatteet päälle ja villasukat jalkaan.

Tsemppiä punktioon! ❤️ Meillä on myös tällä viikolla eka punktio. Miten oot voinut hoidon ajan? Mulla itselläni on aika pinkeä olo nyt loppua kohden 😅

Tuolla tulikin hyvä vinkki villasukista! Ilmeisesti puoliso ei saa tulla mukaan itse toipumistilaan, vaikka punktiossa olisikin tukena? Pohdittiin että miten ratkaistaan asia niin, että miehellä on jotain tekemistä mutta on saatavilla jossain lähistöllä 🤔

Pakkaan varmaan jotain valmiiksi pilkottuja hedelmiä ja leipää mukaan. Ehkä varmuuden vuoksi joku kirja ja kuulokkeet. Toki voi olla ettei tee mieli lukea tai kuunnella mitään, mut mahdollisuus ainakin sit keskittyä muuhun kuin odotteluun 😀

Ainakin Helsingissä Tilkassa toipumistila oli varattu vain potilaille ja henkilökunnalle. Lasioven takana sitten käytävä, jolla potilaiden vessa ja odotustila tukihenkilöille. Siellä ainakin moni herra naputteli tietokonetta, varmaan tekivät etätöitä.

Kannattaa varata mukavat vaatteet, joissa tarpeeksi iso kaula-aukko antureiden kiinnittämistä varten. Lisäksi villasukat ja evästä. Itselläni oli kauhea nälkä jo menomatkalla klinikalle, niin oli kiva tietää, että mukana eväät ja aika pian operaation jälkeen saa syödä. Kotiin kannattaa varata mehuja ja ihan mitä tahansa ruokaa ja juomaa, jonka voisi kuvitella maistuvan. Elin itse tuossa kohden useamman päivän pakastepizzoilla, kun kaikki ruoka yökötti, mutta pakko oli jotain syödä.

Muokattu viimeksi:
Oi, kiitos näistä viesteistä. Itselläkin huomenna ensimmäinen punktio! Jännittää kovasti. En olisi hoksannut edes eväitä hankkia huomiselle ilman teidän viestejä🥲

Eilen pistin irrotuspiikin ja melkein heti alkoi tukala olo lantion seudulla. Tänäänkin ollut vähän hankala olo, varsinkin istua. Toivon että ei tarttisi mennä enää perjantaina töihin. Mitenkähän helposti antavat saikkua? Olen koulussa töissä, joten paikallaan ei tule oltua paljoa päivän aikana.

Viime viikolla olin ensimmäisessä punktiossa Tilassa. Paikalla piti olla klo 7.45, mutta pääsin vasta viimeisenä toimenpiteeseen (klo 9.15). Pois sai lähteä, kun siltä tuntui (muistaakseni lähdin n. 11.15). Hoitaja sanoi, että toipumisaika on yleensä 1,5h. Miulla ei ollut mitään kipuja punktion jälkeen ja en ottanut edes yhtään särkylääkettä. Ihmeen helpolla pääsin🤷 Olo oli myös normaali seuraavana päivänä.
Sairaslomaa sai punktiopäivän ja seuraavan päivän. Olen opettaja ja meidän OVTESin mukaan lapsettomuus-syystä johtuvat sairaslomat ovat palkattomia, että jos pystyy olemaan omalla ilmoituksella niin ei tule rahallisesti takkiin.
Tänään homma jatkui ja haettiin ensimmäinen alkio kyytiin😊

Kirjoita tähän...
Takaisin