IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Terkkuja influenssan kourista, onpa ollut ikävä tauti, eikä loppua näy, vaikka rokotuskin oli... No eipä ollut mitään hoitoja tässä päällä onneksi.

Mä täällä yhä vain arvon, että annetaanko julkiselle vielä mahis vai onko pikkurilli annettu jo yksityiselle. Antakaa jotain hyviä vinkkejä tilanteen ratkaisemiseksi😁🤣

Meillä tosiaan Tilkkaan suunnitteluaika vappuna ja toukokuun menkoista saa ilmoittautua hoitoon. Mitäs lottoaisitte, onko mahiksia ehtiä ennen kesätaukoa tehdä pitkän kaavan ivf? Kierto vähän sekaisin niin en tiedä, milloin toukokuun menkat alkaisivat, mutta mun laskujen mukaan pitäisi melkeinpä mahtua heti suoraan hoitoon, jotta olisi mahdollista tämä. Ja viime aikoina vissiin ollut ruuhkaisaa ja vaikea mahtua hoitoon, joten todennäköisyydet ei ehkä ole mun puolella...

Oli kyllä tosi mielenkiintonen ja antoisa palaveri. Nyt vaan mietitään että montakohan näytettä sinne sit uskaltais lähettää? Onko mitään vinkkejä? Jos ajatellaan että sieltä useampikin yksilö saataisiin kaivettua.

Ja siis mitä tämä NAC oikein on mistä kaikki kohisee? 😊
Tässä vielä NACista tietoa duodecimin sivuilta:

NAC myös vähentää liman sitkoisuutta, eli on erittäin hyvä flunssan tukihoito!

Täällä on ollut nyt keskenmenon manuaalisen tyhjennyksen ja antibioottien jäljiltä vatsa sekaisin kohta kaksi viikkoa. Tänäänkin jouduin kesken kävelyn kahvilaan kun vatsa meni sekaisin ja siitä asti vatsa krampannut säännöllisesti. Oon niin kyllästynyt tähän paskaan, kun nyt on kuukauden päivät kärsinyt ensin keskenmenon aiheuttamista kivuista ja nyt suolistokivuista. Sopivasti endometrioosiviikon kunniaksi... Ai jeesus kun sieppaa että erektiohäiriötä on tutkittu about 10 kertaa enemmän kuin endometrioosia! :Angry Face With Horns:

Mulla antagonisti -kaavan IVF-hoito varmaan triggeröi endoa nyt sitten, kun pistelykipua alkanut ilmaantua ja kun yskäisee niin oikeassa munasarjassa tuntuu.
Huomenna on perjantai ja sitten selvää omakannasta mitä niille 2 munasolulle kävi. Punktiosta on kirjoitettu että jos tehdään seuraava kolmas IVF, niin tehtäisiin agonisti -kaavalla.

Mulla antagonisti -kaavan IVF-hoito varmaan triggeröi endoa nyt sitten, kun pistelykipua alkanut ilmaantua ja kun yskäisee niin oikeassa munasarjassa tuntuu.
Huomenna on perjantai ja sitten selvää omakannasta mitä niille 2 munasolulle kävi. Punktiosta on kirjoitettu että jos tehdään seuraava kolmas IVF, niin tehtäisiin agonisti -kaavalla.

Olikos sulla se ensimmäinen ivf agoinisti vai antagonisti-kaavalla toteutettu?

Täällä on menossa agonisti -kaavalla hoitokierros, ja onhan se endo on ottanut siipeensä: endometriooma kasvanut 1cm stimulaation aikana ja endon aiheuttamat ulostuskivut on kaverina 🫣 ahdistaa tämä endometrioosi niin lujaa että ei ole tosikaan.

Täällä on menossa agonisti -kaavalla hoitokierros, ja onhan se endo on ottanut siipeensä: endometriooma kasvanut 1cm stimulaation aikana ja endon aiheuttamat ulostuskivut on kaverina 🫣 ahdistaa tämä endometrioosi niin lujaa että ei ole tosikaan.
Eka oli agonisti -kaavalla, nyt oli antagonisti ja seuraava (jos sitä tulee) ois taas agonisti. Luulen, että endolle parempi on agonisti kaava, koska ensin lamautetaan sitä omaa hormonitoimintaa ja sitten lääkkeenä piikit ilman LH:ta. Näin endo ei ota valtaa ja munasolujen laatu ehkä parempi?

Toki en tiedä, mutta mulle suositeltiin ekana hoitona agonisti-kaavaa just endon takia.. väsyttihän se jne.. ei ollut niin kiva ku tää antagonisti-hoito.

Tässä vielä NACista tietoa duodecimin sivuilta:
Luin tämän aiemmin, mutta näytti olevan vuodelta 1999 ja arvelin, että näkemykset muuttuneet ja tutkimustuloksia tullut lisää. Luin vastaavalta aikakaudelta jotakin icsi-hedelmöitystapaan liittyvää artikkelia ja totesin, että sen jälkeen saatu niin paljon lisää näyttöä ja huolet hälventyneet, että kannattaa lukea kriittisesti.

Meillä tosiaan Tilkkaan suunnitteluaika vappuna ja toukokuun menkoista saa ilmoittautua hoitoon. Mitäs lottoaisitte, onko mahiksia ehtiä ennen kesätaukoa tehdä pitkän kaavan ivf? Kierto vähän sekaisin niin en tiedä, milloin toukokuun menkat alkaisivat, mutta mun laskujen mukaan pitäisi melkeinpä mahtua heti suoraan hoitoon, jotta olisi mahdollista tämä. Ja viime aikoina vissiin ollut ruuhkaisaa ja vaikea mahtua hoitoon, joten todennäköisyydet ei ehkä ole mun puolella...
Mulla kesti lääkkeen aloituksesta punktioon tasan neljä viikkoa. En tiedä onko Tilkka kesällä kokonaan kiinni eli onko ihan täyssulku. Tullut kuva, että he aika helposti sanovat, ettei ajoitus ole sopiva ja ikään kuin varmistelevat, ettei mene jonkun sulun päälle. Veikkaan, että yksityisellä sanottaisiin, että tehdään hoito niin, että sen ehtii tehdä ennen sulkua ja sitten hoitoa säätämällä voitaisiin säätää aikataulua.

Kuulostaa siltä, että ainakin stimulaatio ja keräys ehdittäisiin tehdä, mutta ei välttämättä siirtoa. En tiedä onko heillä ehtona, että kaikki pitää ehtiä tehdä samalla kertaa vai voisiko suosiolla ajatella, että mahdollinen siirto menisi sitten kesäsulun jälkeiseen aikaan.

Heippa, tulen uutena tänne kurkkimaan, kun meidät asetettiin ensikäynnillä suoraan IVF-jonoon. Voi tosin olla, että ilmoittautuminen menee vasta syyskuulle, jos kierto ei tule sopimaan kesäsulun kanssa yhteen.

Kysymys kokeneille; Pitäisikö Omapolulla näkyä päivämäärä, jolloin on asetettu jonoon? Ihan kuin olisin sieltä polun ohjeista näin lukenut, mutta ainakaan sovelluksessa minulla ei ole mitään merkintöjä. Meille sanottiin, että olemme jonossa ko. päivämäärästä. Meillä siis käytiin samalla läpi myös tulevat lääkkeet, sopimukset yms. Olettaisin, että erillistä suunnittelukäyntiä ei enää tule?

Oon vuosia kärsinyt endon aiheuttamista ulostus- ja suolistokivuista ja mun vinkki on makrogoli! Helpottaa kipuja huomattavasti, kun ulostemassa on riittävän pehmeää. Sitä voi käyttää säännöllisesti ja itsellä toimii suht pieni annos kahdesti päivässä. Tosin nyt antibioottikuurin jäljiltä on ollut taas suolisto tosi huonona, mut muuten toi toimii todella hyvin. Mut samassa veneessä ollaan, korviani myöten täynnä endoa ja sitä ettei mihinkään saa kunnon apuja mistään.

Kysymys kokeneille; Pitäisikö Omapolulla näkyä päivämäärä, jolloin on asetettu jonoon? Ihan kuin olisin sieltä polun ohjeista näin lukenut, mutta ainakaan sovelluksessa minulla ei ole mitään merkintöjä. Meille sanottiin, että olemme jonossa ko. päivämäärästä. Meillä siis käytiin samalla läpi myös tulevat lääkkeet, sopimukset yms. Olettaisin, että erillistä suunnittelukäyntiä ei enää tule?
Ilmoitin kolmannen inseminaation jälkeen kuukautisten alkamisesta, niin sain vastausviestin Omapolulle, että pahoittelut ja että hän laittaa meidät ivf-jonoon. Siinä näkyy viestin lähetyspäivä.

Ensimmäisen ivf-hoidon jälkeen meillä oli lääkärin soittoaika ja hän sanoi laittavansa meidät heti jonoon. En ole löytänyt tuosta varsinaista kirjausta, vaan kirjauksessa lukee, että keskusteltiin seuraavasta hoidosta ja tieto missä kuussa voi ilmoittautua.

Olen itsekin joskus miettinyt kunpa näkyisi selkeästi jonoonlaittopäivä. Voi myös olla, ettei klinikoilla ole sellaista varsinaista jonoa, joka kuvitellaan, vaan muutkin asiat vaikuttaa kuin jonotusaika. Ihmisethän luulee, että kaupungin asuntoihin on jono, vaikka ovat monesti kertoneet, ettei ole, vaan asunnon saanti perustuu useisiin seikkoihin ja tarveharkintaan.

Muokattu viimeksi:
Onkohan se jonoon laittopäivä se ensikäynti sairaalalla miehen kanssa ja aika alkaa siitä..hmm
Voi olla erilaisia tapoja eri alueilla ja riippunee myös siitä mennäänkö suoraan ivf-hoitoihin vai ensin kevyempiin. Helsingissä ainakin ollaan ensin jonossa ja sitten on suunnittelukäynti. Sen jälkeen ollaan yleensä vielä jonkun aikaa jonossa ja odotellaan omaa ilmoittautumisvuoroa. Toisin sanoen: on siis jonotusaika, jonka aikana pidetään suunnittelukäynti.

@Snowwie

Miten sulla menee? Mitkä tulokset punktiosta? :) 💕
Kiitos kysymästä, täällä nyt vaan odotellaan alkiodiagnostiikan tuloksia kärsimättömänä. Kahden viikon päästä olisi soittoaika tuloksista ja sitten seuraavasta kierrosta kai saa ilmoittautua siirtoon, jos siirrettävää on.

Mun kroppa reagoi selkeesti tosi voimakkaasti stimulointiin ja folleja tyhjennettiin sitten 41. Gynekin ikuisuus sitten todennut että on tosi paljon rakkuloita, eli kai on siihen taipumusta. Sanottiin ettei saisi liikkua rajummin kahteen viikkoon, koska munasarjoilla kestää palautua, kun olivat niin paisuneet. Tänään tuli kaksi viikkoa täyteen ja junalle juokseminen otti just edelleen kipeää, eli pitää ehkä osata ottaa iisimmin vielä.

Munasoluja löytyi lopulta 32, joista kypsiä oli 24. Meillä oli icsi-hedelmöitys ja kuulemma 18 hedelmöittyi ja näistä 14 saatiin blastoina pakkaseen saakka. Tuntuu epätodelliselta, kuinka hyvin kaikki on mennyt. Keskimäärin siis 1/3 alkioista on ok, eli ei kromosomi- tai geenivirheitä, mutta koska määrä on vielä noin iso, niin on tosi toiveikas olo tässä vaiheessa.

Toivottavasti tulee huomenna hyviä uutisia ja pääsette siirtoihin 💕

@Snowwie huh mikä tulos, täällä ihan kateellisena haaveilisin edes yli kahdesta blastosta. Oliko niin että teillä tehdään pgt-M ja pgt-a testaus, molemmat, vai pelkkä pgt m sen perinnöllisen sairauden takia?
Ja ihanaa, että on toiveikas olo. Saa ollakin!

@Saaruski mahtavaa, että toinen alkioista päätyi pakkaseen. Toinen on varmaan jossain kohtaa lopettanut kehittymisen.

Mä oon jatkanut piinailua, enkä oo testaillut. Koko ajan on vähän huono olo, tänään yökötti kanssa hampaita pestessä ja siis toivoisin vaan niin paljon että se testi olisi muuttunut positiiviseksi. Toisaalta tiedosta että kun sillon pp6 ei näkynyt mitään, niin epätodennäköistä se on. Onko muilla muuten tullut teroluteista huonoa oloa? Vaihdoin myös Pharma Nordin ubikinoniin eli se vois olla toinen huonon olin aiheuttaja.
Muiden (siis kaikkien ihan tuntemattomienkin) raskausuutiset ja positiiviset testit tuntuu just nyt jotenki tosi raskailta. Vaikka samalla totta kai toivon että esim täällä joku piinailija onnistuisi

Jos jotain positiivista niin vaikka on jo dpo 15 niin vielä ei ainakaan oo merkkejä menkkojen alkamisesta, pidän sormet ristissä että tiputtelut pysyy myös poissa 🤞jos ja kun seuraavalle kiekalle mennään niin tavallaan mietityttää että pitäiskö odottaa toukokuulle, mut sit taas jos korvaus on ivf hoitokokonaisuudesta sen noin 700-800 euroa niin se on kyllä aika pieni summa siitä tuhansien eurojen kokonaisuudesta ja tuntuu turhalta odottaa sen takia. Ja siis luonnollisesti ivf:ään liittyy enemmän laitosmaksuja yms, jotka ei oo korvauksen piirissä. Mutta on se nyt silti perseestä että tässäkin kokonaiskorvausprosentti on näissä kalleimmissa hoidoissa siy paljon pienempi kuin kevyissä. Sekin jotenki vituttaa kun nyt ollaan oltu yksityisellä niin julkiselle ei oo enää mitään asiaa, vaikka jossain vaiheessa haluaisikin hyödyntää niitä palveluita. Iän ja kaiken muun puolesta kun oltais kuitenkin ”oikeutettuja” niihin palveluihin, niin nyt ei sit sen takia olla kun ollaan maksettu yksityisen palveluista moninkertaiset summat ensiksi.
Huh tulipahan räntti!

Miten muilla piinailijoilla sujuu?

Useamman ivf:n julkisella käyneet, onko teillä ollu uusi ensikäynti/suunnittelukäynti sen jälkeen, kun on asetettu uudelleen jonoon? Jos on, kuinka nopeasti käynti on tullut jonoon asettamisen jälkeen? Täällä ensimmäinen ivf takana ja nyt uudelleen jonossa. Muutoksia lääkkeisiin yms. on pakostikin tulossa, koska ensimmäiseltä kierrokselta huono tulos.

Meidän hoidot on taas pyörähtämässä liikkeelle muutaman kuukauden odotuksen jälkeen. Meillä tosiaan piti olla helmikuussa ensimmäinen PAS marraskuisen keskenmenon jälkeen, mutta silloin ultrassa näkyi limakalvossa jotain häikkää rakenteessa ja limakalvon pipelle-näytettä odotellessa meni aikaa. Harmitti myös, kun lopulta näyte (joka tuli täysin normaalina takaisin, ei tulehdusta tai km-materiaalia) oli odottanut valmiina useamman viikon ajan ennen kuin kukaan sitä katsoi - oltaisiin hyvin ehditty jo edellisessä kuussa siirtoon jos joku vaan olisi sen tsekannut...

Tällä viikolla oli kontrolli-uä, ja nyt kaikki näytti hyvältä ja sain ovisplussankin kiinni joten näyttää siltä että siirtoon päästäisiin tiistaina. Nyt vaan sormet ja varpaat ristissä toivotaan että alkio selviää sulatuksesta hyvin. Ristiriitaiset tunteet kun toivoo niin kovasti onnistumista ja tuntuu että odotus päästä jatkamaan on kestänyt ikuisuuden, mutta toisaalta sekin pelottaa että jos tärppää että minkälaiseen päänsisäiseen myllerrykseen sitä silloin joutuukaan.

Kirjoita tähän...
Takaisin