IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä söin kanssa NAC ennen IVF 😊 Mutta mä söin 2x650mg. En nyt enää muista, että mistä tuon määrän bongasin, olisiko ollut "It starts with the egg " -kirjasta 😄 Kaikki saadut alkiot ooi AA-luokkaa. En tiedä onko NACilla jotain osuutta asiaan, mutta ei ainakaan haitannutkaan 😊

Muokattu viimeksi:
Katsoin, että myynnissä on NAC-tablettaja ja sellaisia, joissa NAC+seleeni. Jännä, että osassa lukee, että tyhjään vatsaan ja toisissa, että ruoan kanssa. Yhdessä lukee myös, ettei pitkäaikaista käyttöä suositella.

Jos joku teistä menossa lähiaikoina lääkäriin, niin olisi kiinnostavaa kuulla mitä mieltä ammattilainen on tuon hyödyistä. Toki riippuu varmasti paljon lääkäristä ja siitä ollaanko julkisella vai yksityisellä.

Muokattu viimeksi:
Meillä oli yksityisellä biologin kanssa etäpalaveri ja hän kävi läpi perus asioita (esim. miten mun kantama sairaus periytyy, miten alkio kehittyy ensimmäisinä päivinä, mikä virhemarginaali testissä...). Korosti että kaikki alkiot voivat olla viallisia ja näytepaketti voi hukkua postissa (toki näin ei ole ikinä heillä käynyt). Lisäksi kertoi tuosta testausprosessista. Meillä näytteet lähetettiin Britteihin. Hyvä hetki saada lisätietoa sekä kysyä kysymyksiä 😊 Suosittelen kirjaamaan kysymyksiä/epäselviä asioita ylös paperille ennen palaveria sekä kirjaamaan vastauksia ylös!
Oli kyllä tosi mielenkiintonen ja antoisa palaveri. Nyt vaan mietitään että montakohan näytettä sinne sit uskaltais lähettää? Onko mitään vinkkejä? Jos ajatellaan että sieltä useampikin yksilö saataisiin kaivettua.

Ja siis mitä tämä NAC oikein on mistä kaikki kohisee? 😊

Oli kyllä tosi mielenkiintonen ja antoisa palaveri. Nyt vaan mietitään että montakohan näytettä sinne sit uskaltais lähettää? Onko mitään vinkkejä? Jos ajatellaan että sieltä useampikin yksilö saataisiin kaivettua.

Ja siis mitä tämä NAC oikein on mistä kaikki kohisee? 😊
Se on aminohappo valmiste :) N-asetyylikysteiini. Se torjuu tulehduksia ja parantaa immuunijärjestelmää ja auttaa endossa ja hedelmällisyydessä:)

Luin, että NAC on luontaisesti kehossa ja sitä saa tietyistä ruoista, mutta ilmeisesti vain pieniä määriä. Jostain luin, että suun kautta otettuna vain pieni määrä imeytyy, joten siksi annoskoko voi olla aika isokin.

Onko kokemuksia siitä, että kierto on mennyt hoidoista sekaisin? 🌪️ Onko koskenut vain yhtä kiertoa vai onko ollut jotain pidempääkin harmia?

Mulla on tavallista pidempi kierto tässä meneillään ja Flokin on monta päivää innokkaana ehdotellut, että olisi aika tehdä raskaustesti 😅 Seuraavassa kierrossa olisi tarkoitus tehdä PAS niin toivottavasti se olisi ylipäätään kelvollinen kierto ja kaikki näyttäisi hyvältä. Ja lisäksi, ettei venähtäisi oikeastaan yhtään, koska sit menee kyllä ohi pääsiäisen vuoksi.

@Hertta7 mulla oli punktiota seuraava kierto melkein kaks viikkoa normaalia pidempi, tämä sitä seuraava, mihin nyt tehtiin pas, ovulaatio tuli puolestaan poikkeuksellisen aikaisin, jo kp.12. Eli punktio sekoitti kyllä jonkin verran.

Tilkan ohjeiden mukaan pitäisi olla punktiopäivän ja seuraavan yön ajan aikuisen valvonnassa, niin meneekö punktiosta niin huonoon kuntoon, että siinä ihan oikeasti tarvitsee jonkun valvontaa?
Pystyykö seuraavana päivänä ajamaan n. 2,5h matkaa?
Meillä on tosiaan Tilkkaan aika pitkä matka ja tilanne on se, että mies on tämän viikon Helsingissä töissä eli ei voi matkustaa kanssani. Vaihtoehtoina on etsiä jostain itselleni saattaja (on ollut hieman haasteita löytää arkipäivälle😅) tai jos olen Helsingissä yötä niin seuraavana päivänä ajaa pois. Omasta sairaalasta (jossa ultrat ovat) sanoivat, että saan kela-taksin, mutta Tilkka tänään sanoi, että en saa. Punktiohan on jo torstaina, että ei tässä sen kiireempi asian kanssa ole🙄

Muokattu viimeksi:
Jahas, pitääköhän sitä itsekin mennä NAC ostoksille. Tosin aika lyhyt väli tässä jää ennen seuraavaa kierrosta.

Mulla on ollut nyt vähän huonoa oloa, tosin tänään tuntuu myös kurkku karhealta. Ja toisaalta mietin myös voiko se olla nuo cyclot + terot. Mutta kurkun kauheudesta päätellen taitaa olla myös flunssa iskemässä 😫

@Evelyn91 kuulostaa inhottavalta lisästressiltä vielä tähän juuri ennen punktiota. Toivottavasti saatte järjestelyt selville! Mä olisin jokaisen punktion jälkeen pystynyt ajamaan tuollaisen reilu pari tuntia seuraavana päivänä. Mutta toki on yksilöllistä miten punktion jälkeen voi.

Tilkan ohjeiden mukaan pitäisi olla punktiopäivän ja seuraavan yön ajan aikuisen valvonnassa, niin meneekö punktiosta niin huonoon kuntoon, että siinä ihan oikeasti tarvitsee jonkun valvontaa?
Pystyykö seuraavana päivänä ajamaan n. 2,5h matkaa?
Meillä on tosiaan Tilkkaan aika pitkä matka ja tilanne on se, että mies on tämän viikon Helsingissä töissä eli ei voi matkustaa kanssani. Vaihtoehtoina on etsiä jostain itselleni saattaja (on ollut hieman haasteita löytää arkipäivälle😅) tai jos olen Helsingissä yötä niin seuraavana päivänä ajaa pois. Omasta sairaalasta (jossa ultrat ovat) sanoivat, että saan kela-taksin, mutta Tilkka tänään sanoi, että en saa. Punktiohan on jo torstaina, että ei tässä sen kiireempi asian kanssa ole🙄
Valvonnassa pitää mielestäni olla JOS jotain sattuisi. Eli esim. sisäinen verenvuoto, johon ei osaa välttämättä itse reagoida (nukkumassa, pyörtyminen ym.). Tunnen kaksi henkilöä, jotka ovat kuolleet päiväkirurgisen toimenpiteen jälkeen sisäiseen verenvuotoon, kun olivat leikkauksen jälkeen yksin kotona, vaikka he eivät olisi saaneet olla ilman valvontaa. Toinen heistä oli alle 30 vuotias lähihoitaja, joka olisi pitänyt ymmärtää riskit. :sad-face:

En saanut lupaa mennä tavallisella taksilla Tilkasta kotiin (alle 10 km), vaikka mies oli kotona etätöissä. Jouduin jäämään kotiutumisen jälkeen moneksi tunniksi odotusaulaan odottamaan, että mies pääsi hakemaan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

@Evelyn91 tosiaan yö pitäis olla jonkun kanssa. Itse olisin voinut ajaa seuraavana päivänä 2,5h, mutta toiset on taas paljon kipeämpiä, etukäteen on vaikea sanoa :/ toki särkylääkkeet auttaa.

Mieshän saa myös päivästä jonkinlaisen lapun työnantajlle. Mies ajaa sinut kotiin ja on yön sinun kanssa ja lähtee aamulla takaisin helsinkiin töihin? 😊 On kyllä tärkeää, että joku on yön kanssasi, ikinä ei voi tietää jos tuleekin jotain. Minullekin käytiin läpi että mitä punktiosta voi seurata, mutta kun itse punktio jänniti niin kaikki meni ohi ja en siksi muista tarkasti mitään mitä hoitaja sanoi asiasta 😅

Onpa erilaisia käytäntöjä. Multa kysyttiin vaan, että muistinhan, että en saa itse ajaa kotiin punktion jälkeen. Ajelin paikallisbussilla keskustaan, söin kahvilassa lounaan junaa odotellessa, matkustin junalla kotiin, ja asemalta kävelin. Ei ollut saattajaa tai yövalvojaa, eikä niistä kukaan ollut maininnutkaan. Nyt on hyvä jälkikäteen ihmetellä... 😯😅 Mulle punktio toki oli helppo, mutta eihän sitä voinut etukäteen tietää.

Itse olin ekan punktion jälkeen tosi väsynyt ja nukahdin autoon. Kivut alkoi seuraavana päivänä. Paljon hankalampi kierros kuin toka.
Toisen punktion jälkeen väsytti vain vähän ja ei ole ollut pahoja kipuja vaikka mulla punktio osui munasarjan sisäiseen endometrioomaan.

Täysin erilaiset kierrokset oli kyseessä.
Mutta kyllä seuraavana päivänä saa ajaa autoa eikä istuminen / autolla ajaminen aiheuta sen suurempia kipuja.

Olin 5 päivää antibiootti- kuurilla (2 eri antibioottia) joka loppu just eilen illalla. Tämän takia kun osui endometrioomaan. Tämäkin tuli uutena että näinkin voi käydä. Ultrassa ei näe päälle päin onko kyseessä follikkeli vai pieni munasarja endometriooma.

@Evelyn91

Miksi ei saa kela-taksia? Käsittääkseni sen saa, meille ainakin sanottiin että menetkö kela-taxilla, mutta siis ei käytetty sitä, kun on oma auto. Eikö tuo ole sairaana olemista ja kun ei vielä autoakaan saa ajaa. Hämmentävää.

@Evelyn91

Miksi ei saa kela-taksia? Käsittääkseni sen saa, meille ainakin sanottiin että menetkö kela-taxilla, mutta siis ei käytetty sitä, kun on oma auto. Eikö tuo ole sairaana olemista ja kun ei vielä autoakaan saa ajaa. Hämmentävää.
Kiitos kaikille vastauksista!
Hoitajan kommentti oli, että kela-taksin kuljettaja ei voi olla se vastuussa oleva henkilö🤷 Mietin vaan itse, että eikö ne kela-taksit nimenomaan kuljeta sairaita ihmisiä kotiin, että ovathan ne silloinkin vastuussa🙄

Kiitos kaikille vastauksista!
Hoitajan kommentti oli, että kela-taksin kuljettaja ei voi olla se vastuussa oleva henkilö🤷 Mietin vaan itse, että eikö ne kela-taksit nimenomaan kuljeta sairaita ihmisiä kotiin, että ovathan ne silloinkin vastuussa🙄
Eli mikähän heidän ratkaisu sitten on :D Jos ei kela-taxia voi käyttää, omalla autolla ei saa ajaa ja tarvitsee vielä valvontaa. Ainut vaihtoehto olisi jonkun kyyti (oman puolison tai sukulaisen vaikka). Kaikilla tosiaan ei ole omaa autoa. Eli vaihtoehtona käveleminen / julkinen saattajan kanssa? Se on kyllä sellaista hidasta mummokävelyä sen toimenpiteen jälkeen.

Minusta on parasta ja järkevintä, että otat vaan sen kela-taxin (koska todennäköisyys että saisit jonkun slaagin matkalla Tilkasta majapaikkaan on todella pieni) ja olette miehenne kanssa yötä Helsingissä, varmaan hänen työasunnollaan? Ja sitten aamulla julkisilla hakea oma auto Tilkan parkista ja ajaa kotiin.

Tai sitten odottaa, että mies pääsee töistä ja olet valvottuna sairaalassa siihen asti ja mies tulee Tilkkaan ja ottaa teidän auton ja kyyditsee teidät.

Toivon, että saatte asian järjestymään ❤️

Mä menin yövuorosta suoraan punktioon. Olin 2h seurannassa ja lähdin punktiosta saattajan kyydillä kotiin. Nukuin autossa. Saattaja lähti alkuillasta. Nukuin vielä hetken ja menin yövuoroon töihin.

Tätä ei suositeltu, mutta sanoivat, että eivät voi estääkään ja työssä on mahdollisuus tehdä kevyemmin.

Jos ei ois ollut saattajaa, niin seuranta ois ollut 4h ja sit oisin saanut mennä julkisilla yksin kotiin. Jonkun aikuisen ois vaan ilta pitänyt olla mun seurana. Yön sai olla yksin. Tämä siis yksityisellä.

Helsingissä Tilkasta pääsi lähtemään vain saattajan kanssa, eikä operaatiopäivänä saanut olla yksin. Noudatin kiltisti ohjeita.

Tuntui, että samana päivänä oli tokkurainen olo lääkkeistä ja valvomisesta, mutta ei muistaakseni juurikaan kipuja. Kipuja oli enemmän sitten seuraavina päivinä, kun klinikan hyvät doupit ei enää vaikuttaneet.

Kirjoita tähän...
Takaisin