IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka, uutena täällä ihmettelemässä, tähän asti lähinnä satunnaisesti lueskellut palstaa 😊 Omalla kohdallani juuri ensimmäinen ICSI hoito tehty, meillä lähtötilanteena oli että miehellä edellisestä liitosta jo lapsia ja oli tehnyt vasektomian. Meidän tavattua, mieli kuitenkin kääntyi haluun yrittää vielä yhteistä lasta ja tällä polulla ollaan. Minulla ei siis ole (vielä) musertavia pettymysten sarjoja takana. UÄ:ssä löytyi toistakymmentä follikkelia, mutta osa katosi punktion yhteydessä kuin silmissä ja saldona lopulta oli 6 munasolua. Tästä oli lääkärikin hieman ymmällään. Näistä 5 kypsää ja 3 hedelmöittynyttä. Tänään kuulee lisää väliaikatietoja että onko noiden kolmen kehitys jatkunut.

Tässä vaiheessa alkoikin sitten pelko siitä hiipiä että entäpä jos tämä homma todella ei onnostukkaan, melko vähäinen lopputulos hedelmöittyneiden solujen suhteen kuitenkin on. Pistosten aikaan minulla on ollut tasaisen paljon sivuoireita ja poissaoloja töistä kertynyt, lisäksi hyperstimulaation riski. Tuntuu että on ollut hyvin stressaavaa sietää noita oireita ja on ollut pelko että tulee hankalampia oireita. Tämän vuoksi tuntuu etten tiedä jaksaisinko vielä toista hoitokiertoa jos tämä menee mönkään 😵‍💫 mutta, nytpä ei auta kuin odotella että miten noiden kolmen munasolun kanssa käy. On kyllä vaikeaa yrittää keskittyä muuhun vaikka tietää ettei tässä itse pysty mitään asialle tekemään.

On ollut kyllä vaikeaa henkisesti kun lähipiirissä ei ole kenelläkään täyttä ymmärrystä näistä kokemuksista, mutta onneksi on tätä kautta vertaistukea olemassa 😊

Tämä palsta on loistava tietolähde ja saa vertaistukea, mutta toisaalta tulee liiankin tietoiseksi mikä kaikki voi mennä pieleen.

Vinkiksi ravintolisiä ja vitamiineja ottaville, että Yliopiston apteekissa nyt kantispäivät ja ihan hyvät alennukset.

Hirveän säädön jälkeen (joop..soitteluja ja viestejä 5 paikkaan 😆 ja sieltä takaisin otettu yhteyttä useampaan kertaan) on lääkkeet (menopur ja fyremadel) huomenna saatavilla lähiapteekista ja ovitrelle saatavissa 50 km päässä. Huh... kaiken tän säädön ois voinu välttää jos ois ollu suoraan määrätty respalla 2 x 1200 IU ja ovitrelle jo valmiina. Ovitrellessa just nyt tukussa saatavuus ongelma 13-19.3 välisenä aikana...tietysti silloin ku mulla on IVF-hoito 😃 mutta loppu hyvin kaikki hyvin.

Tosiaan kuulostaa kliseiseltä mutta laskekaa aina lääkemäärien riittävyys hyvissä ajoin, ku hoito alkaa, ettei sit perjantaina tarvii kriiseillä, että ei nää riitäkkään viikonlopun yli. (Toki, tää koskee varmaan vaan mua, sen verran töhelö luottaja olin että ajattelin, et onhan nää varmaan laskettu jo oikein valmiiksi 😃)

Tuota menopuriakaan ei ois saanu ku vasta tiistaiksi useassa apteekissa, paitsi nyt ku ihan aamulla soitin niin lähiapteekkiin tulee huomiseksi lauantaiksi 👍

Minkälaisia ohjeita olette saaneet liikunnan suhteen punktion jälkeen? Täytyykö pitää pidempää taukoa vai pääseekö miten nopeasti palaamaan normirytmiin? Itsellä tulee treenattua kuusi kertaa viikossa, niin aika käy pitkäksi, jos pitää pitkään olla harrastuksista poissa😅

Minkälaisia ohjeita olette saaneet liikunnan suhteen punktion jälkeen? Täytyykö pitää pidempää taukoa vai pääseekö miten nopeasti palaamaan normirytmiin? Itsellä tulee treenattua kuusi kertaa viikossa, niin aika käy pitkäksi, jos pitää pitkään olla harrastuksista poissa😅
Helsingissä Tilkassa sanottiin, että viikon ajan pitää välttää raskasta liikuntaa ja kiertoja. Ekat neljä päivää kävelykin oli kuin hidastetusta filmistä, niin ei olisi tullut mieleen lähteä urheilemaan, vaikka yleensä kuntoilen päivittäin. Juoksua kokeilin 11 päivää munasolukeräyksestä ja sattui selkeästi. Vatsalihaksia ja kaikkia kiertoliikkeitä välttelin varmuuden vuoksi kaksi viikkoa. Piti siis kuulostella ja testata milloin voi tehdä mitäkin.

Helsingissä Tilkassa sanottiin, että viikon ajan pitää välttää raskasta liikuntaa ja kiertoja. Ekat neljä päivää kävelykin oli kuin hidastetusta filmistä, niin ei olisi tullut mieleen lähteä urheilemaan, vaikka yleensä kuntoilen päivittäin. Juoksua kokeilin 11 päivää munasolukeräyksestä ja sattui selkeästi. Vatsalihaksia ja kaikkia kiertoliikkeitä välttelin varmuuden vuoksi kaksi viikkoa. Piti siis kuulostella ja testata milloin voi tehdä mitäkin.
Harrastan ratsastusta niin se ei taida sitten paras laji olla punktion jälkeisinä viikkoina :/ olitko pitkään sairaslomalla töistä? Oma työ vaatii jalkojen päällä olemista ja kävelyä aika paljon.

Harrastan ratsastusta niin se ei taida sitten paras laji olla punktion jälkeisinä viikkoina :/ olitko pitkään sairaslomalla töistä? Oma työ vaatii jalkojen päällä olemista ja kävelyä aika paljon.
Teen toimistotyötä ja pääosin etänä. Mulla oli torstaina munasolukeräys ja olin sen ja perjantain poissa töistä omalla ilmoituksella (vedin kyllä pe aamuna yhden pakollisen kokouksen Teamsilla). Maanantaina oli lähipäivä ja olin toimistolla. Jännäsin etukäteen saanko farkut jalkaan ja näkyykö musta päällepäin, ettei normaali tilanne. Viikonlopun aikana onneksi turvotus laski ja kivut väheni ja oli ihan ok olla maanantaina toimistolla.

Mulle sanottiin viimeksi, että kahden viikon liikuntakielto, mutta en jaksanut maata vain sängyssä ja neljäntenä päivänä punktiosta haravoin lehtiä jo. Ajattelin, että kroppa kertoo mitä kannattaa tehdä ja mitä välttää. Itsekin harrastan liikuntaa aktiivisesti niin tuntuu kurjalta olla ilman liikuntaa ja tuntuu, että kroppa kaipaa sitä. Ja mulla on vielä sellainen liikunta tutkimus jakso menossa joten haluaisin mahdollisimman pian treenaamaan. Ajattelin, että rauhallinen kävely ihan ookoo ja sitten lisää liikuntaa voinnin mukaan. Mutta ei mitään hyppyjä ym missään tapauksessa ekana.

@Evelyn91 mulla on oma heppa ja kyllä menin selkään kaks pv punktion jälkeen 🙈 toki en ollut kovin kipeäkään punktion jälkeen vaikka hyperin riski olikin, kiertoliikkeitä välttelin.

Onpa erilaisia ohjeita myös tuon liikkumisen suhteen! Mulle sanottiin vaan, että oman tuntemuksen mukaan saa aloittaa liikkumisen, kiertoliikkeitä lähipäivät vältellen. Mulla oli silloin tammikuussa torstaina punktio ja silloin heti viikonloppuna oli reissu, jossa tuli tosi paljon kävelyä, juoksemassa kävin ekan kerran reilun viikon kuluttua, silloin tuntui munasarjoissa jonkin verran, ei sinällään kipua, mutta ehkä vähän painetta.

Mulla oli viimeksi punktion yhteydessä kahden viikon liikuntakielto hyperin riskin takia. Kävelin koiran kanssa aluksi pienempiä lenkkejä vaan, mitä sitten pidensin. Meinas kyllä hajota pää, kun on itselle henkisesti niin tärkeää liikkua hyvin näiden hoitojen aikana..

Mä oon aina saanut myös kehotuksen ottaa iisisti pari viikkoa punktion jälkeen, vaikkei varsinaista hyperin riskiä oo ollut. Ja vaikka oonkin tehnyt töitä (etänä) nyttemmin jo heti punktipäivänä niin on tuntunut kropassa ihan hyvältä ottaa iisisti just se pari viikkoa. Kevyitä kävelylenkkejä ja normaalia touhuamista toki tulee aina.

@Saaruski huh millaiset selvitykset siellä on ollut sulla. Onneksi saat lääkkeet huomenna haettua, eikö sentään enempää ajettavaa tuo. Vaikka kyllähän tuossa 50km on myös ajettavaa.

@GinGin ja @Sarsabutt valtavasti voimia ❤️‍🩹 toivottavasti pääsette nyt/pian toipumaan keskenmenoista. Tämä matka hoitojen kanssa on muutenkin usein niin rankka että tuntuu todella epäreilulta, että joutuu vielä tuon käydä läpi.

Uusille tervetuloa mukaan!

Heippa! Minäkin oon sivusta seurannut tätä ketjua, ja päätin itsekin nyt liittyä mukaan :) Meillä ensimmäinen ivf menossa lyhyellä kaavalla yksityisellä. Minulla entisestä liitosta vuonna 2016 luomusti alkunsa saanut tyttö. Nyt 2 vuotta yritystä takana, saldona 4 kohdunulkoista raskautta, toinen munajohdin leikattu kokonaan pois, ja toiseen nyt sitten jatkuvasti kiinnittyy. Viikko sitten oli punktio, ei tuoresiirtoa hypeririskin vuoksi. Saatiin kerättyä 9 munasolua, 8 hedelmöittyi. Pakkaseen meni lopulta neljä D5 ja yksi D6 päivän alkio. Pienen epäröinnin jälkeen oon ihan tyytyväinen saaliiseen Meillä siis lääkäri ehdotti pitkää viljelyä meidän taustojen vuoksi, jotta alkiolla olisi pienemmät mahdollisuudet kulkeutua munajohtimeen? Onko kokemuksia tästä?

Taisin saada jonkun aika ympäripyöreän oman fiiliksen mukaan vastauksen. Kiinnosti myös tämä sillon kovasti, koska liikunta sen verran iso osa arkea ja auttaa jaksamaan 😄 Sain hyperin, mutta 1,5 viikkoa punktion jälkeen olo kropassa tuntui silti jo normaalilta. Mua jännitti kuitenkin sen jälkeen ekan viikon ajan mm. kiertymisriski ja kävin silloin treenamassa vain kerran tai kaksi jotain sellasta, missä en kokenut sitä vaaraa olevan. Sen jälkeen palasin normaaliin ilman mietiskelyjä ja missään kohtaa mikään ei tuntunut epämukavalta 😊

@Merenneito Harmi, että siellä on ollut katoamista jonnekin😔 Saitteko tiedon, mikä hedelmöittyneiden tilanne on?

Me haettiin eilen 3päiväinen kyytiläinen mukaan🥰 Piinailu alkakoon.
Tukilääkityksiin tuli muutoksia. Cyclot jäi pois ja tilalle Prolutexin piikittelyt. En tiedä vielä kumpi on parempi piikit vai puikot tai tehtiinkö "oikea" ratkaisu, kun vaihdettiin, mutta tuoreessa muistissa vielä viime tuoresiirto, jossa terot/cyclo kompolla, vuoto alkoi 5pv ennen virallista testipäivää. Onko cyclogest se järein tukilääke?

Liikuntaan ja ohjeistukseen taitaa vaikuttaa yksilöllisesti jo se että paljonko soluja on tullut ja onko hyperin riskiä. Itselle jo pelkkä tiskikoneen tyhjennys oli paha suoritus punktion jälkeen päiväkausien ajan kun kaikki sattui. Kuulostaa ihanalta jos pääsee parissa päivässä hevosen selkään tai viikossa juoksulenkille, mulle kolme viikkoa punktiosta tanssiminen sattui vielä munasarjoihin liikaa. 😅 Eli, jokainen oman voinnin mukaan ❤️

Täällä piinailu lähtenyt käyntiin. Oma fiilis on onneksi mukavampi kuin edellisellä kerralla. Terolut+Cyclo mennään, ja siirtopäivänä (6 pv alkio) lisäksi gonapeptyl. Näin unta että lähdettiin reissuun ja unohdin osan lääkkeistä kotiin, oli kyllä tuskallinen uni. Onhan tässä muistaminen kun 5-6 krt päivässä muistaa lääkitä itseään!

Yritin kysellä, voisiko mitään testejä tai lisälääkkeitä tai siirtoa lääkkeelliseen kiertoon tehdä, mutta en saanut mitään uutta. Lääkäri totesi että lääkkeellisessä kierrossa lähteneessä raskaudessa on enemmän komplikaatioita joten jos ovulaatio tulee suositaan luonnollista kiertoa. Eli, mikään ei muutu ja samoilla keinoilla yritykset jatkuu.

@Elbu ❤️ Onnea matkaan!

Mulla on huomenna toinen folliultra, jännittää! Mies on sitä mieltä että punktio on keskiviikkona, minä taas ajattelen, että vasta perjantaina.
Tuntuu, että kyllä ne saa vielä kasvaa, ei oo niin kovaa paineen tuntua munasarjoissa. Ainakaan vielä 😀

Tästä fyremadelista tulee mielestäni pientä pään tukkoisuutta/painetta.

@Merenneito Harmi, että siellä on ollut katoamista jonnekin😔 Saitteko tiedon, mikä hedelmöittyneiden tilanne on?

Me haettiin eilen 3päiväinen kyytiläinen mukaan🥰 Piinailu alkakoon.
Tukilääkityksiin tuli muutoksia. Cyclot jäi pois ja tilalle Prolutexin piikittelyt. En tiedä vielä kumpi on parempi piikit vai puikot tai tehtiinkö "oikea" ratkaisu, kun vaihdettiin, mutta tuoreessa muistissa vielä viime tuoresiirto, jossa terot/cyclo kompolla, vuoto alkoi 5pv ennen virallista testipäivää. Onko cyclogest se järein tukilääke?
@Elbu Kyllä tosiaan harmitti kun vaste lääkkeelle oli hyvä mutta sitten kato kävikin 😞 Kolme munasolua hedelmöittyi, joista kahdesta oli kehittynyt hyvät alkiot. Ne laitettiin pakkaseen perjantaina odottelemaan myöhempää siirtoa. Eli ei onneksi aivan tyhjin käsin jääty 😊 Kolmas oli jakautunut nelisoluiseksi mutta palautunut sitten kaksisoluiseksi, biologi jätti sen vielä seurantaan vkl yli ja aikoi tiistaina soitella sen kohtalosta, mutta eipä sen alku tosin hirveän lupaavalta vaikuttanut.

Tsemppiä sinne kovasti piinailuun, ja toivottavasti sielä pieni pysyy kyytissä mukana 🥰 Liittyikö sulla tuo vuoto jotenkin noihin tukilääkityksiin aiemmalla siirtokerralla?

Kirjoita tähän...
Takaisin